Пътуване на всяка цена вече не е привлекателно, туристите свиват разходите си

Желанието за пътешествия се измества от по-нормален модел
4 юни 2024 18:45, Анисия Иванова
24
Пътуване на всяка цена вече не е привлекателно, туристите свиват разходите си
Снимка: БГНЕС/EPA

Пътуването за отмъщение вече не е толкова привлекателно. След три години на бързане да се резервират пътувания след ограниченията от времето на пандемията, рязко по-високите цени на билетите, протестите срещу туризма, умората от безкрайните часове, прекарани по летищата, и свитите от инфлацията доходи - всичко това дава своя резултат.

Търсенето на пътувания далеч не е на ръба на пропастта. Но има признаци, че желанието ни за пътешествия се измества от непрестанно към по-нормален модел.

За авиокомпаниите и туроператорите следващите няколко месеца ще бъдат решаващи за запълването на оставащите места и хотелски стаи. Ако търсенето е силно, те ще могат да продадат остатъчния капацитет на по-високи цени. Но ако потребителите се въздържат, те ще бъдат принудени да правят отстъпки - нещо, което не се е случвало през последните три години.

В Европа много хора, които са се запалили по почивката си, резервираха още през януари, за да си осигурят предпочитаната дестинация, хотел и дори конкретна стая. Но през последните месеци някои потребители, особено семействата с по-ограничен бюджет, се въздържаха, за да видят как се развиват собствените им финанси и цените на почивките. TUI AG, най-големият туроператор в света, е продал около 60% от наличните почивки това лято.
 Това в общи линии съответства на миналата година, но все още представлява значителен брой ваканции в условията на несигурност.

Европейските туристи също се ориентират към покупки. В Томас Кук, който сега се преражда в онлайн туроператор, резервациите за Балеарските и Канарските острови в Испания са без промяна на годишна база. Това отразява разходите - можете да получите повече за парите си в Турция, континентална Испания и Египет, където продажбите са се увеличили. Но протестите срещу туризма на Канарските и Балеарските острови също могат да изиграят роля.

Европейските потребители все още са готови да платят същата сума за своята пакетна почивка - или почти същата.  Цените на TUI за летния сезон са се увеличили с 4%, което е близо до 5% увеличение, отчетено година по-рано. Но нискотарифните авиокомпании Ryanair Holdings Plc и EasyJet Plc показват, че когато става въпрос за цени на самолетни билети, потребителите достигат своя предел.

Майкъл О'Лиъри, главен изпълнителен директор на Ryanair, прогнозира, че това лято цените на билетите в цялата мрежа на компанията ще бъдат без промяна до 5% нагоре, което е по-малко от предишната му прогноза за увеличение от 5% до 10%, изненадващо предвид факта, че капацитетът е ограничен поради забавяне на доставките на Boeing. Най-големият нискотарифен превозвач в Европа започна да намалява цените на билетите, за да запълни самолетния си флот.

Налице са признаци, че възстановяването на пътуванията в САЩ, което продължава вече трета година, също е в процес на съзряване. Например Marriott International Inc. съобщи, че през първото тримесечие в САЩ приходите от свободно време на налична стая, които са ключов показател за ефективността на хотелите, са останали без промяна. Airbnb Inc. прогнозира, че приходите ще нараснат с 8-10 % през второто тримесечие, което е най-ниското ниво от три години насам. Възможно е това да е пропуск - Великден беше по-рано тази година - и Airbnb да очаква възстановяване през летните месеци.

Всъщност картината е сложна. Част от слабостта на вътрешния пазар в САЩ може да отразява пътуванията на американците до Европа, окуражени от силния долар. Това вероятно е било стимулирано от еднократни събития, като например концертите на Тейлър Суифт.

И това не е единственият фактор, който прави температурата на пътуванията толкова трудна за възприемане. След горските пожари в Гърция през миналата година опасенията за климата са на преден план в съзнанието на потребителите. И все пак това стимулира някои необичайни прояви, като например някои европейски клиенти резервират полети на дълги разстояния до дестинации като Мавриций, където летните температури са по-предвидими, а след увеличението на цените в някои традиционни средиземноморски курорти разликата в разходите е намаляла.

Както и в други части на потребителската икономика, пътуванията може би се поляризират, тъй като богатите все още харчат за далечни пътувания и първокласно настаняване, докато тези, които са притиснати от инфлацията и по-високите разходи за ипотеки, се придържат към бюджета.

След бума на пътуванията на Запад - и евентуалното връщане към по-пестеливи нива - индустрията сега гледа на Изток, към завръщането на китайските посетители, особено в Европа.

Но през следващите седмици най-голямо значение ще имат краткосрочните фактори, като изборите в Обединеното кралство и климатичните условия - TUI заяви, че зимният сезон е завършил особено силно, вероятно подпомогнат от студените и влажни условия.

