PISA - наклонената кула на образователната реформа

Рожбите на просветните промени изкараха най-ниските резултати от години
6 дек 2023 10:08, Стела Стоянова
78
PISA - наклонената кула на образователната реформа
Снимка БГНЕС, архив

Край на зубренето, тестовете стават по модела на PISA.

Под такива бодряшки заглавия бяха оповестени намеренията на МОН да въведе повече практически задачи в тестовете, за да бъдат учениците по-подготвени за живота. Нищо лошо, освен това, че с подобни обещания вече близо десет години просветните чиновници направиха българското образование на салата, местейки безцелно материал от по-горен в по-долен клас и променяйки изпитни формати. От което децата не станаха нито по-грамотни, нито по-подготвени за живота.

Всъщност стана точно обратното – резултатите на деветокласниците от международните тестове PISA, които бяха оповестени вчера, са най-ниските, откакто страната ни участва в това изследване. Те са последни по математика в ЕС и предпоследни – по четене. И тези деветокласници са точно рожба на образователната реформа, започнала през 2016 година със сериозни промени на програмите. Промени, направени с цел уж да имат по-практическа насоченост и със стремеж да подготвят по-добре учениците за живота. Резултатите са най-голямото доказателство, че реформата се провали.

Защото големият проблем на българското образование не са тестовете, а неговото съдържание. Или по-точно, липсата на една по-глобална концепция  за това какво искаме от образованието, какво трябва да представлява то, така че да създаде тези по-подготвени хора. Подобна промяна няма как да бъде направена от чиновниците в образователното министерство, защото те от години са едни и същи. И само чакат да бъде назначен поредният образователен министър, за да отупат от праха някоя позабравена учебна програма, да променят едно-две неща и да му я пробутат като реформа. И понеже министрите се сменят твърде често напоследък, така и няма шанс да се проследи какво става с въпросните реформи, носят ли те някаква реална промяна и било ли е въобще смислено провеждането им. За да не повтарям лафа за новия бардак и старите участници в него, само ще кажа, че в момента промените в образованието се правят от анонимни хора, които са заседнали в МОН или гравитират като експерти около министерството от години, но нито излизат с имената си, нито поемат някаква персонална отговорност за направеното от тях.

Резултатът е, че в момента училището готви учениците за тестове, а не ги образова. Готви ги да издържат някакво безсмислено „ниво“, в което част от въпросите са игра на тото, а не да прилагат знанията си в живота или професията. Впрочем то не дава и особено много знания, доколкото учителите все по-често са свеждани до аниматори, които трябва да забавляват и да правят фокуси, за да принудят някого да научи поне Питагоровата теорема. Учебниците са небалансирани и често пъти тежки, а познанията в тях са поднесени „на парче“, така че наистина е много трудно учениците да направят връзката какво означава това нещо, с какво е свързано и най-вече защо им е нужно то. И са такива, защото всички промени в програмите са с цел да се „натъпче“ материал, все едно по какъв начин и в кой клас, а не да се осмисли той. От натрупването на термини, често пъти ненужни, в учебниците по български език, децата не са в състояние да научат къде се слага пълен член и къде – запетая. Част от литературните термини спокойно могат да бъдат спестени за студентите филолози – не те са това, което ще събуди вкус към четенето. Същото в една или друга степен важи и за останалите предмети. На коренна промяна би трябвало да подлежи не само образованието, а самото отношение към него. И тя би трябвало да бъде подкрепена не само с декларации, а и с пари, въпреки че авторите на бюджета демонстрират категорично обратното мнение, орязвайки парите за образование.

Още по темата

Вместо да се дискутират тези теми, дори и образователният министър заяви вчера, че трябва да се адаптира системата, за да бъдат децата подготвени за новия формат на изпита. Не да научат нещо, а да си вземат изпита. Е, той така или иначе е знаел резултатите от PISA и е бързал да поднесе на публиката обвивката преди киселото бонбонче.

На практика резултатът от периодичните промени на изпитни формати и програми са само повече пари, наливани от родителите в частни уроци, защото при всички добри намерения, с които се реформира системата, това води само до повишен стрес – ще бъде ли прието детето в желаното училище. Цялата ни образователна система е сведена до изкачване от ниво на ниво, придобиване от сертификат на сертификат и от диплома на диплома.
И докато нейната философия е такава, всяка реформа е обречена. Нашата в момента е по-крива от наклонената кула в Пиза.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


78
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
34
1
 
3
 
! Отговори
АНАЛ-лизатор преди 8 месеца
ама имаме академик за министър председател и водач на парламентарна група, който всъщност ако погледнете е приравнилбобразованието до едно простичко Винету....не се учудвам...просто емигрирах и да тежко е ама се може и все още има странибв които образованието не е ПИЗдосАно....Единственото хубаво на Финландия е че всичко е еднакво и няма частно образование иначв нивото им интелектуално спрямо предишната ни образоеателна система е много ниско, но учат практично и ги профилират....
33
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
До О, божкеле.....и да махнеш въпросната, дереджето ще е същото
32
2
 
