Експерт предупреждава: Шофирането със зимни гуми в порой може да ни убие

Най-голямата опасност е намаляването на сцеплението с пътната настилка
Обновена: 23 май 2024 07:27 | 23 май 2024 07:10, Анисия Иванова
98
Експерт предупреждава: Шофирането със зимни гуми в порой може да ни убие
Снимка: БГНЕС, архив

Водачите, които все още не са сменили зимните гуми с летни трябва да имат предвид, че "пропускът” съвсем не е невинен. Движението на автомобила със зимни гуми в дъждовните периоди може да доведе до сериозни катастрофи.

"Конструкцията на зимната гума не е с широки надлъжни канали, а с напречни нарези, за да изхвърля снега. Освен това при първите капки, още когато не е отмил праха по пътя, дъждът образува тип каша, която на пръв поглед не се забелязва, но при рязък стоп спирачният път се удължава с 25%. Те трябва да имат достатъчно дълбок грайфер. Колкото е по-голям е той, толкова повече вода вадят от пътя.” За това алармира автомобилният състезател и експерт Румен Дунев.

"При дъждовно време най-голямата опасност е намаляването на сцеплението на гумите с пътната настилка, там, където има локви или обилен дъжд. При високи скорости се получава хидродинамичен клин между колелото и пътя, а явлението се нарича аквапланинг. Това е ситуация, в която автомобилът има нулево сцепление. В такива условия не може да променим посоката на автомобила или да завием, или да задействаме спирачките и да спрем. За да не попадаме в такива опасни условия, първото важно нещо е скоростта, но второто е гумите да са летни. Това трябва да подскаже на водачите, че във време на ежедневни и обилни валежи, както сега, е жизнено важно да сменят зимните гуми”, каза още Дунев.

Правилното налягане в тях също е от особена важност при движение върху мокра настилка. Нормално напомпаните получават достатъчно сила от въздуха вътре, така че тежестта се разпределя равномерно по широчина. Малко хора обаче са наясно, че наред с неправилното износване, пониженото налягане в гумите повишава значително риска от аквапланинг.

И още, важно за шофиране под дъжда - дистанцията също е определяща за безопасността. Препоръчва се и да се кара в средната лента, тъй като водата винаги се трупа в краищата на платното, заключават специалистите.

А май се оказа месецът на пороите. В такъв период от годината шофьорите трябва да са особено внимателни. Мокрото време не само затруднява движението по пътищата, образува километрични задръствания и изнервя шофьорите, но и често е предпоставка за катастрофи и други пътни произшествия. Тук поддръжката на автомобила е от ключово значение, пише "Труд".

Припомняме, че при акция "Зима” Пътна полиция следи за дълбочината на грайфер на гумите над 4 мм. В летния период обаче, всеки водач сам и на своя отговорност преценява с какви гуми да шофира. Проверка показа, че цената на нови летни гуми тръгва от около 50 лв. за брой. В зависимост от характеристиките и марката обаче, се предлагат и гуми над 1000 лв. за брой. Тук не е включена цената за труд на гумаджията.

Преди около две седмици именно неподходящи гуми и несъобразена скорост станаха причина за катастрофата в Пловдив, при която младият Кристиан Екмекчиян уби себе си, приятелката си и прати други двама младежи в болница. Експерти твърдят, че 21-годишният младеж е карал с над 200 км/ час върху мокра настилка.

От мястото на инцидента до първото кръстовище са 100 м., а спирачен път изобщо липсва.

