Доц. Ташев: Затриване на историческата памет е процес, който протича в българското училище

В VI клас се учи Бранислав Нушич, който е пряко ангажиран с репресиите срещу българи
Обновена: 8 юни 2024 21:59 | 8 юни 2024 21:57, Анисия Иванова
105

Темите за образованието, пазим ли историческата памет и какви са недомислиците в учебниците ни, коментира доц. Спас Ташев от БАН.

"По неволя наблюдавам българските учебници, защото имам деца, които са ученици и съм принуден всеки ден да чета това, което се пише в тях. Трябва да кажа, че съществуват наистина огромни проблеми по отношение на възприемането на материала, оттук идват и лошите резултати във всеки един аспект. Вече няколко години ние отчитаме ниските резултати на българските ученици на международни класации. Тази функционална неграмотност, за която все повече и повече говорим, е продукт на неправилно разработената учебна програма", каза той в предаването "Брюксел 1".

В ефира на Bulgaria ON AIR доц. Ташев допълни, че в ниските класове има прекалено много фактология, висок академичен език, който не съответства на интелектуалното развитие на малките деца. Те трудно отсяват основното от второстепенното, този неуспех ги прави неуверени в живота, което води до факта, че в България има между 180 и 300 хиляди неработещи и неучещи млади хора на възраст между 15 и 34 години.

"Затриване на историческата памет е безспорно обективното название на процеса, който протича в момента, въпреки че ако говорим за нормативна база и сега се твърди, че българското училище трябва да е източник на възпитание, на родолюбие, там децата трябва да получават най-високите морални ценности, с които се е гордяло нашето общество, но на практика не е така", заяви гостът.

Доц. Ташев даде ясен пример с автора Бранислав Нушич, който се изучава от учениците в 6 клас.

"Това, което българите вероятно не знаят за него е, че той 10 години е бил консул на Сърбия в град Битоля в началото на 20 век и е пряко ангажиран със сръбската въоръжена пропаганда в Македония. 10 години той провежда антибългарска кампания. След това - след балканските войни, е първият сръбски окръжен управител на град Битоля. През този период дейността му е свързана с прикриването на убийства на българи, като най-известното е на учителя по български език Атанас Лютвиев. Той (Нушич) прикрива разследването. Нушич се изучава само в Сърбия, Северна Македония и България, като у нас се изучава явно отскоро, тъй като по мое време не беше в програмите за училище. Оттук възниква въпросът защо малките деца трябва да четат един чужд за тях автор, който очевидно не е на европейска или световна класа, поради което никъде, освен в Сърбия и Северна Македония, не е обект на изучаване? И най-важното - защо те не научават обективната истина за него?," пита доц. Ташев.

На въпроса на Милена Милотинова как той си обяснява наличието на Бранислав Нушич в учебниците по литература, гостът отговори, че този автор трябва да отпадне, защото той не се изучава никъде другаде по света, освен в трите балкански държави.

"Ако ние днес имаме някакви проблеми със Северна Македония, то е именно защото днес е заличена и заличавана историческата памет там от страна на Сърбия, а в същото време ние улесняваме това да бъде правено и в България", коментира ученият от БАН.

"По принцип всяко съдържание на учебниците минава през много комисии и въпреки това виждаме непрекъснатото усложняване и затруднение във възприятието на учениците. Докато аз не поднеса учебния материал в подходяща форма на моите деца, те не го разбират. Когато чета учебник по история, на моменти трудно разбирам кое е основното, къде е смисълът на дадена епоха, защото имаме едно струпване на години, на събития, трудно се установява връзката между тях. Един подрастващ човек, който тепърва ще поема по своя път в живота, той не е подготвен да осмисли тази поредица от информация, камо ли да разбере кое е водещото и характерно за епохата", посочи доц. Ташев.  

"Материалът за учениците трябва да се облекчи. Трябва да се направят промени, защото имаме индивидуална конкуренция между учениците. Усещането за общност и отборен екип го няма. Училището трябва да създава една общност, а не индивидуална конкуренция. В началото на тази година присъствах на една демографско конференция, която анализираше връзките между проблемите в образованието и демографското поведение. Излязохме с много добра препоръка: съдържанието всеки текст в учебниците да бъде оценяван не само от специалисти-педагози, но и от специалисти-психолози, специалисти-демографи, за да се види какъв ще бъде ефектът от дадена тематика, разработена в нашите учебници върху бъдещото демографско поведение на учениците", обясни Ташев.

Гледайте целия разговор във видеото.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


105
Още от Образование
54 000 десетокласници се явяват на матури другата седмица
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
16
0
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
Няма нищо даром на тая земя. Всеки крие задни помисли като си мислиш, че ти прави добро. Един те прави васал, другия - роб.
15
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
До Анонимен 14. Не нали. Я кажи кво си им робувал нали ?
14
15
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
Под ,,Освобождение" от Русия се разбира руска губерния, нали? Защото като сме се опитали друго, сме имали голям проблем с Русия, нали? Те са те , освободили" за да си им роб, нали,?
13
8
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
По-добре освободени от руснаците отколкото размазани и купени с план Маршал от американците.
12
4
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
....Е ОТКРОВЕНА АСИМИЛАЦИЯ ОТ НАГЛИТЕ САЩ!
11
2
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
Ядох спагети със сирене, майонеза и кетчуп, ама това не те наяжда бе :)))
10
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
До Анонимен 8. Няма да го обясняват на теб както ти се иска, а както трябва. Статията именно е за такива като теб.
9
0
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
До Анонимен Никой не друг не ни помага за освобождение. Румуния приема латинския и става колония на Фрнация а Сърбия е колоия на Австрия и Унгария.
8
14
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
Освен ролята на Югославия и Македония за създаване на антибългари от българи, не е достатъчно и обяснено руското, ,,освобождение" за създаването на васали, които е до ден днешен има много!
7
6
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
До Не им трябва история Без $ никой не ше да учи вече ненужна история и подобни. Инфлацията и мизерията са страшни и всеки иска да оцелее.
6
0
 
18
 
! Отговори
Срам! преди 2 седмици
Новите българоубийци! С такива политици врагове не ни трябват!!!
5
0
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
Ами кой махна ветото за Сърбия и Македония? Лойко който утре става премиер пак. Е не е ли гавра а тоя за учебници приказва.
4
11
 
12
 
! Отговори
Не им трябва история преди 2 седмици
Важното е децата да знаят английски, математика и информационни технологии за да могат успешно да се реализират на запад. Също могат да се реализират добре и с медицина. Това се търси много и е добре платено.
3
2
 
17
 
! Отговори
Исторически парк преди 2 седмици
НЕ КУПУВАЙТЕ НА ДЕЦАТА СИ ОТ НОВИТЕ УЧЕБНИЦИ ПО ИСТОРИЯ!
2
4
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
Здравейте, пушечно месо! Кой е първият хан на Големият Чалгарийски Райх? Хан Мишо Шамара или Хан Риши Сунак? Хан Мишо Шамара, естествено!
1
5
 
6
 
! Отговори
12! преди 2 седмици
Победа!