Мария Николова, учител: Няма нужда от изпити в четвърти клас

До момента в МОН никой не е намерил сили за промяна в учебните програми
Обновена: 29 май 2023 15:10 | 29 май 2023 15:09, Стела Стоянова
150
Мария Николова, учител: Няма нужда от изпити в четвърти клас
Снимка Личен архив

Днес и утре е националното външно оценяване на учениците от четвърти клас, наричано още "миниматури". От години учители надигат глас, че те не трябва да бъдат провеждани, защото не служат за нищо на децата, а се правят предимно за статистиката на МОН. С тях се влиза в някои училища след четвърти клас, но този вид балообразуваща оценка може да бъде заменена. Нужно ли е тези изпити да се провеждат, Dnes.bg попита Мария Николова, начален учител в СУ "Георги Измирлиев" - Горна Оряховица, чийто випуск тази година завършва четвърти клас.

-  Госпожо Николова, необходимо ли е според Вас да продължава националното външно оценяване на четвърти клас? Каква информация всъщност носи то?

- Колкото и пъти да ми бъде задаван този въпрос, винаги отговарям с НЕ! Няма необходимост от такъв вид оценяване, освен за шепа чиновници, които му придават излишна важност. НВО не носи никаква информация с изключителна значимост. Като дам самостоятелна работа на моите четвъртокласници, на мен тя ми дава информация доколко едно дете е разбрало най-важното. Но аз си познавам децата и знам кое в момента е било в кондиция и се е справило, както и кое от тях в момента не се е представило по най-добрия за него начин, поради някаква причина. Просто да се правят изводи по резултатите децата в определени училища към този момент, не е реално. Да не забравяме, че четвъртокласниците не тръгват от една стартова линия. Едни са зад нея, други са пред нея.

-   Как го възприемат деца и родители? Има ли излишни притеснения?

- Откакто като учителка ми се налага да участвам с моите ученици в този формат, никога не съм го представяла пред децата и родителите като нещо, от което им зависи животът занапред. Сега е модерно да се купуват помагала с тестови задачи за НВО. Не купихме на децата от предишния ми випуск и получиха същите резултати, както и на децата, които работиха с тези помагала.

Тази учебна година се влях в общия хор и закупихме такива от любопитство. Свършиха ни чудесна работа, но не защото ще се явяваме на някакъв изпит, а защото си запълвахме смислено времето по български език и литература.
Винаги се старая да проектирам моето спокойствие върху учениците си и техните родители. Излишни притеснения има само у онези деца и родители, чиито учители смятат, че авторитетът им зависи от това. Авторитетът на нито един учител не се гради на резултатите на неговите ученици от НВО.

-   Добре ли е направен според Вас самият формат и трябва ли нещо да се промени?

Какво да му е доброто на формата? Защо ни е? Какво измерва? От толкова години като го има, с какво това е помогнало на образованието? Единствено запълва времето на група чиновници, които се занимават с него.  Кому е нужно два дена в края на май да се разбутва учебният график? И други въпроси могат да се зададат.

Критериите за оценяване не включват всичко важно, по което оценяваме грамотността на един ученик. Ако включват всичко важно, ще има плачевни резултати в някои училища, където децата не са „елитни“ и носят бремето на своя произход. Там учителите също работят, като затрудненията са им в пъти повече, но резултатите им не са в пъти по-добри.

Като включим и традиционните подсказвания от жалостиви квестори или поправките на недобросъвестни проверяващи, как да се доверим на оповестените по-късно резултати?

Противно на онова, което говорим от години, а то е да се преустанови това НВО, тази година има нови изисквания. Както при 12-ти клас, така и за 4-ти, на всеки чин да е залепено името на съответното дете. Даже тази година има изискване за видео наблюдение. Който пък е чел инструктажа, е прочел „велики“ задължения както за квестора, така и за ученика.

Единственото, за което се сещам, че отпадна, е изискването ученикът да напише с печатни букви името си на идентификационната бланка, защото за някои деца това не означава нищо.

-  Неотдавна излезе изследване, че децата от четвърти клас са на челни позиции в ОИСР по четене с разбиране. Как се получава така, че след това успехът се влошава и в осми клас слизат надолу в PISA?

