Нацистката нишка в германските аутобани – легенда или истина?

Всъщност, първоначално нацистите са против построяването на магистрали
9 дек 2018 10:22, Екип на Automedia.bg
111
Нацистката нишка в германските аутобани – легенда или истина?
Снимкa: Reuters, архив

Според широко разпространен мит, Германия дължи появата на легендарните са аутобани на Адолф Хитлер. Именно нацистите построили основните транспортни артерии на страната. А благодарение на активното строене на пътища през онези години, бил решен проблемът с безработицата. Всъщност, националсоциалистите имат връзка с аутобаните, но под формата на пиар и пропаганда.

Как се ражда този мит

Има няколко снимки, които обикновено илюстрират мита за построяването на германските пътища от нацистите. На една от тях, подписана с думите "Пътят на Адолф Хитлер", той прави символичната първа копка на церемонията по началото на строеж на път. Все едно че дава личен пример на германския народ.

Всичко това обаче е мним образ, пропаганден трик, измислен от "мозъка" на нацистка Германия и Министър на пропагандата Йозеф Гьобелс. Единствената цел на тази внимателно добре премислена акция е да убеди германския народ, че в страната се строят пътища. Всеки път, когато някъде в Германия започва да се изгражда нещо, Гьобелс незабавно изпраща тълпи журналисти и самия Хитлер, за да може фюрерът да си направи пиар. Именно поради това, много скоро в съзнанието на германците Хитлер започва непрекъснато да бъде свързван с изграждането на аутобани.

Първите аутобани в страната

Разбира се, аутобаните не са изобретение на Хитлер. Изграждането на първия път без светофари и кръстовища с дължина само 8,4 км започва много преди той да дойде на власт - през 1913 г. Строителството му се финансира от няколко богати германски граждани и индустриалци. Те наричат пътя с абревиатурата AVUS (Automobil-Verkehrs und Übungs-Straße, което в превод означава път за автомобилен трафик и упражнения). Отворен е за движение през 1921 година. Уви, Първата световна война попречва строителството на AVUS да бъде продължено и няколко години този идеален участък от пътя се използва главно като състезателна писта.

Класическата концепция за "аутобан" започва да се използва едва през 1932 г., когато между Кьолн и Бон е построена истински вече 20-километров участък за движение със скорост до 120 км/ч (повечето автомобили по онова време не успяват да ускорят над 60 км/ч). Инициатор на появата на този легендарен път (сега наречен A555) е Конрад Аденауер - кмет на Кьолн и бъдещ канцлер на ФРГ. Пътуването по тази магистрала е платено - 5 пфенига за 1 км за леки автомобили и 10 за камиони.

Как нацистите си приписват заслугата

Първоначално националсоциалистите са пламенни противници на изграждането на аутобаните. Те ги наричат "пътища на богаташите" и по всякакъв начин саботират строителството им. Аргументите им звучат забавно - твърдят, че "богатите аристократи и евреите-капиталисти" печелят от строителството на платени пътища, а "обикновените хора" не се нуждаят от такива пътища. Стига се дотам, че аутобанът между Кьолн и Бон е понижен в "статут" и започва да се нарича междуселски път.

Нацистите обаче не защитават дълго време тази своя позиция. След като през 1933 г. взимат властта, осъзнават, че биха могли да използват аутобаните за своята пропаганда. Освен това "се светват", че идеално построените пътища, ще бъдат невероятно подподящи както за прехвърлянето на войски, така и за временни самолетни писти.

Кой, всъщност, построява немските аутобани

През юни 1933 г. дошлите на власт нацисти решават активно да изграждат аутобани в цяла Германия. При това като използват проектите, които доскоро критикуват, разработени в края на 20-те и началото на 30-те години. Спешно са обявени плановете - годишно да бъдат направени не по-малко от 1000 км аутобани, а в строителството да бъдат заети 600 000 цивилни граждани.

Този факт е още един повод Хитлер да си направи пиар и той обявява, че е ликвидирал безработицата в Германия. Но, разбира се, тази пропаганда не се опира на нещо. Първо, дори в пика на изграждане на аутобаните на строителните площадки никога няма повече от 120 000 души (при 5,6 млн. безработни в страната). Второ, работниците са докарвани там на сила, въз основа на обявената от нацисти общогерманска трудова повинност.

На строителите е забранено да създават синдикати и да провеждат митинги. Те вършат всичко на ръка, без никаква техника, като работят по 60 часа седмично. И в същото време ежедневната норма за една бригада е адски голяма - 12 метра. Работниците живеят в неотопляеми бараки, силно недохранени са, често получават травми на строежите, а парите, които им плащат, дори не им стигат за хляб и вода. Поради това историците днес казват, че изграждането на всеки 4,5 км от германските аутобани струва 1 човешки живот. С укрепването на нацистката диктатура обикновените работници скоро за заменени от затворниците от концентрационните лагери, а от 1940 г. - от военнопленници.

До 1941 г. са завършени само 3800 км аутобани. Между 1941 и 1942 г. строителството на пътища почти спира - стоманената арматура и циментът са необходими за създаването на военни укрепления и бомбоубежища. Освен това нямаше кой да използва аутобаните - много малко цивилни имат автомобили, а камионите са в ръцете на военните. Скъпо и неефективно е да се прехвърлят войски и оборудване по тези пътища, влаковете се справят много по-добре.

