"Новото нормално" във въздуха – силната турбуленция

Климатичните промени оказват пряко влияние върху теченията, в които попадат самолетите
28 май 2024 08:58, Елка Василева
36
"Новото нормално" във въздуха – силната турбуленция
Кадър: БНТ

Три инцидента с кошмарна турбуленция на борда само за седмица завършиха с над 40 ранени и един починал. Новото нормално - така експерти определят зачестилите турбуленции, посочва БНТ.

Самолет пътува от точка А до точка Б. Излитането е било успешно, достигната е необходимата височина и светлините за поставяне на колани за пасажерите са изключени. Изведнъж машината попада в мощна турбуленция.

За по-малко от седмица кошмарните пътувания във въздуха са най-малко три - над 30 души пострадаха на борда на самолет на сингапурските авиолинии от Лондон за Сингапур. Един от пасажерите получи инфаркт и почина, други 30 са ранени и настанени в болница.

Още по темата
След 5 дни стюард, с едва месеца стаж за турските авиолинии работи на полет Истанбул-Измир. Изведнъж самолетът рязко губи височина, а младият мъж е хвърлен към тавана и чупи гръбначен прешлен. Часове по-късно кошмарът се повтаря - този път полетът е на катарските авиолинии от Доха за Дъблин.

„ Както си седях, изведнъж самолетът започна да пропада. Наложи се да се хвана за предната седалка, за да успея да си сложа колана. Всичко се случи за по-малко от 20 секунди“, казва пътник.

„Връщах се от тоалетната. Сигналът за поставяне на коланите не беше включен. Изведнъж... уоооу. В следващия момент навсякъде се разхвърча храна от подноса. Имаше дори по тавана“, споделя друг пътник.

Ранени са 12 души - шестима от тях членове на екипажа.

„Самолетът започна да пропада, една от стюардесите буквално литна във въздуха, след което падна. Всички се паникьосаха, видях, че част от екипажа имаха наранявания, едната стюардеса беше с изкълчена ръка“, казва пътничка.

Професор Пол Уилямс, експерт по атмосферни влияния от университета в Рийдинг, Великобритания, изучава атмосферните влияния и турбуленцията повече от 20 години. Според него няма никакво съмнение, че климатичните промени оказват пряко влияние върху теченията, в които попадат самолетите.

 "Причината е най-вече в покачването на градусите. Знаете - когато се сблъскат студено и топло течение, се получава срез на вятъра и в резултат - турбуленция. От 1979 година случаите на силна турбуленция над Атлантическия океан са се увеличили с 55%", обясни професор Уилямс.

Според него в следващите 30 години случаите на екстремна турбуленция ще стават все повече. "Очакваме до 2060 година на места подобни инциденти да станат двойно, ако не и тройно повече. Мощната турбуленция е такава, която може да те изхвърли от седалката, ако не си с колан и да причини наранявания."

За по-безопасно въздухоплаване трябва да се изготвят специални прогнози за турбуленция, а да не се разчита единствено на обичайната метеорологична прогноза, казва още Уилямс. Такива има и в момента, а периодът, в който прогнозите са сравнително верни, е около 18 часа.

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


36
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
32
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Спрете самолетите и без това яко замърсяват въздуха. Изграждайте скоростни влакове.
31
1
 
1
 
! Отговори
До Анонимен 31 преди 1 месец
хъм явно наистина не знаеш какво представлява турболенцията и на какво се дължи! Поне си го признай! :)
30
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Спрете да летите и да пътувате и нещата ще се оправят.Трябва да се намали въглеродния отпечатък.Все пак 0.04% от атмосверата са въглероден двуокис те са причината за "Новото нормално" положшнието е направо апокалиптично.Ако не спрете полетите ,тецовете ,автомобилите за период от 100 години евентуално може да достигне 0.05% от атмосверата което не е много сигурно заради фотосинтезата.
29
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Дали не са самолети на един определен производител? Сериозно сега. Не е само до климата и въздушните течения, а и до умения на екипажа и персонала на производителя. И двете падат последните години покрай политики за наемане по квоти на жени и транс, както и все по-голямото желание за печалба на компаниите бързо и от там занижен качествен контрол.
28
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
До ДА УТОЧНИМ - И ОЩЕ НЕЩО, НЕ ЛЕТЯХА, АКО ИМАШЕ ИНФОРМАЦИЯ ЗА ЛОШИ УСЛОВИЯ, СЕГА ЛЕТЯТ ВЪПРЕКИ ВСИЧКО. ДАЖЕ СЕ РАДВАТ АКО ВЕТРОВЕТЕ СА В ТЯХНАТА ПОСОКА, СКЪСЯВА СЕ ПОЛЕТА. ВАЖНОТО Е ТРАФИК ДА ИМА.
27
3
 
