Сал един "Союз" им остана... на янките

Руските кораби сега са единствен космически транспорт
Обновена: 23 юли 2011 07:58 | 23 юли 2011 07:58,
511
Сал един "Союз" им остана... на янките
Союз TMA-17. Снимка: НАСА

От 22 юли за неопределено време космическите кораби "Союз" вече са единственото орбитално транспортно средство в Слънчевата система.

Корабите, които водят историята си от първата половина на 60-те години на миналия век, надживяват своите последователи и конкуренти, с изключение на китайската "свещена лодка" – кораба "Шенчжоу", който се смята от експертите за идеологически продължител на проекта "Союз", пише ВВС.

В резултат от техническата еволюция в Космоса старата концепция за сравнително простите еднократни кораби се оказва по-жизнеспособна от идеята за създаване на многоцелеви, големи и сложни апарати.

Някои смятат "Союз"-ите за остарели и морално, и технически, но по надеждност и ниска цена (важно за космическите кораби) те нямат равни.

Във всеки случай именно тези кораби ще обслужват Международната космическа станция вероятно до последния й ден на съществуване, оставайки един от символите не само на руската космонавтика, но вече и на американската.

Надпреварата към Луната

Програмата на руските кораби "Союз" е в ход пето десетилетие – първият полет на кораба "Союз-1" е на 23 април 1967 г.

За цялото това време "Союз"-ите извършват 108 полета, по време на които има само две катастрофи. Именно първият пилотиран полет става и първата катастрофа в програмата "Союз": по време на връщането заради неизправност в спирачната система загива космонавтът Владимир Комаров. Негов дубльор в този полет бил Юрий Гагарин.

Още по темата
Втората катастрофа става на 6 юни 1971 г., когато заради разхерметизация на спускаемия апарат загива целият екипаж – Георгий Доброволски, Владислав Волков и Виктор Пацаев.

Въпреки тези трагични събития програмата като цяло се оказва успешна – извънредна ситуация възниква и след като през 1983 г. екипажът на "Союз Т-10-1" спешно се евакуира от подпалилата се ракета-носител, но никой повече не загива.

Двете катастрофи стават в самото начало на кариерата на "Союз"-ите. И според мнозина гибелта на първия пилот и първия кораб "Союз" е пряко следствие от космическата надпревара между СССР и САЩ, когато заради скоростта се жертва сигурността.

Двете страни в това време се оглеждат за полет към Луната с обиколка на спътника на Земята и последващо кацане върху него. Именно в рамките на тази голяма програма и започва през 1962 г. разработката на "Союз".

Американската програма за полет към Луната "Аполо" също преживява катастрофа – по време на изпитания на кораба, наречен по-късно "Аполо-1", още на старта загиват при пожар тримата членове на екипажа.

Еволюцията на "Союз"

От момента на създаването си "Союз" преживява четири модернизации, а сега полети започва да извършва вече петото поколение на корабите.

"Союз-Т", кораб от второто поколение, е създаден в рамките на военна програма в базата на първия проект 7К-ОК. Впоследствие военната програма не получава развитие, а в СССР в резултат се появява новият "граждански" "Союз" с индекс "Т", който извършва първия пилотиран полет през 1980 г.

Усъвършенстванията, внесени в конструкцията на кораба, засягат двигателите, системата за навигация, връзка и други, а една от главните задачи е намаляването на масата – в резултат конструкторите постигат това, че товароподемността се увеличава с 200 кг. За всяка космическа програма е ценен всеки грам.

Следващата модификация става "Союз-ТМ". Главната задача на конструкторите тук става подготовката на кораба за обслужване на орбиталната станция "Мир".

Неговото проектиране, както често става в авиационния и космическия отрасъл, започва почти веднага с началото на работата върху предишната модификация на кораба – през 1981 г., а първия пилотиран полет "Союз-ТМ" извършва през 1987 г.

Накрая този кораб, който обслужва Международната космическа станция до днес – "Союз-ТМА", е създаден, понеже американските астронавти "не се вписвали" по габарити в малките руски кораби – за тях не се прилагали строгите стандарти, по които се избирали кандидатите в отряда на космонавтите.

