Мария Николова, учител: Няма нужда от изпити в четвърти клас

До момента в МОН никой не е намерил сили за промяна в учебните програми
Обновена: 29 май 2023 15:10 | 29 май 2023 15:09, Стела Стоянова
150
Мария Николова, учител: Няма нужда от изпити в четвърти клас
Снимка Личен архив

Днес и утре е националното външно оценяване на учениците от четвърти клас, наричано още "миниматури". От години учители надигат глас, че те не трябва да бъдат провеждани, защото не служат за нищо на децата, а се правят предимно за статистиката на МОН. С тях се влиза в някои училища след четвърти клас, но този вид балообразуваща оценка може да бъде заменена. Нужно ли е тези изпити да се провеждат, Dnes.bg попита Мария Николова, начален учител в СУ "Георги Измирлиев" - Горна Оряховица, чийто випуск тази година завършва четвърти клас.

-  Госпожо Николова, необходимо ли е според Вас да продължава националното външно оценяване на четвърти клас? Каква информация всъщност носи то?

- Колкото и пъти да ми бъде задаван този въпрос, винаги отговарям с НЕ! Няма необходимост от такъв вид оценяване, освен за шепа чиновници, които му придават излишна важност. НВО не носи никаква информация с изключителна значимост. Като дам самостоятелна работа на моите четвъртокласници, на мен тя ми дава информация доколко едно дете е разбрало най-важното. Но аз си познавам децата и знам кое в момента е било в кондиция и се е справило, както и кое от тях в момента не се е представило по най-добрия за него начин, поради някаква причина. Просто да се правят изводи по резултатите децата в определени училища към този момент, не е реално. Да не забравяме, че четвъртокласниците не тръгват от една стартова линия. Едни са зад нея, други са пред нея.

-   Как го възприемат деца и родители? Има ли излишни притеснения?

- Откакто като учителка ми се налага да участвам с моите ученици в този формат, никога не съм го представяла пред децата и родителите като нещо, от което им зависи животът занапред. Сега е модерно да се купуват помагала с тестови задачи за НВО. Не купихме на децата от предишния ми випуск и получиха същите резултати, както и на децата, които работиха с тези помагала.

Тази учебна година се влях в общия хор и закупихме такива от любопитство. Свършиха ни чудесна работа, но не защото ще се явяваме на някакъв изпит, а защото си запълвахме смислено времето по български език и литература.
Винаги се старая да проектирам моето спокойствие върху учениците си и техните родители. Излишни притеснения има само у онези деца и родители, чиито учители смятат, че авторитетът им зависи от това. Авторитетът на нито един учител не се гради на резултатите на неговите ученици от НВО.

-   Добре ли е направен според Вас самият формат и трябва ли нещо да се промени?

Какво да му е доброто на формата? Защо ни е? Какво измерва? От толкова години като го има, с какво това е помогнало на образованието? Единствено запълва времето на група чиновници, които се занимават с него.  Кому е нужно два дена в края на май да се разбутва учебният график? И други въпроси могат да се зададат.

Критериите за оценяване не включват всичко важно, по което оценяваме грамотността на един ученик. Ако включват всичко важно, ще има плачевни резултати в някои училища, където децата не са „елитни“ и носят бремето на своя произход. Там учителите също работят, като затрудненията са им в пъти повече, но резултатите им не са в пъти по-добри.

Като включим и традиционните подсказвания от жалостиви квестори или поправките на недобросъвестни проверяващи, как да се доверим на оповестените по-късно резултати?

Противно на онова, което говорим от години, а то е да се преустанови това НВО, тази година има нови изисквания. Както при 12-ти клас, така и за 4-ти, на всеки чин да е залепено името на съответното дете. Даже тази година има изискване за видео наблюдение. Който пък е чел инструктажа, е прочел „велики“ задължения както за квестора, така и за ученика.

