Мария Николова, учител: Няма нужда от изпити в четвърти клас

До момента в МОН никой не е намерил сили за промяна в учебните програми
Обновена: 29 май 2023 15:10 | 29 май 2023 15:09, Стела Стоянова
150
Мария Николова, учител: Няма нужда от изпити в четвърти клас
Снимка Личен архив

Днес и утре е националното външно оценяване на учениците от четвърти клас, наричано още "миниматури". От години учители надигат глас, че те не трябва да бъдат провеждани, защото не служат за нищо на децата, а се правят предимно за статистиката на МОН. С тях се влиза в някои училища след четвърти клас, но този вид балообразуваща оценка може да бъде заменена. Нужно ли е тези изпити да се провеждат, Dnes.bg попита Мария Николова, начален учител в СУ "Георги Измирлиев" - Горна Оряховица, чийто випуск тази година завършва четвърти клас.

-  Госпожо Николова, необходимо ли е според Вас да продължава националното външно оценяване на четвърти клас? Каква информация всъщност носи то?

- Колкото и пъти да ми бъде задаван този въпрос, винаги отговарям с НЕ! Няма необходимост от такъв вид оценяване, освен за шепа чиновници, които му придават излишна важност. НВО не носи никаква информация с изключителна значимост. Като дам самостоятелна работа на моите четвъртокласници, на мен тя ми дава информация доколко едно дете е разбрало най-важното. Но аз си познавам децата и знам кое в момента е било в кондиция и се е справило, както и кое от тях в момента не се е представило по най-добрия за него начин, поради някаква причина. Просто да се правят изводи по резултатите децата в определени училища към този момент, не е реално. Да не забравяме, че четвъртокласниците не тръгват от една стартова линия. Едни са зад нея, други са пред нея.

-   Как го възприемат деца и родители? Има ли излишни притеснения?

- Откакто като учителка ми се налага да участвам с моите ученици в този формат, никога не съм го представяла пред децата и родителите като нещо, от което им зависи животът занапред. Сега е модерно да се купуват помагала с тестови задачи за НВО. Не купихме на децата от предишния ми випуск и получиха същите резултати, както и на децата, които работиха с тези помагала.

Тази учебна година се влях в общия хор и закупихме такива от любопитство. Свършиха ни чудесна работа, но не защото ще се явяваме на някакъв изпит, а защото си запълвахме смислено времето по български език и литература.
Винаги се старая да проектирам моето спокойствие върху учениците си и техните родители. Излишни притеснения има само у онези деца и родители, чиито учители смятат, че авторитетът им зависи от това. Авторитетът на нито един учител не се гради на резултатите на неговите ученици от НВО.

-   Добре ли е направен според Вас самият формат и трябва ли нещо да се промени?

Какво да му е доброто на формата? Защо ни е? Какво измерва? От толкова години като го има, с какво това е помогнало на образованието? Единствено запълва времето на група чиновници, които се занимават с него.  Кому е нужно два дена в края на май да се разбутва учебният график? И други въпроси могат да се зададат.

Критериите за оценяване не включват всичко важно, по което оценяваме грамотността на един ученик. Ако включват всичко важно, ще има плачевни резултати в някои училища, където децата не са „елитни“ и носят бремето на своя произход. Там учителите също работят, като затрудненията са им в пъти повече, но резултатите им не са в пъти по-добри.

Като включим и традиционните подсказвания от жалостиви квестори или поправките на недобросъвестни проверяващи, как да се доверим на оповестените по-късно резултати?

Противно на онова, което говорим от години, а то е да се преустанови това НВО, тази година има нови изисквания. Както при 12-ти клас, така и за 4-ти, на всеки чин да е залепено името на съответното дете. Даже тази година има изискване за видео наблюдение. Който пък е чел инструктажа, е прочел „велики“ задължения както за квестора, така и за ученика.

Единственото, за което се сещам, че отпадна, е изискването ученикът да напише с печатни букви името си на идентификационната бланка, защото за някои деца това не означава нищо.

-  Неотдавна излезе изследване, че децата от четвърти клас са на челни позиции в ОИСР по четене с разбиране. Как се получава така, че след това успехът се влошава и в осми клас слизат надолу в PISA?