Това е първият "Союз", фактически модернизиран по желание на НАСА – през 1962 г. съветските конструктори дори и не са могли да сънуват такова нещо.

Тези кораби летят от 2002 г., но сега Роскосмос преминава на следващата модификация – "Союз-ТМА-М", или както го наричат медиите – "цифровия "Союз", понеже бордовите му електронни системи за управление са заменени със съвременни цифрови.

Тези кораби от 2011 г. постепенно заменят в полет към станцията предишните "Союз-ТМА".

Старият нов кораб

За годините безотказна работа "Союз"-ите придобиват репутацията на сигурни и евтини кораби, но нерядко казват за тях, че за XXI век те вече са морално и технически остарели.

Главният редактор на сп. "Новости космонавтики", акад. Игор Маринин, обаче смята различно.

В интервю за руската сужба на ВВС той казва, че в съвременния "Союз-ТМА-М" не е останало нищо от първите кораби от 60-те г., "с изключение на корпуса".

Друг експерт – Юрий Караш – напротив, смята, че при всички подобрения "Союз" не е успял да се отърве от недостатъците, които диктуват параметрите, заложени в проекта изначално. "Функционално това е същият кораб както и преди 44 години", смята той. Експертът подкрепя мнението си с това, че товароподемността на кораба се е увеличила незначително, а екипажът както и преди е от трима души.

Орбиталният автомобил

Много експерти, които се стараят нагледно да разяснят достойнствата и недостатъците на тази система, прибягват към сравняване с автомобилите.

Игор Маринин смята, че общото между съвременния "Союз" с първите кораби от този проект не е повече, отколкото между съвременните коли и автомобилите от началото на миналия век.

Юрий Караш на свой ред предпочита да сравнява "Союз" с тунинговано "Жигули" от 70-те: "Разбира се, може да се каже, че това вече е друг модел "Жигули", вече има електронно запалване, сменили са скоростния лост, направили са уредите по-приятни за окото". Но според експерта от това машината не става по-съвременна.

Впрочем, както казва за bbcrussian.com съветският космонавт и два пъти Герой на Съветския съюз – Георгий Гречко, при сравняването на "Союз" със стара кола трябва да се помни, че при всичките му недостатъци, които лично той не смята за съществени, по-нов просто не съществува.

"Кое е по-добре – да имаш "Жигули", или изобщо да нямаш автомобил? Освен това, ако много години си се возил на него и си попадал в тежки ситуации, но с жигулито винаги си се измъквал", казва космонавтът, летял три пъти със "Союз" в Космоса.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


511
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
428
3
 
3
 
! Отговори
к-н Спиро преди 13 години
Що не ходите в Абхазия да живеете ама си вземете и семействата,да ви рагунят мюсулманите в комунистическите дирници !
427
1
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
до 465: в Абхазия си живеят живота наистина
426
2
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
до 465: какво ми говориш бе професоре в момента съм в Абхазия и виждам с очите си бе
425
4
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
То от хиляда години на Русия искат да сложат ***,ама всеки който е дръзвал го е получавал обратно..отзад...
424
3
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
ДО 461: В Абхазия цената на бензина им е като водата в България, тока им е 100лв на година, на ток се топлят, Русия им оправи за 1 год цялата инфраструктура и наливат яко пари там. Те нямат разходи каквото си спечелят си остава за тях карат си мерцедесите и бмватата и си живеят като царе дреме им че запада не ги признава докато ние в Бг се чудим как да свържем 2та края и резултата го виждаш -1.5 милиона за 10 години....
423
9
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
459Я ми кажи за поне един съюзник на Русия, дето да е прокопсал ?
422
9
 
4
 
! Отговори
к-н Спиро преди 13 години
Американците кой знай какво са открили и си правят пас ,а са оставили руските *** да си мислят ,че са единствените космонавти във вселената....!
421
3
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
ако бяхме с русия Лукойл нямаше никога да ни увеличат бензина тъй като Путин нямаше да го позволи на политически съюзник да бъде забита такава цена погледни Абхазия, Южна Осетия и другите няма какво да дискутираме. като излезеш от компа и обиколиш света малко ще си по-запознат с нещата
420
1
 
