Кола за еднократна употреба: Все повече автомобили за скрап заради скъпите ремонти

Купищата електронни устройства в тях в пъти оскъпяват поправката
3 юни 2024 21:45, Анисия Иванова
85
Кола за еднократна употреба: Все повече автомобили за скрап заради скъпите ремонти
Снимка: БГНЕС, архив

Съвременните автомобили са оборудвани с купища електронни устройства, много от които са предназначени да намалят честотата и тежестта на произшествията. Но има една уловка: Високата цена на ремонта на тези системи може да означава, че превозното средство е отписано след катастрофа.

Повече от една пета от превозните средства сега се обявяват за скрап от застрахователите след разглеждане на искове; това е близо до рекорда и около пет пъти повече от 1980 г., казват участници в индустрията. Делът на отписаните коли може да нарасне допълнително, тъй като намаляващите цени на употребяваните автомобили накланят везните срещу ремонта. Аукционните фирми, които препродават коли за скрап от името на застрахователи, могат да се възползват от тази тенденция, докато купувачите на автомобили, които са положили усилия да финансират превозните си средства, но са пестили застрахователното покритие, рискуват неприятни финансови шокове.

Икономически е рационално застрахователите да отписват превозни средства, когато разходите за ремонт надвишават стойността на автомобила непосредствено преди катастрофата минус очакваните приходи от спасяването му. В момента ремонтът на кола е много скъп, което означава, че повече коли са отписвани.

Разбира се, повечето от тези коли са доста стари - през последните две десетилетия средната възраст на автомобилите по пътищата на САЩ се е увеличила до 12,5 години от по-малко от 10 години. Фактът, че колите издържат толкова дълго, показва тяхната подобрена издръжливост - но често не си струва да се ремонтират, ако претърпят катастрофа.

В същото време делът на чисто новите превозни средства, които се отписват, се е увеличил, според CCC Intelligent Solutions Holdings Inc, софтуерна компания, която улеснява застрахователните искове и ремонтите; тя приписва тази тенденция отчасти на нарастващата сложност на автомобила.

Например, по-новите модели включват „Усъвършенствани системи за подпомагане на водача“ (ADAS) като автоматично спиране и помощ за поддържане на движението в лентата; сензорите и камерите обикновено се намират от външната страна на превозното средство и лесно се повреждат при катастрофи и градушки. Когато това се случи, автотехниците трябва да монтират, тестват и прецизно калибрират оборудването; в няколко сценария на катастрофа, наскоро проучени от Американската автомобилна асоциация (AAA), ADAS представлява средно 38% от разходите за ремонт. AAA оцени разходите за подмяна и калибриране на странично огледало с камера на нов пикап F-150, например, на внушителните 1600 долара.

Шофьорите все още попадат в много злополуки, може би защото гледат в телефоните си вместо в пътя или са обхванати от фалшиво чувство за сигурност от функциите на ADAS, или и двете. „Наличието на повече автомобилни технологии не намалява значително честотата на исковете или тежестта на инцидентите, но увеличава общите разходи“, заключава проучването на CCC.

Като цяло 21% от превозните средства са били отписани след застрахователна претенция през първото тримесечие на 2024 г. в САЩ. Фирмата за аукциони за отписани автомобили Copart Inc. казва, че този дял в крайна сметка може да надхвърли 30%, тъй като различни тенденции, включително нарастваща сложност, продължават да правят „ремонта на превозни средства по-малко икономичен привлекателна за застрахователите“, заяви ръководството ѝ през февруари.

Това звучи разточително, но в днешно време катастрофиралите коли не се разбиват само за скрап и части — купувачите от развиващите се пазари изнасят, възстановяват и след това връщат тези превозни средства по пътищата; те могат да направят това изгодно, защото разходите за труд са по-ниски в чужбина, което увеличава потенциалната стойност на превозното средство на търг. Тези попътни ветрове повишиха акциите на Copart с 23% през последната година и около 1110% от 2014 г. насам, оценявайки групата на 53 милиарда долара. Въпреки това с борсовата търговия на 38 пъти очакваните печалби, Copart не е толкова евтин, колкото някои от отписаните превозни средства, които продава.

