Как VW скри мамещия дизелов софтуер

Защо компанията е била сигурна, че трикът ѝ няма да бъде разкрит
24 сеп 2015 18:45,
83
Как VW скри мамещия дизелов софтуер
Снимка: Ройтерс

Преди години само кракът върху педала на газта контролираше начина, по който се движи автомобила. Днес това се прави все по-често от компютър. Управлението на двигателя вече е толкова сложно, че неговият софтуер може да запълни 10 000 страници, ако бъде отпечатан кода им във формат А4.

Ето защо не е никакъв проблем да се скрие нещо в тези хиляди реда код. Например един софтуер, който открива кога двигателят се намира в лабораторията за анализ за стойностите на отработените газове. А и освен това не е много трудно да се програмира подобен трик. "Това не е сложна наука, това го може всеки производител", казва пред германския Die Welt експерт по контрол на двигателите, който предпочита да остане анонимен.

Но колкото и лесно е да се манипулира един модерен двигател, толкова е трудно подобни атаки да бъдат разкрити.

Централният компютър в съвременните автомобили се нарича ECU или ECM, съкращения за Engine Control Unit или Electronic Control Module. Накратко - блок за управление. В колите на Volkswagen това устройство обикновено се намира между чистачките под предното стъкло. То събира всички данни, предоставени от сензорите на колата - от турбокомпресора през сензора за външната температура до спирачките. Ако пътникът в купето включи, да речем, климатика, контролният блок гарантира, че климатичният компресор започва да работи и че двигателят ще доставя по-висок въртящ момент, за да може да обезпечи работата му.

С помощта на сензорни данни това устройство за управление може дори да разпознава кога на колата ѝ предстои тест за отработени газове. Защото тогава то минава през динамометър. В сервиза или лабораторията предните и задните колела се качват на ролки, а в ауспуха се закача дебела тръба. Когато задвижващите колела се въртят бясно върху барабаните, датчиците за колелата подават уникален сигнал.

Благодарение на големия брой сензори и данните, които те разчитат, може да се разбере кога точно започва действителното тестване за газовете и кога свършва то. Защото оборотите на двигателя, температурата на двигателя, продължителността на цикъла на шофиране и други различни стойности са детайлно заложени. И само когато тези условия са еднакви, може да се сравнят стойностите на емисиите на милиони индивидуални коли. В Европа всичко това е уредено в така наречената New European Driving Cycle (NEDC), в САЩ това върши FTP 75 - Federal Test Procedure.

Ако някой иска да надхитри теста, трябва просто предварително да зададе в софтуера на блока за управление как биха реагирали различните системи на автомобила в условията на тестване. Ако софтуерът открие, че тестът започва, той минава от нормален режим към други, по-рано програмирани настройки.

Те могат, например, да покажат, че сместа между гориво и въздух се променя. Повече гориво и по-малко въздух дават по-малко азотен окис – токсично и опасно вещество, чиито стойности в Съединените щати трябва да бъдат особено ниски. Защото колкото повече въздух се съдържа в сместа, толкова по-висока става температурата в горивната камера и толкова повече съдържащ се във въздуха азот се изгаря. Тогава двигателят не е толкова пъргав, но какво значение има това в лабораторията за изследвания?

Такива настройки на софтуера не може да бъдат лесно открити, поне не с обичайните тестове за емисии, защото по време на цикъла на изпитание колата се държи съвсем нормално. В САЩ разликите са били открити само защото еколозите от Международния съвет за чист транспорт (ICCT) са помолили учените от Университета на Западна Вирджиния за сравнение на стойностите от изследванията на някои автомобили със стойностите при нормални пътни условия.

Може би това е причината, поради която Volkswagen толкова дълго е вярвал в безопасността и безнаказността на измамата. Защото дизеловите двигатели 2.0 TDI с вътрешното за VW обозначение EA 189, за които в момента се дискутира толкова горещо, са двигатели от преди много години. Първият модел кола с този двигател в Съединените щати бе одобрен през 2008 г. По това време обаче не е имало толкова добре функциониращо оборудване, с което да може да се измерят изпусканите емисии по време на шофиране.