- Бих се радвала, ако е така. Не може обаче да се каже, че всички деца четат с разбиране. Аз, например, имам дете, което е в пълна невъзможност да извлече информация от текст, независимо дали е кратък или дълъг. Допълнителната работа с него не даде нужните резултати. Но повечето деца от моя клас чудесно се справят с тази задача.
За да се влошат нещата след четвърти клас, за мен означава следното: или произведенията не са подходящи за възрастта им, или са много обемни и децата се загубват в тях.

-  Какви промени трябва да се направят в програмите първи-четвърти клас?

- Вече се е провело допитване, което според оповестената информация е включвало около 18 хил. учители от различните етапи. Кое е куриозното в него? Често си говорим за ненужен материал по ключови предмети като български език и литература, математика, човекът и обществото и човекът и природата. А според резултатите, най-малко промени се предлагат в учебните програми на началните класове, като са упоменати предмети като музика, компютърно моделиране и физическо възпитание и спорт. Само някои учители предлагали изучаването на личности и събития от българската история в начален етап да приключи до Освобождението. И всичко друго да си остане така? Това е несериозно.

Като например изучаването на четирите аритметични действия с числата над милион, което никой в живия живот не смята на ръка. Или твърди и меки съгласни звукове по български език /“любимата“ ми тема/, което за един лингвист може да е важно, но за децата в начален етап въобще не е. Прескачам такива теми, които са времегубещи и ги заменям с далеч по полезни за формирането на грамотността. Или неприятно протяжните теми за устна работа в часовете с излишно изкривеното име „Формиране на комуникативно-речеви умения“ или казано на разбираем български език „Развитие на устната и писмената реч“.

За мен едно ограмотено дете в 4-ти клас трябва да може да редактира текст, да извлича информация от текст и да пише без грешки. Много залагам на това и се радвам, че в класа си имам такива деца.

-  Какво очаквате евентуално от нов редовен образователен министър?

- Вече от никого нищо не очаквам. Опитът ми показа, че който и да седне в креслото на образователен министър, тук-там бутне нещо несъществено, за да каже, че нещо е направил. До момента в МОН никой не е намерил сили за промяна в учебните програми. И това е така, защото на всяко предложение се противопоставят едни гласовити, за които всяко премахнато или променено нещо е кощунство. Затова тъпчем на едно място.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


150
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
117
1
 
18
 
! Отговори
Реалист преди 10 месеца
При завършване на 7клас трябва да бъде интердисциплинарен изпит ,а не само БЕЛ и математика,учениците масово не учат по другите учебни предмети.Това е пагубно за общото им образование.НВО в сегашния вид породи крайно порочни последствия и за ученици и за учители,финансова изнемога за родителите за частни уроци,за печалбата от които не плаща и стотинка данък.НАП?
116
0
 
4
 
! Отговори
До 97 Баба преди 10 месеца
Харесвам начина ти на мислене, но не и неграмотността ти. Не се пише "удобрява", "натеряла", а "одобрява", "материала"
115
4
 
19
 
! Отговори
Ами преди 10 месеца
За стреса, който получават децата от НВО в 4-ти и в 7-ми клас въвелите го трябва да бъдат подведени под съдебна отговорност. Това е психически тормоз над малолетни.
114
5
 
7
 
! Отговори
Възмутена преди 10 месеца
Ксменната муцуна Денков ще въведе мерки за допълнителен тормоз и стрес в училище, а вещицата Габриел ще довърши всички ни.Досега толкова отблъскващ тандем не е имало, нито пък ротационен премиер.
113
1
 
10
 
! Отговори
До Всяка преди 10 месеца
Ха, бившата тройкаджийка се изказа и взе да дава оценки. Някога решавала ли си тест по БЕЛ, за да видиш в частта по литература до какви безумни подробнпсти се стига, които никому не са нужни в живота и нямат никакво практическо приложение. Тестовата система ражда обшество от безмозъчни екземпляри, които нямат идеи, фантазия и собствено мислене, а самоповтарят като папагали.Освен до затъпяване и до обезличаване такава образивателна система до нищо добро не води.
112
13
 
