Синдикат: Ученици от Сингапур и Китай няма да стигнат и тройка в родното НВО

Програмите да се разтоварят от академични знания, обучението да е с практичен фокус
8 дек 2023 08:20, Анисия Иванова
29
Синдикат: Ученици от Сингапур и Китай няма да стигнат и тройка в родното НВО
Снимка: МОН

Синдикат „Образование“ към КТ „Подкрепа“ е обезпокоен от резултатите в последното издание на проучването PISA за 2022 г., показали за пореден път ниска функционална грамотност на българските ученици. Делът на българските ученици под критичния праг на постижения в трите изследвани области е тревожно голям – 54% по математика, 53% по четене и 48% по природни науки.

„Средните резултати за 2022 г. са по-ниски в сравнение с 2018 г. по математика и четене и почти същите като през 2018 г. по природни науки“, се казва в доклада на ОИСР за България.

Данните от това изследване са ясни, но по-важно е какви промени биха повишили качеството на образованието и функционалната грамотност на българските ученици.

Още по темата

Добре е да припомним, че българското образование, учебните програми, нашите учебниците са контрапункт на това, което оценя PISA. И ако включим ученици от Сингапур, Китай, Ирландия или Естония в нашето си НВО, те разбирамо едва ли ще достигнат и тройка.

Синдикат „Образование“ смята, че българската образователна система е започнала редица важни реформи с приемане на новия ЗУПО, но те са в процес и резултатите ще следват скоро.

Синдикатът е категоричен, че са необходими още много важни промени в ЗПУО, в наредбите на МОН, в комуникацията с родители и ученици, в статута на учителя, за да се достигене до по-добри резултати в изследването PISA. Очевидно тестът PISA не е панацея, има и други подобни изследвания, но той е урок, той е път в развитието на българското образование, в преминаването в един следващ етап на развитие.

Както България се стреми към Шенген и ще влезе, към еврото и ще го въведе, към европейските ценности и ги открива, така и образованието ни трябва да се промени и то не само на думи, към междупредметните връзки, към функционалността, към това учителят да бъде не преподавател, а модератор и без конкретните „задължителни“ учебници.

Синдикат „Образование“ предлага:

- Учебните програми да се разтоварят от академични знания, за да се остави място и време за формиране на компетентности. Учебният материал по ключови дисциплини като математика, литература, история и др., да се забави като скорост и обем, за да се освободи фокус към практическо създаване на материални или духовни ученически продукти, които да минимизират самоцелното машинално наизустяване и възпроизвеждане след това на различна информация. Това в никакъв случай не изключва базовите знания по всички учебни дисциплини.

- „Задължителните учебници“, които носят огромна вина за тези резултати на PISA, или да бъдат променени, но по-добре да отстъпят място на образование без учебници, с „незадължителни“ помагала, интегриращи в себе си междупредметните връзки, и отстъпвайки място на иновацията на учителя.

- Включване на родителите в мотивацията за учене и задаването на отговорности на „незаитересованите родители“ за партниране в процеса на възпитание. Вменяване на задължения към родителите, свързани с гарантиране на спазването на училищния правилник, превенция на агресията в клас и нулева толерантност при неспазване на училищния правилник, с действащи за учителя инструменти, включващи и оценка за „дисциплина“, финансови и административни санкции към непартниращи родители.

- Създаване на индикатори за качество на образованието и промяна на философията на оценяване към оценка, мереща не обема възпроизведена информация, а трансформираната в компетентностни умения резултатност от процеса.

- Промяна в програмите за студенти, учещи в педагогически специалности, с включване на компетентен подход в преподаването, също и утрояване на часовете за практика на бъдещите учители.

- Упорита борба срещу „образователната бумащина“ и „синдрома на отчетност“ в българската образователна система, защото тези феномени генерират формализъм, прегарят българския учител и го отдалечава от ученика.

