Висшите служители на Путин пренебрегват заповедите му

Дори Медведев се вози на забранените западни автомобили
21 авг 2023 22:52, Нели Христова
158
Висшите служители на Путин пренебрегват заповедите му
Снимка: БГНЕС

Руският президент Владимир Путин обяви екзистенциална война, очертавайки отвращението на Запада от неговото брутално отношение към Украйна като коварен заговор за "разчленяване" и подчиняване на Москва.

В задълбочаващия се кръстоносен поход срещу "дегенериралия" Запад, руският лидер забрани използването на чужди думи, нареди на служителите си да се откажат от чуждестранни коли и им забрани да използват западни технологии – включително устройства на Apple.

Но засега призивите на Путин не изглежда да са чути. Бившият президент Дмитрий Медведев беше забелязан тази седмица да пристига на събитие в конвой от чуждестранни автомобили - самият Медведев се возеше в задната част на луксозен мерцедес.

Скорошни данни, публикувани от Verstka, предполагат, че това не е изолиран случай. Независимата медийна организация разкри този месец, че руските правителствени агенции са отпуснали повече от 53 милиона рубли (570 000 долара) за чуждестранни автомобили, една седмица след заповедта на Путин служителите да спрат да ги използват.

Друго руско опозиционно издание, "Агентство", публикува тази седмица доклад, в който подробно се описва как служители в руското министерство на отбраната, министерството на земеделието и държавната технологична корпорация Rostec все още използват продукти на Apple, въпреки забраната, издадена през юли поради опасения, че западните правителства могат да компрометират такива устройства .

Отказът или неспособността на руските официални лица да спазват антизападните заповеди на Путин идва в чувствителен политически момент за "шефа". Скъпоструващата война на Кремъл срещу Украйна не показва признаци на отслабване, а западните сили не показват апетит за облекчаване на санкциите, които изолираха руската икономика. Рублата е в свободно падане и десетилетните усилия на Москва да създаде "икономика на крепостта" имаха ограничен успех.

С бунта на групата "Вагнер" и опасенията относно предполагаемата летаргична реакция на руските власти към него – позицията на Путин на върха на кремълската клептокрация може би не е толкова сигурна, колкото беше преди, пишат от Newsweek.

Москва прекара години в опити да насърчи местни алтернативи на чуждите стоки. Разчитането на Русия на западните технологии е едновременно практически и политически проблем - икономическа ахилесова пета и символ на руската технологична малоценност.

Западните санкции и бягството на капитали означават, че много стоки вече не са достъпни на руския пазар. Заповедта за спиране на използването на чужди автомобили и стоки на Apple "ще бъде трудна за изпълнение, тъй като на пазара не можете да намерите много алтернативи", казва пред Newsweek Олег Игнатов, старши руски анализатор на мозъчния тръст Crisis Group.

Руският автомобилен пазар е в особено трудна ситуация. Миналата година беше най-лошата за индустрията след разпадането на Съветския съюз, производството e спаднало с 67% според данни, публикувани от федералната статистическа служба Росстат. Местните производители изглежда не могат да поемат застоя на чуждестранните фирми, бягащи от войната на Путин.

"Много чуждестранни компании, западни чуждестранни компании и корейски чуждестранни компании напуснаха руския пазар", казва Игнатов. "Ако искахте да си купите евтина кола, бихте си купили корейска кола, но сега това не е възможно. И така, основните автомобили на руския пазар в момента са китайски."

"Проблемът е, че те не произвеждат достатъчно коли", допълва Игнатов за руските производители. "А чиновниците обикновено се нуждаят от автомобили със специален стандарт, автомобили от бизнес класа. Русия почти не произвежда такива коли. Дори и чиновниците да ги използват, не е възможно да се намерят такива."

"Рано или късно те ще локализират производството на китайски автомобили в Русия или може би на ирански автомобили", казва Игнатов.

