Европа бере първите горчиви плодове от вкопчването в електромобилите

Прибърза със залагане на електрификацията
27 апр 2024 21:00, Анисия Иванова
171
Европа бере първите горчиви плодове от вкопчването в електромобилите
Снимка: Bloomberg TV Bulgaria

ЕС прибърза със залагане изцяло на електрификацията и електромобилите като единствения вариант за бъдещето на автомобилните паркове. Електромобилите имат добри качества, но залагането само на един енергиен източник не е добра идея. Сега Европа бере първите горчиви плодове от това решение, като те няма да са единствените. Целта е автомобилният парк да бъде декарбонизиран, а електрификацията е един от възможните инструменти за постигането ѝ, а ние си представихме средството като цел и забравихме, че има други по-бързи, по-евтини и по-ефективни методи, това коментира Калоян Желев, автомобилен експерт, в предаването "Светът е бизнес" с водещ Ивайло Лаков.

На автоизложения в Китай се вижда пълната доминация на електромобилите в страната. Китай има повече контрол на наличието и залежите на литий, отколкото страните от ОПЕК разполагат върху петрола, каза Желев. Той допълни, че страната освен контрол върху лития, разполага и с усъвършенстваната технология при електромобилите, което прави крайният продукт опасно конкурентен.

Гостът обясни, че складовете на производителите на електромобили са пълни, тъй като продажбите се забавиха по света. Той допълни, че е било грешка от страна на Европа да се фокусира догматично само върху електромобилите и тяхното приемане, а сега ЕС се сблъсква с последствията на това решение. След като първите приемници на електромобилите се изчерпаха от пазара, тъй като вече притежават електрическо превозно средство, липсват достатъчно купувачи, които да поддържат пазара.

Взетите решения на управленско ниво в автомобилната индустрия дават отражения със закъснение, като чак сега се виждат проблемите от агресивното налагане на елекртомобилите. Гостът смята, че възобновяване на нормалното състояние на сектора е много трудно и то ще дойде със закъснение, ако се вземат решения сега. Тепърва ще станем свидетели на преките отражения на субсидиите, които бяха предложени от редица Западни държави за покупката на електромобил. Той допълни, че те накараха хората да се интересуват само от субсидията, а не от качеството на закупения продукт.

Гостът смята, че Tesla не разполага с впечатляваща технология на моделите си и е скептичен по отношение на изпълняването на обещаният от Илон Мъск електромобил за $25 000. Желев обясни, че Toyota е предприела правилния подход, като е били по-умерена и е заложила на хибридите.

„Резултатите са факт - те (Toyota) са най-мощната автомобилна компания в света, без значение от пазарната им капитализация. Вероятно ще останат, защото тази нагласа очевидно, след като 30 г. те инвестират последователно и плащайки много висока тактическа цена за развитието на тази технология, сега просто им предстои да берат плодовете, за това че си дават сметка, че не може да заменим целта със средството. Целта, ако все още смятаме, че има такава цел, е автомобилният парк да бъде декарбонизиран, а електрификацията е един от възможните инструменти за постигането ѝ, а ние тук си представихме средството като цел и забравихме, че има други по-бързи, по-евтини и по-ефективни методи, които са и по-малко рискови от пазарна и икономическа гледан точка.“

В България имаше идеи за субсидия за електромобилите, но тя не се въведе, като това може да се е оказало ползотворно за страната, тъй като сега може да се види какво ще предложи изчистеният пазар. Гостът каза, че ако разгледаме данните за регистрациите на автомобили у нас през първото тримесечие на тази година се отбелязва двуцифрен процентен ръст спрямо миналата година, като може да кажем, че сме подобрили резултатите от 2019 г. Делът на електромобилите сред продажбата на нови автомобили е паднал на почти наполовина, което отразява цялостните европейски тенденции.

От друга страна делът на хибридите се увеличава, а бензиновите автомобили остават доминиращи на пазара. Гостът обясни, че съвременните автомобили с двигатели с вътрешно горене не са толкова мръсни, колкото често се представят. На повърхността данните изглеждат добри, но геополитическият и макроикономическият климат около страната ни е фактор, който влияе сериозно на автомобилната индустрия.

Автомобилният парк в България остава най-старият в ЕС, като средната възраст е някъде около 20 г., но точни данни за възрастта липсват, тъй като не се измерва по начин, който да е съпоставим с другите страни от ЕС. Българинът употребява колата си по-дълго време, което изкривява търсенето и предлагането на първичния и вторичния пазар. Гостът очаква цените на вторичния пазара да продължат да се повишават, но въпросът е с какъв темп, тъй като факторите, влияещи над сектора са трудни за предсказване.

