Борбата с хутите: Мисията "без право на грешка" за защита на Червено море не работи

Въпреки опитите на САЩ и техните съюзници да спрат хутите, техните атаки срещу кораби продължават
66
Борбата с хутите: Мисията "без право на грешка" за защита на Червено море не работи
Снимка: Bloomberg

Сивите изтребители F/A-18 излитаха един по един от палубата на USS "Дуайт Д. Айзенхауер" в жегата на сутринта в Червено море, опитвайки се да противодействат на най-новия атакуващ дрон, пуснат от хутите. Самолетите на стойност 56 милиона долара бяха част от коалиционна операция, която отблъсна атаката, завръщайки се часове по-късно, както правят почти всеки ден през последните няколко месеца.

Въпреки всичкото скъпо оборудване, което САЩ и техните съюзници хвърлиха срещу ислямистката групировка от северозападен Йемен, те не успяха да спрат атаките срещу цивилни товарни и военни кораби. В резултат на това най-големите корабни компании в света все още до голяма степен избягват маршрут, който някога е превозвал 15% от световната търговия.

Успехът на подкрепяната от Иран бунтовническа група в спъването на най-усъвършенстваните военни в света е най-новият неуспех за усилията на Вашингтон да ограничи разпространението на регионален конфликт, започнал със смъртоносната атака на "Хамас" срещу Израел на 7 октомври.

Кампанията на хутите, която потопи първия си цивилен кораб в началото на март и причини първите жертви не след дълго, също е нарастваща заплаха за световната икономика. Броят на корабите, плаващи през южната част на Червено море, е намалял с около 70% в сравнение с началото на декември. Контейнерните превози са намалели с около 90%, а газовите танкери също са преустановили транзита.

Плаването около Южна Африка добавя около две седмици към пътуването. В резултат на това разходите за изпращане на контейнер от Шанхай до Ротердам са около два пъти повече от година по-рано, според Drewry Shipping.

Повече от три месеца след началото на голямата военноморска полицейска операция, адмирал Марк Мигес, командир на флотилията, признава, че САЩ и техните съюзници имат още работа за вършене.

"Знаем, че сме намалили част от техните способности", каза той, застанал на навигационния мостик на "Айзенхауер". Но тъй като поддръжниците на хутите в Иран все още изпращат пари, оръжия и разузнавателна информация - включително от шпионски кораб, плаващ на стотици мили от "Айзенхауер" точно извън Червено море - той отказва да прогнозира кога работата може да бъде свършена.

Той посочва забавянето на атаките на хутите и преминаването от атаки с крилати ракети към по-малко опасни дронове като доказателство, че операцията изтощава групировката. Но това не е утеха за корабните компании.

"Това е доста двойна ситуация", каза Ролф Хабен Янсен, главен изпълнителен директор на Hapag-Lloyd AG, по време на среща с инвеститорите този месец. "Или е безопасно за нашите хора, или не е. Докато не е безопасно, няма да изпратим нашите хора през Червено море".

Той каза, че се надява прекъсванията да намалеят през следващите няколко месеца, но признава, че други в бизнеса се опасяват, че ситуацията може да продължи до 2025 г. Търговецът на облекло Abercrombie & Fitch Co. наскоро се отказа от прогнозата, че транспортните разходи ще паднат тази година, позовавайки се на проблемите в Червено море.

Междувременно хутите казаха на Китай и Русия, че корабите им могат да плават през Червено море без страх от нападение. Все пак хутите удариха китайски петролен танкер с ракета миналата седмица, атака, която може да е случай на сгрешена самоличност, но показва, че нито един кораб не е напълно безопасен.

Един западен служител каза, че хутите вероятно имат способността да продължат да нанасят удари по други кораби с нещо близко до сегашното си темпо за месеци напред. Колко ракети са имали хутите в арсеналите си в началото на конфликта е "нещо като черна дупка за американското разузнаване", призна Мигес.

