Кола за еднократна употреба: Все повече автомобили за скрап заради скъпите ремонти

Купищата електронни устройства в тях в пъти оскъпяват поправката
3 юни 2024 21:45, Анисия Иванова
85
Кола за еднократна употреба: Все повече автомобили за скрап заради скъпите ремонти
Снимка: БГНЕС, архив

Съвременните автомобили са оборудвани с купища електронни устройства, много от които са предназначени да намалят честотата и тежестта на произшествията. Но има една уловка: Високата цена на ремонта на тези системи може да означава, че превозното средство е отписано след катастрофа.

Повече от една пета от превозните средства сега се обявяват за скрап от застрахователите след разглеждане на искове; това е близо до рекорда и около пет пъти повече от 1980 г., казват участници в индустрията. Делът на отписаните коли може да нарасне допълнително, тъй като намаляващите цени на употребяваните автомобили накланят везните срещу ремонта. Аукционните фирми, които препродават коли за скрап от името на застрахователи, могат да се възползват от тази тенденция, докато купувачите на автомобили, които са положили усилия да финансират превозните си средства, но са пестили застрахователното покритие, рискуват неприятни финансови шокове.

Икономически е рационално застрахователите да отписват превозни средства, когато разходите за ремонт надвишават стойността на автомобила непосредствено преди катастрофата минус очакваните приходи от спасяването му. В момента ремонтът на кола е много скъп, което означава, че повече коли са отписвани.

Разбира се, повечето от тези коли са доста стари - през последните две десетилетия средната възраст на автомобилите по пътищата на САЩ се е увеличила до 12,5 години от по-малко от 10 години. Фактът, че колите издържат толкова дълго, показва тяхната подобрена издръжливост - но често не си струва да се ремонтират, ако претърпят катастрофа.

В същото време делът на чисто новите превозни средства, които се отписват, се е увеличил, според CCC Intelligent Solutions Holdings Inc, софтуерна компания, която улеснява застрахователните искове и ремонтите; тя приписва тази тенденция отчасти на нарастващата сложност на автомобила.

Например, по-новите модели включват „Усъвършенствани системи за подпомагане на водача“ (ADAS) като автоматично спиране и помощ за поддържане на движението в лентата; сензорите и камерите обикновено се намират от външната страна на превозното средство и лесно се повреждат при катастрофи и градушки. Когато това се случи, автотехниците трябва да монтират, тестват и прецизно калибрират оборудването; в няколко сценария на катастрофа, наскоро проучени от Американската автомобилна асоциация (AAA), ADAS представлява средно 38% от разходите за ремонт. AAA оцени разходите за подмяна и калибриране на странично огледало с камера на нов пикап F-150, например, на внушителните 1600 долара.

Шофьорите все още попадат в много злополуки, може би защото гледат в телефоните си вместо в пътя или са обхванати от фалшиво чувство за сигурност от функциите на ADAS, или и двете. „Наличието на повече автомобилни технологии не намалява значително честотата на исковете или тежестта на инцидентите, но увеличава общите разходи“, заключава проучването на CCC.

Като цяло 21% от превозните средства са били отписани след застрахователна претенция през първото тримесечие на 2024 г. в САЩ. Фирмата за аукциони за отписани автомобили Copart Inc. казва, че този дял в крайна сметка може да надхвърли 30%, тъй като различни тенденции, включително нарастваща сложност, продължават да правят „ремонта на превозни средства по-малко икономичен привлекателна за застрахователите“, заяви ръководството ѝ през февруари.

Това звучи разточително, но в днешно време катастрофиралите коли не се разбиват само за скрап и части — купувачите от развиващите се пазари изнасят, възстановяват и след това връщат тези превозни средства по пътищата; те могат да направят това изгодно, защото разходите за труд са по-ниски в чужбина, което увеличава потенциалната стойност на превозното средство на търг. Тези попътни ветрове повишиха акциите на Copart с 23% през последната година и около 1110% от 2014 г. насам, оценявайки групата на 53 милиарда долара. Въпреки това с борсовата търговия на 38 пъти очакваните печалби, Copart не е толкова евтин, колкото някои от отписаните превозни средства, които продава.

