Вълчев: Виждам склонност да се спекулира с темата "Образование"

Най-големият ни неуспех е реформата на учебните програми
16 сеп 2024 22:32, Стела Стоянова
20
Вълчев: Виждам склонност да се спекулира с темата "Образование"
Снимка БГНЕС

"Учителските заплати трябва да се увеличават. Надявам се този консенсус, който имахме през последните години, да продължи".

Това обясни пред БНР Красимир Вълчев, депутат от ГЕРБ, председател на Комисията по образование и наука в НС, бивш министър на образованието.

"През 2015 г. направихме анализ в министерството и видяхме, че сме изправени пред стряскаща перспектива да останем без учители към 2025 г. Затова беше взето решение да се увеличи заплащането – да се поддържа на ниво от 125% от средната за страната заплата".

Трябва да се направят още много неща в системата, за да имаме добро образование, посочи той.

"Най-големият ни неуспех може би е реформата в учебните програми. В нашата система продължава да доминира културата на заучаване и възпроизвеждане на знания. Причините за нея са както в учебните програми, така и в начина на оценяване".

Но Вълчев отчете също, че нашата система се справя добре с придобиването на базова грамотност.

"Ако погледнете резултатите след 4-ти клас, ще видите по международните изследвания, че те са по-добри от средните за Европа. Но е много зле, когато говорим за функционалност на знанията. Последните промени в учебните програми, които бяха направени в периода 2013-2016 г, не успяха да направят този преход".

Светът се променя. Образователната среда трябва да даде на децата по-широк микс от умения и компетентности, смята бившият просветен министър.

Той отбеляза, че се работи по т.нар. рамка за качество в МОН.

"Тя трябва да се превърне в стандарт за качество, в оценка за резултатите от усилието на училището.

Но да се направи оценка за качеството на работа на училище е много трудно. Трудно се измерва един нематериален продукт. Той е и проекция на това какви деца учат там. Едно е да работиш с ученици, които не знаят български, друго е с деца, които са мотивирани да учат, а родителите им ги подкрепят".

Тази година за първи път Евростат отчете, че в България процентът на преждевременно отпадналите от училище е под средните стойности за ЕС, отбеляза още бившият образователен министър.

"Но той все още е достатъчно висок. От един випуск около 4500 деца не завършват. Има голяма вероятност след това те са изключени от обществото и от пазара на труда. Работата по Механизма за превенция при риск от отпадане на ученици трябва да продължи. През законови промени ще предложим и концепция за езикова интеграция в детската градина".

Още по темата

Медиаторите вършат много ценна работа при мотивирането на децата, посочи Вълчев.

Т. нар. приобщаващо образование и подкрепата към децата със специални образователни потребности изисква ресурси и промяна в отношението, обясни той.

"Виждам склонност да се спекулира с темата "Образование", посочи Красимир Вълчев.

"Не българското училище, не учителите са тези, които правят пропаганда. Дори агресията е проявление на фактори на външната среда. Искаме да предложим с промени в учебните програми и в закона да се засили и възпитателната функция. Трябва да дадем по-голяма увереност на учителите да възпитават", допълни той.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


20
Още от Образование
Кинезитерапевт: Проверете за сколиоза у детето чрез прост тест
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
18
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 14 часа
Що не кажеш, че масово в училищата в горните класове НЕ се преподава.Учениците се разхождат до у-ще и обратно!!!А по родителски срещи биват само обвинявани, че не учат!!!Ами, как да учат, когато една голяма част от учителите гледат сеир, правят си пас и не преподават!!!В момента е точно това!!!И за нищоправене ще им увеличават заплатите!!!Да не говорим, че повечето учители са и връзкари.Това е България днес! Всеки си слага своите хора в училища, детски градини, общини и т.н. по веригата.
17
0
 
1
 
! Отговори
Ника преди 21 часа
Вълев да влезе в едно училище с билингви или в такова,чиито учиници са приети с нулеви( или близо до нулевите)резултати след НВО 7.кл.,да присъства в поне 5 часа по различни уч.дисциплини поне 1 месец и тогава пак да си помисли за приоритетите в бг образование
16
0
 
