Мария Николова, учител: Няма нужда от изпити в четвърти клас

До момента в МОН никой не е намерил сили за промяна в учебните програми
Обновена: 29 май 2023 15:10 | 29 май 2023 15:09, Стела Стоянова
150
Мария Николова, учител: Няма нужда от изпити в четвърти клас
Снимка Личен архив

Днес и утре е националното външно оценяване на учениците от четвърти клас, наричано още "миниматури". От години учители надигат глас, че те не трябва да бъдат провеждани, защото не служат за нищо на децата, а се правят предимно за статистиката на МОН. С тях се влиза в някои училища след четвърти клас, но този вид балообразуваща оценка може да бъде заменена. Нужно ли е тези изпити да се провеждат, Dnes.bg попита Мария Николова, начален учител в СУ "Георги Измирлиев" - Горна Оряховица, чийто випуск тази година завършва четвърти клас.

-  Госпожо Николова, необходимо ли е според Вас да продължава националното външно оценяване на четвърти клас? Каква информация всъщност носи то?

- Колкото и пъти да ми бъде задаван този въпрос, винаги отговарям с НЕ! Няма необходимост от такъв вид оценяване, освен за шепа чиновници, които му придават излишна важност. НВО не носи никаква информация с изключителна значимост. Като дам самостоятелна работа на моите четвъртокласници, на мен тя ми дава информация доколко едно дете е разбрало най-важното. Но аз си познавам децата и знам кое в момента е било в кондиция и се е справило, както и кое от тях в момента не се е представило по най-добрия за него начин, поради някаква причина. Просто да се правят изводи по резултатите децата в определени училища към този момент, не е реално. Да не забравяме, че четвъртокласниците не тръгват от една стартова линия. Едни са зад нея, други са пред нея.

-   Как го възприемат деца и родители? Има ли излишни притеснения?

- Откакто като учителка ми се налага да участвам с моите ученици в този формат, никога не съм го представяла пред децата и родителите като нещо, от което им зависи животът занапред. Сега е модерно да се купуват помагала с тестови задачи за НВО. Не купихме на децата от предишния ми випуск и получиха същите резултати, както и на децата, които работиха с тези помагала.

Тази учебна година се влях в общия хор и закупихме такива от любопитство. Свършиха ни чудесна работа, но не защото ще се явяваме на някакъв изпит, а защото си запълвахме смислено времето по български език и литература.
Винаги се старая да проектирам моето спокойствие върху учениците си и техните родители. Излишни притеснения има само у онези деца и родители, чиито учители смятат, че авторитетът им зависи от това. Авторитетът на нито един учител не се гради на резултатите на неговите ученици от НВО.

-   Добре ли е направен според Вас самият формат и трябва ли нещо да се промени?

Какво да му е доброто на формата? Защо ни е? Какво измерва? От толкова години като го има, с какво това е помогнало на образованието? Единствено запълва времето на група чиновници, които се занимават с него.  Кому е нужно два дена в края на май да се разбутва учебният график? И други въпроси могат да се зададат.

Критериите за оценяване не включват всичко важно, по което оценяваме грамотността на един ученик. Ако включват всичко важно, ще има плачевни резултати в някои училища, където децата не са „елитни“ и носят бремето на своя произход. Там учителите също работят, като затрудненията са им в пъти повече, но резултатите им не са в пъти по-добри.

Като включим и традиционните подсказвания от жалостиви квестори или поправките на недобросъвестни проверяващи, как да се доверим на оповестените по-късно резултати?

Противно на онова, което говорим от години, а то е да се преустанови това НВО, тази година има нови изисквания. Както при 12-ти клас, така и за 4-ти, на всеки чин да е залепено името на съответното дете. Даже тази година има изискване за видео наблюдение. Който пък е чел инструктажа, е прочел „велики“ задължения както за квестора, така и за ученика.

Единственото, за което се сещам, че отпадна, е изискването ученикът да напише с печатни букви името си на идентификационната бланка, защото за някои деца това не означава нищо.

-  Неотдавна излезе изследване, че децата от четвърти клас са на челни позиции в ОИСР по четене с разбиране. Как се получава така, че след това успехът се влошава и в осми клас слизат надолу в PISA?

