Само 10-12% от тежките катастрофи са по вина на нови водачи

Държавата е виновна за всичко това, което се случва по пътищата в страната ни
2 юли 2024 21:05, Нели Христова
9
Само 10-12% от тежките катастрофи са по вина на нови водачи
Снимка: БГНЕС

Само 10-12% от тежките катастрофи са по вина на новите млади водачи, обяви пред БНР Йонко Иванов - председател на Съюза на центровете по авто-мото подготовка. По думите му има опит да се започне кампания срещу обучението и преподавателите:

"През изминалата година има една тенденция за обвиняване на преподавателите и целия учебен процес в некомпетентност и че голяма част за пътно-транспортните произшествия стават поради слаба квалификация на новите водачи. По студиата се разкарват едни хора, които твърдят, че 500 хил. купени книжки се разхождат из страната, размахват се измислени картони, които нямат нищо общо с генерираните картони на електронната система на "Автомобилна администрация" с една единствена цел – да тръгне кампания срещу обучението и да се изкараме ние, обучителите, най-виновни".

През 2023 г. има около 7000 по-тежки ПТП-та с участието на 920 нови млади водачи със стаж до 2 години, посочи Иванов и изчисли, че участието на младите водачи, за които се твърди, че не са добре подготвени, в тези катастрофи е около 12%. Годишно излизат около 120-150 хил. нови млади водачи. Останалите 90% по чия вина са, попита той и подчерта, че на този въпрос никой не иска да отговори.

Автоинструктурите продължават да настояват за модел за обучение през целия живот. Според такъв модел хората, които имат книжка от 10 години, трябва да преминават специфично обучение, а също така да се създадат модерни полигони. По думите му просветното министерство е отказало такова обучение през целия живот в училищата заради липса на ресурс.

"Държавата е виновна за всичко това, което се случва по пътищата в страната ни", категоричен бе Йонко Иванов. И обясни:

"Нямаме комуникация на институциите. МОН, МРРБ, МВР и МТС не си говорят помежду си. /…/ МВР седи безучастно и ги гледа, и санкционира, санкционира, взима едни пари, създават се едни хранилки, които пари обаче не се връщат обратно на пътя, за оправянето им. Хранилките седят на всяка крачка и парите отиват на съвсем друго място. Събираемостта е над 70% в момента, за останалите 30% или се водят дела, или хората не могат да бъдат намерени. Всичките тези пари, които се събраха от санкциите и глобите, покриват изборите през последните 5 години".

По думите му "хора, които не са прочели съществуващите наредби, искат да направят нещо ново, което е по-лошо от старото". Той видя и лобистки интерес в системата на изработване на програмата и електронния картон. Всички тези неща са свързани с много пари, които трябва да се усвоят за много къс период от време, обясни Иванов. Според него обаче всичко това ще рефлектира върху обществото и начина за подготовка на водачи. Той изброи още редица проблеми, като изтъкна, че няма нова философия на темата за безопасността на движение. Той е категоричен, че са необходими курсове на 10 години, при смяната на книжката, и те да се провеждат със събраните пари от глобите:

"Със смяната на шофьорската книжка слушате половин час една лекция, която държавата плаща, и тя включва измененията в Закона за движение".

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


9
Още от Общество
Хвърляме 100 000 тона дрехи и текстил всяка година
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
9
0
 
3
 
! Отговори
Щирлиц преди 2 дни
До Анонимен.4...Така беше при лошия социализъм,когато нямаше частници,които да окепазят обучението-т.е базата.
8
1
 
3
 
! Отговори
Катаджия преди 2 дни
Повечето катастрофи са причинени от дефектно задкормилно устройство!
7
1
 
4
 
! Отговори
Тиквострала преди 2 дни
90% от тежките катастрофи са по вина на АПИ, КАТ, МВР и корумпираната съдебна система. Това че много шофьори с книжки не могат да карат е вярно, но поне нямаше да се пребият, ако имаше контрол и нормални пътища.
6
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 дни
Да не ни се обяснява и да ни убеждава. Ако са само 5% от общия брой на тези с книжка, а причиняват 12% от тежките произшествия, то това е 2.4 пъти повече от по-опитни. Да не споменаваме, че често млади хора с книжка не карат активно, защото учат и нямат пари за кола, например. Следователно гаменнчетата с мощни коли, купени им от татенцата и мамммките им, препускат по пътищата с поне 4 пъти по- голям ланс да премажат някого. И после се изнизват по терлици. Понякога свършват земния си път и това е
5
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 2 дни
До 4И аз се записах сега на шофьорски курс, но ми е трудно :(
4
0
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 2 дни
Никой не е станал шофьор от шофьорски курс. Трябва си практика, а шофьорския курс дава базата, от която да започне тази практика.
3
1
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 2 дни
Излиза, че 4-5 милиона шофьори със стаж над 2 години, имат 88% от катастрофите, а 240-300 хиляди нови шофьори със стаж до 2 години, имат 12% от катастрофите. Грубо казано младоците правят два пъти по=често катастрофи от по-опитните шофьори.
2
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 2 дни
Едно добро начало е отдел корумпирани КАТеpuчкu да се закрие незабавно,а униформените чобани да бършат нечий фикус до края на дните си, само и единствено ако излязат чисти след ревизия като физически лица.
1
4
 
4
 
! Отговори
Алекс преди 2 дни
Йонко колкото и да се пеняви,истината е,че обучението е крайно некачествено.Болшинството инструктори се интересуват само от парите.Камери и контрол.Неподготвени водачи да не се допускат до книжки.Инструкторите да осигуряват качествена подготовка.Който не може,общак на строежа.