- Преодоляване на синдрома, формиран от някои родители, че образователната система е да забавлява ученика и анимира интереса на подрастващите, защото образованието не е социална развлекателна услуга, а право на достоен живот на децата и учениците, след като завършат.

- Вяра в действията, методите и подходите на учителите и ръководствата на образователните институции, вяра, която да им даде свободата и иновацията в модерацията им.

- Специално отношение към младите учители, с наставничество от клегите им и ръководствата на образователните институции, от МОН и РУО в защита от агресивни родители, за да влязат в системата и да останат. Защото един учител на 25 може да бъде много близо до функционалността в професията.

Тези промени са фундаментално необходими, не само за изследването PISA, те ще повлияят на всички видове изпити и оценки, но и ще бъдат верният път на българското образование.
    
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


29
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
27
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
В новата образователна система по европейските правила,Иванчо и Марийка ще бъдат отличниците в клас.Иванчо и Марийка от вицовете ще се преместят в живота и училището.Те са много практически насочени и запознати с базовите фундаменти на живота.Учителите сега ги пращат във висините на науката, а Иванчо и Марийка знаят, че тези знания ще им бъдат напълно излишни за живота. В новите вицове за Иванчо и Марийка и учителят, вече ще се смеем не на Иванчо и Марийка, а на "Учителя с академичните въпроси".
26
0
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Да махнем науката от учебниците. Народът не трябва да разбира от наука. Той трябва да бъде прос и да не може да говори логично и с научни факти. Олигархията ще държи "тайните на науката" и ще ги крие от простолюдието, което не иска да робува за минималка и става все по-нахално и алчно. Ще се изучават базови знания за живота - как да се диша, как да се пази равновесие и да се робува на властта и олигархията. Образованието на народа е вредно за икономиката.
25
0
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Народът е много умен, трябва да се направи прос по европейски правила.ПИЗА ще го научи да смята колко ролки тапети да си купи от магазина и колко теракота за банята му е нужна.Как да оперира със сложната техника на смартфона и правилно да маже по екрана.Другите неакадемични знаниия, са колко пъти е нужно да ходи в евронужника и как да си пуска водата. Това са базови знания, без които животът е невъзможен.Академичните знания са абстрактни и ненужни за живота. "Площ" се заменя с "тапет" в учебника
24
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Повече от 50% от първолаците са от малцинствата.
23
0
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Синдикатът на Янка Такева е отговорен за унищожаването на средното образование а матурите са едно голямо недоразумение - copy-paste от вече унищоженото образование на Запад. Изследването по Piza леко открехва неприятната истина за стойноста на реформите и за вината на реформаторите - до един неграмотници и политици от някакви синдикати и политически чиновници-парашутисти - без данни дори за нискоквалифицирана работа но с големи идеи.
22
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
В Тайван се произвеждат водещите в света компютърни компоненти. Може и да не са проектирани там, но самото производство също е изключително сложен процес. Едва ли наемат необразовани продукти, каквито са 95% от изходните от образованието в България.
21
1
 