- Бих се радвала, ако е така. Не може обаче да се каже, че всички деца четат с разбиране. Аз, например, имам дете, което е в пълна невъзможност да извлече информация от текст, независимо дали е кратък или дълъг. Допълнителната работа с него не даде нужните резултати. Но повечето деца от моя клас чудесно се справят с тази задача.
За да се влошат нещата след четвърти клас, за мен означава следното: или произведенията не са подходящи за възрастта им, или са много обемни и децата се загубват в тях.

-  Какви промени трябва да се направят в програмите първи-четвърти клас?

- Вече се е провело допитване, което според оповестената информация е включвало около 18 хил. учители от различните етапи. Кое е куриозното в него? Често си говорим за ненужен материал по ключови предмети като български език и литература, математика, човекът и обществото и човекът и природата. А според резултатите, най-малко промени се предлагат в учебните програми на началните класове, като са упоменати предмети като музика, компютърно моделиране и физическо възпитание и спорт. Само някои учители предлагали изучаването на личности и събития от българската история в начален етап да приключи до Освобождението. И всичко друго да си остане така? Това е несериозно.

Като например изучаването на четирите аритметични действия с числата над милион, което никой в живия живот не смята на ръка. Или твърди и меки съгласни звукове по български език /“любимата“ ми тема/, което за един лингвист може да е важно, но за децата в начален етап въобще не е. Прескачам такива теми, които са времегубещи и ги заменям с далеч по полезни за формирането на грамотността. Или неприятно протяжните теми за устна работа в часовете с излишно изкривеното име „Формиране на комуникативно-речеви умения“ или казано на разбираем български език „Развитие на устната и писмената реч“.

За мен едно ограмотено дете в 4-ти клас трябва да може да редактира текст, да извлича информация от текст и да пише без грешки. Много залагам на това и се радвам, че в класа си имам такива деца.

-  Какво очаквате евентуално от нов редовен образователен министър?

- Вече от никого нищо не очаквам. Опитът ми показа, че който и да седне в креслото на образователен министър, тук-там бутне нещо несъществено, за да каже, че нещо е направил. До момента в МОН никой не е намерил сили за промяна в учебните програми. И това е така, защото на всяко предложение се противопоставят едни гласовити, за които всяко премахнато или променено нещо е кощунство. Затова тъпчем на едно място.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


150
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
57
2
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
До Анонимен Акадамици и професори печелат но имат фирми за часни уроци и точат еврофондове от държавата. На държавна хранилка, но ако беще платено а не както е при соца нямат шанс освен ако не са от София.
56
3
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
До Да Чудя се докога ще оставяте всичко в ръцете на учителите! Все нищо не са свършили,нищо не правят и т.н.Да бяхте станали учители!Много лесна професия,"само пари искат"!И родителите носят отговорност за децата си.БЪЛГАРИНО,все ще си в мизерията,защото нямаш почит и уважение към никого,дори и към себеси!!!
55
5
 
2
 
! Отговори
до 53 преди 11 месеца
Щом говориш през 2023та година за локация на работата си и къде какви пари си щял да взимаш, значи не само си слуга, ами полагаш и остарял нискоквалифициран труд. Изключваме, разбира се, малка група от квалифицирани професии, за които е нужно да работиш от определено място (лекари, зъболекари и т.н..). Вече за над 98% от квалифицирания труд няма ограничения откъде да се полага.
54
8
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
До до 51 Тогава що искат в София. Има значение щото провинцията се закрива и няма къде да учи или работи вече. А с испити и работа не става. Пари и наслетство в София са решението.
53
4
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
Соца , соцааа :Имахме признание в цял свят , на математика , медицина , химия , физика ... и какво ли не , сега НИКОЯ ДЪРЖАВА НЕ НИ ПРИЗНАВА КУПЕНИТЕ ДИПЛОМИ . Ние сме на 1-во място в света , на глава от населението , по ''КАДЕМИЦИ , ПРОФЕСОРИ , И ДОЦЕНТИ - менти '' , като 90% са МЕНТЕТА !!!!
52
3
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
По скоро попитайте министерството, защо обучението в училище не е е адекватно на матурите след 7ми клас и без частни уроци детето не може да се представи добре, дори да е отличник? А има много умни деца, които нямат възможност за частни уроци. Доброто образование е все по-достъпно за хора с добри финансови възможности и все по-недостъпно за бедни. Но сред бедните също има умни и кадърни, които биха били много полезни за обществото, ако им се даде шанс.
51
1
 