Русия също не е в състояние да отговори на нуждите на модерния телекомуникационен пазар
, на мнение е Игнатов. Въпреки че Москва може да произвежда смартфони, тя няма ефективна самостоятелна операционна система.

"Те нямат голям избор", допъва той, "Ще трябва да използват смартфони или с Android, или с китайските операционни системи. Русия се опита да произведе своя собствена операционна система – тя се нарича Aurora и е руска операционна система – но все още не работи."

Тази седмица руският регулатор Roskomnadzor заяви, че системата Aurora се нуждае от 3,2 милиарда долара инвестиции, преди да може да бъде използвана.

"Тази заповед, както и заповедта с автомобилите, много трудно ще се изпълни, защото те почти нямат алтернатива, обяснява Игнатов. "Руският вариант е супер скъп. Трябва да се развива. А това означава, че ако се отърват от iPhone, вместо това ще използват операционните системи на Китай."

В продължение на десетилетия Путин внимателно предотвратява появата на алтернативни руски лидери. Дори сега, 18 месеца в катастрофална война, изглежда малко индикации, че руските елити са готови да се мобилизират срещу него, независимо от многобройните си оплаквания.

Бунтът на "Вагнер" през юни не беше насочен към Путин, а по-скоро бе опит Пригожин да свали своите съперници в Министерството на отбраната – а именно министъра на отбраната Сергей Шойгу и началника на Генералния щаб Валери Герасимов.

Но трусовете от краткотрайния преврат изглежда са разклатили основите на "мафиотската държава" на Путин. Както каза германският канцлер Олаф Шолц: "Вярвам, че той е отслабен, тъй като това показва, че автократичните властови структури имат пукнатини в себе си и той не е толкова здраво на седлото, колкото винаги твърди."

Забележителна е и бавната реакция на руските власти на бунта. Първоначално изненадани, някои военни, служители по сигурността и разузнаването, след това се колебаеха да подкрепят Кремъл, дори когато колоната на "Вагнер" се спусна към столицата.

Проблемът с "Вагнер" не изчезва
. Путин осъди "предателството" на Пригожин, но бързо се съгласи да даде амнистия на финансиста на Вагнер и неговите бойци в замяна на изгнанието им в Беларус под наблюдението на президента Александър Лукашенко.

Въпреки че Министерството на отбраната се стреми да поеме всички бойци и оборудване, които не са напуснали страната, поемането на контрол над доходоносните задгранични операции на групата - особено в Африка - ще бъде трудно.

Пригожин изглежда да не е в немилост. Олигархът многократно е забелязван обратно в Русия, дори публично се среща с национални лидери в кулоарите на срещата на върха на Путин в Санкт Петербург за Африка през юли.

Продължителното съществуване на "Вагнер" представлява предизвикателство за автокрацията на Путин. "Проблемът с Пригожин е подобен на проблема му с Лукашенко", казва пред Newsweek Марк Войгер – бивш специален съветник по руските и евразийските въпроси на тогавашния командир на американската армия в Европа генерал Бен Ходжис.

И двамата са "доста непокорни подчинени, които не искат да бъдат напълно контролирани, и всеки от тях контролира собствената си малка империя; единият в Беларус, другият в Африка", обяснява Войгер, който сега е нерезидентен старши сътрудник в Центъра за европейски анализи и професор в Американския университет в Киев.

"Путин вероятно е принуден действително да се примири и да ги търпи. Може би той има свои собствени планове един ден да поеме контрола. Но засега Путин трябва да търпи тяхното непокорство и да намери отдушник за тяхното агресивно поведение."

