PISA - наклонената кула на образователната реформа

Рожбите на просветните промени изкараха най-ниските резултати от години
6 дек 2023 10:08, Стела Стоянова
78
PISA - наклонената кула на образователната реформа
Снимка БГНЕС, архив

Край на зубренето, тестовете стават по модела на PISA.

Под такива бодряшки заглавия бяха оповестени намеренията на МОН да въведе повече практически задачи в тестовете, за да бъдат учениците по-подготвени за живота. Нищо лошо, освен това, че с подобни обещания вече близо десет години просветните чиновници направиха българското образование на салата, местейки безцелно материал от по-горен в по-долен клас и променяйки изпитни формати. От което децата не станаха нито по-грамотни, нито по-подготвени за живота.

Всъщност стана точно обратното – резултатите на деветокласниците от международните тестове PISA, които бяха оповестени вчера, са най-ниските, откакто страната ни участва в това изследване. Те са последни по математика в ЕС и предпоследни – по четене. И тези деветокласници са точно рожба на образователната реформа, започнала през 2016 година със сериозни промени на програмите. Промени, направени с цел уж да имат по-практическа насоченост и със стремеж да подготвят по-добре учениците за живота. Резултатите са най-голямото доказателство, че реформата се провали.

Защото големият проблем на българското образование не са тестовете, а неговото съдържание. Или по-точно, липсата на една по-глобална концепция  за това какво искаме от образованието, какво трябва да представлява то, така че да създаде тези по-подготвени хора. Подобна промяна няма как да бъде направена от чиновниците в образователното министерство, защото те от години са едни и същи. И само чакат да бъде назначен поредният образователен министър, за да отупат от праха някоя позабравена учебна програма, да променят едно-две неща и да му я пробутат като реформа. И понеже министрите се сменят твърде често напоследък, така и няма шанс да се проследи какво става с въпросните реформи, носят ли те някаква реална промяна и било ли е въобще смислено провеждането им. За да не повтарям лафа за новия бардак и старите участници в него, само ще кажа, че в момента промените в образованието се правят от анонимни хора, които са заседнали в МОН или гравитират като експерти около министерството от години, но нито излизат с имената си, нито поемат някаква персонална отговорност за направеното от тях.

Резултатът е, че в момента училището готви учениците за тестове, а не ги образова. Готви ги да издържат някакво безсмислено „ниво“, в което част от въпросите са игра на тото, а не да прилагат знанията си в живота или професията. Впрочем то не дава и особено много знания, доколкото учителите все по-често са свеждани до аниматори, които трябва да забавляват и да правят фокуси, за да принудят някого да научи поне Питагоровата теорема. Учебниците са небалансирани и често пъти тежки, а познанията в тях са поднесени „на парче“, така че наистина е много трудно учениците да направят връзката какво означава това нещо, с какво е свързано и най-вече защо им е нужно то. И са такива, защото всички промени в програмите са с цел да се „натъпче“ материал, все едно по какъв начин и в кой клас, а не да се осмисли той. От натрупването на термини, често пъти ненужни, в учебниците по български език, децата не са в състояние да научат къде се слага пълен член и къде – запетая. Част от литературните термини спокойно могат да бъдат спестени за студентите филолози – не те са това, което ще събуди вкус към четенето. Същото в една или друга степен важи и за останалите предмети. На коренна промяна би трябвало да подлежи не само образованието, а самото отношение към него. И тя би трябвало да бъде подкрепена не само с декларации, а и с пари, въпреки че авторите на бюджета демонстрират категорично обратното мнение, орязвайки парите за образование.

Още по темата

Вместо да се дискутират тези теми, дори и образователният министър заяви вчера, че трябва да се адаптира системата, за да бъдат децата подготвени за новия формат на изпита. Не да научат нещо, а да си вземат изпита. Е, той така или иначе е знаел резултатите от PISA и е бързал да поднесе на публиката обвивката преди киселото бонбонче.

