Мария Николова, учител: Няма нужда от изпити в четвърти клас

До момента в МОН никой не е намерил сили за промяна в учебните програми
Обновена: 29 май 2023 15:10 | 29 май 2023 15:09, Стела Стоянова
150
Мария Николова, учител: Няма нужда от изпити в четвърти клас
Снимка Личен архив

Днес и утре е националното външно оценяване на учениците от четвърти клас, наричано още "миниматури". От години учители надигат глас, че те не трябва да бъдат провеждани, защото не служат за нищо на децата, а се правят предимно за статистиката на МОН. С тях се влиза в някои училища след четвърти клас, но този вид балообразуваща оценка може да бъде заменена. Нужно ли е тези изпити да се провеждат, Dnes.bg попита Мария Николова, начален учител в СУ "Георги Измирлиев" - Горна Оряховица, чийто випуск тази година завършва четвърти клас.

-  Госпожо Николова, необходимо ли е според Вас да продължава националното външно оценяване на четвърти клас? Каква информация всъщност носи то?

- Колкото и пъти да ми бъде задаван този въпрос, винаги отговарям с НЕ! Няма необходимост от такъв вид оценяване, освен за шепа чиновници, които му придават излишна важност. НВО не носи никаква информация с изключителна значимост. Като дам самостоятелна работа на моите четвъртокласници, на мен тя ми дава информация доколко едно дете е разбрало най-важното. Но аз си познавам децата и знам кое в момента е било в кондиция и се е справило, както и кое от тях в момента не се е представило по най-добрия за него начин, поради някаква причина. Просто да се правят изводи по резултатите децата в определени училища към този момент, не е реално. Да не забравяме, че четвъртокласниците не тръгват от една стартова линия. Едни са зад нея, други са пред нея.

-   Как го възприемат деца и родители? Има ли излишни притеснения?

- Откакто като учителка ми се налага да участвам с моите ученици в този формат, никога не съм го представяла пред децата и родителите като нещо, от което им зависи животът занапред. Сега е модерно да се купуват помагала с тестови задачи за НВО. Не купихме на децата от предишния ми випуск и получиха същите резултати, както и на децата, които работиха с тези помагала.

Тази учебна година се влях в общия хор и закупихме такива от любопитство. Свършиха ни чудесна работа, но не защото ще се явяваме на някакъв изпит, а защото си запълвахме смислено времето по български език и литература.
Винаги се старая да проектирам моето спокойствие върху учениците си и техните родители. Излишни притеснения има само у онези деца и родители, чиито учители смятат, че авторитетът им зависи от това. Авторитетът на нито един учител не се гради на резултатите на неговите ученици от НВО.

-   Добре ли е направен според Вас самият формат и трябва ли нещо да се промени?

Какво да му е доброто на формата? Защо ни е? Какво измерва? От толкова години като го има, с какво това е помогнало на образованието? Единствено запълва времето на група чиновници, които се занимават с него.  Кому е нужно два дена в края на май да се разбутва учебният график? И други въпроси могат да се зададат.

Критериите за оценяване не включват всичко важно, по което оценяваме грамотността на един ученик. Ако включват всичко важно, ще има плачевни резултати в някои училища, където децата не са „елитни“ и носят бремето на своя произход. Там учителите също работят, като затрудненията са им в пъти повече, но резултатите им не са в пъти по-добри.

Като включим и традиционните подсказвания от жалостиви квестори или поправките на недобросъвестни проверяващи, как да се доверим на оповестените по-късно резултати?

Противно на онова, което говорим от години, а то е да се преустанови това НВО, тази година има нови изисквания. Както при 12-ти клас, така и за 4-ти, на всеки чин да е залепено името на съответното дете. Даже тази година има изискване за видео наблюдение. Който пък е чел инструктажа, е прочел „велики“ задължения както за квестора, така и за ученика.

Единственото, за което се сещам, че отпадна, е изискването ученикът да напише с печатни букви името си на идентификационната бланка, защото за някои деца това не означава нищо.