9
 
! Отговори
ДА УТОЧНИМ преди 1 месец
ПРЕДИ 30 ГОДИНИ ЛЕТЯХА С КИЛОМЕТЪР-ДВА ПО-НИСКО,А СЕГА НА ДО 11КМ И ЗАТОВА ПОСТИГАТ РЕКОРДИ ЗА СКОРОСТ НАД ТЕХНИЧЕСКИТЕ ВЪЗМОЖНОСТИ НА САМОЛЕТИТЕ - ВИЖТЕ В ИНТЕРНЕТ.
26
1
 
6
 
! Отговори
Унуфри преди 1 месец
До 13 Пряката линия от точка А до точка Б? Ти плоскоземец ли си? Знаеш ли изобщо каква е формата на планетата? Очевидно, че турбуленция не знаеш какво е, но явно и геометрията ти е чужда ...
25
3
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Значи, хем пестят гориво, като не избягват зоните на турбуленция, хем има шанс да откажат някакъв брой хора да летят, от страх. Win-win за климатичните активисти.
24
5
 
2
 
! Отговори
До 13 преди 1 месец
Наистина. Мисля че преди 30-на години летяха на 10-11 км височина. Там турбуленция няма. Сега летят по-ниско и каквото стане.
23
3
 
1
 
! Отговори
АЙНЩАЙНОВА КРИВИНА преди 1 месец
УЧУДВАМ СЕ НА ИМПОТЕНЦИЯТА В МИСЪЛТА НА ЗАПАДНЯШКИТЕ ПРОФЕСОРИ,КОИТО НЕ ЗНАЯТ ЕЛЕМЕНТАРНИ ПОЛОЖЕНИЯ ОТ СТАТО-ДИНАМИКАТА НА ПОЛЕТА,НО НЕ Е ТУК МЯСТОТО ДА ГИ УЧА!!... ДА СЕ СГЪВАТ С РЪЦЕ НАД ГЛАВАТА В КРЕСЛАТА И ДА ТРЕПЕРЯТ!!!
22
12
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Някой да ви кара да се катерите по облаците...??? После олеле...Баба ви все на самолет е хвърчала. Кат не мое си седите на з.а.дниците ше търпите и пше стискате кълки!
21
1
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
По времето на Римската империя, нямаше толкова много случай на турболенция! Дори един случай нямаше!
20
3
 
32
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
"От 1979 година случаите на силна турбуленция над Атлантическия океан са се увеличили с 55%", обясни професор Уилямс.===Професоре, от 1979 г. броят на полетите се е увеличил над 1000 пъти. Колкото повече полети, толкова по-големи шансове някой да попадне в турбуленция. Цялата статия е поредната манипулация. Стига вече климатични простотии.
19
3
 
24
 
! Отговори
Шаши преди 1 месец
Нас ни интересува, каква е била турбуленцията през 18 век. Искаме данни и за IV век преди Христа. Да не се окаже че турбуленцията е била много по-голяма от сегашната. Поредния нискочел тутманик
18
2
 
10
 
! Отговори
Сата НАТО преди 1 месец
Самолетите икономисват гориво и не заобикалят буреносните масиви. -----///----- Тьпанар, турбуленция има и извън облаците.
17
1
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
С цел икономии на гориво и по-високи печалби самолетите вече не заобикалят турболентните зони. За повечето турболентни зони самолетите получават предупреждене, а и почти всички съвременни самолети са обурудвани с доплеров радар, който засича метео условията пред самолета. Самите пилоти преценяват дали е безопасно да преминат през нестабилната зона или да я заобиколят.
16
1
 
8
 
! Отговори
61 преди 1 месец
"университета в Рийдинг, Великобритания" Добре разсмивате! Няма нужда да четем вицове.
15
1
 
28
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Никога не си откопчавай колана в самолет, особено ако ще спиш или дремеш! Винаги го е имало това и ще го има- природа! Сега и тази глупост ще я припишат на зелената сделка и климатичните активисти ще ни проглушат ушите да спрем месото и да караме коли.
14
2
 
24
 
! Отговори
gg преди 1 месец
Случаите се били увеличили от 1979 г насам... Хм... а дали е възможно причината да е, че и полетите са се увеличили?
13
6
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Ако самолетите летяха по на високо и бяха поне два пъти по бързи турболенцията щеше да се избягва. Не може да летиш с 800-1000 км в час и да искаш да избегнеш турболенцията . Още по малко не разбирам ***-отските курсове които им дават с тотални завой избягвайки пряката права линия от точка А до точка Б??

Спонсорирани публикации