- Бих се радвала, ако е така. Не може обаче да се каже, че всички деца четат с разбиране. Аз, например, имам дете, което е в пълна невъзможност да извлече информация от текст, независимо дали е кратък или дълъг. Допълнителната работа с него не даде нужните резултати. Но повечето деца от моя клас чудесно се справят с тази задача.
За да се влошат нещата след четвърти клас, за мен означава следното: или произведенията не са подходящи за възрастта им, или са много обемни и децата се загубват в тях.

-  Какви промени трябва да се направят в програмите първи-четвърти клас?

- Вече се е провело допитване, което според оповестената информация е включвало около 18 хил. учители от различните етапи. Кое е куриозното в него? Често си говорим за ненужен материал по ключови предмети като български език и литература, математика, човекът и обществото и човекът и природата. А според резултатите, най-малко промени се предлагат в учебните програми на началните класове, като са упоменати предмети като музика, компютърно моделиране и физическо възпитание и спорт. Само някои учители предлагали изучаването на личности и събития от българската история в начален етап да приключи до Освобождението. И всичко друго да си остане така? Това е несериозно.

Като например изучаването на четирите аритметични действия с числата над милион, което никой в живия живот не смята на ръка. Или твърди и меки съгласни звукове по български език /“любимата“ ми тема/, което за един лингвист може да е важно, но за децата в начален етап въобще не е. Прескачам такива теми, които са времегубещи и ги заменям с далеч по полезни за формирането на грамотността. Или неприятно протяжните теми за устна работа в часовете с излишно изкривеното име „Формиране на комуникативно-речеви умения“ или казано на разбираем български език „Развитие на устната и писмената реч“.

За мен едно ограмотено дете в 4-ти клас трябва да може да редактира текст, да извлича информация от текст и да пише без грешки. Много залагам на това и се радвам, че в класа си имам такива деца.

-  Какво очаквате евентуално от нов редовен образователен министър?

- Вече от никого нищо не очаквам. Опитът ми показа, че който и да седне в креслото на образователен министър, тук-там бутне нещо несъществено, за да каже, че нещо е направил. До момента в МОН никой не е намерил сили за промяна в учебните програми. И това е така, защото на всяко предложение се противопоставят едни гласовити, за които всяко премахнато или променено нещо е кощунство. Затова тъпчем на едно място.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


150
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
97
12
 
3
 
! Отговори
До 94 преди 11 месеца
Дума "колежка" не съществува в бъларския език. Ама карай да е весело!
96
1
 
39
 
! Отговори
Обективно преди 11 месеца
РАЗБИРА СЕ, ЧЕ НЯМА НИКАКВА НУЖДА ОТ ИЗПИТИ В ЧЕТВЪРТИ КЛАС!!! НО ТОВА СА ДОСТА ПАРИЧНИ ПОСТЪПЛЕНИЯ В НЕЧИИ ДЖОБОВЕ. УЖАСЪТ Е ЗА ДЕЦАТА. БЕЗУМНО БЕЗСМИСЛЕНО!!!
95
1
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
НВО4 са за отчитане на работа на чиновника в РУО и министерсттвото.Там са все от едно село комшии.Учителите хленчат,но не протестират от страх от уво и репресии.80% са еничари,60% кържалии.Директорите мълчат изобщо,кътат си бонусите.НВО4 е тлъста обшествена поръчка-листи,пликове,камери.Сега,ако родителите въстанат?Но пък фейса,пайнер, толкиз интересни,за едно хлапе шъ си разтурват кеф?
94
3
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
Благодарение на подготовката за НВО тази година,детето почти нямаше час по рисуване,музика или физическо.В тези часове се попълваха допълнително закупени помагала .Постоянно се правиха контролни,по БЕЛ и МАТ средно по 15-20 оценки на срок,по всички предмети са към 140 оценки.Като някои тестове не се писаха т.к. любимците на г-жата се издъниха.От 25 деца само едно ще кандидатства и ще му трябва оценката по мат.Но пък парите за подарък на госпожата се актуализира тройно..от антуража на г-жата.
93
3
 