-  Неотдавна излезе изследване, че децата от четвърти клас са на челни позиции в ОИСР по четене с разбиране. Как се получава така, че след това успехът се влошава и в осми клас слизат надолу в PISA?

- Бих се радвала, ако е така. Не може обаче да се каже, че всички деца четат с разбиране. Аз, например, имам дете, което е в пълна невъзможност да извлече информация от текст, независимо дали е кратък или дълъг. Допълнителната работа с него не даде нужните резултати. Но повечето деца от моя клас чудесно се справят с тази задача.
За да се влошат нещата след четвърти клас, за мен означава следното: или произведенията не са подходящи за възрастта им, или са много обемни и децата се загубват в тях.

-  Какви промени трябва да се направят в програмите първи-четвърти клас?

- Вече се е провело допитване, което според оповестената информация е включвало около 18 хил. учители от различните етапи. Кое е куриозното в него? Често си говорим за ненужен материал по ключови предмети като български език и литература, математика, човекът и обществото и човекът и природата. А според резултатите, най-малко промени се предлагат в учебните програми на началните класове, като са упоменати предмети като музика, компютърно моделиране и физическо възпитание и спорт. Само някои учители предлагали изучаването на личности и събития от българската история в начален етап да приключи до Освобождението. И всичко друго да си остане така? Това е несериозно.

Като например изучаването на четирите аритметични действия с числата над милион, което никой в живия живот не смята на ръка. Или твърди и меки съгласни звукове по български език /“любимата“ ми тема/, което за един лингвист може да е важно, но за децата в начален етап въобще не е. Прескачам такива теми, които са времегубещи и ги заменям с далеч по полезни за формирането на грамотността. Или неприятно протяжните теми за устна работа в часовете с излишно изкривеното име „Формиране на комуникативно-речеви умения“ или казано на разбираем български език „Развитие на устната и писмената реч“.

За мен едно ограмотено дете в 4-ти клас трябва да може да редактира текст, да извлича информация от текст и да пише без грешки. Много залагам на това и се радвам, че в класа си имам такива деца.

-  Какво очаквате евентуално от нов редовен образователен министър?

- Вече от никого нищо не очаквам. Опитът ми показа, че който и да седне в креслото на образователен министър, тук-там бутне нещо несъществено, за да каже, че нещо е направил. До момента в МОН никой не е намерил сили за промяна в учебните програми. И това е така, защото на всяко предложение се противопоставят едни гласовити, за които всяко премахнато или променено нещо е кощунство. Затова тъпчем на едно място.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


150
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
37
4
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
Аз завърших преди 12 години, имах матура по бг, английски и математика + изпит за университет по същите тези предмети, гледах тазгодишните изпити заради племенницата, математика и англ - добре имам спомен, но ако трява да пиша съчинение по това стихотворение по бг и 3 реда няма да мога да спретна
36
7
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
Аз пък смятам, че изпити трябва да има. И дори трябва да са много повече. А иначе народът може да поиска дипломите за подарък да ги получават. И вместо да четат книги и да решават задаи ще искат да висят по цял ден в тик ток.
35
3
 
15
 
! Отговори
Дид преди 11 месеца
То и от 12 клас няма никаква необходимост,но на хрантутниците в МОН това им е през...!В по-голямата част от Европа,да не кажа цялата 12 клас няма.
34
2
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
Ее, ама чакайте, нали Габриелова има мерак да прави образованието европейско. Още нищо не сте видяли...
33
3
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
Браво на учителката! Трябва да се сложи край на това издевателство на МОН над деца, учители и родители.
32
5
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
Какво се оплакват сегашните?! 79-та година бях в 1 клас. Класната Другарката Николова яко ни мелеше. Особено по природознание. Не можеш да пишеш ченгелчетата; кат ти изпука един във врата и да видиш.
31
5
 
