Европа бере първите горчиви плодове от вкопчването в електромобилите

Прибърза със залагане на електрификацията
27 апр 2024 21:00, Анисия Иванова
171
Европа бере първите горчиви плодове от вкопчването в електромобилите
Снимка: Bloomberg TV Bulgaria

ЕС прибърза със залагане изцяло на електрификацията и електромобилите като единствения вариант за бъдещето на автомобилните паркове. Електромобилите имат добри качества, но залагането само на един енергиен източник не е добра идея. Сега Европа бере първите горчиви плодове от това решение, като те няма да са единствените. Целта е автомобилният парк да бъде декарбонизиран, а електрификацията е един от възможните инструменти за постигането ѝ, а ние си представихме средството като цел и забравихме, че има други по-бързи, по-евтини и по-ефективни методи, това коментира Калоян Желев, автомобилен експерт, в предаването "Светът е бизнес" с водещ Ивайло Лаков.

На автоизложения в Китай се вижда пълната доминация на електромобилите в страната. Китай има повече контрол на наличието и залежите на литий, отколкото страните от ОПЕК разполагат върху петрола, каза Желев. Той допълни, че страната освен контрол върху лития, разполага и с усъвършенстваната технология при електромобилите, което прави крайният продукт опасно конкурентен.

Гостът обясни, че складовете на производителите на електромобили са пълни, тъй като продажбите се забавиха по света. Той допълни, че е било грешка от страна на Европа да се фокусира догматично само върху електромобилите и тяхното приемане, а сега ЕС се сблъсква с последствията на това решение. След като първите приемници на електромобилите се изчерпаха от пазара, тъй като вече притежават електрическо превозно средство, липсват достатъчно купувачи, които да поддържат пазара.

Взетите решения на управленско ниво в автомобилната индустрия дават отражения със закъснение, като чак сега се виждат проблемите от агресивното налагане на елекртомобилите. Гостът смята, че възобновяване на нормалното състояние на сектора е много трудно и то ще дойде със закъснение, ако се вземат решения сега. Тепърва ще станем свидетели на преките отражения на субсидиите, които бяха предложени от редица Западни държави за покупката на електромобил. Той допълни, че те накараха хората да се интересуват само от субсидията, а не от качеството на закупения продукт.

Гостът смята, че Tesla не разполага с впечатляваща технология на моделите си и е скептичен по отношение на изпълняването на обещаният от Илон Мъск електромобил за $25 000. Желев обясни, че Toyota е предприела правилния подход, като е били по-умерена и е заложила на хибридите.

„Резултатите са факт - те (Toyota) са най-мощната автомобилна компания в света, без значение от пазарната им капитализация. Вероятно ще останат, защото тази нагласа очевидно, след като 30 г. те инвестират последователно и плащайки много висока тактическа цена за развитието на тази технология, сега просто им предстои да берат плодовете, за това че си дават сметка, че не може да заменим целта със средството. Целта, ако все още смятаме, че има такава цел, е автомобилният парк да бъде декарбонизиран, а електрификацията е един от възможните инструменти за постигането ѝ, а ние тук си представихме средството като цел и забравихме, че има други по-бързи, по-евтини и по-ефективни методи, които са и по-малко рискови от пазарна и икономическа гледан точка.“

В България имаше идеи за субсидия за електромобилите, но тя не се въведе, като това може да се е оказало ползотворно за страната, тъй като сега може да се види какво ще предложи изчистеният пазар. Гостът каза, че ако разгледаме данните за регистрациите на автомобили у нас през първото тримесечие на тази година се отбелязва двуцифрен процентен ръст спрямо миналата година, като може да кажем, че сме подобрили резултатите от 2019 г. Делът на електромобилите сред продажбата на нови автомобили е паднал на почти наполовина, което отразява цялостните европейски тенденции.

От друга страна делът на хибридите се увеличава, а бензиновите автомобили остават доминиращи на пазара. Гостът обясни, че съвременните автомобили с двигатели с вътрешно горене не са толкова мръсни, колкото често се представят. На повърхността данните изглеждат добри, но геополитическият и макроикономическият климат около страната ни е фактор, който влияе сериозно на автомобилната индустрия.

Автомобилният парк в България остава най-старият в ЕС, като средната възраст е някъде около 20 г., но точни данни за възрастта липсват, тъй като не се измерва по начин, който да е съпоставим с другите страни от ЕС. Българинът употребява колата си по-дълго време, което изкривява търсенето и предлагането на първичния и вторичния пазар. Гостът очаква цените на вторичния пазара да продължат да се повишават, но въпросът е с какъв темп, тъй като факторите, влияещи над сектора са трудни за предсказване.