8
 
! Отговори
О, божкеле преди 8 месеца
Образованието е в супер кондиция. Вчера слушах Янка Такева, която е учителска синдикалистка от бай Тошово време. Какво да ви обяснявам повече. Карайте си с бабичката и не мислете за pisa. Във всеки един сектор копаем нови дъна. Важното е на бабата да й върви и заплатка и пенсия. Сигурен съм, че е много в час със съвременните образователни потребности и възможности. Нямам съмнение.
31
0
 
12
 
! Отговори
7 преди 8 месеца
Кой беше на власт през тези години!Кога ще понесе отговорност за катастрофата на образованието или шопския хитрец и сега ще се измъкне?Толкова много са престъпленията на властта в образованието , че може да се напишат томове книги за това!Само ще изброя няколко-назначаването от МОН до директорите на училища само на членове на СДС и ГЕРБ, а те свои учители съпартийци,без оглед на качества.В коя държава го има и какво качество ще очакваш?Единствената им функция е репресивната,защото друго не мога
30
2
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Единствената държава в света която е имала пожарникар за премиер не би следвало да очаква аплодисменти за по младото си поколение. С други думи казано като за Вас по простичко: крушките не падат по далече от крушата
29
1
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Какви реформи, бе... Една Янка Такева не могат да махнат, а тя е почти на 80 години!
28
1
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Цялото ни образование е една пародия! Точене на пари с делегираните бюджети, понякога даже с фиктивно записани ученици. Имаше случай на починало дете, което забележете, имаше даже оценки в дневниците, не просто се е водило присъстващо. Само това е достатъчно да си направи човек изводите!
27
4
 
11
 
! Отговори
Докога преди 8 месеца
Спрете да давате при на неграмотни учители. За да сте ги задържали? Що за безумен подход. Трябва реформа и половината от даскалите, в този им вид да се изрежат. 90-те бяха последните години с читави учители и деца, които имаха респект. По цял час съм седял и слушал, нямах смартфон. Новият сеят изисква друг подход. Обучението в този му вид е безплодно. Да не говорим, че повечето учители влизат, гледат само да не се убие някое и излизат. Заплатката края на месец и 3 месеца лятна ваканция е мотива
26
1
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Трябва учителите да започнат да преподават по старите учебници писани преди 89г. Със сигурност ще се намерят бройки, могат да извадят от тях темите по програма и да ги дават на децата да си ги разпечатват. Не е толкова трудно да се направи, стига да има желание.
25
2
 
20
 
! Отговори
така, де преди 8 месеца
Абсолютен срам! Дъно! Това е образователната реформа на суриката Денков!
24
1
 
33
 
! Отговори
Анчо преди 8 месеца
Който има дете и е решавал с него задачи по математика до 5 клас ще разбере защо е скапана образователната система. Някой си там в МОН така е изкривил дори и точна наука като математиката с което ме навява на мисълта да е умишлен процес който да направи децата по глупави. Всичко да се върне по старому, а тия "мислители" от МОН до един да бъдат уволнени и никога да не им е позволено да се занимават с образователната система!
23
2
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
До 21 Недей, моля те! Финландската система е като забавачка! После ще търсиш специалисти и ще се чудиш защо няма!
22
10
 
9
 
! Отговори
заплати преди 8 месеца
Нова реформа - учителят е на минимум заплата, докато не научи децата до степен, в която да се справя с практическите проблеми, представени в ПИЗА. И хич да не ми философстват. Онази система е далеч по-напредничава, по-ефикасна, иначе нямаше да са светлинни години пред нас
21
2
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Младите ще трябва да се борят за своето съществуване, да сменят една работа с друга и да работят каквото има и каквото им падне за да оцеляват. Красивата картинка на западната демокрация приключи.
20
12
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Да възприемем Финландската система, която е номер едно в света - основни познания по предметите и за живота, поднесени по интересен и забавен начин, които да се помнят, никакви домашни, ученето - само в училище. Нашите деца знаят формулата на оцетния алхидрид на мравчената киселина, а не могат да си вържат връзките на обувките.
19
3
 
3
 
! Отговори
До 18 преди 8 месеца
Видимо не си нормално
18
7
 
16
 
! Отговори
моля преди 8 месеца
Последни в класацията. А учителите искат още и още пари!
17
4
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Ето, идва още "по-достойна" смяна на днешните българи- тапунгери. Скоро световната цивилизация ще ви направи резерватче като за дефектирал клон на homo sapiens
16
26
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Застоя ни при социализма бе по модела на Москва . Учителите се появиха от Москва. Доведоха си и помагачи. Партииния секретари ,Генерали , Колхозници, Така безвремието продължи няколко поколения. И след 1989 трябваше реформи , промени нямаше учители . Подготвени за процеса . Всеки започна да се самообразова от тава което вижда и усеща. Политици , военни,, администратори . И пак модел от Москва . Създадохме си Олигархия с Монополи , която не е по западен модел.
15
3
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
След като чужденците искат ние да правим техни тестове и ни сочат с пръст, че сме последни, смятам, че е редно и те да направят нашите тестове! Нека да направят който и да е тест по математика за 9 клас и да видим какви ще са им резултатите! Аз знам какви ще са. У нас в 9 клас се учи това, което те учат чак като завършват! Изненадани ли сте? Всеки наш деветокласник, който си учи материала, може да реши задачите им от техните изпити за завършването им! Предизвиквам ги!