На практика резултатът от периодичните промени на изпитни формати и програми са само повече пари, наливани от родителите в частни уроци, защото при всички добри намерения, с които се реформира системата, това води само до повишен стрес – ще бъде ли прието детето в желаното училище. Цялата ни образователна система е сведена до изкачване от ниво на ниво, придобиване от сертификат на сертификат и от диплома на диплома.
И докато нейната философия е такава, всяка реформа е обречена. Нашата в момента е по-крива от наклонената кула в Пиза.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


78
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
74
5
 
6
 
! Отговори
32188 преди 5 месеца
Пиза е простотия,никой не зубри,както все се говори пропагандно.Пиза не е критерий,това е срив на образованието,по модел като в Западна Европа,където математика не се знае,нито нищо не знаят,дори и България не знаят къде се намира.Ето тези ще ни учат на науки....Зле сме с главите от рози сляп слугинаж
73
1
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 5 месеца
Образователната ни система произвежда инвалиди, повредени от тази система. И част от тях се вливат в същата система после и произвеждат себеподобни - образователни инвалиди. Е, това точно е промяната. Не е важно какви са фактите, а как се отчитат.
72
1
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 5 месеца
По училищата у нас редовно даскалята оставят децата да преписват, пишат им надути оценки и се лъжем всички, че знаят. Те в 12-ти клас са с реални знания за пети. Докато върви по тоя начин, все ще сму на опашката. Кого лъжем? Себе си само.
71
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 5 месеца
До 58 "Имате ли тестовете и решавали ли сте ги?" Я па ти! Гугъл можеш ли да ползваш? Има ги, погледни ги. Пълни са с грешки!
70
0
 
18
 
! Отговори
срам 3 преди 5 месеца
Ах, шокиращи резултати! Шокиращи са, тя цялата държава е шокираща - корупцията се вихри с пълна сила, прокуратурата прах не дава да падне върху големците, здравеопазване?!?! - който може, бяга навън да се лекува и т. н. Кое е наред, та и децата и тяхното образование. Ние май и хабер си нямаме колко сме затънали! Извънредни мерки - вкл. и в образованието.
69
1
 
11
 
! Отговори
срам 2 преди 5 месеца
Колкото до учителите - пари срещу резултати! И при никакви други обстоятелства!
68
3
 
12
 
! Отговори
срам преди 5 месеца
Стига философстване - последни са ни децата - нямат базови познания по математика и не могат а осмислят прочетения текст. Това е положението... Пък вие си пишете стратегии и искайте още пари от бюджета! Децата в училище имат 13 права, учителите само 3. Ако посмее учителят да го нахока, следва яростна реакция на родителите. Телефони и др. подобни в час. И на даскалята спря да им пука! Само пари искат, и толкова. И ето ви резултата. Ако ме питат мен - прусашка дисциплина в институцията УЧИЛИЩЕ!
67
4
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 5 месеца
До Аз съм..., ами нуждата от стругари вече не е същата като едно време. За целта има паралелки и не е необходимо всички да могат да дялкат дърво. За да си функционален днес са нужни други умения! Виж съседната новина, взел бърз кредит, не върнал парите, потрошили му главата. Крещяща е нуждата от финансова грамотност. Огледай хората по улицата. Имат крещяща нужда от обучение за емпатия. Та, светът върви напред. Какво е било по твоето време не е релевантно! Всичко се променя! Осъзнайте го!
66
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 5 месеца
До ужас, принципно си прав. Обаче, ако погледнеш написаното от теб ще видиш, че имаш доста пропуски. И то не само граматически или пунктуационни. Имаш и логически. Когато определяме грамотността на другите е редно първо да погледнем нашата си. Нали знаеш на къде сочат двата пръста? Иначе имаш право. И тираджиите във форума няма да те разберат, защото не мога да осмислят!
65
3
 