Целия коментар гледайте във видеото на Bloomberg TV Bulgaria

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


171
Още от Русия
Излезе ли Европа от газовата криза? Търговците вече се тревожат за следващата зима
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
59
14
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Към днешен момент с тези ниски цени на ФЕЦ и финансирането на 15к безвъзмездно от ЕС, нещата са ясни. Имаш ли къща, смело ФЕЦ. 0 разходи по електричката. Тествано и работи. Haters gonna hate, ама на светофара отнасям всичко с ДВГ под 600 коня. Разбира се, за дълъг път имаме СУВ плъгин хибрид. Все още България не е за електрички *** дълъг път, въпреки че сума ти приятели имам, които не слизат от Теслата.
58
5
 
42
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Самите коли са скъпи. Няма достатъчно зарядни станции .Батериите имат ограничен ресурс . Километрите с едно зареждане са твърде малко .Зимно време създават проблеми и батерията не издържа на студа .Лятно време жегата също е проблем .Има много потребители които след покупката на електрическа кола , после се връщат към кола с двигател с вътрешно горене .Нежелани са на вторичен пазар .Бързо губят стойност .
57
9
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
По добре електрокари, по евтини и надеждни са. Чините са доминант във всичко и чертаят пътя на зеления ЕС, който е в полза на чина.:))
56
2
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Гъделичкаме гърлото, дали нямам някоя алергия
55
3
 
21
 
! Отговори
крундел преди 3 седмици
зелените талибани са като истинските талибани, не че не трябва да се пази цапането, но с тези батерийки и зареждането от тец-ове на въглища е меганеумност.Всичко за да може едни пари да се преместят по едни сметки като комисионни от китайските другари за планините от батерии на електрички...
54
45
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Кой преди 5 години е мислил, че в България през 2024 ще има 15000 електрически автомобила? Тогава бяха 250. Не мога да гледам в бъдещето, ама след още 5 години сигурно ще са 100000. После 500000 и така. На бензиностанцията с ракети това не и харесва естествено.
53
3
 
42
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Светът се е Развивал до сега .Благодарение на ДВГ! На него дължим развитието си като нации!! Нововъведенията в акумулаторното " задвижване" нека се развива никой не му пречи! Но Не може от Раз,да разчитаме на иновации в тази сфера!!
52
20
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Копейке, ти българин ли си или руснак в крайна сметка?
51
24
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Ко се джавкате бе, Китай дръпна здраво както и щатите и Южна Корея, if-Робата, ефропата де както нАгличаните дет си мислят че пак ше са империя не се стегнат, ше седат гладни... В Англия само MG-electric имат свястна електричка, виждам VW, но най вече Tesla, но Китайската BYD е много добра, има много kia Nero... Електрическите са настоящето и бъдещето сплескани бензинджииски и дизелови кратни, дишайте ауспуха кат ви е малко гумнето в кратуните
50
3
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
До АнонименДо 52А аз на теб, евроджендър клесав!!!
49
31
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Смрадлива копейке, съгласен ли си на сделката бе бооклук. Пробит долар за прекрасна рубла.
48
2
 
21
 
! Отговори
До анонимния пробит преди 3 седмици
Със сигурност сте доста миризлив ,след като говорите постоянно за смрадливост.И вашата не е лесна
47
4
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Тука нема кой да ти тури минус
46
31
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Копейко смрадлива, давам ти по една велика рубла за всеки пробит долар. Съгласен?
45
3
 
20
 
! Отговори
До анонимен 45 преди 3 седмици
Какво е да си вече пробит долар а!!!!?
44
25
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Копейка, българите пътуват доста по-свободно в Шенген отколкото белорусите в русия
43
2
 
52
 
! Отговори
Христо преди 3 седмици
От всичко на тоя свят най жестоко се наказва глупостта.....Зелената сделка е вятър и мъгла ,начин за заробване на хората ,криеща се под фалшиви лозунги и идеали.
42
25
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
В росия огромен растеж, огромни заплати...и ни един русофил желаещ да бъде там. Странно.
41
7
 
34
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
А какво става с Шенген, приеха ли България най-после в Шенген? Българите защо не могат да пътуват свободно в ЕС? Българите не могат да пътуват свободно в Гърция, България защо не може да търгува свободно с Гърция! Нали ЕС е съюз на свободно придвижване на хора и на стоки. Ама за българите не може?
40
17
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Ми значи вие копейките и русофилите заминавате за русия. Кога?