Доц. Ташев: Затриване на историческата памет е процес, който протича в българското училище

В VI клас се учи Бранислав Нушич, който е пряко ангажиран с репресиите срещу българи
Обновена: 8 юни 2024 21:59 | 8 юни 2024 21:57, Анисия Иванова
105

Темите за образованието, пазим ли историческата памет и какви са недомислиците в учебниците ни, коментира доц. Спас Ташев от БАН.

"По неволя наблюдавам българските учебници, защото имам деца, които са ученици и съм принуден всеки ден да чета това, което се пише в тях. Трябва да кажа, че съществуват наистина огромни проблеми по отношение на възприемането на материала, оттук идват и лошите резултати във всеки един аспект. Вече няколко години ние отчитаме ниските резултати на българските ученици на международни класации. Тази функционална неграмотност, за която все повече и повече говорим, е продукт на неправилно разработената учебна програма", каза той в предаването "Брюксел 1".

В ефира на Bulgaria ON AIR доц. Ташев допълни, че в ниските класове има прекалено много фактология, висок академичен език, който не съответства на интелектуалното развитие на малките деца. Те трудно отсяват основното от второстепенното, този неуспех ги прави неуверени в живота, което води до факта, че в България има между 180 и 300 хиляди неработещи и неучещи млади хора на възраст между 15 и 34 години.

"Затриване на историческата памет е безспорно обективното название на процеса, който протича в момента, въпреки че ако говорим за нормативна база и сега се твърди, че българското училище трябва да е източник на възпитание, на родолюбие, там децата трябва да получават най-високите морални ценности, с които се е гордяло нашето общество, но на практика не е така", заяви гостът.

Доц. Ташев даде ясен пример с автора Бранислав Нушич, който се изучава от учениците в 6 клас.

"Това, което българите вероятно не знаят за него е, че той 10 години е бил консул на Сърбия в град Битоля в началото на 20 век и е пряко ангажиран със сръбската въоръжена пропаганда в Македония. 10 години той провежда антибългарска кампания. След това - след балканските войни, е първият сръбски окръжен управител на град Битоля. През този период дейността му е свързана с прикриването на убийства на българи, като най-известното е на учителя по български език Атанас Лютвиев. Той (Нушич) прикрива разследването. Нушич се изучава само в Сърбия, Северна Македония и България, като у нас се изучава явно отскоро, тъй като по мое време не беше в програмите за училище. Оттук възниква въпросът защо малките деца трябва да четат един чужд за тях автор, който очевидно не е на европейска или световна класа, поради което никъде, освен в Сърбия и Северна Македония, не е обект на изучаване? И най-важното - защо те не научават обективната истина за него?," пита доц. Ташев.

На въпроса на Милена Милотинова как той си обяснява наличието на Бранислав Нушич в учебниците по литература, гостът отговори, че този автор трябва да отпадне, защото той не се изучава никъде другаде по света, освен в трите балкански държави.

"Ако ние днес имаме някакви проблеми със Северна Македония, то е именно защото днес е заличена и заличавана историческата памет там от страна на Сърбия, а в същото време ние улесняваме това да бъде правено и в България", коментира ученият от БАН.

"По принцип всяко съдържание на учебниците минава през много комисии и въпреки това виждаме непрекъснатото усложняване и затруднение във възприятието на учениците. Докато аз не поднеса учебния материал в подходяща форма на моите деца, те не го разбират. Когато чета учебник по история, на моменти трудно разбирам кое е основното, къде е смисълът на дадена епоха, защото имаме едно струпване на години, на събития, трудно се установява връзката между тях. Един подрастващ човек, който тепърва ще поема по своя път в живота, той не е подготвен да осмисли тази поредица от информация, камо ли да разбере кое е водещото и характерно за епохата", посочи доц. Ташев.  

"Материалът за учениците трябва да се облекчи. Трябва да се направят промени, защото имаме индивидуална конкуренция между учениците. Усещането за общност и отборен екип го няма. Училището трябва да създава една общност, а не индивидуална конкуренция. В началото на тази година присъствах на една демографско конференция, която анализираше връзките между проблемите в образованието и демографското поведение. Излязохме с много добра препоръка: съдържанието всеки текст в учебниците да бъде оценяван не само от специалисти-педагози, но и от специалисти-психолози, специалисти-демографи, за да се види какъв ще бъде ефектът от дадена тематика, разработена в нашите учебници върху бъдещото демографско поведение на учениците", обясни Ташев.

