След просветната реформа: Шокиращ срив на резултатите на деветокласниците на PISA

Последни по математика в ЕС, предпоследни по четене
5 дек 2023 16:08, Стела Стоянова
178
След просветната реформа: Шокиращ срив на резултатите на деветокласниците на PISA
Снимка БГНЕС, архив

Образователната реформа се провали. 54% от българските деветокласници са под критичния минимум на знания и умения по математика, 53% от тях нямат елементарни четивни умения, а 48% от тях са с драстични дефицити по природни науки.

Това показва последното издание на едно от най-авторитетните международни изследвания на грамотността PISA 2022, оценяващо знанията и уменията на 15-годишните ученици по математика, четене и природни науки. Сривът в резултатите на нашите ученици е шокиращ - постиженията им са сред най-слабите, наблюдавани някога и при трите предмета. По математика те са последни в ЕС, а по четене - предпоследни.

Важно е да се знае, че това са ученици, които от 5 клас учат по нови учебни програми, влезли в сила след голямата промяна в образованието през 2016 г. и уж насочени към формирането на умения, т.е. катастрофалните резултати днес са достатъчно ясна оценка за образователната реформа, пише "Сега".

Какво е PISA?

PISA се провежда на всеки 3 г. от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР). Последното изданиетрябваше да се проведе през 2021 г., но бе отложено с 1 г. заради пандемията. През 2022 г. в проучването са участвали около 690 000 ученици от 81 държави.

Българските ученици, решавали тестовете, са 6107 от 202 училища, което представлява около 53 400 ученици, или приблизително 80% от общата популация на 15-годишните. Те са полагали два едночасови теста, всеки посветен на един предмет. На различните ученици са били дадени различни тестови въпроси и различни комбинации от предмети (например математика, последвана от четене, или наука, последвана от математика и т.н.).

Самите тестове изследват доколко учениците могат да решават сложни проблеми, да мислят критично и да комуникират ефективно, което дава представа колко добре образователните системи подготвят учениците за предизвикателства в реалния живот и бъдещия им успех. Въпросите оценяват способността на учениците не да възпроизвеждат факти, а да разсъждават и прилагат знанията си към нови ситуации, т.е. няма значение дали те са учили дадени български или чужди автори, от тях се иска просто да разбират основни принципи и концепции.

PISA 2022 се фокусира върху математиката, с четене и природни науки като второстепенни области. Творческото мислене е иновативна област на оценяване, резултатите от която ще бъдат представени през 2024 г., както и тези от оценката на финансовата грамотност на младежите, която не е била задължителна за страните.

Къде сме ние?

Както и при предишните изследвания, през 2022 г. резултатите на България от PISA са под средните за ОИСР, но сега те са сред "най-ниските, наблюдавани някога и при трите предмета", се отбелязва в доклада за страната ни. При разглеждане на всички оценки на PISA от 2006 г. насам и при трите предмета резултатите описват дъга - първоначално постиженията се повишават, следва спад, започнал около 2015 г., след което средните постижения през 2022 г. се връщат до нивото от 2006 г.

Спрямо 2018 г. средните резултати на българските деветокласници през 2022 г. се понижават значително по математика и четене и по-малко по природни науки. Сривът по математика е най-голям - учениците с най-слаби резултати се увеличават с 10 процентни пункта - от 44% на 54%, по четене учениците с най-големи дефицити се увеличават от 47% на 53%, а по природни науки - от 47% на 48%. Спрямо 2012 г. делът на учениците с резултат под базовото ниво на владеене (ниво 2) се е увеличил с 9 процентни пункта по математика, с 13 по четене и с 11 по природни науки.

Особено тревожно е, че през последния период (от 2018 до 2022 г.) разликата между учениците с най-високи резултати (10% с най-високи резултати) и най-слабите ученици (10% с най-ниски резултати) не се е променила значително по математика, четене и природни науки. По математика представянето е спаднало в сходна степен както за учениците с високи, така и за тези със слаби постижения. По-малък дял от учениците в България, отколкото средно в страните от ОИСР, са били най-добри (на ниво 5 или 6) по поне един предмет. В същото време по-малък дял от нашите ученици от средното за ОИСР са постигнали минимално ниво на владеене (ниво 2 или по-високо) и по трите предмета.

Математика

Средният резултат на учениците по математика е 417 точки при 436 през 2018 г. С това се нареждаме след Бразилия и Мексико, а преди нас са САЩ.