Друг фактор, допринасящ за повече отписвания: намаляващите стойности на употребявани автомобили. Застрахователите бяха силно стимулирани да ремонтират превозни средства, когато цените втора употреба скочиха по време на пандемията, но тези тенденции започнаха да се обръщат.

За момента не е сигурно дали електрическите превозни средства са по-вероятни да бъдат отписани поради високите разходи за ремонт и смяна на батерията - досега електромобилите са отписвани малко по-малко от бензиновите превозни средства. Притеснявам се обаче, че бързият спад в цените на вторичния пазар за EV могат да доведат до това, че повече електромобили ще се насочат към сметището.

Стремителното падане на цените на употребяваните автомобили означава, че много кредитополучатели дължат повече по заема си за кола, отколкото струва автомобилът им. Отрицателният капитал не е проблем, ако не планирате да замените или продадете превозното си средство, но може да е, ако претърпите злополука. Шофьорите, които са платили много пари за ново превозно средство по време на пандемията, са особено уязвими.

Предлага се застраховка „Гарантирана защита на активите“, която помага да се преодолее разликата между текущата парична стойност на автомобила и това, което кредитополучателят дължи. Стойността на тези полици се разглежда внимателно от регулаторните органи на Обединеното кралство поради високите комисионни на дилърите. Въпреки че потребителите вече се борят с по-високи застрахователни разходи, наличието на тази добавка може да избегне неприятен шок, ако превозното средство бъде разбито.

Може би един ден всички ще се движим със самоуправляващи се автомобили и инцидентите ще бъдат рядкост. Но това все още е далеч. Дотогава очаквайте разходите за ремонт на превозни средства да продължат да повишават застрахователните премии и броя на отписаните коли.

Крис Брайънт е колумнист в Bloomberg Opinion, отразяващ индустриални компании в Европа. Преди това е бил репортер за Financial Times. Анализът му е от сайта на Bloomberg TV Bulgaria.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


85
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
57
22
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Един колега още няма книжа (на 23г),казвам му въобще да не си прави труда. Може и да си намери малко по-платена работа, обаче като сметнеш колко заплати ще отидат за кола въобще не е оферта. Викам му намери си някой таксиметър твой човек, ще те вози тънко когато ти се случи и не се занимавай.
56
2
 
19
 
! Отговори
пияница мистик преди 3 месеца
Ами аз познавам доста хора, дето карат коли много по-евтини от моя скутер Vespa :))))
55
1
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
КУПИ, ХВЪРЛИ, КУПИ! (2010г.), https://youtube/watch?v=Q76DPW9y_54
54
2
 
14
 
! Отговори
пияница мистик преди 3 месеца
До Питам === Как така не знаеш, направо се чудя? :))) Човекът си е купил камион "Белаз 75710". Превозва 450 тона руда и се произвежда в Беларус :))))
53
1
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Продуктите в повечето случаи, се изработват с цел бърза печалба, а не задоволяване. Затова контролират и процеса на издръжливост. А от там, се разрастват бързо и сметищата по света, по закона на Нютон, че всяко действие си има противодействие! Един огромен остров от пластмаса плава в южните части между Азия и Америка!
52
2
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Вижте в приборите си у дома, в колко от механично-електрическите предмети за дома и кухнята, имате зъбни колела от пластмаса(!) или свръзка на движещите се и въртящите се части , съставени от комбинация от различен вид материали(метали) с пластмаса!
51
4
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
В някои предмети за дома, се използват и химически вещества при изработката им, достатъчно е да променят комбинацията или количеството на веществата, за да предизвикат разваляне на изделието, след определен период от време.
50
8
 
