Крахът на Wizz Air: Недоволни пътници, преуморени пилоти и алчни шефове

Компанията дължи милиони неизплатени обезщетения
30 май 2023 09:04, Нели Христова
136
Крахът на Wizz Air: Недоволни пътници, преуморени пилоти и алчни шефове
Снимка: БГНЕС

Унгарската авиокомпания Wizz Air дължи огромни суми пари за компенсация на пътници, съобщава The Sunday Times. Само на британските си клиенти компанията има да връща близо 5 милиона британски лири. А службата за гражданска авиация на Обединеното кралство (CAA) осъди Wizz Air за ужасяващото отношение към пътниците си и големия брой неразрешени жалби на клиенти

Wizz Air наскоро възмути и обществеността в България, след като самолет на компанията кацна във Варна, вместо в София, без да предупреди пътниците, а това провокира част от пасажерите да се барикадират в кабината.

На 19 май 2004 г. излита първия самолет на Wizz Air - от Катовице в Полша до Лутън. През следващите 19 години авиокомпанията се превърна в олицетворение на ултра-нискотарифния превозвач, предлагайки евтини билети и безпроблемно обслужване в най-натъпканите Airbus A320 в европейското небе. Шегата в Полша гласи, че Wizz Air управлява най-неудобния автобус на летището.

Бизнес планът им беше прост — натъпквайте ги, продавайте им билетите евтино, таксувайте ги за всичко от чекиране на летището до избор на място и ръчен багаж. Това превърна Wizz Air в третата по големина бюджетна авиокомпания в Европа след Ryanair и easyJet.

Но има и друга страна на бързото разрастване на Wizz Air. Sunday Times научи, че компанията все още дължи на британската общественост близо 5 милиона британски лири, въпреки уверенията на авиокомпанията, че "работи за идентифициране и приключване на всички висящи решения на CCJ". До 5 май все още се издаваха до четири съдебни заповеди на ден.

Разследването на The Times открива 881 съдебни решения на окръжни съдилища на обща стойност £4 950 479 неизпълнени от авиокомпанията, като индивидуалните искове варират от £47 до £10 358.

За Йозеф Варади, нейния главен изпълнителен директор, целенасоченото преследване на растеж след пандемия изглежда е пренапрегнало организацията му по начини, които са си навлекли гнева на пътниците и критиките от официалните органи.

Квалифициран персонал, който напусна по време на пандемията, не се върна и закъсненията и отменените полети се натрупаха. Миналия декември Службата за гражданска авиация на Обединеното кралство (CAA) предприе забележителната стъпка да осъди авиокомпанията за нейното "неприемливо" отношение към пътниците, отбелязвайки, че броят на неразрешените жалби е "далеч по-висок от този, наблюдаван за други авиокомпании".

CAA даде на авиокомпанията срок до януари, за да уреди големия брой решения на окръжни съдилища, постановени срещу нея. През февруари доклад на Which?, организацията за правата на потребителите, определи Wizz Air като най-лошата авиокомпания в Обединеното кралство по отношение на качване на борда, среда в кабината и комфорт на седалките. Освен това Wizz Air е и на последно място по точност за втора поредна година, като заминаванията са били средно с 46 минути 6 секунди зад графика, според данни на CAA.

Търсенето на обезщетение в съда е последната възможност за пътниците, които предявяват иск срещу авиокомпания, но с неразрешените съдебни решения, датиращи от април 2018 г., изглежда, че процесът не работи за много клиенти.

По същество законът гласи, че ако полетът ви закъснее с два часа или повече, имате право на обезщетение, вариращо от £220 до £520. Ако бъде отменен по-малко от 14 дни преди заминаването, авиокомпанията трябва да ви пренасочи, когато ви е удобно, или да ви възстанови цялата цена на билета в рамките на седем дни.

Много авиокомпании предлагат автоматично възстановяване на средства, но други все още изискват онлайн формуляр или писмо с искане за възстановяване. CAA съветва, че ако искът ви все още не е уреден след осем седмици, "може също така отнесете жалбата си до алтернативен орган за разрешаване на спорове (ADR)". За Wizz Air това е AviationADR, компания, която изглежда не е актуализирала уебсайта си от 2020 г.

Закъсненията не са единственият проблем, който пътниците имат с авиокомпанията
. Повтарящите се повреди на приложението Wizz Air осуетиха онлайн чекирането, което означава, че пътниците трябва да се чекират на гишето, което изисква солидна такса.

"Опитах се да се чекирам с Wizz Air на път за летището. Не проработи", пише Мави Карга в Twitter на 9 май. "Трябваше да платя £45,50 за чекиране на летището. За полет от £63."