Гледайте целия разговор във видеото.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


105
Още от Образование
54 000 десетокласници се явяват на матури другата седмица
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
56
4
 
20
 
! Отговори
до 54 преди 2 седмици
Какъв Брюксел бе??? Човекът му говори за Нушич и сръбската пропаганда, а пък нашия "Брюксел". Набийте си в *** глави, че сръбският национализъм, на когото се радвате толкова много, е насочен срещу България и българската история. И това е тенденция, която винаги е била подкрепяна от Москва!!!
55
9
 
2
 
! Отговори
До 53 преди 2 седмици
Национализмът като понятие предполага чувство за това, че си повече само, защото си от дадена националност. Именно това води до войни. Преди да бъдем българи или други ние сме хора!
54
0
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
Как да накараш индиеца да се почувства българин и да осмисля училищните знания по история като градиво за историческата му памет?
53
3
 
9
 
! Отговори
Петър преди 2 седмици
Ей не спряхте да лъжете!!!Според вас Русия беше свършила ракетите преди 1г. буахахафа.
52
0
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
ЕС има шанс, ако се вслуша в националистичните партии в парламента. Щом ги има явно живота на нациите в ЕС не е лесен, както афишират. И трябват твърди мерки за запазване на нациите. Меките демократи не се занимават явно с писъка на народите в ЕС и ще загубят изборите.
51
1
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
Ами такива са инструкциите на Брюксел, нашите марионетки изпълняват, а овцете търпят.
50
1
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
До До 49 Без национализъм държавите се обезличават и асимилират. Както са бг в Югославия и Турция и сега и в ЕС. Бг става маке, помаци турци европейци и пр.
49
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
В бъдеще, за известно време, ще има двоен избор - роб на демокрацията или васал на китайския комунизъм. Така докато се наложи новия господар на света. Не залагам на световната демокрация.
48
14
 
7
 
! Отговори
До 49 преди 2 седмици
Национализмът е отрова, която води до войни и конфликти. Трябва умерен патриотизъм, съчетан с човечност и уважение към всички култури. Глобализмът притеснява само тесногръдите.
47
0
 
11
 
! Отговори
Ника преди 2 седмици
Безкрайно прав!За съжаление!Родителите или не знаят,или не се интересуват,учителите не смеят...Тъжна работа.Нещо повече- страшна.
46
1
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
Роб на демокрацията. Хората над родината. Няма история, няма национализъм, няма родина. ако си умен, бягаш на по-добро място, като апендикс на демокрацията. Ако си глуповат работиш за жълти стотинки но нямаш думата да промениш нещо освен ако не ти кажат. Глобализацията, докато подпомагаше демокрацията, беше добра. Сега излиза, че най доброто нещо е плана Маршал за желаещите демокрация.
45
0
 
9
 
! Отговори
читалище заря преди 2 седмици
от как се помня все едни и същи по телевизора, само ги повишават за прослужено време
44
6
 
4
 
! Отговори
доц Мъдев преди 2 седмици
трети банаджия приказва глупости, а те де факто са хората, отговорни за качеството на учебния процес от 1944 до днес.
43
0
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
Това нищо не е..Вижте само по философия какво се изучава в средното образование, учебниците са пълни не само с безумия, но и с фактологични грешки. Като цяло, самото изучаване на подобен предмет като задължителен е безмозъчна глупост.
42
1
 
4
 
! Отговори
sev преди 2 седмици
Вън сръбската и.змет от българските учебници!
41
3
 
11
 
! Отговори
Феминистът. преди 2 седмици
Как се изнася оръжие да Украйна? Правим подаръци или го изнасяме за парички? Да, имаше подарени неща, но не всички, дори подаръците са символични. А останалото е с парички, предполагам чрез посредници. Посредниците купуват от нас (забележете, купуват) и го предават на Украйна. Отлична възможност за укрепване на нашата оръжейна индустрия. "Для одних война, для других мать родна." - руска поговорка.
40
12
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
Русофил бдьот, конечно бдьот!
39
5
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
Идеята на Запада е,да Изтрие не само Българската памет.А като Цяло Европейската памет! Така по лесно ще бъде командвана Европа! -:(
38
9
 
15
 
! Отговори
Беллингцаца преди 2 седмици
Утре очакваме народен вот за партиите кои то не затриват историческая а памет и кои-то против война в Украил. Това са Величие и Възраждане. А партии (Гербанкя, Кирюша от Канада, ДъПъСо, и прочие шишковци) кои-то се изложили, пращат вооръжение и поддържат войната в Украина, те нямат място в БГ и трябва да бъдат изметени при техните господари на кои-то те слугували.
37
1
 
6
 
! Отговори
Феминистът. преди 2 седмици
За да оценим каквото и да било явление, е необходимо да имаме точни данни за него. Погледнете какво е казано: не работят и не учат между 180 и 300 млади хора. Тези данни точни ли са? Тези данни са не само неточни, те не са никакви данни, защото границите се отнасят повече от 1.6 пъти. В друга статия преди дни беше посочено твърдо установено число от около 180 хиляди. Но се посочваше, че може да са към 300 хиляди. Абе може да са, но може и да не са. Остава 180 хиляди, което също не е хубаво.