Първата изцяло електрическа авиокомпания стартира през 2025 г.

Ecojet ще извършва чартърни полети със самолети с водородни е-двигатели
17 юли 2023 18:00, Анисия Иванова
55
Първата изцяло електрическа авиокомпания стартира през 2025 г.
Снимка: Pixabay

От 2025 г. британците ще могат да пътуват със самолет с нулеви емисии, съобщава „Дейли мейл“.

Противоречивият британски предприемач Дейл Винс стартира Ecojet - компания, която той описва като "първата електрическа авиокомпания в света".

Ecojet ще извършва чартърни полети между Саутхемптън и Единбург със самолети, оборудвани с водородни електрически двигатели, а пътниците ще се хранят с растителна храна, сервирана от персонал в екологични униформи.

Скоро след това ще последват полети до континентална Европа, а крайната цел са пътувания на дълги разстояния до САЩ и Азия.

Винс е мултимилионер, веган екомагнат, който е дарил пари на Лейбъристката партия и на активистите за климата "Просто спрете петрола".

Проектът му поставя началото на "авиационна революция", като за първи път прави възможно пътуването със самолет с нулеви въглеродни емисии.

"Въпросът как да се създаде устойчиво въздушно пътуване тормози зеленото движение от десетилетия, а Ecojet е най-значителната стъпка към решение досега", казва Дейл. "Желанието за пътуване е дълбоко заложено в човешкия дух, а полетите без емисии на C02, задвижвани от възобновяема енергия, за първи път ще ни позволят да изследваме нашия невероятен свят, без да му вредим“.

Флотът на Ecojet ще се състои от два размера конвенционални самолети - самолет с 19 места и самолет със 70 места, които са модернизирани с водородно-електрически задвижващи системи.

Подобно на флотилията, която се изпробва от британско-американската фирма ZeroAvia, водородните горивни клетки на борда използват химическата енергия на водорода за производство на електроенергия. Тези водородни горивни клетки произвеждат енергия чрез смесване на водород и кислород, който се осигурява от въздуха, посредством химическа реакция. Единственият отпаден продукт, който се получава при този процес, е вода, за разлика от традиционната авиация, която има голям принос за емисиите на парникови газове.

След като бъде модернизиран, самолетът ще работи със същата мощност като преди, но със 100% намаление на емисиите на CO2 и други емисии.

Решението да се използват повторно стари самолети, вместо да се строят нови модели от нулата, ще спести 90 000 тона въглероден диоксид годишно. Полетите ще излитат от съществуващите летища в Саутхемптън и Единбург, което означава, че няма да се налага да се строят нови летища.

На борда на самолетите ще бъдат предприети мерки за допълнително намаляване на въздействието на авиационната индустрия, включително сервиране на храна на растителна основа, премахване на пластмасата за еднократна употреба и издаване на екологични униформи на персонала. В тях ще се използват материи, които не замърсяват планетата, т.е. няма да съдържат кожа и вероятно ще съдържат "етично добити и отгледани памучни влакна", каза Винс.

Тъй като електрическите двигатели са почти безшумни, пътниците на борда ще изпитат по-спокоен и релаксиращ полет - идеален, ако имат нужда от бърза дрямка.

В същото време хората на земята, като например летищния персонал или местните жители, няма да усещат миризмата на гизгорели изкопаеми горива.

Винс е инвестирал първоначално около 1 млн. паунда в компанията и ще набере допълнителни средства през следващата година, смята той.

Цената на полетите не е потвърдена, но той заяви: "Ще съпоставим цените със съществуващите полети, така че всички да могат да си ги позволят".

Ecojet всъщност ще започне да функционира от следващата година; първите ѝ полети обаче изобщо няма да са с нулеви емисии, а ще разчитат на замърсяващи турбинни двигатели. Самолетите на фирмата ще бъдат оборудвани с водородно-електрически двигатели едва след като бъдат одобрени за експлоатация от Службата за гражданска авиация (САА). Първите преоборудвания ще бъдат извършени през 2025 г., една година след началото на полетите през 2024 г., което означава, че през първата година от експлоатацията Ecojet ще лети с конвенционални самолети с високи емисии, както всяка друга авиокомпания.

Понастоящем на авиацията се падат около 3% от световните емисии на CO2, но цялостният й принос към климатичната криза се оценява на три пъти повече поради височината, на която се намират самолетите, когато отделят парникови газове.

Според Винс това "колосално" отрицателно въздействие върху планетата ще бъде премахнато завинаги, когато се докаже жизнеспособността на електрическите въздушни превози. Той предвижда авиационната индустрия като цяло да последва примера на неговия проект Ecojet и в крайна сметка да въведе електрически самолети.