Единственото, за което се сещам, че отпадна, е изискването ученикът да напише с печатни букви името си на идентификационната бланка, защото за някои деца това не означава нищо.

-  Неотдавна излезе изследване, че децата от четвърти клас са на челни позиции в ОИСР по четене с разбиране. Как се получава така, че след това успехът се влошава и в осми клас слизат надолу в PISA?

- Бих се радвала, ако е така. Не може обаче да се каже, че всички деца четат с разбиране. Аз, например, имам дете, което е в пълна невъзможност да извлече информация от текст, независимо дали е кратък или дълъг. Допълнителната работа с него не даде нужните резултати. Но повечето деца от моя клас чудесно се справят с тази задача.
За да се влошат нещата след четвърти клас, за мен означава следното: или произведенията не са подходящи за възрастта им, или са много обемни и децата се загубват в тях.

-  Какви промени трябва да се направят в програмите първи-четвърти клас?

- Вече се е провело допитване, което според оповестената информация е включвало около 18 хил. учители от различните етапи. Кое е куриозното в него? Често си говорим за ненужен материал по ключови предмети като български език и литература, математика, човекът и обществото и човекът и природата. А според резултатите, най-малко промени се предлагат в учебните програми на началните класове, като са упоменати предмети като музика, компютърно моделиране и физическо възпитание и спорт. Само някои учители предлагали изучаването на личности и събития от българската история в начален етап да приключи до Освобождението. И всичко друго да си остане така? Това е несериозно.

Като например изучаването на четирите аритметични действия с числата над милион, което никой в живия живот не смята на ръка. Или твърди и меки съгласни звукове по български език /“любимата“ ми тема/, което за един лингвист може да е важно, но за децата в начален етап въобще не е. Прескачам такива теми, които са времегубещи и ги заменям с далеч по полезни за формирането на грамотността. Или неприятно протяжните теми за устна работа в часовете с излишно изкривеното име „Формиране на комуникативно-речеви умения“ или казано на разбираем български език „Развитие на устната и писмената реч“.

За мен едно ограмотено дете в 4-ти клас трябва да може да редактира текст, да извлича информация от текст и да пише без грешки. Много залагам на това и се радвам, че в класа си имам такива деца.

-  Какво очаквате евентуално от нов редовен образователен министър?

- Вече от никого нищо не очаквам. Опитът ми показа, че който и да седне в креслото на образователен министър, тук-там бутне нещо несъществено, за да каже, че нещо е направил. До момента в МОН никой не е намерил сили за промяна в учебните програми. И това е така, защото на всяко предложение се противопоставят едни гласовити, за които всяко премахнато или променено нещо е кощунство. Затова тъпчем на едно място.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


150
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
77
8
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
До Соц възпитаник Зависи на колко влизаш в даскало, на 6 или 7 години, но общо взето през 90-те завършваха на 18, освен ако не повтаряха разбира се :))) Не че ще те научат на нещо съществено, достатъчно е да броиш, смяташ и пишеш на глаголица чат-пат добре, иначе другото се изпарява от тиквата ти моментално след като завършиш :)))
76
5
 
5
 
! Отговори
до 76 преди 11 месеца
Кое е нужно, бре празнодумец? Нали в момента браузвам без никаква регистрация... Снимка му искали, лични данни му искали. С това мислене ще си останеш до живот в склада за 3к.. Аман от тъпизми.
75
4
 
26
 
! Отговори
Соц възпитаник преди 11 месеца
Едно време при бай Тошо такива изrъзици нямаше. Също завършахме на 17 години гимназия, а не на 19 както сега. Да губиш цели 2 години е меко казано издевателство над системата.
74
2
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
До До 74 Ит сигуро са извънземни. С пет очи и 10 ръце
73
5
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
До до 72 Напротив нужна и искат и снимка и други данни. С други думи само си правят реклам и събират данни. Добре направете извън линкин нали сте спецове. Един сайт излиза че не може да направите.
72
8
 