В същото време американски служители признават, че няма признаци, че Иран, без който хутите не биха могли да издържат атаките за дълго, вижда причина да спре. Износът на петрол от Иран не е засегнат, тъй като те използват предимно друг маршрут. Предупрежденията на САЩ към Техеран досега не работят.

"Иран не се обезсърчава в подкрепата си за хутите", каза направо генерал Майкъл Курила, командир на Централното командване на САЩ, на изслушване в Сената на 7 март. "Трябва да има налагане на щети на Иран".

Чрез комбинация от сухопътни доставки и десетки малки кораби, плаващи в моретата в региона, иранските доставки достигат до хутите. Иран също е изпратил съветници, включително специалисти по поставяне на мини в морето, според хора, запознати със ситуацията.

Хутите „сглобяват всичко на място“, каза Курила. "Те не създават инерционни навигационни системи. Те не създават двигатели за балистични ракети със среден обсег. Те не създават отделянето на степените на тези балистични ракети със среден обсег или противокорабните крилати ракети".

Висш ирански командир, Абдул Реза Шахлай, ръководи първите атаки на хутите от вътрешността на Йемен през октомври, според няколко души с достъп до пряко разузнаване от място. САЩ предлагат 15 милиона долара за информация за Шахлай, който е обвинен в организирането на смъртоносни атаки срещу американци в региона. Той също така е фактическият командир на безпилотните и ракетните сили на хутите, с пряка връзка с лидера на групата, според хора, запознати с групата.

"Що се отнася до Иран, той свърши невероятна работа, той изгради хутите в това чудовище", според Джоел Рейбърн, бивш американски военен офицер и дипломат, който е работил по противодействието на Иран.

САЩ бяха предпазливи при директните атаки срещу иранските линии за доставки, опасявайки се, че това ще ескалира и без това нестабилната ситуация в региона. NBC съобщи, че разузнавателният кораб на Иран е бил мишена на американска кибератака заради споделяне на разузнаване с хутите.

Адмирал Мигес каза, че два ирански кораба в момента са активни в региона: разузнавателен кораб, който действа край бреговете на Джибути от години, и спомагателен кораб.

"Намираме се в точка, в която Иран има влияние върху, ако не и стратегически контрол върху три от шестте основни икономически въздушни точки в света“, каза Джон Милър, бивш командир на Пети флот на САЩ, част от който е "Айзенхауер", имайки предвид Суецкия канал на север от Червено море, протока Баб ел Мандеб на юг и Ормузкия пролив.

Иран признава, че подкрепя хутите, но не ги въоръжава, и казва, че те вземат свои собствени решения.

Иран сам заплаши и използва сила, като залови петролен товар, свързан със САЩ, обеща отмъщение, ако собствените му кораби бъдат нападнати, и репетира „освобождаването“ на търговски кораби, „отвлечени от пирати“ в съвместни учения с Русия и Китай в близкия Омански залив.

Въпреки почти ежедневните удари по техните бази в Йемен, хутите се наслаждаваха на глобалното внимание, което ги катапултира в първите редици на арабската съпротива срещу войната на Израел в Газа и показаха своята стойност на своите покровители в Техеран.

Целият анализ четете на страницата на Bloomberg TV Bulgaria

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


66
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
39
5
 
9
 
! Отговори
анализатор преди 2 месеца
Кога останалия свят ще се осъзнае,че от света на исляма не излиза нищо човешко?Д-и-ва-ци,на които им дават оръжие в ръцете,не заслужават да живеят.Кога нормалните общества ще разберат,че решението на проблема е,физическо ликвидиране на терористите.Светът на исляма е изостанал някъде н осми век,и въобще не искат да мръднат.Полуживотинско съществуване.Човешкия за тях няма никаква стойност.Израел нагледно ни изнася лекция,как светът да се справи с ислямистите.
38
3
 
