Сал един "Союз" им остана... на янките

Руските кораби сега са единствен космически транспорт
Обновена: 23 юли 2011 07:58 | 23 юли 2011 07:58,
511
Сал един "Союз" им остана... на янките
Союз TMA-17. Снимка: НАСА

От 22 юли за неопределено време космическите кораби "Союз" вече са единственото орбитално транспортно средство в Слънчевата система.

Корабите, които водят историята си от първата половина на 60-те години на миналия век, надживяват своите последователи и конкуренти, с изключение на китайската "свещена лодка" – кораба "Шенчжоу", който се смята от експертите за идеологически продължител на проекта "Союз", пише ВВС.

В резултат от техническата еволюция в Космоса старата концепция за сравнително простите еднократни кораби се оказва по-жизнеспособна от идеята за създаване на многоцелеви, големи и сложни апарати.

Някои смятат "Союз"-ите за остарели и морално, и технически, но по надеждност и ниска цена (важно за космическите кораби) те нямат равни.

Във всеки случай именно тези кораби ще обслужват Международната космическа станция вероятно до последния й ден на съществуване, оставайки един от символите не само на руската космонавтика, но вече и на американската.

Надпреварата към Луната

Програмата на руските кораби "Союз" е в ход пето десетилетие – първият полет на кораба "Союз-1" е на 23 април 1967 г.

За цялото това време "Союз"-ите извършват 108 полета, по време на които има само две катастрофи. Именно първият пилотиран полет става и първата катастрофа в програмата "Союз": по време на връщането заради неизправност в спирачната система загива космонавтът Владимир Комаров. Негов дубльор в този полет бил Юрий Гагарин.

Още по темата
Втората катастрофа става на 6 юни 1971 г., когато заради разхерметизация на спускаемия апарат загива целият екипаж – Георгий Доброволски, Владислав Волков и Виктор Пацаев.

Въпреки тези трагични събития програмата като цяло се оказва успешна – извънредна ситуация възниква и след като през 1983 г. екипажът на "Союз Т-10-1" спешно се евакуира от подпалилата се ракета-носител, но никой повече не загива.

Двете катастрофи стават в самото начало на кариерата на "Союз"-ите. И според мнозина гибелта на първия пилот и първия кораб "Союз" е пряко следствие от космическата надпревара между СССР и САЩ, когато заради скоростта се жертва сигурността.

Двете страни в това време се оглеждат за полет към Луната с обиколка на спътника на Земята и последващо кацане върху него. Именно в рамките на тази голяма програма и започва през 1962 г. разработката на "Союз".

Американската програма за полет към Луната "Аполо" също преживява катастрофа – по време на изпитания на кораба, наречен по-късно "Аполо-1", още на старта загиват при пожар тримата членове на екипажа.

Еволюцията на "Союз"

От момента на създаването си "Союз" преживява четири модернизации, а сега полети започва да извършва вече петото поколение на корабите.

"Союз-Т", кораб от второто поколение, е създаден в рамките на военна програма в базата на първия проект 7К-ОК. Впоследствие военната програма не получава развитие, а в СССР в резултат се появява новият "граждански" "Союз" с индекс "Т", който извършва първия пилотиран полет през 1980 г.

Усъвършенстванията, внесени в конструкцията на кораба, засягат двигателите, системата за навигация, връзка и други, а една от главните задачи е намаляването на масата – в резултат конструкторите постигат това, че товароподемността се увеличава с 200 кг. За всяка космическа програма е ценен всеки грам.

Следващата модификация става "Союз-ТМ". Главната задача на конструкторите тук става подготовката на кораба за обслужване на орбиталната станция "Мир".

Неговото проектиране, както често става в авиационния и космическия отрасъл, започва почти веднага с началото на работата върху предишната модификация на кораба – през 1981 г., а първия пилотиран полет "Союз-ТМ" извършва през 1987 г.

Накрая този кораб, който обслужва Международната космическа станция до днес – "Союз-ТМА", е създаден, понеже американските астронавти "не се вписвали" по габарити в малките руски кораби – за тях не се прилагали строгите стандарти, по които се избирали кандидатите в отряда на космонавтите.

Това е първият "Союз", фактически модернизиран по желание на НАСА – през 1962 г. съветските конструктори дори и не са могли да сънуват такова нещо.