Установи се и че гумите са били крайно неподходящи за дадените условия.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


98
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
51
3
 
16
 
! Отговори
анонимен преди 1 месец
Вече изобщо не се връзвам на тия приказки от 1001 и една нощ за смяната на зимни с летни гуми и обратното. Карам си с всесезонни и си спестявам 2 пъти годишно чакане на опашки при гумаджии. Зимите отдавна не са това което бяха и няма никакъв смисъл от това сменяване на гуми, единствено гумаджиите си пълнят гушите. Единствено има смисъл да слагаш зимни гуми ако си запален скиор и през ден си в планината.
50
1
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Kaрам от години "Вредещайн" всесезонни, и съм безкрайно доволен! Но на нещото наречено магистрала, посока Бургас, в 70% от пътя карам с под 90 в дясната лента! Иначе рискувам да се пребия!
49
0
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Най-интересното е, че няма стандарт, който да задължава производителя за дълбочина на нови гуми. "Дълбочината на протектора е избор и решение на конкретния производител".
48
1
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Aз като вляза в бокса и слагам сликове за по-добра скорост - нагрети до 80 градуса. Направо летя! Няма мокро, няма сухо, газя всичко наред - по тротоари и читалища с моя дзвер за триста бона!
47
3
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Без да гледаме шарката на протектора, зимните гуми винаги ще имат предимство срещу аквапланиг, защото дълбочинатана протектора е около 10 мм като са чисто нови. Летните от фабриката излизат със ок. 7 мм. Та, няма как да повярвам на това което пише тук.
46
0
 
37
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
То и с летни гуми да караш със 100+ км в час в порой, може да те убие! Карайте със съобразена скорост! Скоростта убива, а не гумите!
45
3
 
9
 
! Отговори
Зозо преди 1 месец
Само нови гуми. Другото са глупости.
44
0
 
5
 
! Отговори
До И - преди 1 месец
Палиш ли зимата и се грееш да ти е топличко :)
43
2
 
23
 
! Отговори
Дървен Шоп преди 1 месец
,, Експертчето " а бе като се кара в киша - разтопен сняг , каква е разликата ?! Пълни глупости си написал !
42
4
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Може да ни убие самият порой. Не е спирало да вали и гърми откак Главчо узурпира властта.
41
2
 
19
 
! Отговори
И преди 1 месец
както вече от години в Южна България няма истинска зима, а валят основно дъждове, какво правим със зимните гуми бе г-н експерт?
40
1
 
25
 
! Отговори
Malii kak ni lxjat преди 1 месец
Тоя псевдо експерт трябва да прочете доклада на Bridgestone за стабилността на автомобила при условия на не суха настилка. Те доказват експериментално(не говорят пияни простотии) че е в пъти по добре да сте със зимни гуми при мокро време, и доказват важността задните гуми да имат по добър грайфер от предните за да се преодолее центробежната сила която ни завърта. ЕКСПЕРТИ УВОЛНЕНИ СТЕ!
39
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Сега Кирчо ще излезе и ще започне да ви маха назидателно с пръст, че не бива да правите така.
38
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
НСО също!
37
0
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Ако не сте със супер превишена скорост може да се оправите като подадете газ и завъртите волана леко по посока на пътя. Важи при подхлъзване и в локва и в сняг, без значение от гумите.
36
1
 
11
 
! Отговори
BG EXPERT преди 1 месец
СТРАНАТА НА ЕКСПЕРТИТЕ.............................ЗИМНО ВРЕМЕ МНОГО ПОКИШАВО СЛАГАЙТЕ ЛЕТНИ ГУМИ
35
2
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
На Румбата сервиза яко сменя гуми слагайте зимни, летни, есеени, пролетни, за дрифт, за по-голЕм дрифт да има яко берекет... Ако караш с 50 в града и по капли да си пак ще спреш навреме и няма да утрепеш никой. Истината е че България става субтиропичен пояс където спокойно вече може да се кара с всесезонни гуми, тъй като зима почти няма. И като си спестиш 4х20 лв. два пъти годишно от смяна на една гума при изедник гумаджия като Дунев мотор спорт сервиз то за 4 години цената и си я избил!
34
3
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
До Сто34 - що не пробваш с унироял, а?
33
1
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
в малкия язовир дето беше вчера кръговото на 4ти км дето му е на 500м от сервиза на тоя "експерт", с какви гуми препоръчва да се кара? ***
32
1
 
18
 
! Отговори
Карлос Сайнц преди 1 месец
Вчера като гледам снимките в София движение не е имало, щото тапите са били огромни, та гумите са нямали значение.