Плашещ кризисен PR на Boeing: Провалът след катастрофата

Черна седмица за компанията изтри $25 млрд. от капитализацията й
18 мар 2019 21:30,
106
Плашещ кризисен PR на Boeing: Провалът след катастрофата
Снимка: Reuters, архив

Boeing преживя "черна седмица", през която 25 млрд. от капитализацията на американския концерн се изпариха, докато авторитетът на самолетростроителната компания се подкопаваше с всеки следващ ден. Управляването на кризата след трагедията с падналия самолет на Етиопските авиолинии.

"Ужасно" и "плашещо" излиза от устата на повечето експерти и бизнесмени, анкетирани от АФП за начина, по който Boeing управляваше кризата с инцидента със 737 MAX 8 на Етиопските авиолинии. Самолетът се разби на 10 март югоизточно от Адис Абеба, убивайки всичките 157 души на борда. Матю Йема, специалист по кризисна комуникация от компанията Peaks Strategies, коментира справянето на концерна със ситуацията като "Катастрофално", пише БТА.

Това е вторият тежък инцидент за последните пет месеца с модела, влязъл в експлоатация през май 2017 година. През октомври Boeing 737 MAX 8 на индонезийската авиокомпания Lion Air се разби, отнемайки живота на 189 души.

Разследванията продължават, но първите елементи, свързани с Lion Air, повдигнаха въпроса за вероятна засечка на системата за стабилизиране по време на полет, чиято задача е да не допуска рязко снижаване на самолета. Тази система е вече станалата известна "MCAS" (Maneuvering Characteristics Augmentation System - MCAS) за предотвратяване на аеродинамичен срив.

Още по темата

Boeing се ограничи с лаконично комюнике, публикувано след инцидента с Етиопските авиолинии, което се актуализираше веднъж на ден. И то въпреки факта, че Китай спря полетите на 737 MAX още на следващия ден, както впоследствие постъпиха и в Европа.

Зад кулисите самолетостроителната компания се активизира, за да не допусне същото да направят и американските власти.

За това колко деликатна е темата говори и фактът, че главният изпълнителен директор на концерна Денис Мюленбург дори разговаря по телефона с президента на САЩ Доналд Тръмп, за да защити 737 MAX, заявявайки, че машината е надежда.

Американската агенция по авиацията обаче в крайна сметка разпореди "временно" самолетите Boeing 737 MAX 8 и 9 да останат по пистите в САЩ.

"Арогантност"

"Това е американската арогантност", коментира пред АФП източник от самолетостроителния концерн, допълвайки, че "тази арогантност е опасна, защото показва, че работата не е била свършена правилно заради прекомерно доверие".

Експертите, също като източника от Boeing, изразяват неодобрението си от факта, че компанията не е реагирала бързо, а това е кардинална грешка, според тях, в ерата на социалните мрежи и прозрачността.

При такива ситуации "трябва да се предоставя максимален обем информации, посочва Матю Йема.

"Борсата и инвеститорите трябва да знаят дали има нещо, което не е както трябва и дали проблемът ще бъде решен", допълва той, отбелязвайки, че Boeing е трябвало да поеме инициативата временно да остави на земята 737 MAX още в понеделник с риск да си навлече гнева на регулаторните власти.

И макар да признава, че решението за спирането на самолет е от компетенцията на властите, Майкъл Приъм е на мнение, че Boeing най-малкото е трябвало да приложи принципа на "предпазния парашут", за да успокои широката общественост.

"Имаше голямо мълчание и именно то предизвика гнева на хората (...). Живеем в съвременен свят, в който се очаква определено равнище на прозрачност и на отговори много бързо", допълва този експерт по кризисни комуникации в Modern Impact в Минеаполис.

Според Ричард Абулафиа от Teal Group, Boeing е могъл само да изпрати технически персонал на мястото на трагедията и да продължи да анализира какво вероятно не е сработило.

И все пак трябва да отбележим, че съпротивата на американските власти да спрат самолета от движение поражда въпроси за връзките между Boeing и Американската агенция по авиацията.

Комисията по транспорта и ифраструктурата на Камарата на представителите изслуша в четвъртък сутринта ръководители на въздушния регулатор и планира да започне разследване на сертифицирането на 737 MAX, посочи пред АФП източник от Конгреса на САЩ.

Комисията иска освен това да изясни доколко пилотите са познавали системата MCAS и не изключва публични изслушвания.

Вдъхновяващият пример на BP

Освен вероятността семейства на жертвите да предприемат съдебни действия, друга последица от мълчанието на Boeing е, че пътниците вече се питат доколко надеждни са самолетите, на които те се качват, а така тяхното недоверие към самолетите 737 би могло да обхване и други машини на Boeing.

Една мащабна кампания в медиите, която да открои сигурността на самолетите на компанията или да изтъкне подвизите на военните й самолети би могла да бъде първата стъпка за връщане на доверието на широката общественост, коментира Матю Йема, подчертавайки, че Boeing би могъл да заимства рецептите на British Petroleum след петролния разлив през 2010 година в Мексиканския залив.

Това обаче, без съмнение, няма да бъде достатъчно, според източник, близък до самолетостроителя: "Ще бъде необходимо Boeing да работи истински, признавайки вината си, да обяснява, защото злото е сторено".