Целия коментар гледайте във видеото на Bloomberg TV Bulgaria

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


171
Още от Русия
Излезе ли Европа от газовата криза? Търговците вече се тревожат за следващата зима
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
119
22
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
До Анонимен (138) Чуя ли че някой закудкудяка на <Тъй> и ми става ясно че селското още е дълбоко в него! Нали така, провинциалистче неграмотно!!
118
35
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Когато някой от дивашки Булхаристан започне да дава акъл на развита Европа ми става толкова смешно. Тоя вместо да си руча качамака на село се пудри по медиите и се прави на учЕн.
117
5
 
25
 
! Отговори
Просветен илюминат преди 3 седмици
Ако всички в Америка минат на електрички ще имат ли нужната електроенергия за да си зареждат автомобилите?Биткойна расте в долари, долара все го крепят и за тези биткойни се изписа колко електроенергия отива.Земята ли е лудницата на Вселената?-Айнщайн
116
4
 
25
 
! Отговори
Американофилите, преди 3 седмици
що тъй жално ривети? Зелената мотика удря яко я? :)
115
4
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
До Анонимен а320 има разход 2400 кг керосин на час, а а380 1200 кг керосин на час, разхода не е на км, а на час, иначе много ги разбираш нещата, и това е статистика на европейска независима комисия, разбра ли "селско идиотче" хайде пак сметни вредните емисии, виждам, че си много добре със сметките.
114
4
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Странно как в България се разделихме на краварофили и патриоти!
113
12
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
До малко статистика Лъжеш селско идиоотче. Един самолет а320 гори около 2.3литра/100км на пасажер. Какви десетки хиляди коли те гонят?
112
5
 
24
 
! Отговори
ХАХА ХА ХА! преди 3 седмици
От статията се разбира че сметките на зелените са зеленясали защото от руския петрол се отървали на китайския литий се наденали!
111
8
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Форумните краварофилни загубеняци си куткудякат, Светът си върви напред. Китай печели. Тъй е било, тъй и ще бъде.
110
20
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Форумните русофилни загубеняци си куткудякат, Светът си върви напред. Тъй е било, тъй и ще бъде.
109
28
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
До 126 Март месец в завода в Гент беше произведен последният дизелов волвак. Волво вече произвеждат само електрички. Та карай си го със здраве, ама като ти се счупи следващото ти ще е електрическо.
108
6
 
30
 
! Отговори
малка статистика преди 3 седмици
един пътнически самолет за два часа полет изпуска емисии колкото десет хиляди коли за същото време, само в Европа във всеки един момент във въздуха има над хиляда самолета, а направете сметка за отровите и пак се замислете за лъжите с които ни обливате само и само да ни ограбите, най-голямата измама в днешно време. Алтернативните източници на енергия са измислени отдавна, но се крият умишлено.
107
20
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
До 131 Викаш програмистите са задръстени и карат електрички, пък ти селския лузер си отдръстен и караш голф 2.
106
9
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
До Електротехник Ей пред мене сега имам едни батерии АА. Съвсем друг вид са от тези в автомобила естествено. Пише срок на годност - 2029. Как го виждаш да имат саморазряд от 1% на ден? 38541
105
5
 
39
 
! Отговори
Електротехник преди 3 седмици
Батериите имат едно свойство за което никой не говори - саморазряд. Бензиновия автомобил като не се ползва изразходва 0 гориво. Електричката обаче като не се ползва изразходва от батерията 0,5% - 1% на ден. Това е огромно количесвто загубена енергия и изобщо не е екологично. Да не говорим за 10 годишния живот на батерията и невъзможното рециклиране
104
6
 
33
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Че то освен задръстени ИТ-та и разни дебели лелища, друг купува ли електрички ?
103
6
 
29
 
! Отговори
Бай ви Тошо преди 3 седмици
Електробоклуците се оказАха едни недоносчета... Ето това е целата истина!
102
6
 
24
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
а вредата от излезлите от употреби акумулатори - все още не могат да ги рециклират и са огромен замърсител
101
5
 
40
 
! Отговори
Така е .. преди 3 седмици
Света сам си наложи климатична бомба с тези електрички. Тепърва ще берем плодовете на този извратен климатичен експеримент.Само малки двуместни електрички ,само за града. Другото не става. ДВГ няма как да бъде убит.Служи ни вярно 130 години и ще продължава още много дълго. Няма ел. кораб или самолет. Или тежки строителни машини.Природата си знае работата.
100
0
 
27
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Нека да се произвеждат всякакви автомобили, то ще си покаже кои са най-рационални за употреба. Всеки си прави сметката - дали бензин, газ, дизел или електрик. Въпросът е да се поддържа автомобил в отлично техническо състояние. За съжаление у нас немарливостта е по-големи проценти от вечното хленчене че били скъпи новите автомобили и поддръжката на старите пак ила скъпа. Всичко си е до немарливост на собственика. Автомобил трябва да се поддържа както самолет се поддържа - абсолютно изправен.