9
 
! Отговори
ХАХАХАХА преди 2 месеца
Изцепили се тия от синдиката. Тези наясно ли са , че след всеки клас в Китай имат изпити? Ако не ги вземат с определена оценка, родителите на неучилите плащат глоби? Наясно ли са, че там тръват рано-рано на училище и на 10 години , тамошен 6 клас, учат неща по математика, които нашите пръдльовци учат в 9 клас? Същото е в Южна Корея и Сингапур. Никак не е случайно, че тези държави дърпат световната икономика и в тях е бъдещето. Не в западналия Запад. Ама много малко го проумяват..
20
2
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Каква наука бе?! Само Рождество Христово и Христос Воскресе! И Господ прилича на белобрад старец и седи на трон в небето и Исус е Господ. Абе, обърках се последно кой е! Ама е Господ! Никва наука! Никво НВО! Забравете за математика и физика и астрономия! Земята е плоска! Така пише в Библията! Исус гони търговците от храма, ама ние сме модерни! Християни сме бе! Ама кво е казал Исус няма значение! Хайде да ходя да ми леят кypшум и да ми баят против уроки, че...
19
2
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Абе важното е веднага щом почнат да броят до 10 да имат възможност да си сменят пола. За какво им е тая математика....
18
3
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Петилетката за три. И накрая заводите бълваха брак.
17
11
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
"когато счупиш нешо което работеше преди 1989, под диктовката НПО та в МОН, турски и американски" - Дори и през 89-та когато уж беше апогеят на българския възход, всичко беше фалш и един голям балон, който чакаше да се спука. Даже неслучайно точно след апогея рязко се променят нещата, но кой да мисли. На ГaйБаню все някакви турци и американци са му виновни. Чакам сега да чуя за тайните планове на всички за унищожение на България. Толкова тайни, че само българите знаят за тях!
16
1
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Вчера си говорих с щерката, 8-ми клас, сподели, че на нейните съученици времето прекарано на телефона е средно 10 часа, не на месец, не на седмица, а на ден. 10 часа всеки ден зяпане на инстаграми, тиктокове, ютюби, фейсове, вайбъри, месинджъри и какво ли още не. Нали разбирате, че това изпържва подрастващите (и не само) мозъци. Тези деца не могат да задържат фокус за повече от 5 минути. Именно затова тикток изпреварва ютюб, вече никой не може да остане фокусиран на 30 минутно клипче. Лошо.
15
1
 
11
 
! Отговори
Фукционално преди 2 месеца
неграмотни са: "кметът" на София, последван от всички 240 бройки в НС....Не обиждайте децата. Те виждат всичко, което се случва около тях...
14
4
 
14
 
! Отговори
българина преди 2 месеца
когато счупиш нешо което работеше преди 1989, под диктовката НПО та в МОН, турски и американски, това е резултата. Докато не се изгонят от там, резултата ще само и единствено такъв завинаги, до последния ученик, преди да емигрира от тази дупка, бивша държава
13
5
 
25
 
! Отговори
Хахахахахахахахахаха преди 2 месеца
Не знам що за капаци имат на очите тези, но е време да се сложи край на този експеримент с децата! Трябва да си абсолютно изкукуригал перко за да не виждаш какво твори! Точно синдикатите са в основата на разсипаното образование! Всички синдикати вън от училищата! Учителите да бъдат оценявани регулярно! И регулярно да се правят медицински прегледи! Родителите сега вече имат една единствена задача: да спасят децата си от МОН! Тези *** старци имат една задача: да затрият децата ни!
12
3
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Много ясно, че китайчетата ще се провалят по НВО по БЕЛ... Предполагам синдикалистите говорят за тестовете по математика )) Но там нещата се доволно изчистени от академизъм! Дават се задачи, който ученика ги решава или не ги решава! Но това не значи че трябва да има НВО всяка година! НВО след 4-ти клас тр. да се махне, а НВО след 7-ми клас - да остане само за тези, който се борят за влизане в езикови гимназии и толкова!
11
3
 
18
 
! Отговори
Христо Христов преди 2 месеца
Че то ако се гледа реалното влияние на научните институции, Китай държи второто и четвъртото място в света с Китайската Академия на науките и университета Цинхуа.
10
0
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Ще стават компетентни още в първи клас! Но такива отличници отдавна ни епровляват.
9
3
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Трябва да се знае само събиране и изваждане и да могат да се четат големите букви и това е.
8
3
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
До Public enemies. Имат състезания по колички роботи следващи определен маршрут, по сглобяване на модели на сгради издържащи на земетресение с определена сила и т.н. Обаче за нашите е най-важното било да им се намали стреса от учене и да посещават чалготеките че повече от тва нямало какво да се прави. Даже се чудя откъде са се пръкнали тия учоители водеи деца по олимпиади и вземащи медали. Че те пречат на нормалното развитие.