6
 
! Отговори
ужас преди 5 месеца
работя като подбор на персонал, в България има остра липса на професионални кадри и инвеститорите напускат страната. Теста не е виновен на тираджиите от форума,че са неграмотни. Само дето докато запада и теста са ви проблем, децата ви ще мият максимум чиниите, защото дори не разбират *** текст....па вие се сърдете на теста, ***
64
6
 
6
 
! Отговори
запознат преди 5 месеца
До ЛЕЛЕ КОЛКО СА УЧЕНИ и аз прочетох един тест - как със 100 метра телена ограда да постороя заграждение за кокошки и едно магаре. Къде ли в живота ще ми потрябва?
63
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 5 месеца
Най-доброто образование е средноковековното , докато не се научиш да мислиш не те пускат все повтаряш.
62
1
 
11
 
! Отговори
Аз съм... преди 5 месеца
...пенсиониран учител по трудово обучение. От 5 до 8-ми кл. научих всички материали като дървесина и метал, електротехника и приложението им в бита. Говоря за 1960-64г. В техникума за 4г. овладях струг, фреза, топла и студена ръчна обработка на метали, чертане, конструиране и дизайн. Това до 1968 г. Казарма. После учителски институт по специалността.Имах прекрасна база за ръчно и машинно обработване на всичко. Децата обичаха тия часове. Сега го махнаха, води се технологии, не работят нищо. Е?
61
2
 
4
 
! Отговори
и за какво преди 5 месеца
им е на българчетата образование,те се раждат милионери и преди да тръгнат на училище са вече милиардери,чичо ще ги назначи в неговата фирма,ще получават безбожна заплата без да са стъпили на работа(не говорим да свършат нещо) и готово,не виждате ли че народа се къпе в мляко,какво образование,какви 5 лв.,осигурени са до девето коляно,както сами казват най-bezsramno и не го крият
60
1
 
5
 
! Отговори
До 55 преди 5 месеца
Какво ще рече "още да намаляват" , та тя само расте последните години ,а насреща нищо . И всичко си зависи от учителя , при едната желание ,интерес ,задания и работа в екип - излезе жената в майчинство и вече трябва аз да преподавам наново уроците вкъщи при положение че са поне 10 часа в училище ( дете 4 клас)
59
4
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 5 месеца
До връзка с реалността, лириката на Яворов не ти е важна и в 12 клас. както и в университета. С нея нито започва, нито завършва грамотността. Нужните знания и умения са съвсем други! Архаизмите могат да се изучават, но по-скоро като събуждане на любопитство и обогатяване на обща култура. Но това не е ключово. И това е един от проблемите на образованието. Архаични типо, които не разбират какви умения и знания са необходими. Това, че на вас ви харесва... не значи, че е нужно!
58
2
 
6
 
! Отговори
връзка с реалността преди 5 месеца
За какво му е на някой да знае нещо за лириката на Яворов, като е готов още в 7-и клас да отиде да бърка бетон в Германия. Виж за там, при тия обстоятелства, може и да му е нужна ПИЗА.
57
2
 
18
 
! Отговори
ами преди 5 месеца
Ами ако направят една ПИЗА и за българското висше образование?!?!? Едва ли, те повечето студенти са на концерт на Галена или маат кючеци по дискотеките, не могат да ги накарат да направят тестовете, че са заети! Дано там от ПИЗА не посегнат, че...
56
1
 
17
 
! Отговори
резултат преди 5 месеца
Българското образование и то като българския футбол. Дали ще се отървем някога от Б. Михайлов? А в отговор на слабите резултати, бълг. учители и днес искат още пари. Наведете си главите, джанъм, за резил ни направихте в Европа. Срам!
55
2
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 5 месеца
До СТРАНДЖАТА, това от къде го знаете? Имате ли тестовете и решавали ли сте ги? Каква е компетенцията ви за да оцените тестовете ПИЗА?