Проектозакон предвижда: Близо 80% скок на данъците за стари автомобили

Най-голямо увеличение се предлага за най-старите дизелови коли
27 яну 2024 18:53, Анисия Иванова
319
Проектозакон предвижда: Близо 80% скок на данъците за стари автомобили
Снимка: БГНЕС

Повишаване на данъка за старите автомобили с до 78%. Това предвижда проект на нов Закон за насърчаване на електрическата мобилност, подготвен от Министерство на иновациите и растежа, съобщава БНТ. Най-голямо увеличение се предлага за най-старите дизелови автомобили. Целта е хората да се откажат да карат такива. Как приемат предложението в Югозападна България, където автокъщи има много, а населението е с най-ниската заплата в страната?

Дупница е градът с най-много автокъщи в Югозападна България. Многото продажби и големите печалби обаче са само спомен. Днес купувачите са малко. Светослав Николов, който е търговец на автомобили, разказва, че бизнесът не върви добре, а евентуално покачване на данъка за по-старите автомобили би довел до сериозен спад на продажбите.

"Ще прогони клиентите. Смятам, че не трябва да е така. Няма много интерес, не е като преди години както е било тук, в Дупница, по-слаб интерес е. Оня ден дойде един човек, каза, че е с ТЕЛК и гледа кубатура, гледа колко коня е колата и се интересува, за да знае. Той се притеснява, като няма пари, сигурно взима минимална пенсия и го е страх да купи по-нова кола", каза Светослав Соколов – търговец на употребявани автомобили.

И в Благоевград картината не е по-различна. Според Владимир Янчовски, който е собственик на автокъща, няма причина за повишаване на данъците за старите коли и не би стимулирало хората да започнат да си купуват електрически, по-нови или изобщо да се откажат да използват автомобил.

"Вдигането на данъци в една държава е признак на слабост и немощ да се справиш с политиките, които си запланувал. По принцип това ще бъде поредното събиране на пари, което ще потъне в бездънна каца. Хората в България нямат пари и затова карат по-стари автомобили. Всеки иска да кара по-нов автомобил, но просто се простираш спрямо чергата си. Покупателната способност на хората е много ниска и по тази причина новите автомобили са много малък дял от това, което се купува реално на пазара", коментира Владимир Янчовски – собственик на автокъща.

На това мнение са и много от жителите на Югозападна България, където заплатите са сред най-ниските в страната. Според много от тях данъкът трябва да се определя от състоянието на автомобила.

Среден клас, с възможно по-малък разход на гориво и сравнително добро състояние – това са най-търсените автомобили на пазара в момента.

"Специално за нашия град се търсят коли между 5000 и 10 000 лв. Това ще рече, че коли над 20 години, което хем е морално остаряла, хем не е сигурна на пътя, хем не може да ти върши работата, за която я взимаш тази кола. Но хората са притиснати по простата причина, че нямат средства. От 2-3 години ние сме се ориентирали предимно към гръцкия пазар, вкарваме коли, които се търсят в момента в Гърция, защото там сме много по-актуални, отколкото тук", каза Янчовски.

Коли от автокъщите в Дупница и Благоевград купуват и много македонци. За това от Кочани е дошъл и Горан Стоянови. Оттук той си тръгва с 13-годишен автомобил, за който е платил 3000 евро.

"Купиш си колата, регистрираш я и караш, няма данък като в България на края на годината", коментира той.

В случая обаче Горан планира да продаде колата, която е закупил току-що в родината си за около 5000 евро и да има малка печалба.

"Тук са без мито и аз си плащам мито на границата и е по-евтино".

След като стане ясно ще има ли увеличение на данъците за по-старите автомобили и с колко, търговците ще преценяват какви промоции биха направили, така че да не намалеят драстично продажбите. Няма да има обаче голям спад в цените, защото и в момента печалбата им е минимална. Определят автомобила като необходимост и затова са сигурни, че каквито и мерки да се приемат, хората няма да се откажат да купуват коли.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


319
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
18
7
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
България е единствената държава в ЕС която не субсидира закупуването на нови електромобили. Затова и тук са толкова скъпи. В Нидерландия например 40% от цената на нов електромобил се поема от държавата. Нека управляващите да почерпят от европейския опит.
17
1
 
10
 
! Отговори
"Да го ухат бед преди 7 месеца
За справка - Мел Брукс, "История на света".
16
3
 
34
 
! Отговори
Тодор Живков преди 7 месеца
Бананаджии! Вкусни ли са бананите бе! Ха ха ха хааааа!
15
2
 
42
 
! Отговори
да знаете преди 7 месеца
Българинът е доста търпеливо животно, но в един момент, балансьора ще избие.......и този момент, ще е доста скоро.
14
4
 
13
 
! Отговори
анонимен преди 7 месеца
руските батерии за електроавтомобили "дзета" са най-добрите в света-доказано!
13
2
 
37
 
! Отговори
Овчария преди 7 месеца
Кокора само въздуха не е обложил още!
12
2
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
Време е и за"диш парасъ"Не може всеки един да кльопа по три пъти на ден и да не го таксуваме!!!!Макар,че 20 процента ДДС върху храните е именно такъв данък,не е лошо да го вдигнем и него с едни 70-80% и да го направим 35-40 %
11
5
 
60
 
! Отговори
Болен здрав носи преди 7 месеца
Значи взимаме пари от най-бедните , дето не могат да си позволят нищо друго освен 30г кошник и ги даваме на най-богатите да си купят нов електромобил. Все си мисля , че ако имаш 100-150к , няма да са ти необходими едни 5к помощ от държавата.
10
0
 
57
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
Това го предлагат за втори път след като вече беше отхвърлено през 2018г. Пак искат да наказват най бедните.
9
0
 
46
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
"Това предвижда проект на нов Закон за насърчаване на електрическата мобилност, подготвен от Министерство на иновациите и растежа, съобщава БНТ"---------------Електрическата мобилност се насърчава с европейски а не с африкански доходи на населението.
8
2
 
32
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
България е единствената страна в Европа която не дава субсидии за покупката на електромобили,за справка съседна Румъния която е страна от нашата черга,субсидията за покупка на електромобил стига до десет хиляди Евро!
7
3
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
Защо не въведат и данък "диш хаккъ"какъвто е имало ,по времето на османското присъствие
6
7
 
37
 
! Отговори
Nick преди 7 месеца
Крайно време е!!! Трябва и вдигане на данъците за всеки втори и нататък апартамент да се вдигнат поне двойно, а защо не и петорно. Не може една камара *** да изпира незаконните си пари в имоти (с по 5+ имота) и да прави инфлация за всички останали!
5
20
 
5
 
! Отговори
Покер милионер преди 7 месеца
Моята кола струва 300 000 лева и е на половин година
4
2
 
9
 
! Отговори
Иван преди 7 месеца
До FТ`ва да подробности. За тях важно е да доят... БЕЗХАБЕРНИЦИ
3
3
 
46
 
! Отговори
а предвижда ли се преди 7 месеца
50% намаляване на търтеИте в народното събрание и полицията която по глава на населението е силно и ненужно завишена в сравнение с другите страни в Европа, ай стига с тези евтини кифтета.
2
1
 
47
 
! Отговори
F преди 7 месеца
Как ще стане човек с бюджет 10-15к да се реши да изплаща 100к за електрична? И къде ще я зарежда?
1
4
 
63
 
! Отговори
Спас преди 7 месеца
Супер! Както обикновено- супер иновационно, секирата е върху най-бедните и тези, които са средна класа. НЕ съжалявам, че не гласувах за Пълен Провал, и никога няма да си дам гласа за тях!