Друг фактор, допринасящ за повече отписвания: намаляващите стойности на употребявани автомобили. Застрахователите бяха силно стимулирани да ремонтират превозни средства, когато цените втора употреба скочиха по време на пандемията, но тези тенденции започнаха да се обръщат.

За момента не е сигурно дали електрическите превозни средства са по-вероятни да бъдат отписани поради високите разходи за ремонт и смяна на батерията - досега електромобилите са отписвани малко по-малко от бензиновите превозни средства. Притеснявам се обаче, че бързият спад в цените на вторичния пазар за EV могат да доведат до това, че повече електромобили ще се насочат към сметището.

Стремителното падане на цените на употребяваните автомобили означава, че много кредитополучатели дължат повече по заема си за кола, отколкото струва автомобилът им. Отрицателният капитал не е проблем, ако не планирате да замените или продадете превозното си средство, но може да е, ако претърпите злополука. Шофьорите, които са платили много пари за ново превозно средство по време на пандемията, са особено уязвими.

Предлага се застраховка „Гарантирана защита на активите“, която помага да се преодолее разликата между текущата парична стойност на автомобила и това, което кредитополучателят дължи. Стойността на тези полици се разглежда внимателно от регулаторните органи на Обединеното кралство поради високите комисионни на дилърите. Въпреки че потребителите вече се борят с по-високи застрахователни разходи, наличието на тази добавка може да избегне неприятен шок, ако превозното средство бъде разбито.

Може би един ден всички ще се движим със самоуправляващи се автомобили и инцидентите ще бъдат рядкост. Но това все още е далеч. Дотогава очаквайте разходите за ремонт на превозни средства да продължат да повишават застрахователните премии и броя на отписаните коли.

Крис Брайънт е колумнист в Bloomberg Opinion, отразяващ индустриални компании в Европа. Преди това е бил репортер за Financial Times. Анализът му е от сайта на Bloomberg TV Bulgaria.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


85
Още от Коли
Ето кои са най-надеждните марки автомобили
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
79
0
 
4
 
! Отговори
ФауВе битъл преди 2 седмици
Няма никаква електроника Производителите трябва да предлагат модели с нула електроника само механика
78
0
 
2
 
! Отговори
Хохо преди 2 седмици
За повече коли отиващи за скрап са виновни също и жените. Казвам й на моята, виж намерих кола на малко километри , поддържана, ама на 10год. Тя - А, не, искам нещо по-ново и модерно.
77
0
 
0
 
! Отговори
лола преди 2 седмици
На мен ми се наложи преди години да си закупя рециклиран алтернатор на автомобила. Не беше скъп. С времето, производителите ще бъдат принудени все по- често да рециклират по- скъпите части на колите. Ресурсите на са безкрайни, а и хубавата част от цялостта е, че все повече хората се замислят за природата. За да бъдем и пребъдем!
76
4
 
21
 
! Отговори
Ами не е верно преди 3 седмици
Всички в България си карат 20-годишните дизели и си гледат кефа. Тук так се виждат някакви пластмасови от новите но повечето са си класическите дизели.
75
4
 
38
 
! Отговори
Реалността преди 3 седмици
Старите батерии на електричките наще мутри патриот-еколози ще ги заряват тук , както заравят хиляди тонове токсичен *** от цяла Европа!!! Имат фирми за рециклиране , но не рециклират нищо само точат пари от наще данъци и заравят тежки метали и стари препарати в кариерите. Еколозите дето проверяват ги сменят със всяка власт и са на каижка с малки заплати за да вземат подкупи, а ако не вземат бой и уволнение.
74
3
 
16
 
! Отговори
Хомошопингес преди 3 седмици
Прозвеждат и внасят само токсични стоки дето се скапвад до 1-2 години иначе се правят на загрижени за екологията и избиват и ликвидират животните да не пръцкали и замърсявали въздуха. И ще ни карат да ядем буболечки за да сме еко. А за производството на едни дънки само се изразходват хиляди литри вода и гориво.
73
5
 
27
 
! Отговори
Содом и Гомор преди 3 седмици
Даваха едно волво на 5 милиона километра и още в движение без проблеми, а визията му е трепач. Не като сегашните скърцащи пластмаси дето на 150хил двигателя им е за смяна... Някъде 90 те се събрали производителите и решили да правят само коли дето издържат до края на гаранцията. Само Дайвву не се съгласили и ги фалирали . То и с дрехите е така масово дрехи дето се скапват за година, а старите дрехи от едно време стоят като нови още само дето "модата" им минала.
72
2
 
