Кола за еднократна употреба: Все повече автомобили за скрап заради скъпите ремонти

Купищата електронни устройства в тях в пъти оскъпяват поправката
3 юни 2024 21:45, Анисия Иванова
85
Кола за еднократна употреба: Все повече автомобили за скрап заради скъпите ремонти
Снимка: БГНЕС, архив

Съвременните автомобили са оборудвани с купища електронни устройства, много от които са предназначени да намалят честотата и тежестта на произшествията. Но има една уловка: Високата цена на ремонта на тези системи може да означава, че превозното средство е отписано след катастрофа.

Повече от една пета от превозните средства сега се обявяват за скрап от застрахователите след разглеждане на искове; това е близо до рекорда и около пет пъти повече от 1980 г., казват участници в индустрията. Делът на отписаните коли може да нарасне допълнително, тъй като намаляващите цени на употребяваните автомобили накланят везните срещу ремонта. Аукционните фирми, които препродават коли за скрап от името на застрахователи, могат да се възползват от тази тенденция, докато купувачите на автомобили, които са положили усилия да финансират превозните си средства, но са пестили застрахователното покритие, рискуват неприятни финансови шокове.

Икономически е рационално застрахователите да отписват превозни средства, когато разходите за ремонт надвишават стойността на автомобила непосредствено преди катастрофата минус очакваните приходи от спасяването му. В момента ремонтът на кола е много скъп, което означава, че повече коли са отписвани.

Разбира се, повечето от тези коли са доста стари - през последните две десетилетия средната възраст на автомобилите по пътищата на САЩ се е увеличила до 12,5 години от по-малко от 10 години. Фактът, че колите издържат толкова дълго, показва тяхната подобрена издръжливост - но често не си струва да се ремонтират, ако претърпят катастрофа.

В същото време делът на чисто новите превозни средства, които се отписват, се е увеличил, според CCC Intelligent Solutions Holdings Inc, софтуерна компания, която улеснява застрахователните искове и ремонтите; тя приписва тази тенденция отчасти на нарастващата сложност на автомобила.

Например, по-новите модели включват „Усъвършенствани системи за подпомагане на водача“ (ADAS) като автоматично спиране и помощ за поддържане на движението в лентата; сензорите и камерите обикновено се намират от външната страна на превозното средство и лесно се повреждат при катастрофи и градушки. Когато това се случи, автотехниците трябва да монтират, тестват и прецизно калибрират оборудването; в няколко сценария на катастрофа, наскоро проучени от Американската автомобилна асоциация (AAA), ADAS представлява средно 38% от разходите за ремонт. AAA оцени разходите за подмяна и калибриране на странично огледало с камера на нов пикап F-150, например, на внушителните 1600 долара.

Шофьорите все още попадат в много злополуки, може би защото гледат в телефоните си вместо в пътя или са обхванати от фалшиво чувство за сигурност от функциите на ADAS, или и двете. „Наличието на повече автомобилни технологии не намалява значително честотата на исковете или тежестта на инцидентите, но увеличава общите разходи“, заключава проучването на CCC.

Като цяло 21% от превозните средства са били отписани след застрахователна претенция през първото тримесечие на 2024 г. в САЩ. Фирмата за аукциони за отписани автомобили Copart Inc. казва, че този дял в крайна сметка може да надхвърли 30%, тъй като различни тенденции, включително нарастваща сложност, продължават да правят „ремонта на превозни средства по-малко икономичен привлекателна за застрахователите“, заяви ръководството ѝ през февруари.

Това звучи разточително, но в днешно време катастрофиралите коли не се разбиват само за скрап и части — купувачите от развиващите се пазари изнасят, възстановяват и след това връщат тези превозни средства по пътищата; те могат да направят това изгодно, защото разходите за труд са по-ниски в чужбина, което увеличава потенциалната стойност на превозното средство на търг. Тези попътни ветрове повишиха акциите на Copart с 23% през последната година и около 1110% от 2014 г. насам, оценявайки групата на 53 милиарда долара. Въпреки това с борсовата търговия на 38 пъти очакваните печалби, Copart не е толкова евтин, колкото някои от отписаните превозни средства, които продава.

Друг фактор, допринасящ за повече отписвания: намаляващите стойности на употребявани автомобили. Застрахователите бяха силно стимулирани да ремонтират превозни средства, когато цените втора употреба скочиха по време на пандемията, но тези тенденции започнаха да се обръщат.

За момента не е сигурно дали електрическите превозни средства са по-вероятни да бъдат отписани поради високите разходи за ремонт и смяна на батерията - досега електромобилите са отписвани малко по-малко от бензиновите превозни средства. Притеснявам се обаче, че бързият спад в цените на вторичния пазар за EV могат да доведат до това, че повече електромобили ще се насочат към сметището.

