Сонда откри скреж около екватора на Марс

За откритието трябва "набито око", скрежът е с дебелината на косъм
12 юни 2024 01:05, Инна Ангелова
Сонда откри скреж около екватора на Марс
Снимка: The New Vision, Х

Нова новина от Космоса - по върховете на големите вулкани на Марс е открит скреж, предаде АФП, позовавайки се на публикация в сп. Nature Geoscience. Автор на изследвненто е Адомас Валантинас, учен от университета "Браун" в САЩ. Откритието ще даде по-добра представа за разбиране на водния цикъл на непознатата планета, а това е от важно значение за бъдещите изследвания.

То е направено случайно от намиращата се в орбита около Марс сонда Trace Gas Orbiter на Европейската космическа агенция (ЕКА). Скрежът е забелязан по върхове на угасналите вулкани на Тарсис - обширна издигната област с диаметър около 5000 километра близо до екватора на Марс. Сред тях е Олимп Монс (Olympus Mons) - най-големият вулкан и планина в Слънчевата система. Височината му е 22 километра - близо три пъти по-голяма от тази на Еверест.

Екипът от учени остава изнендан, тъй като никой не е очаквал около екватора на Марс да има скреж. На това място силната слънчева светлина и много ниското атмосферно налягане поддържат доста високи температури както по върховете, така и на повърхността, обяснява изследователят.

Ученият Валантинас допълва, че за откритието е било необходимо "набито око", тъй като слоят скреж е много тънък - с дебелината на косъм.

Тук идва и въпросът какво е обяснението за този процес?

Авторите допускат съществуването на микроклимат във вътрешността на калдерите на вулканите - техните огромни кръгли кратери. Ветровете духат нагоре по планинските склонове, като пренасят относително влажен въздух близо до повърхността на по-голяма височина, където той се кондензира и се отлага под формата на скреж, обясняват учените.

Възможността за картографиране на водата на марсианската повърхност - понастоящем съществуваща само под формата на пара или лед, в крайна сметка е от съществено значение и за търсенето на следи от живот, чиято поява би била възможна благодарение на наличието на вода в течно състояние преди 3 до 3,5 милиарда години, отбелязва още АФП.

Още от САЩ
Илон Мъск отново нападна Apple

Смел Гибсов преди 6 дни
Хахаххаха дебел косъм ей ... хахаа

Галя от Посолството преди 6 дни
Псевдонауката ражда фейкови открития...Със грантове-толкоз!!

Откриха ГАЗПРОМ преди 6 дни

Анонимен преди 6 дни
Много сте пpo,cти, ейииии !!! Честно!!! На изборите не гласувате, а под всяка статия вкарвате политика. Абсолютни комплексари. Ми, като си т***п - мълчи си!

Анонимен преди 6 дни
А КЪДРАВАТА МИ ВЪЛНА ОКОЛО ЕКВАТОРА НА МАРС ОТКРИ ЛИ Я??... НЕ??? ДА ТЪРСЯТ!!!...

Син патлажан преди 6 дни
слава богу! желтопаветниците да емигрират там да карат скейт и тротинетки

Бай Дрън преди 6 дни
Някой се опитва да оправдае отпуснатите му пари. Има набито око, вижда лед с дебелина микрометри от разстояние 60 млн. км. Сентинел.

Анонимен преди 6 дни
И двама македонци веднага я потрошиха мислейки, че ще открие и им открадне ракията....

Игра на полове преди 6 дни
Бойко строи и там магистрала. 25% прибира той, 25 тия под него, а строителя за се оправа със останалите 50. И след 2 години ремонт.

Анонимен преди 6 дни
Да пишат като намерят марсианци да карат ски.

Ze nigmar преди 6 дни