ЕК вдига мита за китайски електромобили

Мярката влиза от 5 юли
4 юли 2024 20:10, Стела Стоянова
61
ЕК вдига мита за китайски електромобили
Снимка БГНЕС, архив

Решението е взето - ЕК обяви, че вносът на електрически превозни средства, произведени в Китай, ще бъде облаган с по-високи мита, като при това мярката ще влезе в сила незабавно, тоест от 5 юли.

Вдигането на митата се обсъжда доста време и предизвика много спорове, защото Пекин заплаши с ответен удар срещу ключови стоки от ЕС, пише "Сега".

Брюксел започна разследване заради съмнения, че Китай субсидира местните автомобилни заводи, което заедно с по-ниските разходи за труд и енергия им позволява да конкурират с много ниски цени производителите, базирани в Европа.   

След 9-месечна работа разследващите потвърдиха - Пекин осигурява държавни помощи по цялата верига на производството на  EV (електрически превозни средства) - от добива на материали за батериите  до транспортирането на готовите автомобили до пристанища в Европа. В резултат делът на китайските електромобили в Европа е скочил от скромните 3,9% през 2020 г. до 25% в края на 2023 г.

Вълната от евтин внос представлява „заплаха от икономическа вреда“ за индустрията на ЕС, която може да доведе до опустошителни загуби и да изложи на риск повече от 12 милиона преки и непреки работни места - това е мотивът на Брюксел да използва митническата тарифа, за да защити европейските автозаводи.  

Скокът на митата е разчетен така, че да обезсили дотациите от китайската държава. Ставките, които ще са в сила от утре, варират според това коя е компанията, какви са годишните й обороти и печалби и колко големи субсидии е получила. Така към действащите в момента 10% мито за BYD ще се добавят 17,4%, за Geely - 19,9%, а за SAIC - 37,6%.

Има друга група производители на ЕV в Китай - като Tesla, BMW и т.н, които са съдействали по време на разследването. За тях наказателната ставка ще е 20,8%. А за онези, които са отказали да сътрудничат - 37.6 на сто.   

"Наказателните" мита се въвеждат временно. Митническите власти ще изискват банкови гаранции, а не пари в брой, от китайските износители, което означава, че крайните клиенти може да не усетят веднага поскъпване.

Държавите членки ще проведат първо гласуване след две седмици, но то ще бъде необвързващо и ще служи за проверка на политическите нагласи, посочва Euronews. Митата ще останат в сила, докато не бъде взето окончателно решение след четири месеца, което страните могат да блокират с квалифицирано мнозинство.

Германия и Унгария са сред страните, които вероятно ще се противопоставят. За да бъде блокиран скокът на митата, са необходими гласовете на поне 15 държави. Междувременно Брюксел и Пекин ще потърсят решения, които да предотвратят превръщането на временно повишените мита в постоянни. Обрат обаче е малко вероятен, твърди Euronews.

Пекин обвини ЕК, че „преувеличава проблема със субсидиите“, и заплаши, че ще „вземе всички необходими мерки за твърда защита на законните права и интереси на бизнеса в Китай".

Факт е, че като ответен удар през юни Китай започна разследване за дъмпингов внос на свинско месо от ЕС.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


61
Още по темата: митоЕКелектромобили
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
19
1
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Порше, Тесла и Zeekr в ютюб - "Drag Race: Zeekr 001 FR vs. Tesla Model S Plaid vs. Porsche 918 Spyder"
18
1
 
16
 
! Отговори
Игра на полове преди 3 месеца
Така от ЮЕСЕЙ налагаха глоби и санкции на западни фирми стоящи СП2, защото според тях на Германия не и трябва руски газ, а й трябва по- скъп краварски втечнен газ. Сега пък Германия и ЕС налага големи мита ( санкции), защото китайците прават нещо по- евтино и качествено. Спомни си руска и краварска газ. В същото време 90% от ЕС купува още руска газ и нефт, но през др доставчици. Демокрация!!!
17
1
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Надушвам, че тези негодници им трябват данъци за финансиране на Украйна, правят го от зор, всичко друго е пълно безумие.
16
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Zeekr 007 - 2.6 секунди ускорение до 100 км/ч, пожизнена гаранция, цена 44 хиляди долара, обурудване както в немска кола лукс класа от порядъка на 120 хил долара.
15
13
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
На всички страни, които купуват руски петрол и съдействат на военнопрестъпницитенв Кремъл трябва да се наложи 50% наказателно мито
14
1
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Митата не са за китайците а за нас, ние плащаме сметката и тези начело на ЕС ще ги изринем!
13
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
ЕС вместо мита, да произвежда автомобили с ДВГ, чините да си карат електрическите фоерверки, които в ЕС няма кой с желание да ги купи.
12
1
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
В Германия си задават въпроса, защо в класацията за краш тест на Euro NCAP за 2023г. в топ 3 няма нито един немски производител, дори европейски, а там са само Тесла и китайски марки.
11
3
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Китайските коли са с пожизнена гаранция. Освен това салона е много по изпипан от немските, с много по качествени материали, всичко е направено монолитно и стабилно, почти винаги кожата е перфорирана с вентилация, а в немските вътре всичко е евтино, скърца и клапа, само колите от висок клас над 100 хиялди евро стават.
10
2
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
До Анонимен 9 Между другото панелите и перките също са китайски. Китай също така контролира към 90% от редките метали.
9
1
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Объркан съм, тази същата ЕК не пищеше ли неистово за зелената сделка, колко важна била за планетата? Явно зелената сделка им е само за да си затворим ТЕЦовете и да им купуваме панелите и перките.
8
2
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Новият Zhiji LS6 e с три пъти повече конски сили от BMW iX3 и струва само 41 хиляди долара за пълна комплектация. BMW iX3 с пълна комплектация е 80 хил долара. При това BMW iХ3 също е с китайска батерия.
7
2
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Така е като не можеш да предложиш нито по-добра цена, нито по-високо качество.
6
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Новият модел BMW iX1 вътре е по-зле и от лада. Някакви евтини пласмаси копчета за регулиране на седалките, head up дисплея пълна трагедия, всичко скърца вътре като при Тесла ако го натиснеш, всичко евтино. Батерията слаба, три пъти по ниска мощност конски сили от Тесла. 313 конски сили, ускорение до 100 км/ч 5,6 сек. за 313 hp са много зле. Шумоизолацията мизерна. И за това му искат 65 хиляди евро. 65 хиляди! A в Китай го продават за 52 хиляди, за 3 месеца продажбите са практически нула.
5
3
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Китай да сложи на мита на луксозните френски стоки.
4
1
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
До 2030 година китайските автомобили ще заемат 33% от световния пазар.
3
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Тоава ще си купя 30 годишен малийски дизел нов внос.
2
2
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
ми що бе, нали никой не ги купува?
1
3
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Тоест облагат крайния европейски потребител.