6
 
! Отговори
Всяка преди 10 месеца
година трябва да има изпити по всички предмети. Който ученик не покаже високи резултати - родителите му да плащат глоба, затова, че не са упражнявали контрол върху обучението му. Преподавателите му също да си носят отговорността. Айде стига глезльовци и хрантутници! Искат се хора, които знаят и могат, а не *** екземпляри.
111
9
 
14
 
! Отговори
Гошо преди 10 месеца
Мисля че трябва да има всяка година Държавно оценяване на учениците. Това е резултат от работата на учителите. Така ще се види кой учител как работи и дали учениците притежават знанията за определения годишен курс. Трябва да престанат спекулациите , че родителите са основния виновник за незнанието на децата. Учителите също трябва да се явяват периодично на изпити, защото се оказва че 40% от тях не знаят да работят с компютър.
110
3
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 10 месеца
А, галфона Денков още кретенизми ще въведе, само му дайте възможност.
109
13
 
15
 
! Отговори
напротив преди 10 месеца
Точно изпитите активират учителите да се отнасят сериозно към преподаването, а не да претупат уроците и да прехвърлят към родителите ученето.И се виждат веднага способните учители до 4 клас. Но мързеливите учители са бич Божи. В едно столично училище дете от 3 клас беше квалифицирано от класната Раева като изоставащо в развитието си и едва получаваше 3 при нея. Преместено в друго училище в 4 клас попадна на работлив учител и на НВО получи 5 по БЕЛ и 5 по математика.
108
3
 
29
 
! Отговори
Хейт преди 10 месеца
Безсмислен тормоз и гърч за всички участници - като почнеш от учители, минеш през ученици и стигнеш до родители!
107
3
 
0
 
! Отговори
Кварталните преди 10 месеца
Камери
106
1
 
2
 
! Отговори
Аз преди 10 месеца
Нямам нужда от всичко
105
9
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 10 месеца
Няма нужда от изпити, те и без това нищо не учат. Достатъчно е да са възпитани в ЛГБТ ценности. На това се набляга в училище.
104
0
 
34
 
! Отговори
Анонимен преди 10 месеца
Поредната глупост с която побъркват децата. Да не говорим, че има свръх амбициозни родители, та направо става страшно. На горкото дете му се вменява, че ако те изкара еди си какъв резултат на изпита за 4 клас, едва ли не е обречено и ще остане без образование или ще работи в "Чистота" и подобни неща. И после още от 4-5 клас има деца с неврози.
103
16
 
8
 
! Отговори
Хаха преди 10 месеца
4 години си барала ***, после някой прави изпит за да й оцени работата, няма нужда естествено
102
4
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 10 месеца
удобряват, испити, материял - интересно пишат някои коментиращи, но затова пък се смятат за експерти. А пък запетаи слагат където им хрумне.
101
17
 
7
 
! Отговори
А.Н преди 10 месеца
Нищо лошо няма в НВО след 4-ти клас. Първо виждаш малко по-обективно пропуските на детето ( част от г-жите вписват в ел..дневник само високите оценки).Второ да се види черно на бяло на какво ги е научила тази г-жа за 4 години. Иначе учителите ще го раздават съвсем лежерно.
100
18
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
А не са ли тези изпити един добър показател за това как са се справили учителите до 4 клас. Естествено че ще са против - заплатки без нищо насреща няма никъде .
99
2
 
14
 
! Отговори
ии преди 11 месеца
До Баба - много точно казано. и точно за това е слабата система и разни научни екипи с голяма алчност не си спомнят, колко са учили на времето и сега се мислят за много знаещи. И кому е нужен 12 клас, като децата излизат масови неграмотни.5 - ти клас по 7 часа на ден !!!! ПЪЛНА ЛУДНИЦА.
98
0
 
27
 
! Отговори
59393 преди 11 месеца
Това важи за всички НВО- в 7, в 10, в 12 клас- напълно излишни. оценките от ДЗИ дори не влизат в общия успех. И за какво е всичко това- на ниго не служи за нищо. Да не говорим пък за резултатите ако са реални, едва ли 20 ученици от цяла България ще вземат дипломи. И всяка година тези НВО показват, че неграмотността расте и МОН би следвало да ги спре, за да не става за резил, а те всяка година занижават критериите. И кого залъгват!? Това е престъпление срещу човечеството.