2
 
! Отговори
до 453 преди 13 години
А Костов защо го продаде на Лукой, а сега дори реве на ляво и надясно!?Нали той им го даде на тепсия?Ей такива сте всичките тука - маймуни и на такива ви правят от години!
419
0
 
1
 
! Отговори
от 455 преди 13 години
за 452 се отнася!
418
3
 
0
 
! Отговори
до 451 преди 13 години
Ейй, малката жалка мамина душичка...тц тц тц.
417
3
 
5
 
! Отговори
БЪЛГАРОФИЛ преди 13 години
DO eu-citizen: *** такъв къде ти е собствената държава??? така сме се надупили на запада че ни *** та ни късът ние сме мишки и за запада сме глас пустиня държавата не взема собствени решения и да се съобразяват с националния интерес, ами се взимат решения в интерес на америка и запада. Ако на теб ти е приятно да си '***' на запада ок на мен не ми е
416
4
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
451Докато ти викат 'славянски брат', Лукойл ти увеличават цената на бензина.
415
3
 
2
 
! Отговори
РЕАЛИСТ преди 13 години
450 - ИНВЕСТИТОР - БГ Е РУСКИ БОЗАЙНИК , А АДМИНА Е РУСКА *** . НЕ ХОРАТА ТУ ЦВЪКАТ ПЛЮСОВЕ , А САМИЯТ *** .
414
2
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
ДО 450 а на кого да цъкам плюсове на американетата от които 20 години с тях видях как държавата ми се стопи с милион и половина и е пред разпад жибвял съм и в русия и в америка. в америка като им кажеш че си от бг ти викат 'от къде ? от барбадос', също съм получавал и 'братислава?' в русия викат 'славянски брат' и ме прегръжът гущават и им е наистина гадно че така им обърнахме гръб така че като отидеш и видиш тогава коментирай (в момента съм в Абхазия)
413
13
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
ЕЙ,ХОРА! КАК МОЖЕ ТОЛКОВА ПЛЮСОВЕ ДА ЦЪКАТЕ ЗА РУСНАЦИТЕ? НЕ РАЗБРАХТЕ ЛИ,ЧЕ ТЕ СА НАЙ-ГОЛЕМИТЕ ВИ ВРАГОВЕ? И ВАШИ ОКУПАТОРИ И ПОДТИСНИЦИ? ТРЯБВА МИНУСИ ДА ИМ ЦЪКАТЕ И ДА ГИ ХУЛИТЕ,А НЕ ДА ХВАЛИТЕ ВСИЧКО РУСКО! НЕ СА ВИ НИКАКВИ БРАТУШКИ. КАКВО СЕ ЛИГАВИТЕ ТУК?
412
8
 
6
 
! Отговори
EU-citizen преди 13 години
445, не си никакъв БЪЛГАРОФИЛ, а обикновен ***. Заминавай за Сибир, като искаш евтин бензин. На мене ми харесва бензина да е по 3 лева, но да живея в собствена държава, а не да съм роб на руснаци.
411
4
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
445С руснаците единственото което ще спечелиш е да гледаш руски ботуш отдолу.
410
4
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
ДО 442: КОЕ НЕ ИМ КАТО ГЕНИАЛНИЯ АВТОМАТ АК-47 КОЙТО И ДО ДЕН ДНЕШЕН НЯМА АНАЛОГ ПО КАЧЕСТВО ИЛИ ПЪК ЕДНА ЛАДА КОЯТО МОЖЕ ДА ИЗККАРА 30 ГОДИНИ БЕЗ НИЩО ДА Й ПИПАШ МОЖЕ ЛИ ДА МИ КАЖЕШ 1 АМЕРИКАНСКА ТАКАВА КОЛА ИЛИ ПЪК 'СОЮЗ' ПО КАЧЕСТВО РУСНАЦИТЕ НЯМАТ РАВЕН *** ТАКЪВ АЙДЕ БЕГАЙ ДА УЧИШ ИСТОРИЯ СЕГА
409
1
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
Не сте добре у глъвътъ...

Спонсорирани публикации