9-класниците в България без елементарни знания и умения по математика, които са под второто базово ниво, се увеличават от 44% на 54%, при средно ниво за ОИСР от 31%. Учениците ни, които са достигнали поне ниво 2 на владеене на математика, са едва 46%, което отново е значително под средното ниво за ОИСР - 69%. Като минимум тези ученици могат да интерпретират и разпознават, без директни инструкции, как една проста ситуация може да бъде представена математически - например да сравнят общото разстояние между два алтернативни маршрута или да превърнат цените в различна валута. За сравнение, на второ или по-високо ниво са се представили над 85% от учениците в Сингапур, Макао (Китай), Япония, Хонконг (Китай), Тайван и Естония.

Около 3% от учениците в България са постигнали най-високите нива 5 или 6 в теста по математика, което означава, че те могат да моделират математически сложни ситуации, както и да избират, сравняват и оценяват подходящи стратегии за решаване на проблеми, за да се справят с поставените задачи. Средно за останалите държави този процент е три пъти по-висок - 9 на сто. Шест азиатски страни имат най-голям дял най-добри ученици - те са 41% в Сингапур, 32% в Тайван, 29% в Макао (Китай), 27% в Хонконг (Китай) и по 23% в Япония и в Корея. Само в 16 от 81 държави повече от 10% от учениците са достигнали ниво 5 или 6 по математика.

Четене

Средно по четене деветокласниците ни са постигнали 404 точки при 420 през 2018 г., с което се нареждаме след Индонезия и Филипините, а след нас е Бразилия.

Учениците ни с липса на елементарни умения по четене, т.е. неразбиращи какво четат, се увеличават от 47% на 53%, или те са близо два-пъти повече от средното ниво за ОИСР за 2022 г. от 26%. Младежите, които са постигнали ниво 2 или по-високо по четене, са 47% при средно за ОИСР от 74%. Като минимум, тези ученици могат да идентифицират основната идея в текст с умерена дължина, да намират информация въз основа на ясни, макар и понякога сложни, критерии, и да разсъждават върху целта и формата на текстовете, когато са изрично насочени да го направят. Делът на 15-годишните ученици, постигнали минимални нива на владеене на четене (ниво 2 или по-високо), варира от 89% в Сингапур до 8% в Камбоджа.

В България само 2% от учениците (при 2.4% през 2018 г.) са постигнали ниво 5 или по-високо по четене, при средно ниво за останалите страни от 7%. Тези ученици могат да разбират дълги текстове, да се справят с абстрактни понятия и да правят разграничения между факти и мнения въз основа на имплицитни знаци, отнасящи се до съдържанието или източника на информация.

Природни науки

По природни науки средният резултат на учениците намалява незначително - от 424 на 421 точки, като с този резултат сме след Мексико и Бразилия.

Слабите ученици също са почти същият процент като на предното издание на изследването. Българските ученици с липса на базови познания по природни науки се увеличават от 47% на 48%, при среден процент за ОИСР от 24 на сто. Деветокласниците ни, които са достигнали ниво 2 или по-високо по природни науки, са 52% (средно за ОИСР - 76%). Тези ученици могат да разпознаят правилното обяснение на познати научни явления и могат да използват тези знания, за да идентифицират, в прости случаи, дали едно заключение е валидно въз основа на предоставените данни.

Само 1% от учениците в България са били най-добри в природните науки, т.е. са постигнали високите нива 5 или 6. Средно за ОИСР най-добрите ученици по наука са 7%. Те могат творчески и автономно да прилагат знанията си за науката в голямо разнообразие от ситуации, включително такива, които са им непознати.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


178
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
131
0
 
1
 
! Отговори
Стефан преди 2 месеца
Тестовете са еднакви за всички държави. Разликите между България и другите държави не са в наша полза. Тенденцията е децата от богатите държави да показвт по-високи резултати от тези на бедните. Бедността е състояние на ума, а не на джоба. От ЕС държавите България е най-бедната. Логично е децата, които са копие на родителите, да покажат най-ниските резултати. Те са и бъдещите безработни за съжаление.
130
3
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Такива измислени тестчета на произволен принцип, за които на всичкото отгоре никого не го интересува резултата от тях, нямат никаква статическа стойност
129
1
 
3
 
! Отговори
до 165 преди 2 месеца
До Ttuu,разбира се писа ще да е виновна,и марсанците също,но не са виновни децата,дане не и учителите,а най-вече родителите,какви деца да излязат от родители ***,антиваксъри и чалгари и жалко,че акъл с пари не се купува,защото същите тези родители са въшливи с пари,но не могат да осигурят акъл на децата си,само с палати и милиарди дето им дават не е достатъчно
128
3
 