1
 
! Отговори
Курчо преди 1 ден
Ахаха хаха *** ли ви мамата на вас учениците хахаха
15
0
 
8
 
! Отговори
4 преди 1 ден
Я повтори *** си предложение за матура и по математика! Този е отговорен за плачевното състояние на училищното обучение,хал хабер няма от него ,и сега седнал да ни убеждава в топлата вода! Защото ще става депутат !Чупка!ГЕРБ нещо закъсва с кадрите.Флиртува с учителите ,че не били отговорни за агресията ,ратува за нормални програми и пр. простотии.Значи,други да им оправят агресията в училище?Боже,не ги допускай до парламента!
14
0
 
7
 
! Отговори
Някой знае ли преди 1 ден
Защо всички неприятни са в ГЕРБ ?
13
3
 
9
 
! Отговори
Кратка рецепта преди 1 ден
Възтановете ТВУ тата! Учениците нямат права. Имат само задължения. Да учат, да спортуват, да са опрятни, смирени и съсредоточени. Нищо от това, което е присъщо на пълнолетните, не им позволено. Само така, след десетина петнадесет години ще имаме подготвени, отговорни и почтени политици. Силна държава! ДА, АМА НАДАЛИ?!
12
1
 
15
 
! Отговори
Живял-видял преди 1 ден
И този е бил министър на просвета дълго време?!!! Поставя под съмнение придобиването на знания?!!! И как без знания ще се развиват учениците?!!! Тотал щета е Вълчев! Аз само от знанията си по физика придобити в гимназията през 70-те г. на миналия век съм се възползвал така, че никога не ми се е налагало да търся електротехник. Програмите му били криви?Не са ли правени в МОН под негов надзор? Не е ли самият Вълчев автор на системата "Парите следват ученика/студента"? Втасахме с нея, няма що?
11
0
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 1 ден
Няма как да има образование в общество без възпитание без дисциплина и култура.
10
0
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 1 ден
Не мога да отида например до магазина без някой пpocmak да не се бута и блъска .
9
0
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 1 ден
Понеже няма възпитание няма смисъл и самото образование. Най лошото нещо е невъзпитан , но видиш ли образован човек с диплома да кажем образован е силно казано. С диплома но без възпитание.
8
0
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 2 дни
Да, гербав крадец.
7
1
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 2 дни
Тоя не беше ли от по мия рите на Банкянския?
6
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 дни
"Някои" намекват, че такова няма?
5
1
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 2 дни
Докога ще ни заливате с гнусни герберасти, тиквени слуги.
4
1
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 2 дни
Промените в учебните програма в гимназиален етап са толкова калпави, повече няма накъде - особено профилите в 11 и 12 кл. Чия (не)умна глава реши да свали материала от 1 и 2 курс университет в тези класове бихме искали да знаем поименно. Май в основата беше онази Милена Дамянова, коята после някак изведнъж изчезна след като направи сумати пакости в образователната сфера.
3
5
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 2 дни
Цитат:("Учителските заплати трябва да се увеличават. Надявам се този консенсус, който имахме през последните години, да продължи". ) - да се увеличават учителските заплати и защо, нали най неграмотни в цял ЕС били децата от Бг. Следователно учителите не си вършат добре работата, е трябва ли поощрение с по високи заплати.Цитат:(Най-големият ни неуспех може би е реформата в учебните програми.) - от толкова реформи се стигна до неграмотност на учениците. Преди реформите Бг беше на челните места в света по образование и грамотност.:))
2
8
 
16
 
! Отговори
Офф преди 2 дни
Не може кол център агент да получава 2 пъти повече от учител. За да работиш в кол център не се изисква нито образование, нито специфични знания и умения. Преди време сервитьорите печелиха повече от лекари и инженери и сега се чудят откъде да намерят.
1
2
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 2 дни
Вълчо кой та напрай министер на образованието Тиквата ли :)))