Лорън Комито пък публикува в социалните медии недоумението си, че искът на дъщеря й за възстановяване на сумата за анулиране е одобрен, докато този на съпруга й е отхвърлен – въпреки че и двамата са резервирали места на един и същи полет.

Раздразнението на пътниците се засилва само от автоматичния отговор на авиокомпанията на виковете за помощ, пренасочвайки ги към чатбот или, още по-лошо - център за обаждания на живо, който таксува £1,45 на минута.

Вътрешни хора в авиокомпанията описват изминалата година като катастрофа. "Операцията ни за възстановяване след COVID беше провал", казва един от тях пред The Times. "Борихме се с толкова много пожари и нямахме нито броя на служителите, нито организацията, за да се справим. Не беше само заради липсата на хора, които да отговарят на телефонни обаждания или да отварят пликове и да се справят с CCJ. Имаше и вътрешни предизвикателства като пилоти, чакащи един час на телефона, за да се свържат с оперативното гише. Това не е приемливо."

Wizz Air обаче казва, че всичко това е в миналото. Нова маркетингова кампания, използваща слогана "Бъдещето е РОЗОВО — пунктуално, иновативно, ново и осведомено" обещава "подновен ангажимент към клиентите преди пиковия летен сезон" и "нови цели за намаляване на отмяната на полети и създаване на по-безпроблемно преживяване".

"Wizz Air разреши огромното мнозинство от случаите на CCJ, а сега сме в процес на актуализиране на съдебните регистри, за да отразим това", казват от авиокомпанията. "В момента финализираме неуредените CCJ и можем да гарантираме, че средствата на всички пътници ще бъдат възстановени възможно най-скоро."

Източници от авиокомпанията приемат, че са направени значителни подобрения в обслужването на клиентите, включително, най-важното, напълно автоматизиран процес на възстановяване. Но, казват те, това все още е част от агресивен бизнес модел, който един служител описа като базиран на "алчност отгоре и притискане отдолу в преследване на напомпана цена на акциите".

Персоналът на Wizz Air е известен със своята упорита работа. През февруари миналата година AkademikerPension, датски пенсионен фонд, продаде дела си в авиокомпанията поради опасения относно предполагаеми "злоупотреби с човешки и трудови права". Докато пилотите на easyJet и Ryanair работят по пет дни и имат три почивни дни, пилотите на Wizz Air имат шест работни дни, а три почиват.

"Не звучи като чак толкова голяма разлика, но миналата година работихме толкова усилено, че това почти ме разби", казва един пилот. "Сега е много по-добре, но две трети от заплатата ми все още се базира на производителността, което означава, че за да печеля повече, трябва да летя повече."

Миналия септември акционерите на Wizz Air гласуваха да изплатят на Варади бонус от £100 милиона, ако успее да повиши цената на акциите, която възлиза на около £30 - до £120 за пет години. Персоналът казва, че това се постига чрез прехвърляне на бизнес риска към персонала, което ефективно превръща екипажа в работници на парче. "Колкото повече работите, толкова повече печелите", казва източникът пред The Times. "Но да управлявате авиокомпания, като плащате възможно най-малко, е неустойчиво."

Авиокомпанията отхвърли обвиненията на персонала си. "През последните три години запазихме работните места на 5000 колеги, докато други авиокомпании фалираха", се казва в съобщението. "Тъй като авиоиндустрията продължава да се възстановява, растежът на Wizz Air далеч изпревари този на всяка друга авиокомпания и нашето конкурентно възнаграждение и изключителни възможности за кариера ни позволиха да добавим още 3000 колеги, за да подкрепим този растеж."

Подобно на много авиокомпании, Wizz не позволява на недоволните работници да го спират. Превозвачът прогнозира, че ще превози допълнителни 15 милиона пътници това лято, за да достигне 170% от капацитета си преди пандемията, разширявайки обхвата си чрез център в Абу Даби с маршрути до 27 страни в Европа, Близкия изток и Индийския океан.

Миналия месец компанията въведе абонаментна услуга за често пътуващи. Тя се предлага за международни полети до и от Полша и за вътрешни маршрути в Италия. Wizz MultiPass позволява един двупосочен полет на месец и струва между £4,60 и £65 на месец.

През 2024 г. Варади възнамерява да използва поръчаните от него 47 самолета Airbus за дълги разстояния за директни полети от ЕС до Азия. "Очаквам първия ни Airbus A321XLR към края на следващата година", каза той пред Aviation Week. "Самолетът може да лети Делхи-Лондон без спиране."