24
 
! Отговори
Амбалажа преди 3 седмици
Меринджейте на най-голямата марка безалкохолни на времето въведаха платмасовите бутилки за да спестят на господарите си " транспортни разходи" са виновни за смърта на милиони морски животни и еко колабс...
71
12
 
6
 
! Отговори
иселник преди 3 седмици
стига сте ривали, в турция за 32 гудини сташ в бурса иселих се 1989 ми дадоха 305 евро пенсия, сина ми бачка в 4 милионн бурса за 550 евро кво ми ривети, в балгария станаха с 30-40 % по видоки заплатите от турция а допреди 10 години в турция бяха двойно по високи, и срдната пенсия в балгария вече е 1 000 лв
70
4
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Европа няма къде да си изхвърля автомобиите - боклукбоклукбоклуците, а тия ги купуват и им се радват и освен това се фукат и натискайки педаланагаста БръмБръмБръм фащат гаджета по пътя!
69
2
 
12
 
! Отговори
MB преди 3 седмици
Реален пример от миналата седмица Джемини ни взе 2200 за ремонт на платка на автоматика и след три рекламации за авариен режим от сервиза не могат да хванат грешка т.е. колата е наред. Парите ги взехме като кредит от банка. Сега при 4000 оборота развиваме 20 км/ч, разход 11 л., газ, 1500 куб.см
68
12
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Моят автомобил са ми краката. Природата ми е създала краката за автомобил и с тях, не само, че кръста на тялото ми умее да ходи, но и да бяга. Като си купиш автомобил с него не можеш да изкачваш стълбищата до горния етаж в блока. За какво ти е автомобил? Само да ходиш на работа с него и да работиш къртовски труд за него ли? Ми работи за краката си бе човече. Що си толкова оглупял бе човече, да носиш стискащи чорапи и да ти спират функциите за бягане - кръвообръщението под кръста бе човече!
67
10
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Спасението е тротинетка!
66
3
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Гоямата игра е, че не искат да шофираме, придвижваме и бъдем независими.
65
2
 
10
 
! Отговори
??? преди 3 седмици
Статията е точно и за старите коли. Не е само електрониката. Ако си купя едно старо БМВ за 2000 паунда в Англия, но техничеси перфектно, утре ако някой ме удари отпред - смяна на броня, фарове, капак, и пр. това в труд и материали надминава цената му на старо. Имайте предвид, че засрахователните компании смятат щетите и ремонта на цени на нови оригинални консумативи + труд 100паунда/час. Доста често те направо предлагат на собственика сумата на колата на старо, и той да си я оправя, ако иска.
64
2
 
4
 
! Отговори
Пак по опорката? преди 3 седмици
До Сата НАТО: Всеки произвежда каквото може. Но какво общо има това с темата?
63
3
 
3
 
! Отговори
Скрап ли? преди 3 седмици
До Сата НАТО: Сигурно идва от SCRAP. Но какъв български е това? Нещо като euro и евро.
62
14
 
5
 
! Отговори
Сата НАТО преди 3 седмици
До Анонимен.... Белорусия произвеждаше камиони по немски лиценз, сега известно време ще карат по инерция и после пак на телегите. Това е. КамАЗ прави един лицензен модел на Мецедес Аксор, с 20 години закъснение.
61
4
 
5
 
! Отговори
Сата НАТО преди 3 седмици
До Анонимен ... СкраП е с П. Това е английска дума. SCRAP. ***. Има и българска дума СКРОБ, тя е с Б. Скроб означава нещо като каша или нишестен крем или желе, скроб е и целулозна каша, от която се прави хартия или скроб от разварена захарна тръстика или цвекло, от която после се извлича захарта. В преносно значение "Че те напраим на скроб" означава ше те бием докато омекнеш и не можеш да се държиш на крака и се свличаш като желе. Приятен ден! Учете езици, най-вече Български!
60
2
 
11
 
! Отговори
Какъв скраб? преди 3 седмици
Докарват ги в България и ние ги караме поне още двадесет години.