В края на 1943 г. строителството на аутобани е напълно спряно и поради липсата на трафик те дори са отворени за велосипедисти и пешеходци. През цялото това време обаче нацистите продължават да създават пропагандни филми и снимки, прославящи "работата" им. И, разбира се, не показват какво, всъщност, се случва.

Още за коли четете в Automedia.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


111
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
61
2
 
10
 
! Отговори
Сандо преди 5 години
не само са ги построили ама и армията и техниката са извозлили по тях
60
4
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До Анонимен 60ти - Я прочети статията! И ще можеш да си коригираш (ако не си *** де) половината от твърденията.
59
7
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До Анонимен 55 Тъй, тъй - прав си. Но Бати Боко за три мандата не можа да построи и 300 километра (при това довършвайки това което завари) - но за сметка на това преряза 3800 ленти пред неизброими орди от журналисти и телевизии (Гьобелс ряпа да яде!)
58
6
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Хитлер за разлика от Сталин наистина вдига икономиката, спасява германците от гладна смърт, бори се за народа си, не праща в концлагери германци, строи аутобани и ракети, не руши църкви.А Сталин убива християни, праща в концлагерите руснаци, руши църкви.
57
4
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Ох що не напишете една статия, колко милиона лихва плащаме годишно на евреите(банките), само в България.
56
2
 
13
 
! Отговори
Аврам, бакалина преди 5 години
Всъщност, предполагам, че един немски аутобан е равностоен на пет магистрали "тракия". Така че можем да кажем, че за десет години са построили петдесет магистрали "тракия".
55
3
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Статията иска да плюе нацистите, а всъщност ги хвали.
54
3
 
14
 
! Отговори
символист преди 5 години
Във Варна, на канала за езерото имаше мост, вдигащ се, правен от германците, по който минаваше влак и автомобили. Един пиян капитан руснак го бутна с кораба, деветдесетте години някъде.
53
3
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Ами ние през целият период на комунизЪма не можахме да построим една магистрала, а тези само за 8 г. са построили 3800 км. магистрали.
52
5
 
12
 
! Отговори
Аврама, бакалина преди 5 години
Начи, излиза, че за десет години са построили десет магистрали "тракия". При тогавашната техника и технология. Освен ракетите, самолетите, танковете, подводниците, корабите... Съгласен се, че става дума за пропаганда.
51
4
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Ами Сталин е хвърлял за построяването на жп участък концлагеристи руснаци, и 3 млн. загиват по времето на строежа.
50
3
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Колкото и небивалици да изпишете истината е една, а именно по времето на Човека с мустачките е изградена пътната инфраструктура наречена аутобани!
49
3
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
В Кърджали за отрицателно време нацистите построяват въжена линия между Мадан и Кърджали за пренос по нея на рудата от Мадан до Кърджали. И тази линия работеше безотказно 60 г.По времето на комунизЪма червените лъжеха, че линията била дело на *** специалисти, затова била толкова здрава. Но след 1989 г. се разбра истината.
48
3
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
В нашия град има железен мост построен от Нацистите в кратки срокове, за да минат танковете по него за Русия, после по него минаваха и наще Т-та, имахме поделение по време на соца в града.Моста още си седи и е бетон, не е мръднал.
47
4
 
14
 
! Отговори
ЛЯВ НАЦИОНАЛИСТ преди 5 години
Колкото повече чета глупостите на неолиберастите, и подмяната на учебниците, толкова повече ги намразвам! Тия същите избиха сумати американци от юга по време на гражданската война.... Сега ще ми се правят на много велики и спасители на света, аре Ф-ОФ...
46
2
 
13
 
! Отговори
Вуте преди 5 години
Тогава така са се борили с безработицата! Сега в бойколандия "ниската безработица е хибрид от емиграция, калинки на щат и ремонт на ремонта който е вечен - справки около НДК не знам ще видим ли някога без смяна на плочките!
45
13
 
7
 
! Отговори
До 48: преди 5 години
Пропаганда е само в кухата ти глава. До Втората Световна Война в Европа почти не е имало чернокожи, араби и мюсюлмани.След войната, когато много мъже са избити Европа започва да внася работна ръка от други части на света и така докато се стигне до сегашното положение когато белите хора в Европа са малцинство и изчезват. И всичко заради твоя любимец Хитлер.
44
5
 
26
 
! Отговори
аман от пропаганда преди 5 години
Такива статии винаги ме карат да симпатизирам на Хитлер.Германия е имала армия с потенциал да завладее света, такава армия не става с пропаганда, а със брутално силна икономика зад нея.Хитлер е изградил тази икономика на практика от нулата, а успеха му се дължа на реинвестиция на всичко във държавата, нулева корупция, качествени хора, изгонване на лихварите и банкерите от Германия(евреите).
43
2
 
8
 
! Отговори
До 45 преди 5 години
И за да е напълно истинска картинката закрий няколко десетки института и разпусни армията, а от откритите пътища махни 3000 км
42
3
 
24
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Та в тая статия единственото което открих е че се потвърждава че активното строителство е по времето на Хитлер. И друго - Хитлер е критикувал строителството на аутобани преди да дойде на власт, защото САМО по себе си инфраструктурните проекти не правят икономика. И е бил прав, защото той първо събужда икономиката и тогава паралелно с икономическия бум прави и инфраструктура. Нещо което ГЕРБ не прави, защото асфалт без предприятия наистина се се яде