Сал един "Союз" им остана... на янките

Руските кораби сега са единствен космически транспорт
Обновена: 23 юли 2011 07:58 | 23 юли 2011 07:58,
511
Сал един "Союз" им остана... на янките
Союз TMA-17. Снимка: НАСА

От 22 юли за неопределено време космическите кораби "Союз" вече са единственото орбитално транспортно средство в Слънчевата система.

Корабите, които водят историята си от първата половина на 60-те години на миналия век, надживяват своите последователи и конкуренти, с изключение на китайската "свещена лодка" – кораба "Шенчжоу", който се смята от експертите за идеологически продължител на проекта "Союз", пише ВВС.

В резултат от техническата еволюция в Космоса старата концепция за сравнително простите еднократни кораби се оказва по-жизнеспособна от идеята за създаване на многоцелеви, големи и сложни апарати.

Някои смятат "Союз"-ите за остарели и морално, и технически, но по надеждност и ниска цена (важно за космическите кораби) те нямат равни.

Във всеки случай именно тези кораби ще обслужват Международната космическа станция вероятно до последния й ден на съществуване, оставайки един от символите не само на руската космонавтика, но вече и на американската.

Надпреварата към Луната

Програмата на руските кораби "Союз" е в ход пето десетилетие – първият полет на кораба "Союз-1" е на 23 април 1967 г.

За цялото това време "Союз"-ите извършват 108 полета, по време на които има само две катастрофи. Именно първият пилотиран полет става и първата катастрофа в програмата "Союз": по време на връщането заради неизправност в спирачната система загива космонавтът Владимир Комаров. Негов дубльор в този полет бил Юрий Гагарин.

Още по темата
Втората катастрофа става на 6 юни 1971 г., когато заради разхерметизация на спускаемия апарат загива целият екипаж – Георгий Доброволски, Владислав Волков и Виктор Пацаев.

Въпреки тези трагични събития програмата като цяло се оказва успешна – извънредна ситуация възниква и след като през 1983 г. екипажът на "Союз Т-10-1" спешно се евакуира от подпалилата се ракета-носител, но никой повече не загива.

Двете катастрофи стават в самото начало на кариерата на "Союз"-ите. И според мнозина гибелта на първия пилот и първия кораб "Союз" е пряко следствие от космическата надпревара между СССР и САЩ, когато заради скоростта се жертва сигурността.

Двете страни в това време се оглеждат за полет към Луната с обиколка на спътника на Земята и последващо кацане върху него. Именно в рамките на тази голяма програма и започва през 1962 г. разработката на "Союз".

Американската програма за полет към Луната "Аполо" също преживява катастрофа – по време на изпитания на кораба, наречен по-късно "Аполо-1", още на старта загиват при пожар тримата членове на екипажа.

Еволюцията на "Союз"

От момента на създаването си "Союз" преживява четири модернизации, а сега полети започва да извършва вече петото поколение на корабите.

"Союз-Т", кораб от второто поколение, е създаден в рамките на военна програма в базата на първия проект 7К-ОК. Впоследствие военната програма не получава развитие, а в СССР в резултат се появява новият "граждански" "Союз" с индекс "Т", който извършва първия пилотиран полет през 1980 г.

Усъвършенстванията, внесени в конструкцията на кораба, засягат двигателите, системата за навигация, връзка и други, а една от главните задачи е намаляването на масата – в резултат конструкторите постигат това, че товароподемността се увеличава с 200 кг. За всяка космическа програма е ценен всеки грам.

Следващата модификация става "Союз-ТМ". Главната задача на конструкторите тук става подготовката на кораба за обслужване на орбиталната станция "Мир".

Неговото проектиране, както често става в авиационния и космическия отрасъл, започва почти веднага с началото на работата върху предишната модификация на кораба – през 1981 г., а първия пилотиран полет "Союз-ТМ" извършва през 1987 г.

Накрая този кораб, който обслужва Международната космическа станция до днес – "Союз-ТМА", е създаден, понеже американските астронавти "не се вписвали" по габарити в малките руски кораби – за тях не се прилагали строгите стандарти, по които се избирали кандидатите в отряда на космонавтите.

Това е първият "Союз", фактически модернизиран по желание на НАСА – през 1962 г. съветските конструктори дори и не са могли да сънуват такова нещо.

Тези кораби летят от 2002 г., но сега Роскосмос преминава на следващата модификация – "Союз-ТМА-М", или както го наричат медиите – "цифровия "Союз", понеже бордовите му електронни системи за управление са заменени със съвременни цифрови.

Тези кораби от 2011 г. постепенно заменят в полет към станцията предишните "Союз-ТМА".

Старият нов кораб

За годините безотказна работа "Союз"-ите придобиват репутацията на сигурни и евтини кораби, но нерядко казват за тях, че за XXI век те вече са морално и технически остарели.

Главният редактор на сп. "Новости космонавтики", акад. Игор Маринин, обаче смята различно.

В интервю за руската сужба на ВВС той казва, че в съвременния "Союз-ТМА-М" не е останало нищо от първите кораби от 60-те г., "с изключение на корпуса".

Друг експерт – Юрий Караш – напротив, смята, че при всички подобрения "Союз" не е успял да се отърве от недостатъците, които диктуват параметрите, заложени в проекта изначално. "Функционално това е същият кораб както и преди 44 години", смята той. Експертът подкрепя мнението си с това, че товароподемността на кораба се е увеличила незначително, а екипажът както и преди е от трима души.