5
 
! Отговори
До22 преди 2 месеца
Мой,ама той кИлеша е третополов,защо го обиждаш на Момче и Момиче?
37
2
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
За да не поемат рискове, доставките през Червено море бяха почти едновременно спрени от всички най-големи корабни и транспортни компании, сред които: датската "Мерск", швейцарската МСК, германската "Хапаг Лойд", френската СМА и петролният и газов гигант "Бритиш Петролеум". Маршрутът около Африка през нос Добра Надежда удължава пътя от Азия до Европа с осем хиляди километра и 10-14 дни, чисто по отношение на горивото, цената на всяко пътуване се увеличава с най-малко един милион долара (средно - с 15%).
36
2
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
ЕС загуби вече 35 милиарда , потокът от стоки през Червено море е намалял с 30%, в Европа е започнала паника поради разкъсването на логистичните вериги, доставката на стоки става все по-скъпа, което неизбежно води до по-високи цени.
35
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Има си хас и да проработи тая мисия,сандалетковцитв са се покрили по дупkите като къртици,въоръжени с прилични ракетки сглобени в Иран с удобната подкрепа на Русия и Китай и чакат на гюме поредното корито!
34
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Суецкият канал вече е загубил 18% от световния флот. Половината от флотилията на контейнеровозите, които редовно пътуват през Червено море и Суецкия канал, сега избягват маршрута поради заплаха от атаки, според нови данни от индустрията.
33
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Исторически момент - нос Добра Надежда надмина по количество превозвани товари Суецкия и Панамския канал заедно.
32
3
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
А какво става с Москва за 3 дни? НАТО влезе ли вече в Москва?
31
1
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Когато основният световен поток на стоки минава през проливите, ако една или две държави по пътя се запалят, ще има ситуация, при която някъде на брега на Йемен ще има няколко момчета по джапанки с джавелини и те ще събират дан от всеки газовоз, който минава минава. А Европа сега живее само от вносен втечнен газ. Няма да стрелят по този газовоз, ще вземат 10 милиона долара от тези компании, които ги застраховат. И цените на газа ще бъдат съответстващи. А САЩ ако искат всички самолетоносачи да изпратят срещу тях.
30
7
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
А какво става с Пригожин? Ами с Герасимов? Ами със Суровикин? Ами превзеха ли Киев за три дни? АХАХАХА
29
4
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
А какво става с контранастъплението? Върнаха ли вече Крим?
28
2
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Просто е, простете уважаеми. Всички ракети за свръхзвукови. Русия, Китай, Иран имат хиперзвукови ракети.
27
7
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Е не е толкова сложно - правим всичкото хути на смути с бомбене и проблемът е решен!
26
1
 
4
 
! Отговори
До 24 преди 2 месеца
Там минават само ледоразбивачи!
25
2
 
6
 
! Отговори
ВЪПРОС преди 2 месеца
Защо Света е против САЩ и Израел ?
24
0
 
6
 
! Отговори
Путите преди 2 месеца
и хутите ще победят запада!
23
3
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Какво им струва да осъществят изпращане на контейнер от Шанхай до Ротердам по руския Северен морски път? Плаването е много по-кратко, отколкото около Южна Африка.
22
1
 
6
 
! Отговори
нема мъни преди 2 месеца
Борис Писториус уведоми канцлера Олаф Шолц за недостиг в бюджета за отбрана от 4,56 милиарда евро, пише Bild. Според изданието за нуждите на Бундесвера до 2025 г. са отделени 52 милиарда евро, като тази сума трябва да бъде увеличена, за да отговаря на изискванията на НАТО. Според Bild германското министерство на финансите предложи да се запълни недостигът на финансиране чрез намаляване на социалните помощи. Олаф Шолц обаче отхвърли тази опция.
21
4
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Kилешче,нали седнало твориш тия твои бисери моето момче(момиче)ако ли не,поседни удобно малкият(малката)да не вземеш да се сурнеш на пода,то не че ще е голям зарар ама все пак...!
20
8
 
5
 
! Отговори
анонимен келеш преди 2 месеца
"БРО"Е тва вече е една модерна Европейска кАпейка от Шенген:):):)В русия неговите колеги кАпейки още се обръщат един към друг с "тавариш"другарю:):):)