Експерт предупреждава: Шофирането със зимни гуми в порой може да ни убие

Най-голямата опасност е намаляването на сцеплението с пътната настилка
Обновена: 23 май 2024 07:27 | 23 май 2024 07:10, Анисия Иванова
98
Експерт предупреждава: Шофирането със зимни гуми в порой може да ни убие
Снимка: БГНЕС, архив

Водачите, които все още не са сменили зимните гуми с летни трябва да имат предвид, че "пропускът” съвсем не е невинен. Движението на автомобила със зимни гуми в дъждовните периоди може да доведе до сериозни катастрофи.

"Конструкцията на зимната гума не е с широки надлъжни канали, а с напречни нарези, за да изхвърля снега. Освен това при първите капки, още когато не е отмил праха по пътя, дъждът образува тип каша, която на пръв поглед не се забелязва, но при рязък стоп спирачният път се удължава с 25%. Те трябва да имат достатъчно дълбок грайфер. Колкото е по-голям е той, толкова повече вода вадят от пътя.” За това алармира автомобилният състезател и експерт Румен Дунев.

"При дъждовно време най-голямата опасност е намаляването на сцеплението на гумите с пътната настилка, там, където има локви или обилен дъжд. При високи скорости се получава хидродинамичен клин между колелото и пътя, а явлението се нарича аквапланинг. Това е ситуация, в която автомобилът има нулево сцепление. В такива условия не може да променим посоката на автомобила или да завием, или да задействаме спирачките и да спрем. За да не попадаме в такива опасни условия, първото важно нещо е скоростта, но второто е гумите да са летни. Това трябва да подскаже на водачите, че във време на ежедневни и обилни валежи, както сега, е жизнено важно да сменят зимните гуми”, каза още Дунев.

Правилното налягане в тях също е от особена важност при движение върху мокра настилка. Нормално напомпаните получават достатъчно сила от въздуха вътре, така че тежестта се разпределя равномерно по широчина. Малко хора обаче са наясно, че наред с неправилното износване, пониженото налягане в гумите повишава значително риска от аквапланинг.

И още, важно за шофиране под дъжда - дистанцията също е определяща за безопасността. Препоръчва се и да се кара в средната лента, тъй като водата винаги се трупа в краищата на платното, заключават специалистите.

А май се оказа месецът на пороите. В такъв период от годината шофьорите трябва да са особено внимателни. Мокрото време не само затруднява движението по пътищата, образува километрични задръствания и изнервя шофьорите, но и често е предпоставка за катастрофи и други пътни произшествия. Тук поддръжката на автомобила е от ключово значение, пише "Труд".

Припомняме, че при акция "Зима” Пътна полиция следи за дълбочината на грайфер на гумите над 4 мм. В летния период обаче, всеки водач сам и на своя отговорност преценява с какви гуми да шофира. Проверка показа, че цената на нови летни гуми тръгва от около 50 лв. за брой. В зависимост от характеристиките и марката обаче, се предлагат и гуми над 1000 лв. за брой. Тук не е включена цената за труд на гумаджията.

Преди около две седмици именно неподходящи гуми и несъобразена скорост станаха причина за катастрофата в Пловдив, при която младият Кристиан Екмекчиян уби себе си, приятелката си и прати други двама младежи в болница. Експерти твърдят, че 21-годишният младеж е карал с над 200 км/ час върху мокра настилка.

От мястото на инцидента до първото кръстовище са 100 м., а спирачен път изобщо липсва.

Установи се и че гумите са били крайно неподходящи за дадените условия.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


98
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
11
2
 
22
 
! Отговори
по добре преди 1 месец
да карам със зимни гуми лятото отколкото с летни зимата, а и хората са измислили всесезонни, така, че тоя експерт може да си задържи експертното мнение за себе си.
10
0
 
9
 
! Отговори
WTF преди 1 месец
11 ако си сложиш 1зимна 1 лятна отпред и по същия начин отзад ще си още по подготвен.
9
7
 
8
 
! Отговори
Защо преди 1 месец
Карате с зимни гуми лятото?WTF
8
3
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Аз съм с 2летни отпред и 2 зимни отзад подготвен съм за всякакви метереологични колебания
7
6
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Това е вярно но само ако караш като гавазин от УБО,с двеста на второкласен път или на писта за изпитания. Със скорости до осемдесет километра, зимните гуми са несравнимо по-добри на дъжд,а както е при ДС кметчето освен вода има кал,чакъл и пясъци по платното. Тези статии си ги поръчва оная богинята на лова,че нещо не вървят второ и трето качество китайски гуменетки.
6
2
 
24
 
! Отговори
много експерт се преди 1 месец
навъди напоследък, тоя Експерт да няма гумаджийница и да ни подканя с глупостите си да си сменяме гумите всеки сезон, а за пролетта и есента какви гуменетки ще ни препоръча тоя експерт незнаен.
5
4
 
27
 
! Отговори
Ано преди 1 месец
Платена от КАТ статия да започнат рекет защо караме със зимни гуми лятото. Не му ли идва на акъла на този, че ако е правилно проектирано и добре изпълнено пътното платно няма да задържа вода и гумите ще си имат нормално сцепление независимо какви са.
4
2
 
15
 
! Отговори
Пияния помак преди 1 месец
Какви летни гуми? Тука сутрин е 4 градуса.
3
6
 
7
 
! Отговори
публикувайте преди 1 месец
премиер министърът Сунак е насрочил предсрочни парламентарни избори във Великобритания. Те са предизвикани от силния спад на доверието в управляващата партия, видим от резултатите на премоналите изб0ри за местна власт ( които вие подминахте като събитие, но са показателни за одобрението на наслението на състочнитео на държавата)
2
6
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Убиват обувки, ама гуми как е възможно?
1
1
 
43
 
! Отговори
Космонавт преди 1 месец
Мда, с 200 кмч в града - сигурно зимните гуми са проблема....