Тези кораби летят от 2002 г., но сега Роскосмос преминава на следващата модификация – "Союз-ТМА-М", или както го наричат медиите – "цифровия "Союз", понеже бордовите му електронни системи за управление са заменени със съвременни цифрови.

Тези кораби от 2011 г. постепенно заменят в полет към станцията предишните "Союз-ТМА".

Старият нов кораб

За годините безотказна работа "Союз"-ите придобиват репутацията на сигурни и евтини кораби, но нерядко казват за тях, че за XXI век те вече са морално и технически остарели.

Главният редактор на сп. "Новости космонавтики", акад. Игор Маринин, обаче смята различно.

В интервю за руската сужба на ВВС той казва, че в съвременния "Союз-ТМА-М" не е останало нищо от първите кораби от 60-те г., "с изключение на корпуса".

Друг експерт – Юрий Караш – напротив, смята, че при всички подобрения "Союз" не е успял да се отърве от недостатъците, които диктуват параметрите, заложени в проекта изначално. "Функционално това е същият кораб както и преди 44 години", смята той. Експертът подкрепя мнението си с това, че товароподемността на кораба се е увеличила незначително, а екипажът както и преди е от трима души.

Орбиталният автомобил

Много експерти, които се стараят нагледно да разяснят достойнствата и недостатъците на тази система, прибягват към сравняване с автомобилите.

Игор Маринин смята, че общото между съвременния "Союз" с първите кораби от този проект не е повече, отколкото между съвременните коли и автомобилите от началото на миналия век.

Юрий Караш на свой ред предпочита да сравнява "Союз" с тунинговано "Жигули" от 70-те: "Разбира се, може да се каже, че това вече е друг модел "Жигули", вече има електронно запалване, сменили са скоростния лост, направили са уредите по-приятни за окото". Но според експерта от това машината не става по-съвременна.

Впрочем, както казва за bbcrussian.com съветският космонавт и два пъти Герой на Съветския съюз – Георгий Гречко, при сравняването на "Союз" със стара кола трябва да се помни, че при всичките му недостатъци, които лично той не смята за съществени, по-нов просто не съществува.

"Кое е по-добре – да имаш "Жигули", или изобщо да нямаш автомобил? Освен това, ако много години си се возил на него и си попадал в тежки ситуации, но с жигулито винаги си се измъквал", казва космонавтът, летял три пъти със "Союз" в Космоса.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


511
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
28
0
 
18
 
! Отговори
Стьопа преди 13 години
Е знаех си аз!Затова и не изхвьрлих навремето Москвичока,та утре мислим да идем у село ,да го измием и припалим,та виж кави времена идват!Мать Россия ти си истината!!!!!!!!!!!!!
27
0
 
10
 
! Отговори
за 25-ти преди 13 години
Нещо против ламповите уреди ли имаш, ако не си наясно вземи се поинтересувай първо :)
26
0
 
5
 
! Отговори
7 преди 13 години
Цари много интересно объркване сред пишещите тук :) Смесвате неща, които са коренно различни. За да не се чудите, ето какво имам предвид. Не бъркайте изследването на Космоса с търговските дейности в него. Това, че щели да създадат нови поколения космически носители да, но те ще са търговски, няма да се занимават с изследвания. Частният бизнес по условие няма да харчи пари за изследвания защото няма да донесат незабавна полза. Тази дейност ще си остане за държавата.
25
0
 
1
 
! Отговори
от 16 преди 13 години
Хората са глупави и си мислят, че тук става въпрос за нещо временно и незначително.За съжаление нещата които стоят зад това сътрудничество САЩ-Русия са доста значителни.Всесмешението (изразът е на К. Леонтиев) ще разруши всичко.
24
13
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
Цифровият Съюз :))))) мдам, великата руска космическа техника е движила на лампова електроника.
23
1
 
9
 
! Отговори
гого преди 13 години
То и на американските милионери дори само един Союз им остана. И да искат да си плащат като попове пак не могат на американско возило да се возят. Може и да е комфортно,ама е БОМБА
22
1
 
4
 
! Отговори
taka преди 13 години
Ami pogledneteedin moskvich star na 60g. ivarvi a zapadnite na 5g. i se skapvat
21
5
 
