Доц. Ташев: Затриване на историческата памет е процес, който протича в българското училище

В VI клас се учи Бранислав Нушич, който е пряко ангажиран с репресиите срещу българи
Обновена: 8 юни 2024 21:59 | 8 юни 2024 21:57, Анисия Иванова
105

Темите за образованието, пазим ли историческата памет и какви са недомислиците в учебниците ни, коментира доц. Спас Ташев от БАН.

"По неволя наблюдавам българските учебници, защото имам деца, които са ученици и съм принуден всеки ден да чета това, което се пише в тях. Трябва да кажа, че съществуват наистина огромни проблеми по отношение на възприемането на материала, оттук идват и лошите резултати във всеки един аспект. Вече няколко години ние отчитаме ниските резултати на българските ученици на международни класации. Тази функционална неграмотност, за която все повече и повече говорим, е продукт на неправилно разработената учебна програма", каза той в предаването "Брюксел 1".

В ефира на Bulgaria ON AIR доц. Ташев допълни, че в ниските класове има прекалено много фактология, висок академичен език, който не съответства на интелектуалното развитие на малките деца. Те трудно отсяват основното от второстепенното, този неуспех ги прави неуверени в живота, което води до факта, че в България има между 180 и 300 хиляди неработещи и неучещи млади хора на възраст между 15 и 34 години.

"Затриване на историческата памет е безспорно обективното название на процеса, който протича в момента, въпреки че ако говорим за нормативна база и сега се твърди, че българското училище трябва да е източник на възпитание, на родолюбие, там децата трябва да получават най-високите морални ценности, с които се е гордяло нашето общество, но на практика не е така", заяви гостът.

Доц. Ташев даде ясен пример с автора Бранислав Нушич, който се изучава от учениците в 6 клас.

"Това, което българите вероятно не знаят за него е, че той 10 години е бил консул на Сърбия в град Битоля в началото на 20 век и е пряко ангажиран със сръбската въоръжена пропаганда в Македония. 10 години той провежда антибългарска кампания. След това - след балканските войни, е първият сръбски окръжен управител на град Битоля. През този период дейността му е свързана с прикриването на убийства на българи, като най-известното е на учителя по български език Атанас Лютвиев. Той (Нушич) прикрива разследването. Нушич се изучава само в Сърбия, Северна Македония и България, като у нас се изучава явно отскоро, тъй като по мое време не беше в програмите за училище. Оттук възниква въпросът защо малките деца трябва да четат един чужд за тях автор, който очевидно не е на европейска или световна класа, поради което никъде, освен в Сърбия и Северна Македония, не е обект на изучаване? И най-важното - защо те не научават обективната истина за него?," пита доц. Ташев.

На въпроса на Милена Милотинова как той си обяснява наличието на Бранислав Нушич в учебниците по литература, гостът отговори, че този автор трябва да отпадне, защото той не се изучава никъде другаде по света, освен в трите балкански държави.

"Ако ние днес имаме някакви проблеми със Северна Македония, то е именно защото днес е заличена и заличавана историческата памет там от страна на Сърбия, а в същото време ние улесняваме това да бъде правено и в България", коментира ученият от БАН.

"По принцип всяко съдържание на учебниците минава през много комисии и въпреки това виждаме непрекъснатото усложняване и затруднение във възприятието на учениците. Докато аз не поднеса учебния материал в подходяща форма на моите деца, те не го разбират. Когато чета учебник по история, на моменти трудно разбирам кое е основното, къде е смисълът на дадена епоха, защото имаме едно струпване на години, на събития, трудно се установява връзката между тях. Един подрастващ човек, който тепърва ще поема по своя път в живота, той не е подготвен да осмисли тази поредица от информация, камо ли да разбере кое е водещото и характерно за епохата", посочи доц. Ташев.  

"Материалът за учениците трябва да се облекчи. Трябва да се направят промени, защото имаме индивидуална конкуренция между учениците. Усещането за общност и отборен екип го няма. Училището трябва да създава една общност, а не индивидуална конкуренция. В началото на тази година присъствах на една демографско конференция, която анализираше връзките между проблемите в образованието и демографското поведение. Излязохме с много добра препоръка: съдържанието всеки текст в учебниците да бъде оценяван не само от специалисти-педагози, но и от специалисти-психолози, специалисти-демографи, за да се види какъв ще бъде ефектът от дадена тематика, разработена в нашите учебници върху бъдещото демографско поведение на учениците", обясни Ташев.

Гледайте целия разговор във видеото.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


105
Още от Образование
54 000 десетокласници се явяват на матури другата седмица
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
36
2
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
В Сърбия дали учат Вазов?
35
3
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
Точно такива като теб
34
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
До До 29. Кво ти е ? Кви коцета те коцят ?
33
2
 
5
 
! Отговори
До 29 преди 2 седмици
Ама ти и в казарма не си ходил, Коце!
32
2
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
До Кумчо вълчо Най вероятно са били двойни агенти
31
1
 
4
 
! Отговори
Чистан преди 2 седмици
Думата Вассал звучи гордо. Думата пар цал злучи леко по меко. Думата роб звучи...абе това е факт.
30
1
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
До Анонимен САЩ казват какво да правиш с Русия и др.
29
3
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
До Анонимен 27. Ти си лежал по лагерите нали ?
28
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
До Анонимен 23 Не са ни нападнали но когато се бият големите малките исчезват или се появяват нови малки държави.
27
14
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
Какъв роб на САЩ си бе, айде обясни точно? Убили са ти родителите в лагер, лежал си в затвора за мислене, ходил си 2 години в казарма, учили са те от детската градина да повтаряш САЩ.....Недей се подиграва за неща които не знаеш какво значат всъщност бе, ***!
26
2
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
До Кумчо вълчо 25. Да те са внедрени в Солун от КГБ-то.
25
5
 
11
 
! Отговори
Кумчо вълчо преди 2 седмици
Защо не казват на деца, че Кирил Методий и неговия брат не са българи, а солунските агенти.
24
5
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
Ние сме роби на демокрацията. Сами си го избрахме и е редно да си направим и историческата лоботомия, както си требе за демокрация.
23
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
До Анонимен 22. Да не са на нападнали нещо ?
22
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
До Анонимен 14 Както виждаш Румания Гърция и Сърбия също са само свободни на хартия но са васални и се ползват от другите срещу България. Сега са в НАТО без Сърбия и се повтаря. Освободиме се и от Русия но влезнахме в друга инперия,
21
3
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
До До 15. Едните разправяте че вече сме ЕС и НАТО и Русия не може да ни казва нищо, а другите викате че сме руска губерния и ни влачеи надолу. Стига плещихте невъобразими глупости бе некадърници злощастни.
20
12
 
14
 
! Отговори
Наско преди 2 седмици
България е бита карта , спасението е в Русия , братска Русия , запимнете го!
19
12
 
9
 
! Отговори
До 15 преди 2 седмици
И до момента, най-изостаналата руска губерния, с доходи 2 пъти по ниски от Румъния, но поне заради нашия народ 2 пъти по високи от Русия! Само тия *** руски ни влачат надолу, и успяват!
18
5
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
Еми така е. Но васал е една идея по-добре от роб. Бяхме роби на турците, почти ни асимилираха. Сега ще сме роби на САЩ - ще ни трият историческата памет.
17
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
До Анонимен 16. Кат не моеш сам ше си или едното или другото.