След митата за китайски е-коли: Пхенян атакува шунката на Европа

Първата реакция на източната държава е налице
21 юни 2024 20:20, Анисия Иванова
48
След митата за китайски е-коли: Пхенян атакува шунката на Европа
Снимка: Pixabay

"Когато растях в Испания, където селското стопанство е мощна сила, войните, които преживях, бяха кръстени на храни: "ягодовата война" с французите през 1989 г., "войната за риба тон" с британците през 1990 г. и "войната за калкан" с канадците през 1995 г. Въпреки това нищо не ме подготви за това, което се очертава да бъде "войната с шунката" с Китай." Това написа Хавиер Блас за Bloomberg.

В понеделник Пекин обяви антидъмпингова проверка на вноса на свинско месо от Европейския съюз, което е първата стъпка към въвеждането на мита. Проверката се появи по-малко от седмица, след като Брюксел обяви, че ще наложи мита върху електромобилите, произведени в Китай, в размер до почти 50%, като заяви, че те са се възползвали от "несправедливо субсидиране".

Испания е най-големият износител на свинско месо за Китай. Холандия, Дания, Франция, Белгия и Германия също са значителни износители.

Но свинското месо, възлизащо на по-малко от 2 млрд. долара през миналата година, представлява малка част от търговията между ЕС и Китай, която през 2023 г. ще достигне 280 млрд. долара. Така че защо Китай се насочва към сектор, който от икономическа гледна точка има толкова малко значение? Политика.

Пекин прилага наръчник, който е използвал и в предишни търговски сблъсъци с Европа, САЩ и Австралия. Като се насочва към селското стопанство Китай постига две цели: ограничава конфликта и използва огромното влияние на европейското земеделско лоби.

Китайската столица очевидно се надява, че сега страните от ЕС ще окажат натиск върху Брюксел да смекчи митата за електромобили, преди те да бъдат официално наложени на 4 юли. Германия вече е недоволна от митата, опасявайки се за собствените си продажби на автомобили в Китай; Испания и Франция, които изглеждаха нерешителни, биха могли да се присъединят към Берлин срещу Брюксел.

Държавите от ЕС обаче могат да избегнат да играят в ръцете на Китай. Испания, където свинското месо е водеща тема в новинарските емисии, а качеството му е източник на национална гордост. Миналата година обаче Испания е изнесла месо на стойност 12,2 млрд. евро, включващо не само свинско, но и говеждо и птиче месо, за всички страни в света. Но през същия период износът ѝ на автомобили, мотоциклети и автомобилни компоненти достигна близо 54 млрд. евро. Ясно е кой сектор има най-голямо икономическо значение.

Тя, от своя страна, се конкурира в един и същи сегмент на автомобилната индустрия с Китай: малки и евтини автомобили за все по-широките редици на работническата и средната класа в света.

Досега Испания се е фокусирала върху бензиновите и дизеловите автомобили, докато китайците са водещи в производството на електрически автомобили. Без тарифна защита е малко вероятно Испания да успее да премине от бензинови към електрически автомобили, а без това преминаване автомобилната ѝ индустрия бавно ще загине.

Китай и преди е използвал местните земеделски производители на своя търговски противник в своя полза: оказваше натиск върху Австралия, като се насочваше към нейния износ на селскостопански продукти, включително ечемик, говеждо месо, вино и омари, и се опитваше да принуди САЩ, като ограничаваше търговията със соя. Земеделското лоби е особено силно в Брюксел. В края на краищата работниците в автомобилния сектор не се качват с колите си в центъра на Брюксел, както правят фермерите със своите трактори, когато трябва да протестират срещу политиката на правителството.

Китай също така знае, че вносът му на европейско свинско месо, особено с ниска добавена стойност, ще намалее, тъй като свиневъдството му отново ще нарасне, за да задоволи местното търсене, което европейците също знаят и се подготвят за това.

Европейските държави трябва да изиграят внимателно картите си, предупреждава Bloomberg TV Bulgaria.

Китай е отворил възможност за преговори. Проверката на европейския износ на свинско месо вероятно ще продължи шест месеца, а може би и година, което оставя достатъчно време за промени в решенията. В този смисъл отговорът му към Брюксел не е начало на търговска война, а по-скоро начало на предвоенни преговори. И двете страни могат да намерят решение.

В крайна сметка Европа не бива да търгува с многомилиардната си автомобилна индустрия, за да задоволи политически активните си фермери. Селскостопанският износ е важен, но той е по-ценен по сантиментални причини, отколкото заради икономическия ефект.