13
 
! Отговори
Баба преди 11 месеца
Не из имате са виновни.Виновни са тези които удобряват учебниците Много материял малко време за усвояванеКолкото и желание да има ,толкова време няма
92
23
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
Детето ми изкара в четвърти клас 6 на матурата, селяндурката учителка му остави 4 за годината. Пошла, проста женица в едно от елитните Софийски училища. Заради такава простотия спасих детето си от тази държава, през Терминал 2.
91
1
 
27
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
може да редактира текст, да извлича информация от текст и да пише без грешки. Направо се смях с глас, това е проблем на възрастните. Само вижте велики инфлуенсъри как пишат лв., г. заедно, без точка, нищо, че е съкращение. Масата хора не могат да разкажат нещо ясно и смислено, често дори не разбират казаното. ВиШото ни образование, както казваше една Министърка е също трагично.
90
0
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
То първо не беше нужно учениците да повтарят, после нещо друго измислиха и сега е пълно с неграмотни осмокласници , а като средното ти е гола вода, Таков и ще е висшето. Поне при тия матури се вижда нивото в различните училища.
89
2
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
За коментиращите под статията: Пише се: колежка и изпити......ама карай за да е весело!
88
16
 
2
 
! Отговори
Драг Куин преди 11 месеца
Какви изпити , пуснете им драг шоу и после да сменят пола! Всяка евро енича... пардон учителка знае кое е най-добре за вашите деца!
87
6
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
До Една баба Колешката ти го казва. Ние и ако учиме и ако не учиме няма да ни наемат на работа.
86
4
 
32
 
! Отговори
Една баба преди 11 месеца
Не разбрахте ли ,че тази матура е излишна! НЯМА НУЖДА ОТ НЕЯ!!!! ТОВА Е ПРОВЕРКА НЕ ЗА УЧЕНИЦИТЕ, А ЗА УЧИТЕЛИТЕ ! Ужас за децата ,притеснение за родителите! И защо най- после не се разбере,че учителят прави това,което е решило ,,Великото,,МОН. Учебниците се пишат от професори,хора на министъра,а не учителя. Стига ги плюхте незаслужено. Не може нищо да прави учителя!!!! Възпитанието е от Вас ,а образованието от МОН!!! Да сте учили за даскали,или сега вървете да учите за такива,че да видите как е
85
12
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
До Анонимен Няма нужда от испити. Складажия зима 10 бона повече от глупво ит на 1000 лева което е учили 10 г. Футбоиси е няколко милиона сравнен с безработен висшис който е бъхтал и 5 г. и стотици испити за работа.
84
11
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
Я КАКВА ОПНАТА БАБИЧКА, ХЕМ КРАСИВА, ХЕМ УМНА ХАХАХА
83
15
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
Има, има нужда. И не само в училище, но и извън него има нужда от изпити, защото държавата се напълни с неграмотни и нищо не можещи индивиди.
82
14
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
На какво основание публикуват очевидно режисираното мнение на Мария Николова? Тя каква е? Кажете каква е ще разберем защо това говори.
81
6
 
7
 
! Отговори
СТРАНДЖАТА преди 11 месеца
НАПРАВО ИМ ДАВАЙТЕ ДИПЛОМИТЕ И ПОСЛЕ ПО ЕДНА ПРОФЕСОРСКА ДЛЪЖНОСТ ОТ БАН, А ДЕЦАТА НА ГОЛЕМИТЕ ДРУГАРИ САМО ЧЛЕН КОРЕСПОНДЕНТИ И АКАДЕМИЦИ... КАТО ЕДНО ВРЕМЕ...
80
3
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
Всичко се прави за едни бонуси на едни хора. За нови технологии в учебния процес, за успехи в учението. Важно е да се усвояват средства от частни училища.
79
7
 
6
 
! Отговори
ДоИмотнотоИТ преди 11 месеца
Ако наистина имаш толкова много имоти и др. активи, колкото казваш, то е ясно, че не са спечелени с честен труд.
78
5
 
8
 
! Отговори
бай Иван преди 11 месеца
Абе де ги дават тез заплати 10 бона за 3 часа работа, къжете и аз да се пиша, искат ли снимка, зная писмен и говорим български, моем да носим мое и да не носим, ставам ли?