Какъв е самолетът L-39ZA "Албатрос"?

Първият такъв самолет получаваме през 1986 година
13 сеп 2024 15:08, Инна Ангелова
79
Какъв е самолетът L-39ZA "Албатрос"?
Снимка: Кадър Youtube

Катастрофиралият самолет на авиобаза Граф Игнатиево е L-39ZA "Албатрос”. Самолетът е учебно-трениворъчен и е бил в подготовка за утрешните демонстрации. Празненства трябваше да има по случай 20 години от приемането на България в НАТО и 35 години от приемането на самолет МиГ-29 на въоръжение в българските Военновъздушни сили.

Още по темата
След инцидента тържествените събития бяха отменени. В момента се провежда разследване, съобщава bTV.

Какъв е самолетът L-39ZA “Албатрос“?

Aero L-39 Albatros е реактивен тренировъчен самолет, проектиран и произведен от Aero Vodochody в Чешката република. В допълнение към извършването на основно и напреднало обучение на пилоти, той е летял и на бойни мисии.

Проектиран е през 60-те години на миналия век като наследник на Aero L-29 Delfín - тренировъчен самолет с реактивен двигател. Извършва първия си полет на 4 ноември 1968 г. и става първият тренировъчен самолет в света, оборудван с реактивен двигател.

Масовото производство на L-39 Albatros продължава през 1971 г. Година по-късно той е официално признат от повечето страни от Варшавския договор като предпочитана от тях машина за тренировъчни полети.

През 90-те години на миналия век той става популярен и сред операторите на граждански полети. До края на века повече от 2800 L-39 обслужват над 30 военновъздушни сили.

Производството на оригиналния L-39 приключва в средата на 90-те години, като поръчките намаляват значително след края на Студената война. През юли 2014 г. Aero Vodochody обяви пускането на пазара на L-39NG - подобрена и модернизирана версия на L-39. През 2023 г. производството на L-39NG е възобновено.

"L-39ZA “Албатрос" е високоманеврен реактивен учебно-боен самолет, предназначен за първоначално и напреднало летателно обучение, както и за първоначално обучение и усъвършенстване на летателните умения на екипажите по бойно използване“, посочват от Министерството на отбраната.

На 17 септември 2016 г. България чества 30-ата годишнина на L-39ZA “Албатрос“. Министерството на отбраната публикува видеоклип, с който я отбелязва. Българската поръчка за този тип самолети датира от 1985 г. – общо 36 самолета, разпределени в две ескадрили. Първата от тях е от състава на втори и учебно-боен авиополк (УБАП), базиран на летище "Каменец“.

Тя получава 12 самолета през 1986 г. и още няколко през 1987 г. Втората ескадрила получава 12 броя L-39 ZA през 1990 г. През 1987 г. е доставен и тренажор TL-39, монтиран във ВНВВУ “Георги Бенковски“ – Долна Митрополия, коментира авиофорум “Гражданска авиация“.

Първата група български пилоти – общо 10 души, както и инжерено-технически състав, заминават на курс за приучване на новия самолет през март 1986 г. Той се провежда в учебния център на ВВС на Чехословакия в Кошице.

Курсът е с продължителност два месеца. През месец май летателният и инженерно-техническият състав са допуснати до полети и експлоатация на самолета с отлични резултати. Първият L-39Z A с борден номер 827 каца на българска земя и е зачислен в 2-и УБАП, летище “Каменец“, на 1 септември 1986 г.

Новият самолет служи за замяна на остарелите самолети за повишено летателно обучение УМиГ-15 и МиГ-17 в една от ескадрилите на 2-и УПАБ, а другата по това време лети на МиГ-21. След извеждането от въоръжение на МиГ-21, и двете ескадрили на полка в "Каменец“ са превъоръжени с L-39 ZA.

През юни 2006 авиобаза “Каменец“ е закрита и самолетите са включени в състава на новообразуваната Военновъздушна учебна база “Георги Бенковски“ – Долна Митрополия.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


79
Още от Избори 2024
Борисов предлага джентълменско споразумение на фона на едно провалило се такова
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
69
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 4 дни
До полковник Колев като се има в предвид и колко бяха ниски стандартите в ссср реално си Трябва 7 години но те караха на 2-3 ....
68
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 4 дни
38 годишма бангия кърпен с още по стари 4асти на бракувани преди него
67
0
 
2
 
! Отговори
Банкеръ преди 4 дни
Мамицата им дървета излизат внезапно пред самолета.За пореден път ставаме за смях в НАТО.Този път в слънчево време,супер видимост,без вятър.Сигурно Путин го е свалил с някакво оръжие от космоса.Жалко за пилотите.
66
0
 
3
 
! Отговори
БМП-1 преди 4 дни
А бойните машини на пехотата , които са над 50-55 години, от около 70-та година... Всичко е тотално амортизирано и се ремонтира с пари, "дарения".
65
1
 
3
 
! Отговори
полковник Колев преди 4 дни
Завършил съм две годишно обучение за пилот,в бившия СССР и това се смяташе по техните стандарти за недостатъчно. А тези "колеги" са тренирали само два месеца - нямам думи....
64
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 4 дни
тия самолети са взети още докато бяхме комунисти
63
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 4 дни
вие бихтели карали 38 годишна кола ремонтирана с 4асти от още по стара такава .. няма да коментирам модела имаси и + и - но като им е истекло времето
62
2
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 4 дни
ВСА имаме един куп *** добре платени с боноси пенсий дето само него Ухде могат да подържат а и команата им верига .... одавна поколението на радевци късен соц и 90 трябваше да се оволни и да се мине на нодерен у4ебен санолет Примерно Южно Кореския Т 50
61
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 4 дни
конкретно тия дето имаме са стари на 40 + лазарника
60
4
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 4 дни
Самолетите са на по 30 години, ако са подържани, не би трябвало да има проблем. Възможно е да е пилотска грешка.
59
5
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 4 дни
Oz генерала каза, че с този самолет се кара приятно и че били супер. Защо търсите проблема в самолета?
58
1
 
7
 
! Отговори
Тоест изтекъл преди 4 дни
За пореден последен път ресурсът на този самолет е удължен със 7,5 години през 2013г. , тоест изтекъл през 2020-та година.
57
1
 
8
 
! Отговори
Бракма 38 преди 4 дни
Как какъв? Бракмна 38 години. Моделът е на близо 60 години. Старши-лейтенантът е 10 годин по-малад от бракмата.
56
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 4 дни
Паднал защото не е минал годишен технически преглед..
55
4
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 4 дни
Самолетът има още много летателни часове в аванс, не е чак толкова стар. По скоро намирисва на умишлено повреждане при техническата поддръжка.
54
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 4 дни
Попитайте Ал-бънди, нали е пилот?
53
1
 
2
 
! Отговори
До недоучил преди 4 дни
До 49. Анонимен. Самолети на по 35 години... Някак си... Нали се сещате... . . . . А законите на аеродинамиката са още по стари! Е и?
52
2
 
1
 
! Отговори
До недоучил преди 4 дни
До 49. Анонимен. Самолети на по 35 години... Някак си... Нали се сещате... . . . . А законите на аеродимакута са още по стари! Е и?
51
9
 
14
 
! Отговори
Копейко преди 4 дни
Още едно доказателство, че мястото на България не е в НАТО! Най-добре да сме с Русия! Утре като започнат войната с НАТО, какво ще правим?
50
4
 
3
 
! Отговори
Хипотетично преди 4 дни
При добра поддръжка са добри самолети. Това, че е стар модел не е проблем ако е минал реновация .