Такива преносими системи за измерване на емисиите (PEMS) са разработени за първи път в края на деветдесетте години. Въпреки това и до днес, що се отнася до точността на резултатите, те не могат да се сравняват със стационарните устройства в сервизите. Те дори не са допускани за нормално тестване на колите. Ето защо за Volkswagen в продължение на дълги години не е съществувал риск да бъде уловен в манипулация.

Както и за други производители. В първоначалните тестове на ICCT са участвали и други марки. В изследването освен Volkswagen се споменават и коли на Volvo, Renault и Hyundai. Всички те на улицата произвеждат твърде високи емисии азотен окис. Американската агенция за опазване на околната среда все още разследва дали и тези производители не са манипулирани тестовете.

Към днешна дата никой извън групата на VW не е виждал кода, с който са били манипулирани тестовете на отработените газове, дори и персоналът от ICCT или учените от Университета на Западна Вирджиния. Автофирмите защитават своите програми, както Coca-Cola брани своята рецепта.

От дълго време насам автомобилните производители лъжат, когато става въпрос за свиване на разхода на гориво или на нивата на вредни емисии. Така например се повишава налягането на гумите, за да се намали съпротивлението при движение, или се изключват системи, така че двигателят да работи при по-слабо натоварване.

Днес колите са движещи се компютри. Компаниите харчат много пари и усилия, за да оптимизират двигателите с помощта на софтуер. Проблемът не е в това, че двигателят вече притежава подобна интелигентност. Проблемът е в това, че софтуерът е написан така, че по време на тестове да прекроява системите, без това да се документира. Подобни неща обаче за изрично забранени и в САЩ, и в Европа.

Още за скандала във Volkswagen четете в Investor.bg

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


83
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
53
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Дизелов двигател управляван от "компютър"????Рудолф Дизел се върти в гроба си като 125 мм диск от ъглошлайф-с 12000 об/мин.Докато дизеловите двигатели бяха чисто механични автомобилите минаваха поне 1 000 000 км безпроблемно.Новите коли тъпкани с електроника са капризни и поне 10 пъти по трошливи.Аз карам стара дизелова кола сменявам и маслото редовно както иска производителя и работи като часовник.През зимата имам грижата акумулатора и подгревните свещи да са здрави и за 15 години нямам ядове.
52
1
 
0
 
! Отговори
Пасат преди 9 години
До Единдо 72 .......еми точно де , те нали затова ги скалъпват разни ей такива скандали постоянно- за да им е силен долара!
51
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
"да не забравяме че енергията нужна за да се движат еко-автомобилите идва от АЕЦ и ТЕЦ...."Да, но КПД-то на една електроцентрала е много по-гокямо от това, на колата с двигател с вътрешно горене и затова има смисъл от електромобилите. Пък ако ви липсва ръмженето - компютърът може да го пусне по колонките. :)
50
0
 
0
 
! Отговори
J6T modified преди 9 години
До ШоферТо това са котки бе, не понита, объркал си се. Та не ми стана ясно с какво и за какво се хвалиш? А маслото и антифриза проверяваш ли преди всяко палене? Че точно тоя мотор много ги обича...
49
0
 
1
 
! Отговори
oli преди 9 години
Zatova spriaha da proizvejdat koli bez elektronika. :)))
48
3
 
18
 
! Отговори
Койчо преди 9 години
Аз пък чух, че на сирене пишело 100 процента от мляко, а имало палмово масло и други катализатори-подобрители. И разни необявени нИща в евтини колбаси. Пък и други такИви, като пръскане на плодове и зеленчуци, зърнени храни имало хибридни и т. н. Глоба 36 милиарда евро.
47
3
 