7
 
! Отговори
До 74 преди 11 месеца
В ИТ сектора думата "работник" не се използва. Работниците сте в складовете и ТКЗС-тата. Плащат ми на 1 договор за 15 часа седмично. Работя реално не повече от 3-4.
71
3
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
До до 70 дрън-дрън лъжеше яко. На граждабнски работника е прецакан. Може да те карат да бачкаш по 25 часа напр а ти плащат за 1 час.
70
2
 
7
 
! Отговори
до 72 преди 11 месеца
За да видиш обявите за работа, не е нужна никаква регистрация. Айде намали малко дървената философия и вложи тая енергия в минимална квалификация.
69
5
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
До до 67 Защо линкин и там е само с регистрация. Казвам ти общодостъпем разбираш думичката. Няма нужда от регистрация .
68
3
 
4
 
! Отговори
до 70 преди 11 месеца
Говориш празни приказки. Първо- никъде никой не е казал трудов договор. Второ- половината ми колеги в ИТ сектора са на трудов и още 2 граждански или Б2Б договора...
67
3
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
До до 63 Граждански договор е договор между фирми ЗЗД и не е трудов договор. И крият данъци и осигуровки. Всеки може да направи такъв все едно плаща на себе си но пере пари от наркотици..
66
5
 
17
 
! Отговори
Трончо преди 11 месеца
Пълна безмислица са малките матури. Вместо тях по-добре да върнат възможността да се повтаря клас, при недостигнати образователни компетенции. За тези, коиот си мислят, че учителите си скъсват з...те от отпуски, уточнявам, че всички ваканции са платен отпуск. И никой не пита дали точно тогава искате да го ползвате. По време на учебен процес нямат право на платен отпуск.
65
3
 
5
 
! Отговори
до 67 преди 11 месеца
Моментално ти казвам- LinkedIn. За Европа- десетки хиляди обяви на 98% hybrid Или remote. Без значение от локацията. С друго да помогна?
64
2
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
До до 53 Дай ги тия 98 % работни места, които са иводко платени и без локация. Сложете един сайт който е общодостъпен от бг и чужбина, няма посредници, няма бюрп по труда и за да видим тия обяви. АМа няма и само лъжете хората.
63
1
 
7
 
! Отговори
до 63 преди 11 месеца
Ъъъ, имам договор... B2B договор... На по *** език- фрийланс или да го кажем- граждански договор. И още как плащам данъци. Нали моментално ще ме хванат, ако не плащам. Най-малкото, защото имам сериозен паричен поток и сериозни покупки. Пръв съм в полезрението на НАП. Нарушение на закона?! Мне, няма такова.
62
2
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
До само в Бг-34г. Ти ако имаш пари за какво ще учиш.
61
14
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
ако питаш учителите може даже да не се преподава, само да им плащат заплатите. Учебен час 40 мин? ваканции постоянно и вече сме по зле от Сомалия с ученици завършващи и знаещи едно нищо
60
5
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
коя е тази и защо си дава мнението? Лелка, то и сега се вижда нивото на завършващите, на култура на учрниците. Жидея до училище и всяко междучасие ходят да пушат, плючт се, и се правят на 40г и това говорим за деца на по 12-14г. Просто падението е умопомрачително.
59
5
 
5
 
! Отговори
до 57 преди 11 месеца
Прав си. Отдавна съм се ориентирал към швейцарски компании (100% дистанционна работа). Работя Б2Б за 3 такива. Излизам им без пари. За тях 10к евро месечно са нищо, ама за мене 30к са си доста. И само 10% данък у нас. Кеф цена няма. И да- локацията няма значение от поне 10 години, а след КОВИД- ептен.
58
3
 
10
 
! Отговори
само в Бг-34г. преди 11 месеца
Имаш ли пари , купуваш си вишУ и ставаш ДАЖЕ ПРОФЕСьор и най-вече , член на герб ! !