Експерт предупреждава: Шофирането със зимни гуми в порой може да ни убие

Най-голямата опасност е намаляването на сцеплението с пътната настилка
Обновена: 23 май 2024 07:27 | 23 май 2024 07:10, Анисия Иванова
98
Експерт предупреждава: Шофирането със зимни гуми в порой може да ни убие
Снимка: БГНЕС, архив

Водачите, които все още не са сменили зимните гуми с летни трябва да имат предвид, че "пропускът” съвсем не е невинен. Движението на автомобила със зимни гуми в дъждовните периоди може да доведе до сериозни катастрофи.

"Конструкцията на зимната гума не е с широки надлъжни канали, а с напречни нарези, за да изхвърля снега. Освен това при първите капки, още когато не е отмил праха по пътя, дъждът образува тип каша, която на пръв поглед не се забелязва, но при рязък стоп спирачният път се удължава с 25%. Те трябва да имат достатъчно дълбок грайфер. Колкото е по-голям е той, толкова повече вода вадят от пътя.” За това алармира автомобилният състезател и експерт Румен Дунев.

"При дъждовно време най-голямата опасност е намаляването на сцеплението на гумите с пътната настилка, там, където има локви или обилен дъжд. При високи скорости се получава хидродинамичен клин между колелото и пътя, а явлението се нарича аквапланинг. Това е ситуация, в която автомобилът има нулево сцепление. В такива условия не може да променим посоката на автомобила или да завием, или да задействаме спирачките и да спрем. За да не попадаме в такива опасни условия, първото важно нещо е скоростта, но второто е гумите да са летни. Това трябва да подскаже на водачите, че във време на ежедневни и обилни валежи, както сега, е жизнено важно да сменят зимните гуми”, каза още Дунев.

Правилното налягане в тях също е от особена важност при движение върху мокра настилка. Нормално напомпаните получават достатъчно сила от въздуха вътре, така че тежестта се разпределя равномерно по широчина. Малко хора обаче са наясно, че наред с неправилното износване, пониженото налягане в гумите повишава значително риска от аквапланинг.

И още, важно за шофиране под дъжда - дистанцията също е определяща за безопасността. Препоръчва се и да се кара в средната лента, тъй като водата винаги се трупа в краищата на платното, заключават специалистите.

А май се оказа месецът на пороите. В такъв период от годината шофьорите трябва да са особено внимателни. Мокрото време не само затруднява движението по пътищата, образува километрични задръствания и изнервя шофьорите, но и често е предпоставка за катастрофи и други пътни произшествия. Тук поддръжката на автомобила е от ключово значение, пише "Труд".

Припомняме, че при акция "Зима” Пътна полиция следи за дълбочината на грайфер на гумите над 4 мм. В летния период обаче, всеки водач сам и на своя отговорност преценява с какви гуми да шофира. Проверка показа, че цената на нови летни гуми тръгва от около 50 лв. за брой. В зависимост от характеристиките и марката обаче, се предлагат и гуми над 1000 лв. за брой. Тук не е включена цената за труд на гумаджията.

Преди около две седмици именно неподходящи гуми и несъобразена скорост станаха причина за катастрофата в Пловдив, при която младият Кристиан Екмекчиян уби себе си, приятелката си и прати други двама младежи в болница. Експерти твърдят, че 21-годишният младеж е карал с над 200 км/ час върху мокра настилка.

От мястото на инцидента до първото кръстовище са 100 м., а спирачен път изобщо липсва.

Установи се и че гумите са били крайно неподходящи за дадените условия.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


98
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
71
0
 
15
 
! Отговори
Рендето преди 1 месец
Още по-опасно е, ако шофирате със зимен въздух в гумите!!! Обезателно го сменете с летен въздух!!! -)))
70
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Ако с висока скорост влезеш в локва, например на лошо подържана или лошо построена магистрала, няма гуми които да те спасят. Само на късмет може да разчиташ да не се затриеш с още няколко покрай теб. Като начинаещ ми се случи, без тежки последствия за късмет, и вече след дъжд карам значително по-бавно от позволеното.
69
0
 
14
 
! Отговори
Грък преди 1 месец
ХА ХА ХА , ТОЧНО ЗА ВОДА СА ЗИМНИТЕ ГУМИ...... ужас до къде до докархме.... думата експерт вече е ..........
68
1
 