1
 
! Отговори
До 51 преди 11 месеца
Не го знам тоя с 10те къщи от къде е, ама аз не съм от София, зъвърших тук уни и останах, нито съм слуга, нито съм зле финансово, не съм милионер ама знач че тия пари в провинцията никога няма да ги взимам
50
3
 
7
 
! Отговори
до 51 преди 11 месеца
Ми не, не съм в София. Работя дистанционно от къща до града, а децата ми ходят на градина в малък град до София. Имам и около 100 декара ниви- обработвам си ги :) "Испити" не знам какво означава. Относно шопите- това са жителите в селата около София, текезесари и доста простовати хорица. Нямат нищо общо с кореняците интелектуалци от центъра и скъпите квартали на града.
49
7
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
До до 49 В София си а не на нивата на село. Значи има значение София и провинцията и хората се делат. Повече хора не успяват в София и измират бедни. Испити не са от значение, защото повечето в София са шопи без испити.
48
6
 
10
 
! Отговори
до 49 преди 11 месеца
Ми аз съм от провинцията и нашите нямаха пари костюм за бала да ми купят. Отидох на ресторанта с 40лв. в джоба. . Пари за дискотека нямах- прибрах се пеш. Ама бях отличник. Още от малък виждах какво мислене трябва да има човек, за да успее. Еми, успях. 2 къщи в София, вила до София, 2 апартамента в София и 3- на планина и на море. Отлична заплат, отличен страничен доход от фрийланс ангажименти, пасивен доход от имоти, критовалути, акции. Важно е мисленето, нагласата. При теб е робско. Смени го.
47
10
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
До Анонимен 46 Така и с училищата ако е о София и е часно платено ще стане адвокат и министър. Ако няма пари от провинцията става слугиня.
46
2
 
6
 
! Отговори
Тихомир преди 11 месеца
Ето го министъра на образованието. Само дето никой няма достатъчно големи т...пки да я назначи на поста.
45
3
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
Как да няма по какво да оценят нивото на дежата? Тия електронни дневници МОН не ги ли вижда? Ама е по-лесно да се тормозят децата и родителите, па и да се изкара някой лве от помагала, уроци....
44
3
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
През живота си не съм посетил и 1 частен урок... Винаги съм бил отличник. Така и децата ми. На някои им се отдава, а на други- не. Разбира се, ролята на учителя да събуди интерес у детето я има също. Но в общия случай е важна нагласата и ценностата система вкъщи. Българският шкембак ракиджия с анцуг може да отгледа само бъдещо дъно.
43
11
 
4
 
! Отговори
Да преди 11 месеца
Явно не искат хората да видят че учителите нищо не са свършили.Но искат постоянно само пари,пари ....
42
6
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
И нагоре не трябва матури. Децата само са тормозени психично. Само ги делят и после и по заплати пак едни с много високи а други мизерстват.
41
3
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
Едно време учителите имах право да шамарят. А сега, не. Така че не се оплаквайте много. Нищо не сте видели.
40
4
 
6
 
! Отговори
Българин преди 11 месеца
До АнонименПък моя даскал по математика, другарят Игнатов владеше до съвършенство теменните тангенти... Като мине и ти фрасне един зад врата че да си спомниш веднага кое как е с аритметиката...
39
4
 
12
 
! Отговори
1212 преди 11 месеца
Адмирации за учителката, казала е важни неща, разбира се не всичките защото явно е нямала време. Има доста неща за да се изглади програмата на децата от 1 до 4 клас.
38
12
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
Айде стига плямпахте... Нали ви виждам и акълиите родители на какво ниво сте. Тотални, ама тотални аутсайдери и функционални неграмотници, едно СВ не могат да напишат, бруталния слугинаж на ЕС, полагащ най-долен труд, ама иначе седнали да ръсят акъл за образование. То си личи по вас какво ви е научил и бай ви Тошо. За образование имаме право да говорим САМО топ платците на данъци у нас, издържащи държавата с ИНТЕЛЕКТУАЛЕН труд. Съжалявам за грубите думи, но истината си е истина. Лош материал сте