55
 
! Отговори
Акъл море преди 13 години
Най-богатата и технологично напреднала нация се доверява на Руската техника в най-напредналата научно зона на човешката мисъл! Хиляди недорасли смръдльовци от територията България си позволяват да критикуват и да оплюват руските достижения при положение,че територията ни вече не може нищо друго освен да произвежда неграмотни безделници и бездомни кучета!
20
4
 
2
 
! Отговори
do 16 преди 13 години
Neka da ti kaja bolen mozyk takyv kakvo znachi tova.Znachi che NASA shte plashta na rusia da im polzva konservite dokato tiahnite razrabotki koito veche imat ne stanat gotovi.Eto tova oznachava.
19
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
**********Добра игра, другари. Радвайте й се, докато продължи! **********В отговор на тази публикация известният уебсайт NASAWatch
18
15
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
Добра игра, другари. Радвайте й се, докато продължи! Чрез скверното раздуване на цените, с ескалиращия си стил, с който се отнасяхте към нас по време на нашите периоди на нужда, вие посяхте семената на собствения си крах чрез подтикването на развитието на евтините алтернативи. Твърде скоро американски космически кораб ще прави всичко, което прави и "Союз" - ще го прави в по-голямо количество, по-качествено, и по-евтино".
17
4
 
42
 
! Отговори
РУСНАК преди 13 години
БРАТУШКИТЕ НЯМАТ СТИГАНЕ В КОСМОСА , ЧЕ И НА ЗЕМЯТА!!!!
16
6
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
"Сал един "Союз" им остана... на янките"????Селяния...Жалка картинка...
15
26
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
САЩ ще зависи изцяло от Русия за изпращане на хора в космоса!?!Какво значи това???Ами политически значи, че двете държави са се договорили за дългосрочно сътрудничество.Защо на мен лично не ми харесва това?1. Русия до скоро беше СССР.2. Винаги, когато има конкуренция има развитие.3. САЩ ще станат по- слаби в международен план. По слаби ще станат и руснаците, защото са се обвързали със САЩ и ще трябва да ги слушат - което значи влизане в НАТО, ЕС и пр. измислени организации (юдео-масонски) и отслабване на руската независима политика.4. В бъдеще е възможно да се създаде съюз САЩ Русия, който да отслаби двете държави.В крайна сметка по-губеща е Русия, защото именно Русия (въпреки комунизмът и посткомунизмът (Путин, Медведев - КГБ)) се явява страната която реално може да въздейства в световната политика против политиката на запада.Говоря за положително въздействие.А САЩ може да въздейства против комунизма на Русия.А така сега с това смесване на изток-запад, се унищожава цялото добро въздействие.
14
20
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
Ne moga da razbera na kakvo se kefite na rusnacite... kakvo sa napravili rusnacite? Nishto. Za kakvo gi vyznasiate tolkova? Edinstvenoto koeto praviat rusnacite e da jiveat na stara slava. NASA oshte malko shte im polzvat tenekiata veche si imat proekti dori experimentalni prototipi za tezi koito ne chetat samo dnes.bg moje i da znaiat.
13
49
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
руснаците освен да пият водка, не умеяд друго,сащ са сто години пред тях в космоса във всички отрасли
12
3
 
25
 
! Отговори
мо преди 13 години
.Същите тези $,които нямат никакво покритие.И всичко останало на хамеракамците им е такова - БЕЗ ПОКРИТИЕ.Само да припомня посланик в Б-я Монго Мъри Мъри,бе анонсиран като говорещ български,а не можа да си прочете написаните поздравления,сигурно не от него на летището.То аз така и суахили мога да кажа,че говоря,точно толкова пирфекно
11
4
 
33
 
! Отговори
мо преди 13 години
Поздравление за заглавието. То с фантасмагории като се прави космонавтика и с печатане на пари икономика, така ще е положението и на хамеракамците и най-паче на света. За последната год. фед. е напечатал повече долари отколкото за 20 год. назад. Вече има повече пари отколкото е стойността на земята с всичко произведено на нея.Парите са в обръщение и купуват истински стойности като наша земя,наш труд и принадена стойност и т.н.Същите тези $,които нямат никакво покритие.
10
7
 
20
 
! Отговори
KALT преди 13 години
Смотаните кравари, да окачват голяма снимка на Вернер фон Браун където ходят.
9
6
 
17
 
! Отговори
agostina преди 13 години
Rusiq na varha, sila, mow i vse nai nai.

Спонсорирани публикации