11
 
! Отговори
немец преди 11 месеца
Това е западна простотия... Тук децата почват от 5 клас гимназия, т.е. още преди това - на края на трети клас се решава кой ще следва и кой не... Още един хитър метод за разслояване и дискриминация... Все още не сте видели пълния размах - това е само подготовка за каквото иде. Едно време наистина всеки имаше шансове - дете на хора от село можеше да стане професор по медицина - е наистина трудно но можеше! Тук това е немислимо, образованието е сила и чрез нея се контролира!
30
4
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
Имаше го и при нас напрежението след 3 и 4 клас, но само ако кандидатстваш за елитно училище. Това следва да остане. Иначе тези изпити след 4 клас не би трябвало да се ползват при кандидатсване, а само и единствено за статистика на какво ниво е образованието. Няма как иначе да си сверят часовника освен с нещо валидно за всички ученици в страната.
29
2
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
Какви са ''резултатите'' в МОН , сега ????Преди 15г. МОН едва ли не с ''гордост'' се изкихаха че в България : Всеки 2-ри е НЕГРАМОТЕН !Прдставете си след 15г. какво е дереджето в МОН !
28
3
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
И повремето на СОЦА не е имало такава ЦЕНЗУРА като сега , и ,... тука !
27
4
 
6
 
! Отговори
до 18 преди 11 месеца
Яко, значи моите деца са гении, както и полвината им клас :) А сега сериозно- всички матури са повече от елементарни. Не, никакви допълнителни уроци не са нужни, те са за ***. ИМа и глуповати ученици нека бъдем честни.
26
2
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
Никакъв смисъл нямат. Учителката на детето беше толкова амбицирана да покаже добри резултати, че цяла година в часовете само попълваха тестове по формата на матурата, без да преподава уроци, защото няма да остане време за тестове. И това им беше ученето. Искаше да запомнят всички възможни въпроси. Накрая показаха малко по-добър резултат отколкото другите класове. Изводът е, че който си учи, си учи. Това е.
25
2
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
Сегашните, ако учат по нашия материал и без гугъл и chat gpt ще са трагедия.
24
3
 
4
 
! Отговори
Сократ преди 11 месеца
Все пак има училища, които имат прием след 4 клас. Това е край на началното образование.
23
9
 
2
 
! Отговори
Добре преди 11 месеца
До Дони 18: Не трябва да си гении, а трябва да си постояннен!!! Я направи 20 пъти изпит по 60 минути. Истинския изпит ще го изядеш за добро утро и ще викаш "Е т'ва ли беше?". Ама е по-лесно на таблетчето един часа, вместо да направиш примерен изпит....
22
1
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
До Добре, знаеш ли какво ще правят тогава "учителите"? Ще малтретират психически учениците с цел да изгонят слабите ученици от класа си. Те и сега го правят за да н е им спада "реномето". Мога конкретна парцалеса па посоча, учителка по български в най-прехваленото общинско училище в Бургас(в центъра на града до ПМГ). Лошото е, че директорът се интересува да прави "проекти" с частното си сдружение и да печели... странни неща се случват.... но децата им си остават неграмотни и неставащи. Съдба!
21
4
 
29
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
То и от изпитите след 7 клас няма нужда. Пълнят се гушите само на учителите за частните им уроци и на стотиците школи за подготовка. Иначе образованието ни е безплатно!
20
7
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
Даскалите да не реват само за заплати , ЗАЩОТО :ВИСОКИ ЗАПЛАТИ СЕ ДАВАТ , ЗА ДОБРИ РЕ-ЗУЛ-ТА-ТИ ,... ЯСНО!!!!!Колко пъти ще им вдигат заплатите , няма друга сФера където толкова да вдигат заплатите ,... ЯСНО !!!!
19
4
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
До 15, не знам къде си ги чел тези неща но частни уроци имаше от същите учители които ти преподаваха. Просто беше нелегално и много рядко ..
18
2
 
19
 
! Отговори
Бай Пешо преди 11 месеца
Като допълнение искам само да напиша, нека има всякакви матури. Но при едно условие. Учител в което и да било училище, да няма право да дава частни уроци, и при нарушение, веднага да бъде изхвърлен от системата на МОН, и да няма право да работи като учител. Тогава гарантирам, че самите учители ще скочат че не искат матури. Матурите не показват реалните знания на децата, а състоянието на портмонето на родителите, и какви пари са дали за частни уроци.