7
 
! Отговори
Питам преди 3 месеца
До Анонимен 50 Къде е тази техника от Белорусия ? Такава не съм виждал да се продава в Европа и у нас.
49
10
 
11
 
! Отговори
Русия преди 3 месеца
Изпълнявате квотата на ПОСОЛСТВОТО за атлантическа пропаганда
48
2
 
34
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
От години всичкото е брак още от конвейра и е напранено "случайно" след края на гаранцията да даде фира и съответно да почне тормозът със скъпите части, ремонти. Обикнавено това съвпада и с изтичането на лизинга. Демек таман стане твоя и или ужас с части и ремонти, или коша и пак нова, с нов лизинг. Така са точно и премиум марките като Мерцедес, БМВ, Ауди, Порше и т.н. Няма такива вече като супер здравия Мерцедес 124, Ауди 80/100, БМВ от същия период. Всичко е боклукчаво..
47
3
 
30
 
! Отговори
Чудно преди 3 месеца
До Анонимен 38 Че то почти вече няма малки коли с атмосферни двигатели. Вече им слагат двигателчета от скутер. Какво е това от 1000 кубика да извадиш 150 коня и да очакваме дълговечност. По старите коли без турбо са по добри , но ги забраняват.И връх на всичка са електриките , които ни ги предлагат насилствено.Света отива на затра.
46
14
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Затова много държави купуват техниката от Белорусия, защото там не поставят такива неща и материали, които се захабяват лесно или електроника, която да контролира процеса на издръжливост, белоруските продукти не само са по-евтини, но са и по качествени, вкл. по-качествени от китайските и по-издръжливи от немските! И в Русия механиката не се прави с цел, след определен период, да се захаби лесно.
45
6
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Те дори изчисляват, кога и къде точно да ви се развалят машините, колите, като това се случва по различен начин при различния вид машини. И домашните битови прибори ги правят така, като един от най-простите методи е, като се комбинира свръзка метал с пластмаса(които са с различна плътност, еластичност, твърдост, издръжливост и т.н.) и пластмасата се захабява след определен период от време. Затова много държави купуват техниката от Белорусия, защото не поставят такива неща и материали, които се з
44
2
 
7
 
! Отговори
Я па я..! преди 3 месеца
Какъв е този роман ? Много дълго бе.Няма да го чета.
43
0
 
31
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Когато писах, че ако искате машините ви да издържат дълго, трябва да си купувате чиста механика(може евентуално и автоматизирани), но без електроника, си мислеха, че говоря празни приказки; също и в много случаи, заместват здравите метали с пластмаса или сплави или комбинация, които са направени така, че да се захабяват лесно или се поставят на места, където се захабяват лесно и се прави умишлено. Гледайте филма "КУПИ, ХВЪРЛИ, КУПИ! (2010г.)" в Тубата!
42
0
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
До 7 И на запад много са си мислели, че няма да стане до виждане на цената на ремонта. При хибрид като нищо може батерията само да ти мине 10000лв плюс труд. Видял си в статията цена на огледало за форд- 3200лв. Опиши една щета 20000лв на кола със стойност 30000 и се сети къде отива. Заради батериите в чужбина вече за лек удар пишат електричките тотал щета и премиите са бая повишени.
41
1
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Хонда и Тойота го могат до 200к км.
40
3
 
13
 
! Отговори
Истината е... преди 3 месеца
Китайските наистина са за еднократна употреба. Получаваш това за което си платил...
39
1
 
11
 
! Отговори
До 41 преди 3 месеца
Нали се сещаш че има коли на 300 000км които са много малко бройки произведени с по 6-8 цилиндъра, над 20 клапана струващи по над 50-60 хил лева и нямат нищо общо със една чисто нова стокова кола за 15 000 лева?
38
1
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Особенно ел.автомобилите - ремонта им е по-скъп от автомобила!