4
 
! Отговори
Един преди 9 години
А днес долара $ е почти 1.74 лева за долар!!! Този от "фалиралата" Америка де......
46
7
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Дойче инженерише бяха бити като мачка у дувар с танк, заварян на ръка от 14 годишни русначета. Хитлер го излъгаха, че великише дойчен панцирен са супер-дупер-пупер- виндаба, ама руснаците не се лъжат лесно.
45
1
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
всички лъжат, само въпроса е кого, кога и защо хващат. Погледнете нормите за разход, да не би да съответстват на обявените... Просто Германското правителство показа, че няма да защити собствената си индустрия. Ще го отнесат акционерите, чиито акции се обезцениха, няма да видят дивидент няколко години, а германските производители ще са по- неконкурентноспособни, защото по-трудно ще привличат финансов ресурс и на по-скъпа цена
44
2
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Няма такова нещо,иначе Фолксваген нямаше да си признават за измамата.А американските тръкове покриват еко-нормите,защото не са дизели. Тук не говорим за емисии CO2,ами и за всички замърсители от горенето.Проблемът за Фолксваген е ,че лъжат,че този техен дизел е в категорията най-чисти модели и се конкурираха с хибридите на японците, но всичко е било измама.
43
6
 
33
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
от 10.04.2015 до днес акциите на VW паднаха с 80%. Това ще повлече цялата авт. индустрия DE. Инвеститорите в DE в световен план ще претърпят сериозни загуби. VW ще плати на фалиралата САЩ 18 млрд. както си платиха швейцарските банки. Кой печели? Най-вече тези дето карат 6 и 8 цилиндрови trucks извън всякакви еко норми. Защото в САЩ няма френски и италиански автопроизводители. Ударът е по германските автопроизводители. Чиста проба протекционизъм скрит зад екологията.
42
2
 
8
 
! Отговори
До 63 преди 9 години
Ти още ли не си разбрал,че при техническите измервания не се хваща софтуера.Еколози са хванали измамата след като са се обърнали към учени да тестват автомобила в движение и змамата излезе. След това сигнализират на Агенцията за защита на ок.среда и ги хващат,а Фолксваген си признаха.
41
3
 
12
 
! Отговори
Хъммм до 61 преди 9 години
в един епизод на"Симсъните" ,Лиза спори в училище и защитава тезата ,че е добре да има повече електро автомобили , и опонентката я пита "А дали не е подобре да си караме старите коли и така ще спестим от рециклирането им (нужна е енергия) , ще спестим от пройзводството на нови (нужна е енергия ) и да не забравяме че енергията нужна за да се движат еко-автомобилите идва от АЕЦ и ТЕЦ....
40
5
 
3
 
! Отговори
Сп???нс преди 9 години
от доста време САЩ се опитват да подпишат договор за свободна търговия с ЕС и както всички сте си дали сметка напоследък ЕС = Германия и Германия=автомобилна индустрия ..... примерно
39
11
 
11
 
! Отговори
PD преди 9 години
И каква е логиката, в така разиграната ситуация ?VW признават вина в наличие на код, които лъже при тестове на двигателя. И никой не засече разминаването цели 7 години? Обяснението, че Американските лаборатории са нямали уреди за измерването на емисиите е наивно. Всяка мертологична лаборатория, разполага с уреди поне един клас по високи точности, за тариране на тези за по масова употреба. Когато са издали сертификат за пригодност за американския пазар, кой е разписал протокола и на какви данни?
38
2
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Az pyk razbrah,qe germanskite koli sa na stara slava i dizelite im ne pokrivat standartite zatova mamiat.
37
1
 
13
 
! Отговори
До PD преди 9 години
Хайде ако обичаш следвай логиката,а не теориите на коспирацията.Никой няма да си срине цената и имиджа на компанията,щото някой му казал да каже каквото трябва за да си срине частната фирма.Фолксваген официално признаха вината си и това е довод,твоето е теория на конспирацията без факти.
36
1
 
22
 
! Отговори
Васо преди 9 години
Сега Перник няма да може да ги побере.
35
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
на по-долния с недоразумението 20 V ....180 ПОНИТА да си види маслото и тогава да тръгва ...
34
15
 
3
 
! Отговори
PD do Anonimen преди 9 години
Ако ти се обадят от където трябва, и ти обяснят какво трябва, и от майка си ще се отречеш. Така че не изтъквай това кой какво си е признал за, за довод.