Хавиер Блас е колумнист в Bloomberg, който се занимава с енергетика и суровини. Той е съавтор на книгата "Светът за продан: Парите, властта и търговците, които разменят ресурсите на Земята."

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


48
Още от ЕС
Хизбула заплаши Израел и Кипър с война
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
28
8
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
Китай прави най-добрите автомобили, вече превъзхождат немските по всички показатели. Китай започна да прави коли едва от 20 години, преди 20 години в Китай всички караха колела и ходеха с еднакви сини дрехи. Германия прави автомобили повече от 100 години, над 100 години опит и know-how в автомобилостроенето. Освен това в Китай няма политически партии, в Китай не се провеждат избори, в Китай няма демокрация.
27
21
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
Вчера един приятел се върна от Китай и разправя, че 90% от руснаците живеят без канализация и ползват външни тоалетна. Извън Пекин положението е страшна трагедия - някакви блата, няма пътища, разруха.
26
4
 
5
 
! Отговори
До Анонимен 11 преди 1 седмица
Никакви десетки хиляди км мрежа няма. За разлика от китайците по Европа и Япония ги има 30-40г преди появата им в Китай.
25
1
 
11
 
! Отговори
Абе, глупости.... преди 1 седмица
ТАЯ ДЖУФКА БЪРКА ПЕКИН С ПХЕНЯН----АМА "ИКОНОМИЧЕСКИ РАЗБОРИ"ПРАВИ.....ХАХАХА....ЕГАТИ НЕДОРЪФЛЯЦИТЕ У ТАЯ БЪЛГАРИЯ...ХАХАХА.
24
3
 
4
 
! Отговори
МАГЛЕВ преди 1 седмица
До Анонимен 11 - всичко е измислено от немците, в европа не са рентабилни тия влакове шот има самальоти
23
2
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
Не знаех, че Северна Корея произвеждат електрически коли
22
1
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
Mucupkaтa Aнucuя бъpka Пekuн c Пxeнян...
21
4
 
15
 
! Отговори
PODKREPA преди 1 седмица
Китайците са прави - ЕС Субсидира селското стопанство и животновъдите , това е подкрепа на Държавата , същото е и с Китайските Автомобили .Лошото е че страдат хората - вместо да караме евтини и качествени автомобили от Китай и да ядем евтини храни , караме скъпи автомобили от САЩ и ЕС които са некачествени и ядем скъпа отровна храна .
20
1
 
9
 
! Отговори
куде е Пхенян преди 1 седмица
...Пхенян атакува..
19
3
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
Ние скоро няма и шунка да ядем, а лабораторното месо дето няма никакви хранителни стойности и минерали в него. Без истинско месо човешкия мозък не може да се развие правилно и интелектът спада.
18
2
 
19
 
! Отговори
До 7 преди 1 седмица
Вече са ти сложили много данъци въздух, всички акцизи и еко измислени данъци на коли са данък въздух, спасяват планетата и нас с данъци, гadoве mръсни, да връщат всички откраднати пари на хората. Държавите станаха форма за системна кражба в особенно големи размери.
17
1
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
В Китай свинското е най-харесвано.
16
8
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
За шунката не знам, защото не ям, но "българското" сирене съдържа богат арсенал от под дриск бактерии, защото няма БДС!!! От личен опит на банчиките им махам сиренето, защото е извара със богат набор от бактерии за дри скане.
15
1
 
10
 
! Отговори
До 12 преди 1 седмица
Виж в Интернет най големия св....не комплекс в България кога, е бил близо 10 000 животни сви... майки
14
3
 
27
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
А защо ЕС не иска да имаме еФтинки е-коли, нали уж били еко и искат да минават само на тях, защо не им махнат митата, нещо няма май връзка с екологията налагането на скъпите е-б,o,k,луци
13
4
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
Скоро очакваме Макрон да го сурвакат френски фермери каква, е тая, шунка
12
8
 
4
 
! Отговори
До 4 преди 1 седмица
Какъв комплекс! По пладне бабите със сини манти спяха на сянка под дърветата на пътя!
11
8
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
ЕС дори не може да си помисли за влакови линии на магнитни възглавници, а Китай има десткихиляди километри такива.
10
1
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
Чудесно! Ще ядем шунка на корем
9
6
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
Божеее ЕС стана бананов съюз е спрат шунката на Китай муахахах