Стремителното падане на цените на употребяваните автомобили означава, че много кредитополучатели дължат повече по заема си за кола, отколкото струва автомобилът им. Отрицателният капитал не е проблем, ако не планирате да замените или продадете превозното си средство, но може да е, ако претърпите злополука. Шофьорите, които са платили много пари за ново превозно средство по време на пандемията, са особено уязвими.

Предлага се застраховка „Гарантирана защита на активите“, която помага да се преодолее разликата между текущата парична стойност на автомобила и това, което кредитополучателят дължи. Стойността на тези полици се разглежда внимателно от регулаторните органи на Обединеното кралство поради високите комисионни на дилърите. Въпреки че потребителите вече се борят с по-високи застрахователни разходи, наличието на тази добавка може да избегне неприятен шок, ако превозното средство бъде разбито.

Може би един ден всички ще се движим със самоуправляващи се автомобили и инцидентите ще бъдат рядкост. Но това все още е далеч. Дотогава очаквайте разходите за ремонт на превозни средства да продължат да повишават застрахователните премии и броя на отписаните коли.

Крис Брайънт е колумнист в Bloomberg Opinion, отразяващ индустриални компании в Европа. Преди това е бил репортер за Financial Times. Анализът му е от сайта на Bloomberg TV Bulgaria.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


85
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
37
8
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Само в България и Африка съм виждал да се карат коли с такъв километраж. Продават се коли на по 300 000 километра и оня в обявятa вика - 'доказани километри' ... да се смееш ли да плачеш ли.
36
4
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Поръчвам частите от онлайн магазини където са най евтини и си правя всички ремонти сам. На сервизи отдавна не вярвам. Навсякъде са се навъдили все мошеници и некадърници че и вземат скъпо и прескъпо.
35
4
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Те двигателите не са ги променяли последните 20 години единствено ходовата част дето вече се прави в Индонезия, Малайзия, България, Турция и т.н. Нормално е на по старите коли да сменяш оригинални части на 300 000км а на така наречените нови на 50-60 хил км да ти тропа цялата
34
7
 
28
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Вземайте атмосферни двигатели , дори ако си намрите с ръчна кутия и си свиркайте
33
4
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Рав 4 2002година , бензин - пушка е
32
1
 
7
 
! Отговори
За Ремонт преди 3 месеца
Незнам но документално за година да я вкараш колата в ред ето там е голямото даване та чак ми идва да я хвъля за скрап като се сетя. И през това времи и милицията те опали с някоя скрита камера в трънака и работата отива че си купувам колата още веднъж за тая година
31
1
 
34
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Изчакайте електричките със "златните" батерии да станат масови, след това можете да умножите броя на отписаните коли стократно.
30
3
 
21
 
! Отговори
@@@ преди 3 месеца
Преди час пред кооперацията гледах комшията, беше отворил капака на колата и умно гледаше кората на двигателя.
29
8
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
До до 24 2 г. гаранция и фъргай. Трошка излиза двойно по-скъпо че няма части и пак трябва нова.
28
2
 
28
 
! Отговори
до 24 преди 3 месеца
те вече се произвеждат само трошки!
27
2
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Нов Компютар е 2 бона е кола 100 бона.
26
1
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Компютрите с остаряват и се износват за 2-3 г. а ко работи всеки ден. Колите няма как всеки ден и на 2-3 г. по 50 бона цена е безумие за нова кола.
25
0
 
21
 
! Отговори
В Испания преди 3 месеца
Като гледам цената на новия дъстер ще стъпи на 500юро месечна вноска, така че не е учудващо че хората вече ремонтират/подменят двигатели и продължават със старите коли.
24
5
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Братята китайци имат части за всичкооо по 5 лева :)))
23
1
 
37
 
! Отговори
българина преди 3 месеца
страшно е екологично когато произвеждаш неремонтируеми неща....
22
3
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Добре е че идва края на трошките по тротоарите и отива на ***
21
5
 
17
 
! Отговори
Фак нюз преди 3 месеца
Как уе, урсула каза че всичко е ток и жица в името на опазването на околната среда.
20
0
 
24
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Преди 2-3 години смяната на ремъка на разпределителния вал струваше15-20лв и безплатно ти сменяха и маслото.Сега ти искат"*** и баща ти"(суми извън разума)и то без подмяната на ролките.Затова и скрабът се увеличава.Внасят се автомобилите на по 200к километра с цени на нови.И след 10-тина години се "изнасят като скраб на цената на старо желязо.Кога ще поумнеем,че да забогатеем?
19
1
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
ИИ ще ги направи скъпи буклуци
18
3
 
9
 
! Отговори
Минка преди 3 месеца
Чета сладки отзиви!Удито умряло, в Надежда! Няма път,няма батерия няма и държава,само да попитам, кое умира първо,при липса на... държава,първи умира човека! Лек път!