4
 
! Отговори
До Ttuu преди 2 месеца
Типична черта останала ни от комунизма - все някой друг или нещо друго да са виновни. Математиката в ПИЗА теста (всеки може да го намери и да разгледа) е елементарна , дете 9 клас трябва да може да я мине и без никаква предварителна подготовка. И не знам дали математиката е в кръвта на българите ,но по-добре да ни е в главите !
127
5
 
4
 
! Отговори
Ttuu преди 2 месеца
Пиза не е критерий,математиката е в кръвта на българите.Пиза е аккю измислици,а не математика.Досъсипвате бг образованието
126
2
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
До 160 Рамзан КадировДа. Особено софиянци са найтъпото племе в бегето
125
1
 
3
 
! Отговори
Съгласен с: преди 2 месеца
Българските ученици, решавали тестовете, са 6107 от 202 училища, което представлява около 53 400 ученици, или приблизително 80% от общата популация на 15-годишните."Нещо и тук се губи математиката - 6 107 ученика са участвали, което е 80% от всички 15-годишни, които са 53 400 !?!?
124
3
 
5
 
! Отговори
Мда. преди 2 месеца
В маалата сме тъй. Дай ни кюфтета, кючеци, социални и не ни занимавайте с вашите проблеми@
123
6
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
В момента се приема бюджета на България . Защо точно сега се оповестиха тези данни ? За да дадат малко пари за образованието и да на настроят обществото пак срещу учителите .
122
6
 
13
 
! Отговори
Дете на социализма преди 2 месеца
Честито на незнаещите! Истината е жестока. При наличие на професори, академици и Бог знае какви ли не специалисти, да се допуска НПО да дирижират бг образование,за какво говорим?! За какво ни е нужна Академията на науките?!Изобщо за какво са ни тези родни учители, с техния непрекъснат рев за повишения, бонуси и т н.? Прегърнахме американския модел ! Да ни е честита новата ценностна система!!!
121
2
 
3
 
! Отговори
Magister dixit преди 2 месеца
Някой от журналистите да си е направил труда да види тестовете на PISA? Да е наясно с подбора на училища и ученици? А каква е методиката на оценяване и последващ сравнителен анализ? За повечето от коментиращите пък изобщо не ми се говори. Едва ли знаят какво означава абревиатурата PISA, но с коментарите си наистина демонстрират нагледно какво е функционална (не)грамотност...
120
3
 
13
 
! Отговори
Глупости преди 2 месеца
Тестовете ПИЗА се провеждат от 2000 г. на всеки три години. България участва във всяко тестване. От самото начало е винаги на едно от последните места по всички предмети. Няма какво да се правят журналистите на ощипани. Трагедията е че учителите, родителите и бабите и дядовците на тези деца не биха могли да изкарат по-добри резултати.
119
1
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Ами не хора, просто няма контрол. Когато аз бях на 15 се спуквах от учене, това е разликата. Сега се спукват от Тикток и youtube! Вкъщи прибирам телефоните след училище за 3 часа и те пишат домашни и решават задачи в стаята с мен докато работя. Обясних им и надявам се разбраха, че живота не свършва, а започва след гимназията. Всеки се натиска да му диагностицират детето по спектъра, но понякога си е просто мързел и липса на дисциплина.
118
10
 
12
 
! Отговори
Образователен Брак преди 2 месеца
Още дигайте заплатите на даскалите
117
1
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Хайде, денков, обяснявай. Твоята сфера е това...
116
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Много ясно какво да е потомството на наглите некадърни българи връзкари, те такива вече населяват миризливата ко4ина която сътвориха
115
4
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Реално погледнато няма място за всички под слънцето. Скоро повечето работи ще се автоматизирани и само най-грамотните ще просперират. Така и трябва. Стига маргинали.
114
1
 
5
 
! Отговори
икономист преди 2 месеца
Възможно е това 5-то ниво по математика да е постижимо и за деца с по-скромни възможности, които обаче са решили достатъчно количество задачи. Защото иначе не вярвам, ако задачите са много сложни, да има такава разлика в представянето между нас и и средните резултати за Европа. Резултатите при по-сложните задачи не би трябвало да зависят от качеството на образователните системи. Освен ако не са със средна трудност... Което означава, че тези задачи от ниво 2 и 3 са направо елементарни.
113
9
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
До 144 Настоящата система наистина е убийствена за дислектиците, особено тези с хипер висока интелигентност. Но плашещият проблем е лавината на нарастване в аутистичния спектър. Просветата вече не е по силите на жени. Те и да искат, не могат да се справят.
112
4
 
19
 
! Отговори
Истината преди 2 месеца
Върнете учебната програма от преди демокрацията, махнете само соц.елементите.Ясно , точно обяснено,на достъпен език без един куп ненужни глупости.Всеки професор писа учебници,на академичен стил,10различни програми и ето резултата.