Невъзможността да разперим криле по време на пандемията засили любовта ни към заминаването и може би никога повече няма да се върнем в ситуация, в която сме готови да си останем у дома. Това не означава, че няма да променим поведението си, като например да пропуснем една седмица навън през пролетта или есента, или например да се откажем от почивка в града, за да запазим основната си ваканция.

От тазгодишния пиков летен сезон зависи много. Той не само ще определи нивото на печалбите на туроператорите, хотелите и авиокомпаниите, но и ще даде първата представа за това как изглежда един по-стабилен туристически пазар след пандемията.

Още интересни анализи - на сайта на Bloomberg TV Bulgaria

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


24
Още от ЕС
89% от плажовете на Европа са перфектни за къпане
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
20
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Е, че пазат природата, нема да се разхождат, без въглероднио отпечатък, нали зеленото е модерното, а.:))
19
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Фалит туроператори, фалит авиокомпании, фалит хотелиери, фалит ....., уволнени работници, безработица, обедняване, *климатична криза* след ковид кризата, криза, зелени политики,....., нова криза, просто чудно.:)), светло бъдеще.:))
18
1
 
4
 
! Отговори
Там фъндъкова преди 3 седмици
Не дава карти да безплатно паркиране на комунистите и Лиз а 4ите на Мутрите от Гроб
17
1
 
5
 
! Отговори
Марио Скуркински преди 3 седмици
Вършебна нощ се спуска над ноща защо се скрихме двама от дъжда?Защото там Тири Рам Тирири Рам.
16
2
 
8
 
! Отговори
Погледнете преди 3 седмици
Хората на запад какви сгради имат и ги сравнете с софийското гето което уж е столица.Индийска не и европейска.
15
2
 
6
 
! Отговори
Мия преди 3 седмици
Приветствам новината :) Тамън по-малко пейзани ще ни се мотаят по топ дестинациите. Туризмът стана прекалено достъпен и масов, а не трябва да е така. Това е истината.
14
3
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Е нищуу де ши фалират хотелиерите . То членството ши на опрай тъй че няма проблем . Само да не изтървем усвояването ааа членството .
13
1
 
5
 
! Отговори
ами преди 3 седмици
всеки с проблемите си.
12
6
 
5
 
! Отговори
Катастрофа е преди 3 седмици
Липсата на реална индустрия доведе Европа да катастрофира икономически! За първи път имаме поколения който не могат да достигнат стандарта на живот на своите родители когато те са били на същите години. Инфлацията е огромна а доходите като покупателна способност паднаха до най ниското ниво за последните 70г. Голям проблем в момента е закупуването на жилище. В миналото можеше с една заплата да се изплаща жилище и да се издържа семейство със 3 деца. Сега дори двама работещи не смогват.
11
3
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
защо на всяка цена, аз пътувам за да видя света, главно Европа с туроператор, защото всичко е организирано, освен това със в българска среда, извън Европа - само египетските пирамиди, Ниагарския водопад, китайската стена, Гроб Господен в Израел, истински късмет че миналата година отвориха Израел и границата им с Йордания, когато при ковида затвориха границите разбрах какво е да не те свърта на едно място, може би това имат предвид в статията - да пътуваш където и да е, лично аз в Египет
10
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Туке сичкото мисСир рабочи по публикациите на инат, пардон, "за отмъщение".
9
0
 
6
 
! Отговори
морски преди 3 седмици
Европа застарява и възрасни туристи има много сега по брега. Като ги видя и се сещам, че Европа е в икономика криза.
8
0
 
5
 
! Отговори
1 от изборна комисия преди 3 седмици
Изборен туризъм ще има много скоро....
7
3
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
да разбирам че модата да отиде ляля в Барселона да се снима на празния стадион и в Париж пред айфеловата кула от винкел е преминала и сега у фейсбука има нов тренд?
6
2
 
6
 
! Отговори
пепката преди 3 седмици
Точно "протестите срещу туризма" са проблемът. Заради това намаляха туристите :D. Ще ме уморите.
5
1
 
18
 
! Отговори
Ямболски цървуль преди 3 седмици
Поредната ПРАЗНА статия.Цял"роман" пълен с НИЩО! От къде ги преписвате тези глупости? Поне ги превеждайте правилно!
4
9
 
8
 
! Отговори
Z преди 3 седмици
Аха ясно! Туризмът умре и сега ще има вой на тлъстобузи хотелиери. Е онзи ден разбрахме, че най-големият туроператор в нацистка Германия е фалирал. Очертава се хубава рецесийка, а черешката на тортата е Трета Световна. Туристи ще има- от запад на изток, а след 2-3 години от изток на запад към гробищните паркове. Колко познато от средата на 20 век.
3
3
 
7
 
! Отговори
Абу преди 3 седмици
За кво тургатИ снимка от БарЧелоната, туретИ на Каспичан
2
4
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
НАТО са туристи. Ще компенсират!
1
2
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
"Пътуването за отмъщение", май получавам инсулт, хора.