28% от републиканските пътища са за основен ремонт

За тези 5500 километра са нужни 10-15 млрд. лева
24 окт 2023 10:28, Елка Василева
29
28% от републиканските пътища са за основен ремонт
Снимка: архив, БГНЕС

Близо 30% от републиканските пътища в България са за основен ремонт. Това каза пред БНТ Андрей Цеков, министър на регионалното развитие и благоустройството.

Още по темата
"28% от републиканските пътища в България са за основен ремонт, това означава около 5500 километра. Тези пътища са изграждани от 70-те години насам. Има пътни участъци, които не са основно ремонтирани от момента на изграждането им. Това е изключително сериозен проблем, тъй като, ако предположим, че трябва да извършим незабавно основни ремонти на тези 5500 км пътища, в следващата година трябва да похарчим около 10-15 млрд. лева. Очевидно това не е по силите на бюджета, тъй като нормалната сума, която се заделя от бюджета за пътна поддръжка, е от порядъка на 1 млрд. лева. плюс допълнителни 2 млрд. за основен ремонт и за основно строителство", каза Андрей Цеков.

"Изправени сме в обективна реалност. Българските пътища са строени в продължение на 50 години, през последния половин век - масово изграждане на пътната мрежа. През последните 30 години нивото на поддръжка и на възстановяване на експлоатационните качества на пътната мрежа е относително ниско. Вследствие на финансовите възможности на държавата", допълни министърът.

Министър Цеков обясни начина, по който се извършват проверките за качеството на строителството по пътищата и защо има отклонения при над 50% от проверените магистрали и скоростни пътища.

"Всички тестове, които направихме, са извършени от Института по пътища и мостове, който е структура в рамките на агенция "Пътна инфраструктура", специализирано и акредитирано звено да осъществява проверки за качеството на изпълнените строително-монтажни дейности по пътищата, както и за качеството на материалите. Проверките се извършват с два метода. Единият е свързан с измерване на надлъжна равност, тоест доколко пътното платно отговаря на изискванията за равност, има установени нормативи. И второ - дебелина на асфалтовите пластове. В единия случай изследванията се извършват с лазерен профилограф, който е машина, която измерва равността. Второто е чрез сондажни ядки, като методиката, по която се изпълняват те, е на всеки 2000 квадратни метра по една ядка", отбеляза Цеков.

Министърът съобщи, че водещият критерий за проверка на пътищата е бил кога изтичат гаранционните срокове.

"Гаранционните срокове за автомагистрали са 7 години, за първокласни и второкласни пътища - 5 години, за третокласни - 4 години. Имаше срокове, които изтичат през ноември. Поканихме в определени разумни срокове изпълнителите да отстранят дефектите", каза Цеков.

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


29
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
8
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 10 месеца
До ХХХ. То и 500 милиарда да дръпнем, но да се използват за държавата, а не да се делкат. Няма нищо страшно само че трябва да има развитие на държавата.
7
2
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 10 месеца
По-скоро 78%. Объркали сте 2 със 7 че си приличат.
6
5
 
3
 
! Отговори
Христо Христов преди 10 месеца
Голям прас! В малките градове нали гласуват за ЕС и НАТО? Да берат плодовете от избора си.
5
1
 
4
 
! Отговори
ХХХ преди 10 месеца
10-15 милиарда ....може и да станат 50-100 милиарда ...не се знае точно как ще се разберат ......Абе за всеки случай да дръпнат един заем от 200 милиарда ...
4
3
 
2
 
! Отговори
АнонимеН преди 10 месеца
ПРЕЗ 3-ТЕ МАНДАТА НА БОРИСОВ НЯМА И 1 МИЛИАРД ОБЩО ПЛАТЕНИ ОТ ДЪРЖАВАТА ЗА ПЪТИЩА!! ОСНОВНО ПЛАЩА ЕС!
3
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 10 месеца
Само толкова?
2
2
 
4
 
! Отговори
АнонимеН преди 10 месеца
ЗА ПЪТИЩА 80% СЕ ПЛАЩАТ ОТ ЕС ФОНДОВЕТЕ ДА НЕ ЛЪЖАТ МНОГО ОТ УПРАВЛЯВАЩИТЕ! И ПОДОБНИ ОПЕРАЦИИ НЕ СЕ ПРАВЯТ ЗА 1 ГОДИНА!
1
2
 
0
 
! Отговори
гасарбайтерите немог преди 10 месеца
ат да минават . в газа вече се ядат помежду си от глад , ядат и пленени . тук ще стане така .