Орбиталният автомобил

Много експерти, които се стараят нагледно да разяснят достойнствата и недостатъците на тази система, прибягват към сравняване с автомобилите.

Игор Маринин смята, че общото между съвременния "Союз" с първите кораби от този проект не е повече, отколкото между съвременните коли и автомобилите от началото на миналия век.

Юрий Караш на свой ред предпочита да сравнява "Союз" с тунинговано "Жигули" от 70-те: "Разбира се, може да се каже, че това вече е друг модел "Жигули", вече има електронно запалване, сменили са скоростния лост, направили са уредите по-приятни за окото". Но според експерта от това машината не става по-съвременна.

Впрочем, както казва за bbcrussian.com съветският космонавт и два пъти Герой на Съветския съюз – Георгий Гречко, при сравняването на "Союз" със стара кола трябва да се помни, че при всичките му недостатъци, които лично той не смята за съществени, по-нов просто не съществува.

"Кое е по-добре – да имаш "Жигули", или изобщо да нямаш автомобил? Освен това, ако много години си се возил на него и си попадал в тежки ситуации, но с жигулито винаги си се измъквал", казва космонавтът, летял три пъти със "Союз" в Космоса.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


511
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
388
0
 
3
 
! Отговори
до 422 преди 13 години
Прави ДА!Проблем?
387
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
А японците закриха своя еквивалент Астро-Г, след като разбраха че руснаците ги биха по всички харектиристика.Първо - орбитата на която е щял да бъде изстрелян е малка, второ - и досега не успяват да решат проблема с недопустимите отклонения в антената, трето - няма пари.Първо го забавиха за 2013 след това за 2017 и накрая му биха шута.
386
3
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
418Та викаш, Хъбъл прави черно бели снимки, а ? :))))))))))))
385
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
И както казах, Спектр-Р най-накрая ще може да погледне черните дупки отблизо, като предполагаемата в М86 или в центъра на нашата галактика.
384
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
И Хъбъл е правен над 20 години, а Джеймс Уеб вече 15 и има още 10, естествено ако се смилят над него...
383
4
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
И ако някой не му е ясно още, Хъбъл прави черно бели снимки, които са минават през различни филтри, комбинират се и се обработват с компютър, и всичко което ни се сервира е по усмотрение на хората които ги обработват!
382
9
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
414:)))))) Хъбъл бил *** фотоапарат :)))ахахахахаарусофилистичните съвсем изпращяхте.В същият стил : Спектър Р е една проста антена, правена цели 30 години. :))))
381
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
Най-малкото за първи път ,ще може да се налбюдава черна дупка, свещения граал на астрономията, от близо и по-точно хоризонтът нас събитията!
380
2
 
3
 
! Отговори
$ преди 13 години
Знам много добре, но факта,че имат такъв полезен инструмент, не може да се омаловажи. И това, че Хъбъл е един *** фотоапарат, на който дори бяха забравили да му махнат капачката на обектива също.
379
3
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
При антена с диаметър 360 000 км, в резултата на метода за интерферометрия, резолюцията дори с радиовълни, ще бъде по голяма от на Хъбъл с до няколко хиляди пъти!Отдавна са направили изчисленията, айде бягай...
378
2
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
Едно интересно блогче:Дава най-обща информация за това какво се произвежда в Русия. Долу страниците са над 120, разгледайте.
377
2
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
408И не е построен преди 30 години. Строен е в продължение на 30 години :))
376
3
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
408Ако знаеше малко повече как точно работят радиотелескопите, щеше да си наясно, че този радиотелескоп работи заедно с наземни такива (единият от тях е американски). Хъбъл НЕ е радиотелескоп и сравненията са безмислени (но пък типични за изпращелите русофилистични). Но пък ако се интересуваш, потърси информация за WISE (да, на НАСА е, не е руски) и гледай да не ти падне шапката.
375
1
 
5
 
! Отговори
До 406 преди 13 години
Що е то американски университет - учебно заведение, където руски професори преподават математика и др. науки на китайски студенти.факт
374
4
 
6
 
! Отговори
$ преди 13 години
На 18. 07 2011г. руснаците изтреляха в Космоса радиотелескопа СПЕКТР-Р, който има разрешаваща способност 10 000 ПЪТИ по-голяма от прехваления Хъбъл. И е построен преди 30 години. Коменари?
373
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
Не незнаем, явно ти се натискаш.Отивай!Аз знам само, че там е пълно и се пълни непрекъснато с латиноси и черни ***!
372
8
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
Като знаем как Руснаците се натискат да мият *** в САЩ и Европа само и само да не са в така любимата ви Русия, сами си направете изводите.
371
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
Ъъъъъъъ много е зле положението с глъвите ... НИ.
370
1
 
7
 
! Отговори
До 394 преди 13 години
Разходи се до Русия, разгледай, и ела пак разказвай глупости - много, ама много по-напред са от нас! Пътувам често и много добре знам за какво става въпрос. Повечето тук лаете, плюете и в крайна сметка единствените, които заблуждавате с глупостите си сте вие самите. Дано това ви помага да преглътнете по-лесно горчивата истина че сте много, ама много назад... Русия отдавна не е това което си мислите и върви сигурно напред.
369
0
 
0
 
! Отговори
gtf преди 13 години
до 383тарльо, ти кво мислиш, че с правят на "Мир" по няколо месеца ...

Спонсорирани публикации