Винс е собственик на компанията за вятърни електроцентрали Ecotricity Ltd., която го превърна в един от най-богатите бизнесмени в Обединеното кралство, на стойност над 100 млн. паунда. Той също така е собственик и председател на Форест Грийн Роувърс в Глостършир, наричан първия в света футболен клуб с неутрални въглеродни емисии.

Но той се превърна в противоречива фигура заради връзките си с активистите за борба с климатичните промени Extinction Rebellion и Just Stop Oil, на които е правил дарения. /БГНЕС

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


55
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
43
0
 
0
 
! Отговори
Грета Тунби : преди 9 месеца
Може ли два екоджета и за мен!Безплатно! Хау деър Ю?!?!?
42
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 9 месеца
Българина Илия Вълков (Yull Brown) - Откривателя на "Браунов Гас"! ДА ИЗМИНЕ С КОЛА 1600км БЕЗ ГОРИВО само с бидон с 4 л. ВОДА и две Браунови батерии, които преубразуват водата в газ. Брауновият газ е получен чрез електролиза на водата, при която водородът и кислородът се разделят. Двата газа след като се смесят, дори под налягане, те не експлоадират, а се свързват мирно и тихо. "От вода и пак на вода с чиста енергия, която може да пречисти водата, въздуха, храната, въобше света" (((БЪЛГАРИН)))
41
0
 
0
 
! Отговори
ПЕРНИК преди 9 месеца
Тази новина е ВИЦ - да направиш от дизел голф 2 , влак на ток с батерии ААА .
40
1
 
1
 
! Отговори
българина преди 9 месеца
с други думи отново ще се изземва кислород за процеса, да се сметне, колко кислород се изгаря при старите и нови двигатели???? май е еднакъв, толкова за екологията........
39
1
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 9 месеца
Колко ненормални хора има на този свят
38
0
 
4
 
! Отговори
Долния малоумник10 преди 9 месеца
Ами още им се присмиваме, ти не им ли се присмиваш, вече е и доказано, че замърсяват повече от обикновените дизелаци.
37
0
 
5
 
! Отговори
Реалист преди 9 месеца
2026: първата изцяло електрическа авиокомпания фалира.
36
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 9 месеца
До АнонименТо там е другия ключ за палатката . Тези хора не знаят как сукрепват конструкции . Не разбират и каква е разликата с бензинопила . Бутилката не е проблем . Важен е и двигателя .
35
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 9 месеца
До Анонимен 34. Те са си проектирани за съответния товар, а нищо не може да предпази от "налягане в бутилката" ако гръмне. то и няма такива бутилки, които да съхранят водород. Всичко протича в момента.
34
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 9 месеца
Да вземем Шорт СЦ.7 Скайван с 19 места. Има два турбовитлови двигателя по 520 к.с. Интерсно какви ще са електрическите двигатели...с по 520 коня или около 388 киловата. Като се имапредвид че за тях отнякъде трябва да се вземе необходимата енергия съотнесено с тоновете гориво щото препеттум мобиле няма. И струва 60 милиона. Или АТР-72 с 2 двигателя по 1200 кс. за 70 души. Интересно ми е да видя подобен електродвигател.
33
1
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 9 месеца
Оня рижавия с индиеца няма ли да ги качат за баланс
32
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 9 месеца
Щом е на водород добре, на ток само ще стане като холям дизастър!
31
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 9 месеца
До Анонимензаголямото налягане в бутилката и за друг вид укрепване на цялата конструкция . Да не говорим ако е трнанспортен тежкотоварен там дори за лажароните ти трябва но тои няма да е просто тръба фюзелажа де . Титана е най добрия материал а заради нови технологии много лесно се обработва.
30
1
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 9 месеца
До Анонимен 29. За какво ти е титан ?
29
2
 
2
 
! Отговори
Светът върви към преди 9 месеца
СамоИзтреблението си в Следствие на Лоши Идеи!
28
1
 
4
 
! Отговори
Защо ли преди 9 месеца
Нещо ми напомня за една подводница
27
1
 
6
 
! Отговори
Муахаха преди 9 месеца
и Като Ви Падне Патерията в Небето?!
26
2
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 9 месеца
Я да видим двигателя ? То там е ключа за палатката . Стари самолети не могат да се използват щото цялата конструкция трябва да се промени и да се използва много повече титан . Там също има важен ключ за да се получи . Освен това тежки дронове които ще носят по 200 тона ще са най печаливши . Има огромен потенциял .
25
2
 
5
 
! Отговори
Начи преди 9 месеца
очаквайте яко водородни бомби във въздуха. Ше се взривяват самолети като стой та гледай.
24
2
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 9 месеца
Е то двигателите са "безшумни" за тоя който не е виждал мощен електродвигател...да приемем, че са безшумни, но витлата изобщо не са...И ако искат да е свръхекологично да оплекат пресонала в костюми от пресна коприва.