Учебни програми, оценяване, матури... Какви промени са нужни?

Откакто участваме в PISA, резултатите са разочароващи, каза Светла Петрова
12 апр 2024 16:05, Анисия Иванова
37

Националното външно оценяване е след по-малко от два месеца. Преди то да се проведе, отново се повдига въпросът за оценяването и качеството на образованието. У нас все още работим по шестобалната система за оценяване.

"Когато говорим и мислим за оценяването, непременно трябва да говорим и мислим за преподаването", каза Светла Петрова от "Фондация за образователна трансформация" в "България сутрин".

Оценяването показва измерване на постиженията на учениците, доколко са постигнати образователните цели, обясни тя.

"Когато в учебната програма очакваните резултати от образователните цели са заложени на най-ниските нива на мислене, каквито са възпроизвеждане, разбиране, приложение, но не залагат цели, свързани с аналитично-оценъчното мислене, критично мислене, е логично оценяванията да измерват тези по-ниски нива за уменията на мислене", уточни Петрова за Bulgaria ON AIR.

Министерството на образованието лансира идеята да се промени форматът на тестовете, припомни гостът.

"Тестовете да бъдат промени - в тях да се включат повече практически задачи. Няма лошо, но ние можем да включим практически задачи, но да не променим уменията, които искаме да измерим. Нашето НВО в момента ни дава информация доколко постигаме нашите цели, т.е. това, което правим в нашите класни стаи", конкретизира представителят на "Фондация за образователна трансформация".

Петрова напомни резултатите PISA от миналата година: "Не бяха добри. Откакто участваме в PISA, резултатите са разочароващи. Различава се това, което измерва PISA, от това, което ние преподаваме в класните стаи".

Според нея първото нещо, което трябва да се промени, е по отношение на учебните програми.

"Логическата последователност е такава - учебните програми задават образователните цели, учителите ги прилагат. Големият разговор трябва да започне от това каква трябва да е рамката и философията на нашите учебни програми", настоя представителят на "Фондация за образователна трансформация".

Петрова е на мнение, че онлайн обучението е било сериозно предизвикателство за образователната ни система, но отчете бързата адаптивност на учителите към него.

"Учителската професия е динамична. Променя се изцяло архитектурата на класната стая днес. Виждаме го в много училища в България. Важно е. Организирането на стаята стимулира определен вид дейности. Фактът, че имаме мащабна паралелна система на частните уроци, показва, че нещо не е наред с училищната ни образователна система. Огромното разпространяване на частните уроци показва недоверие на родителите към образованието. Подклажда се психоза", обобщи Петрова.

По думите ѝ няма значение по каква система се оценяват учениците, тъй като това са просто символи. "В много държави се практикува формиращо оценяване", даде пример тя.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


37
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
12
2
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
за да има "критично" (по-правилно е да се каже "аналитично") мислене( Все пак не сме Кант, за който анализите са критика"), трябва първо да се премине от играта на попъллване и свързване, от тука има - тука нема, при 80% от писмените изпитвания към незададени отговори ВИНАГИ. Второ, това стъпало на мисловна дейност никога и никъде не е било и не е масово, за да се включва като основно в каквото и да е оценяване. Правилното оценяване отчита всички реални компетенции, не само активните.
11
0
 
6
 
! Отговори
маалатъ преди 1 месец
Абе завършват даскало..., а, таблицата за умножение не знаят, за делението да не говори - тъмна Индия, без калкулатор са заникъде! Криво-ляво събират и изваждат, но и там куцат... Как да измерят кубатура и квадратура, да изчислят проценти - за тях туй е Висша Матиматика! -))) И граматиката им опасна - не могат да съставят правилно едно изречение, а правописните грешки са нормално явление! Какво да кажем за Физика, Геометрия или Химия...??? Трагикомедия, а не образование!!
10
5
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
В изпитите задължително трябва да се включи държавен изпит по математика.Отникъде не е справедливо да може да се завършва само с хумантарни предмети ( български и английски). И държавата няма никаква полза от това. Завършилите с матура само по български и английски са ,ощо взето, готов слугинаж.
9
2
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Първата програма, която е абсолютно задължително да се промени, в програмата и часовете по история. Сега, не само че са съвсем малко, а и точно когато младите хора започват да формират представа за време (около 16 -годишни), вече история НЕ се изучава. Знанията по история трябва да са ключени в задължителен изпит за обща култура. Сега имат предмет" гражданско образование", питайте някого какво е гражданска война, ведомство, федерация, нотариус, удръжки, лакей, ...че даже фашизъм или империя...
8
0
 
6
 
! Отговори
АнАн преди 1 месец
Хайде вече да спрат "Киряк Стефчовци" да правят изпитните тестове, а да се появят "Бойчо Огняновци", който да за дават правилните въпроси на достъпен за децата език!
7
1
 
11
 
! Отговори
4 преди 1 месец
Частните уроци показват , че няма образователна система!Другото е мижи да те лажем!а в ромските и турските райони се гони ниво на елементарна грамонтост-четене,писане и смятане!Тази другарка Петрова да вземе да се занимава с други дейности като благотворителност и да не навлиза боса в тазИ толкова сложна област с общите лафове !Не е лъжица за нейната уста!
6
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Махнете всички т.нар. проекти от училищата. Сега се реализира проект "Успех за теб" - за един изоставащ ученик или такъв със СОП - 10 учебни часа по БЕЛ и още етолова по математика, които се провеждат или след часовете за самоподготовка, или в обедната почивка. Децата са претоварени - някой да си спомня в миналото редовните часове да са му били до 15 часа и чак тогава да има време за нормален обяд.
5
1
 
4
 
! Отговори
IB Diploma Programme преди 1 месец
Просто заменете "учебниците" ИБ на Оксофорд. Изпратете учителите ни до Англия да видят как се преподава и ги скъсайте от проверки дали се придържат към рамката. И спрете да точите системата :)
4
0
 
7
 
! Отговори
Наблюдател преди 1 месец
Има ли още какво да се съсипва, че искате още промени?
3
0
 
4
 
! Отговори
Пица тест. преди 1 месец
Да не забравяме за углупителните тестове, които продължават на вглупяват децата.
2
0
 
8
 
! Отговори
читател преди 1 месец
Как да са добри резултатите??? Всеки министър идва с нова платформа, програма и "нововъведения", учебни часове, поругана история, отхвърлени български творци и......защото няма с какво да блесне??? А за даскалите да не говорил-никаква заангажираност децата нещо да научат, заплати необвързани с ниво и качество на знания.Голяма част от родителите оставили потомстово си на самотек,никакъв контрол!!!А който иска да научи-частната дейност Цъфти,без данъци,осигуровки.
1
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Нужна е трева, наркотици, райски газ, вейпове, лсд. Само така се става депутат и бизнесмен.