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


158
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
61
6
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
А какво става с конранатъплението, докъде стигна? Освободиха ли вече Крим и четирите области?
60
0
 
11
 
! Отговори
До 88 преди 8 месеца
Да, и много русожопци живеят на Запад и не искат и да чуят за Магучая и Блатная. Камо ли да имигрират там.
59
0
 
10
 
! Отговори
До 79 преди 8 месеца
Контранастъплението върви и е в ход. Ами ти ни кажи какво стана с Великата Джуджетна Аперация, превземането на Киев, на Одеса, а за Берлин-Лисабон-Ламанша нищо. Що тъй?
58
0
 
11
 
! Отговори
Затвора на народите преди 8 месеца
Русия страна на мечтите-всеки мечтае да избяга на запад...
57
0
 
6
 
! Отговори
Галилейо преди 8 месеца
Водороданата технология я има от 30 години не я пускат за да не умрат от глад арабите и руснаците.Вече е решено пускат го Тойота пусна серийното производство а, арабите вече ще правят работи и смарт градове, а руснаците ще продават ядрено гориво и ще атакуват слабите си съседи през 5-6 години ...
56
9
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
А какво става с икономиката на ЕС, излезе ли от рецесията?
55
8
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
20% от територията на Украйна. Засега.
54
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Не бе, западът си е добре, не е закъсал, всичко си е точно на запад.
53
0
 
8
 
! Отговори
Латерна преди 8 месеца
Руснаците са минирали всичко и са се окупали в окопи на зигзаг, бранят фронта като в 1943г .Въпроса е какво стана с 3 дневната спец. операция?
52
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Вчера един приятел се върна от на запад, там всички са минали на водородни коли, ЕС разполага с неизчерпаеми запаси от водород, водородните коли стават все по евтини, вече цялото население е минало не водородни коли.
51
0
 
7
 
! Отговори
До 77 преди 8 месеца
От българските вестници и форуми научаваме, че Западът е закъсал. Такива фантасмагории Мейд им България само ни развеселяват. Те и СеСеСеРейниците ни разпадаха и знаете какво стана с тях - саморазпаднаха се. И сега ще е така.
50
0
 
9
 
! Отговори
Луна 25 преди 8 месеца
И луната вече е срешу Путинку...
49
8
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
А какво става с контранастъплението?
48
2
 
1
 
! Отговори
Падаря преди 8 месеца
Водородни двигатели и двг на етанол е истината електричките не са рентабилни. В бразилия карат на алкохол от отпадни продукти на захарната трастика.
47
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Вчера един приятел се прибра от на запад и разправя че летищата и кафенетата се пълни, хората си живеята живота, на запад си е ОК, няма криза и деградация.
46
0
 
5
 
! Отговори
До 70 преди 8 месеца
Ти на самагон ли си, или подкара на съветско въйски "Тройной одеколон"?
45
2
 
7
 
! Отговори
Рассия преди 8 месеца
е една голяма дупка, където е наврян Балин с пръдлив въздух и май балонът започна да издиша, а дупката стана кратер. Изходът е само един - пълен икономически разпад и край на онази държава Блатная.
44
1
 
2
 
! Отговори
айкюто преди 8 месеца
До АнонименБаце ако лития дето се добива по милион тона годишно е рядък метал аз съм жив бог! Почети малко преди да лееш мозък... Може да почнеш от уикипедия или с гугъл сърч "редкоземни метали". Как пък грам интерес да нямаш да прочетеш нещо да се образоваш, но да пишеш простотии имаш колкото искаш... Но не се притеснявай като гледам останалите не са много далеч - всеки праска яко да се види колко е елементарен и неориентиран...
43
2
 
4
 
! Отговори
Вбесен! преди 8 месеца
Като чета *** ви коментари - запада загнива, деградира, обеднява, прогресивно, не може, либерали, санкции и т.н. - Толкова ли могат друзята ви? Не измислиха ли нещо, поне да звучи истинско? ... та ми се иска да си взема червената лада и да емигрирам към земния рай, но като блондинката, да не отговаряте на въпроса, Вие на къде? - Не зная, но едва ли е хубаво понеже всички се връщат...!
42
4
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Електричките стават безумно скъпи, само единици ще могат да си ги позволят. Населението на ЕС прогресивно обеднява, а след 2030 г двигатели на бензин и дизел в ЕС са забранени.