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


106
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
54
13
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До Анонимен 58Руски производител на съвременни двигатели НЯМА.....Няма да те нарека *** - това е нещо вкусно, а ти си нещо гнъсно. Просто и неграмотно. Руснаците произвеждат в момента най-добрите двигатели В СВЕТА. Освен за бойните самолети и хеликоптери, вече модерни двигатели за пътнически, транспортни и специални самолети. Десетки световни рекорди се правят само с най-добра техника.А авиационни двигатели произвеждат и Китай, Швеция, Германия, Украйна, Индия.Може би и Япония.
53
14
 
0
 
! Отговори
V преди 5 години
В Германия в момента влаковете и корабите преминават на водород .А зарядни водородни станции за автомобили никнат като гъби. Въпрос на време е бензинопилите в Европа да бъдат забранени. То и сега има еко такси . Ама ако някой друг направи самолети на водород ЕС ще отмени таксите съвсем ;) Това е бъдещето .
52
2
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Когато всичко е един балон от акции, чиято сена се определя само от слухове така става. Свободата всичко да е илюзорно.
51
4
 
3
 
! Отговори
ff преди 5 години
Интересно, ако не вярват на Боинг, на кого ли вярват. Аърбъс няма да запълни нишата, за останалите...кои точно са останалите?
50
2
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
В момента е под въпрос сертификата за сигурност на самолета (даден му е такъв за максимална сигурност), предстои разследване. Нещата не отиват на добре за Боинг.
49
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Канада ще преразглежда одобрението за летене на Boeing 737 MAX след нов тест за сертифициране от FAA.
48
4
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Ако смееш да се качиш на Ту-155 с водороден двигател, вози се...
47
1
 
5
 
! Отговори
men преди 5 години
когато нещо е прекалено хубаво да е истина най вероятно е фугезе. та и боинговата работа такава. очаквам сега тиквоний да подкрепи големия брат като купи 3 бройки за правителството и да ги цементира на летище софия. може и неколко за армията да ги ползваме като камикадзета срещу народните протести. тъкмо докато отлепи на летище софия че мое се забие пред президентството.
46
2
 
2
 
! Отговори
V преди 5 години
Споко с двигателите . Единственият самолет на водород и до сега си остава ту 155 ;) А бъдещето на двигателите е точно там .
45
4
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Самите производители на МС-21 казаха, че трябва да произведат поне 700 самолета, за да си избият разходите. Това значи минимум 10 години с техните темпове на производство. След 10 години евентуално ще изкарат някоя рубла печалвба.За това време Боинг и Ербъс ще са произвели над 5000 самолета.
44
4
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
В момента руснаците направиха преврат в двигателостроенето и достигнаха, а в някои отношения превъзхождат най-добрите двигатели на P&W, GE и R-R.Вчера излетя третият опитен МС-21, - Никакъв преврат няма, руснаците са назад с 15-20 години. МС-21 ще се продава с Прат енд Уитни. Преврати и революции има само в *** кра туни русофилски. МС-21 е безнадеждно пилеене на бюджет, ще се продава колкото и другия б0клук, Суперджета...
43
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Никой не се е отказал от Боинг, спрени са до изясняване на причините за авариите.
42
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Списък на отказалите се от този Боинг след катастрофите:ЕС (28 държави)АвстралияБермудаКанадаКитайЕгипетИндияИндонезияИракКувейтЛибияМалайзияМексикоМонголияХоландияНова ЗеландияОманПанамаСингапурШвейцарияТайландТурцияОбединените Арабски ЕмирстваСАЩ
41
1
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До Анонимен 50Откъде ти хрумна да пишеш за руснаците? Защо не напишеш за кенийците?А да, 45% от титана, който използва Боинг, е руски. И много от титановите детайли са НАПРАВЕНИ в Русия.В момента руснаците направиха преврат в двигателостроенето и достигнаха, а в някои отношения превъзхождат най-добрите двигатели на P&W, GE и R-R.Вчера излетя третият опитен МС-21, догодина е на конвейра. Заедно с Китай след 2 г. започват производството на далекомагистралния CR-929.
40
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
"Двете катастрофи на Боинг са елементарен саботаж."Със сигурност извънземните стоят зад този пъклен план.
39
0
 
1
 
! Отговори
ex преди 5 години
Двигателите са британски серия тренд,но тук май е новост за боинг и компютъра стабилизира самолета и тук се дънят засега.Еърбус нямат този проблем
38
6
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Еърбъс 320 нео не е нов самолет, а е същото като 737 МАХ - старият самолет с нови, по-икономични двигатели. Едни и същи фирми правят двигателите и на Боинг, и на Еърбъс. Двете катастрофи на Боинг са елементарен саботаж.
37
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Еърбъс вече намазаха 5 милиарда евро печалба от загубите на Боинг.
36
0
 
5
 
! Отговори
българина преди 5 години
най голямата лъжа в днешно време е юдейската игра наречена борса, за 2 дни 25 млрд по малко, като в тези 25 млрд са били забележете непроизведените 5000 поръчки! аз ако си купя най скъпите учебници по мениджмънт и автоинженерство, ще стана ли шеф на мерцедес????????? един ден фондовите борси ще бъдат официално закрити, след още 2 3 световни рецесии всички ще изреват, първата световна рецесия е 10 г след възникванаето на фондовата борса
35
7
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
само дето двигателите са проектирани за еарбус и ги слагат на боинг..-А на руските коптори какви двигатели слагат? Двигателят си е двигател - може да се сложи на всякакъв самолет. По принцип двигателостроителните фирми са американска, канадска, британска и една френско-американска. Руски производител на съвременни двигатели НЯМА.