Какъв е самолетът L-39ZA "Албатрос"?

Първият такъв самолет получаваме през 1986 година
13 сеп 2024 15:08, Инна Ангелова
79
Какъв е самолетът L-39ZA "Албатрос"?
Снимка: Кадър Youtube

Катастрофиралият самолет на авиобаза Граф Игнатиево е L-39ZA "Албатрос”. Самолетът е учебно-трениворъчен и е бил в подготовка за утрешните демонстрации. Празненства трябваше да има по случай 20 години от приемането на България в НАТО и 35 години от приемането на самолет МиГ-29 на въоръжение в българските Военновъздушни сили.

Още по темата
След инцидента тържествените събития бяха отменени. В момента се провежда разследване, съобщава bTV.

Какъв е самолетът L-39ZA “Албатрос“?

Aero L-39 Albatros е реактивен тренировъчен самолет, проектиран и произведен от Aero Vodochody в Чешката република. В допълнение към извършването на основно и напреднало обучение на пилоти, той е летял и на бойни мисии.

Проектиран е през 60-те години на миналия век като наследник на Aero L-29 Delfín - тренировъчен самолет с реактивен двигател. Извършва първия си полет на 4 ноември 1968 г. и става първият тренировъчен самолет в света, оборудван с реактивен двигател.

Масовото производство на L-39 Albatros продължава през 1971 г. Година по-късно той е официално признат от повечето страни от Варшавския договор като предпочитана от тях машина за тренировъчни полети.

През 90-те години на миналия век той става популярен и сред операторите на граждански полети. До края на века повече от 2800 L-39 обслужват над 30 военновъздушни сили.

Производството на оригиналния L-39 приключва в средата на 90-те години, като поръчките намаляват значително след края на Студената война. През юли 2014 г. Aero Vodochody обяви пускането на пазара на L-39NG - подобрена и модернизирана версия на L-39. През 2023 г. производството на L-39NG е възобновено.

"L-39ZA “Албатрос" е високоманеврен реактивен учебно-боен самолет, предназначен за първоначално и напреднало летателно обучение, както и за първоначално обучение и усъвършенстване на летателните умения на екипажите по бойно използване“, посочват от Министерството на отбраната.

На 17 септември 2016 г. България чества 30-ата годишнина на L-39ZA “Албатрос“. Министерството на отбраната публикува видеоклип, с който я отбелязва. Българската поръчка за този тип самолети датира от 1985 г. – общо 36 самолета, разпределени в две ескадрили. Първата от тях е от състава на втори и учебно-боен авиополк (УБАП), базиран на летище "Каменец“.

Тя получава 12 самолета през 1986 г. и още няколко през 1987 г. Втората ескадрила получава 12 броя L-39 ZA през 1990 г. През 1987 г. е доставен и тренажор TL-39, монтиран във ВНВВУ “Георги Бенковски“ – Долна Митрополия, коментира авиофорум “Гражданска авиация“.

Първата група български пилоти – общо 10 души, както и инжерено-технически състав, заминават на курс за приучване на новия самолет през март 1986 г. Той се провежда в учебния център на ВВС на Чехословакия в Кошице.

Курсът е с продължителност два месеца. През месец май летателният и инженерно-техническият състав са допуснати до полети и експлоатация на самолета с отлични резултати. Първият L-39Z A с борден номер 827 каца на българска земя и е зачислен в 2-и УБАП, летище “Каменец“, на 1 септември 1986 г.

Новият самолет служи за замяна на остарелите самолети за повишено летателно обучение УМиГ-15 и МиГ-17 в една от ескадрилите на 2-и УПАБ, а другата по това време лети на МиГ-21. След извеждането от въоръжение на МиГ-21, и двете ескадрили на полка в "Каменец“ са превъоръжени с L-39 ZA.

През юни 2006 авиобаза “Каменец“ е закрита и самолетите са включени в състава на новообразуваната Военновъздушна учебна база “Георги Бенковски“ – Долна Митрополия.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


79
Още от Избори 2024
Борисов предлага джентълменско споразумение на фона на едно провалило се такова
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
9
9
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 5 дни
Чешки самолет по съветцки образец, какъв да е... :))
8
1
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 5 дни
Като офицер от ПВО и ВВС съм участвал в стотици полети.При нас нямаше Л-ки.Миг 17,Миг 21 и заменен с Миг29.Имах щастието да ги посрещна и да се кача в кабината.Тогава на шлемовете имаше едно италянско устройство с поглед да се насочва ракетата.Дали още се ползват отдавна не съм чул.Факт че поне 70% от катастрофите ставаха със спарки(самолет пилотиран от двама летци).Причината за този феномен и до сега не съм срещнал.Тази Л-ка също е била спарка и продължава тъзната страница на катастрофите.
7
0
 
5
 
! Отговори
баба мара преди 5 дни
при кои министър са закупени парашутите 20 години в нато днес е ден на траургоспод ни го каза
6
3
 
3
 
! Отговори
Русия преди 5 дни
Натуту в "Москва за 3 дена" пак ли са отлага? Атлантическата трошка и 20 години България ф ОТАН.
5
1
 
2
 
! Отговори
познах ли? преди 5 дни
Смешен?
4
8
 
5
 
! Отговори
Елементарно Уотсън преди 5 дни
До Шоу... Ами той си е съветска технология но произведен в Чехословакия.
3
4
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 5 дни
Краварите до момента се смляха да плямпат че самолетът бил руски без да са се заинтересували какъв му е произхода . Жалки скааапаняци сте!
2
20
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 5 дни
Радев е виновен, той ги е урочасъл ! Импийчмънт веднага на руския агент със зеления чорап !
1
0
 
26
 
! Отговори
Шоу преди 5 дни
Леле ако беше руски,какви ли версии щяха да се пускат....