7
 
! Отговори
NoMercy преди 1 месец
Момчето което умря в Пловдив с джипа на репортажа по телевизията беше с ЛЕТНИ гуми. Които се виждаха , че си имат канал за отводняване и грайфер.
67
6
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Че има ли шашавелници, които още карат със зимни гуми? То дойде юни.
66
2
 
9
 
! Отговори
Резанцев преди 1 месец
15 години карам сами със зимни, тъй, че гумажиите да го ду-хат
65
1
 
2
 
! Отговори
BG СМЕШКИ 2 преди 1 месец
баш пък да ни убие ....тоест може да ни убие ако караш мйн бързо което за българските пътища не е оферта защото са гола- вода но *** БОЛ у нас да !
64
1
 
5
 
! Отговори
настимир зимна гума преди 1 месец
експерта има сервиз, търси риби за оборот. а настимир - да му го ту-я!
63
0
 
13
 
! Отговори
Алекс преди 1 месец
И какво правим,когато през зимата завали дъжд? Тичаме до най-близката гумаджийница и слагаме летните гуми.Зимните гуми от европейски тип са проектирани за движение преди всичко на мокро.Съвсем добре отвеждат водата.А за катастрофата в Пловдив причината е дефектното задкормилно устройство и скоростта от 200 км/ч в градски условия.
62
5
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Е да ве, ше им обяснява некой на кАпейките, че имало различни гуми. Он едвам щипнал от на баба си пенсията за некви гуми втора употреба и некой са ше им каже, че имало зимни и летни па и трябвало да се сменят!
61
2
 
13
 
! Отговори
Язе преди 1 месец
Toя смешен експерт да си завре експертизата у ***. Няма нищо такова, незнам защо им давате трибуна на такива*** като тоя ***. Да го ***, *** и *** ***.
60
2
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
"А тези с коланите изглеждаха като живи!"
59
2
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Аз не разбирам много и затова само ще питам. Едно време му викахме грайфер, сега протектор ли му се казва? Протектор не е ли онази гумичка която мъжете си слагат на члeна преди пoлoв aкт или това беше к'aпyт? На опаковките на някои кутии с натурален сок пише, че сокът е без пpeзервaтиви и затова ми е трудно да взема решение.
58
3
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Аз не разбирам много и затова само ще питам. Едно време му викахме грайфер, сега протектор ли му се казва? Протектор не е ли онази гумичка която мъжете си слагат на члeна преди пoлoв aкт или това беше ***? На опаковките на някои кутии с натурален сок пише, че сокът е без пpeзервaтиви и затова ми е трудно да взема решение.
57
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Даже с летни гуми че оживееш е гаси експерта )
56
1
 
25
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Нося си в багажника няколко комплекта гуми, в зависимост какво е времето. Един ден ги сменях 4 пъти. Карах половин час и започна да вали. Докато вали сменях гума. После спря да вали. Изчаках да стане по-сухо и смених с другите гуми. Изведнъж дойде пясък от Сахара. Сложих гумите за пясък. За всеки случай имам и вериги. Нося си и гуми с шипове ако случайно ми се наложи да ходя до Финландия. Никога не съм ходил, но вече 45 години си слагам такива гуми за всеки случай в колата.
55
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Експерта сгуми на *** ,няма да те убие )
54
0
 
13
 
! Отговори
Прецакан преди 1 месец
Ех, тъкмо гумаджиите захлебиха да ни крънкат кинти 2 пъти годишно и зимите си отидоха... тюх!
53
3
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Човекът си привлича клиенти в сервиза, от който чувам, че има много недоволни и вероятно отлив на клиенти. Големият експерт хаха...
52
0
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Хайде и този експерт даде своите 5 ст. по темата. "Зимнта" стандартна гума, има приемлива устойчивост на аква планиг при разумни скорости. Извън състезания, не би следвало да има дори опитни шофьори, които да се лъжат на търговските трикове за сума ти проценти по устойчиви на аква планиг летни гуми и да карат на ръба на възможностите, поради факта, че тези предимства могат рязко да изчезнат от фактори които в реална ситуация са практически неконтролируеми. Скороста е най важния и контролиран фа