Нови правила – на колело и тротинетка с каска

На пешеходна пътека слизаш и буташ
22 юли 2024 11:00, Инна Ангелова
76
Нови правила – на колело и тротинетка с каска
Снимка: БГНЕС

Заради увеличаващия се брой пострадали от тротинетки се предвиждат нови промени в Закона за движение по пътищата. Така се стига до предложението каските да станат задължителни за всички, които карат тротинетки или велосипеди. Предложение има и да се увеличи глобата от 50 на 100 лева.

От юли 2020 г. в закона действа текст, който задължава да носят каски всички под 18-годишна възраст, които карат индивидуални електрически превозни средства (чл. 80А, ал.1, т.5). Това се отнася за младежите до 16-годишна възраст, които имат право да управляват тротинетка по градски улици, където разрешената скорост за автомобилите е до 50 км/ч, а също и за навършилите 14 години, на които е разрешено на тротинетка да минават само по велоалеите.

Според пътните полицаи тези правила масово се нарушават, особено в големите градове, а сега с летния сезон и по морските курорти. Затова предложението е каска да се носи поголовно от тротинеткаджиите от всякакви възрасти. Нещо повече - иска се същото правило, което отдавна е задължително за мотористи, да бъде въведено и за велосипедистите, така че всеки, който управлява двуколесно превозно без каска, да бъде глобяван.

Един и същи проект за промени на ЗДвП бе внесен от провалилото се редовно правителство на Николай Денков в 49-то Народно събрание и от служебното правителство на Димитър Главчев в 50-ото Народно събрание. В него се предлага глобата за липса на предпазен колан или каска от 50 лева да се увеличи двойно - на 100 лева, допълва в-к “Труд”.

Според Богдан Милчев, шеф на Института за пътна безопасност, високата глоба не е в състояние да уплаши никого или да го накара да сложи каска. Според Милчев за използването на тротинетки е необходима широка просветна кампания, за да може всеки да осъзнае колко е важно да се спазват правилата за движение.

“Знаете, че преди години масово в България не се закопчаваха предпазни колани в автомобилите, но имаше медийни кампании, при които постепенно хората се убедиха колко е важно да използват това обезопасяване. И не глобите доведоха до пълната промяна. Много от хората са съзнателни и без да е задължително можете да ги видите как управляват с каски и тротинетки, и велосипеди”, каза още Милчев.

Зам.-кметът по транспорт и градска мобилност на СО Илиян Павлов сподели, че тротинетките са важна част от алтернативната градска мобилност, наравно с велосипедите. В този смисъл следва да се стимулира ползването им, като същевременно се полагат усилия и за регламентиране на скоростта и при операторите за тротинетки под наем - местата, където те се паркират, за да не затрудняват пешеходното движение.

По отношение на инфраструктурата за тротинетки - всички изградени велоалеи са и за тротинетките. Така повишаваме безопасността като отделяме различните потоци - пешеходен, автомобилен, вело и тротинетки.

Необходимо е да се подобри драстично контролът на движението на тротинетките, макар че очевидно се срещат сериозни предизвикателства за това. Пътна полиция изпитва затруднения да контролира дори шофьорите на автомобили, които подлежат на много по-строг регистрационен режим и регулации, но за сметка на това при инциденти, щетите са много по-големи. В този смисъл е редно да се обърне внимание приоритетно на контрола за всички участници в движението и да не се изолират тротинетките.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


76
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
34
1
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
че в правилника от както се помня, колело се бута на пешеходна пътека
33
2
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Имам такава електричка. По равно със зарвден акумулатор стига до 25 км.скорост. Леко изкачване 20 км. По наклон надолу върви малко по бърже но си показва 25 км. Ами те и колелата ме изпреварват. А за книжка и регистрация трябва мощността да е над 250 вата и скорста да е над 25 км.В закона и сега го пише.
32
0
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Носенето на коланите не е от кампаниите, а от свикване, щото като ти се разпищи пищялката не се стои в колата и слагаш колана. Малцина са тези, които обезвреждат пищялката.
31
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
До Анонимен 20, експериментират с въздушни възглавници за пешеходци. По подобие на тези за мотоцеклетисти. Очаквам скоро да въведат закон всички пешеходци да са с подобни. Бутате някое хлапе с триколка и ставаш пуканка :)
30
3
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Всички, които се качват или слизат по стълби, задължително с каска и наколенки
29
10
 
8
 
! Отговори
ПРАВИЛНО преди 1 месец
Досега се правеха на луди тротинеткаджиите и велосипедистите ама сега ще плащат за простотиите си.
28
0
 
16
 
! Отговори
Хмммм преди 1 месец
Яко... то и сега ги има тези правила... лошото е, че някой като ти профучи на пешеходна с колело или тротинетка.... набиваш спирачки и няма кой да санкционира колоездачи и тротинеткаджии. Набиването на спирачки си е за твоя сметка и някой зъб на пътуващите с теб. За да имаш правила ти трябват осъзнати хора... а тук това е рядкост!
27
8
 
12
 
! Отговори
Сон Шонжмон преди 1 месец
Карам колело. Стигам пешеходен сфетофар. Слизам от колелото и чакам зелено за да бутам. Няма коли, всички пешеходци около мен притичват на червено.Не са ВИНАГИ проблема колоездачите. Народа е ***.
26
2
 
5
 
! Отговори
Европрец преди 1 месец
Направете им алеи само за тротинетки. След като има ВЕЛО алеи - значи алеи за ссмо ВЕЛОсипеди. Това е дескриминация на тротинетжиите!!!
25
4
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Пак ли за глоби мислите бе, пиявици мръсни! Ще ядете дървото, помнете ми думата.
24
4
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
А шофьорска книжка за тротинетка и талон за дупчене :)))
23
3
 
4
 
! Отговори
Да допълня... преди 1 месец
До Анонимус 16 Никой не маха ограничителите, те толкова си могат до 25км/ч. Тези до 100 км/ч. са специални ,и много по скъпи.Така си излизат от завода.
22
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
20 - по долу пише! - КОВЧЕЗИ.
21
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
до 8 - какво правят? - ами движат се. и едните и другите. ако могат, защото тротоарите са ги направили паркинги.
20
0
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Ама обикновените пешеходци, които са блъскани от тия какво да носят? Скафандри?
19
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Бизнесът с каски мак се разраства.
18
0
 
7
 
! Отговори
Ббб преди 1 месец
Дрън дрън. Досега защо не са глобявали като са имали това право..
17
1
 
9
 
! Отговори
Ти да видиш.. преди 1 месец
Май ще се стигне и пешеходците с каски.
16
5
 
10
 
! Отговори
Анонимус преди 1 месец
За тротинетките каските да са задължителни, защото развиват големи скорости, някои собственици им махат ограничителните и скоростта им стига 90-100км/ч, но за велосипедисти е пълно безумие каските.
15
5
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
На колело с каска. Тия са откачени. Ама и алчни. Отварят още хранилки за ушевите.