 

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


136
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
96
7
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 10 месеца
Висок съм 180см. и обичайно като седна на седалка в самолет на тази компания колената ми не опират в предната облегалка. Веднъж се натъпках в седалка, като колената ми бяха до болка забити в предта седалка. На моята забележка стюардесата се направи на бит котак, и ми каза в коя държава се произвеждат седалките, макар че ме излъга - седалките се правят в Чехия, но не седалката е виновна, а умишленото тъпчене на пасажери. За обичайното закъснение от поне 30 минути минимум, няма какво да се пише...
95
1
 
4
 
! Отговори
ponti преди 10 месеца
Предполагам се отнася до мен. Име няма да кажа, но се занимавам с наземно облсужване на трите големи летища в Бг от 2003г. Запознат съм с всички стандарти и практики на авиокомпаниите в детайли (това ми е работата), както на лоукоста, така и на останалите. Мнението ми по-долу е като на клиент (пътник), а не на специалист. Мисля, че разяснението е достатъчно.
94
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 10 месеца
Ахаххаха, йахде още един от кухнята. LOL!
93
3
 
7
 
! Отговори
ponti преди 10 месеца
Още малко от кухнята (който е погледнал по-долу) - Когато времето е лошо, Райън (и въобще бойнгите) не кацат. Кацат еърбъсите и съответно уизер. Другите отиват в резервното летище - Пловдвив , Варна, Бургас, Букурещ, Солун.
92
5
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 10 месеца
Mного ми е смешно, някой като напише "Аз летя постоянно" или "работя това от 20 години, аз знам". Ама застани с името си беееее! Кой си ти? Или няква даже написала някво име, ама и то не се знае дали е истинско. И понеже хората са много зле и веднага им вярват на такива, каквато и глупост да напишат.
91
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 10 месеца
До ако искаш - Аха, за красотата се хвана, за лопия характер не се хвана. ХАХАХАХАХ! Те пък в казиното едни красавици...
90
4
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 10 месеца
Много е зле Уиз! Беше добре допреди 7-8 години. Обаче последните четири години, разбира се и пандемията сигурно е повлияла е трагедия! Без причина сутринта в 6 часа трябва да излети самолета - започва едно мотаене, всички са наредени пред гейта и едвам едвам почва качването в автобусите на софийското летище. Хоп, закъсня 1 час ей така от глупост самолета. Нито технически проблем, нито лошо време. След това през деня има още 6 полета същия самолет - за последния полет закъснението е над 3 часа
89
12
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 10 месеца
Най-грозните и гадни по характер стюардеси, които съм виждал в живота си! Дори и бабичките стюардеси в САЩ са по-добре, защото поне са възпитани.
88
14
 
19
 
! Отговори
ponti преди 10 месеца
А помня времената, когато по рейс София-Москва с Аерофлот имаше топло меню с хайвер, сьомга, салата, десерт и други глезотии. Имаше избор от няколко топли менюта - пиле, риба. Стюардесите като кукли - като се наведе да ти сервира и ще свършиш в гащите.... Ех времена!
87
7
 
27
 
! Отговори
ponti преди 10 месеца
Работя в тази индустрия от 20г. Обърнете внимание, че в статията се позовават само на британския пазар - колко дължали на британски пътници и тн.. 5млн са нищо. Защо не дадат сравнителни данни с Райън?! Райън е най-дървения лоукост превозвач евър! Уизер са лукс в сравнение с тях. Най-малкото ербъс-а е мн повече самолет от москвича бойнг. Циганиите на райъна са брутални. При уизер нещата са много по-толерантни. Летя често по работа и с едните и с другите. Летя и с Луфтханза - разлика само в цена.
86
2
 
13
 
! Отговори
Уолстрийт Джърнал преди 10 месеца
За къф крах става въпрос тука? Щот сега проверих - акцийте им се качват стремглаво нагоре от края на 2022-ра.
85
1
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 10 месеца
"За колкото пари-толкова кюфтета"..турска поговорка.Това ми го каза турския гид,когато го попитах,защо 5 звездния хотел е като нашите 3 звездни.Защото цялата почивка беше 700 лв
84
8
 
28
 
! Отговори
Петя Миланова преди 10 месеца
Пътувам непрекъснато с нискотарифни компании, обиколила съм с приятели и със семейството ми места, за което много им благодаря за евтините полети. Пътувала съм до Рим за 5 евро, до Атина за 6 евро и да не изброявам още. Пътувахме семейно по същата дестинация и се прибрахме в събота, всичко беше наред. Да не говорим, че от Абу Даби са пуснали полет до Мале и за нищо пари отидохме до Малдиви. Случвало ми се е да има закъснения на полетите, но има нормални начини да поискаш обезщетение.
83
0
 
7
 
! Отговори
Ввв преди 10 месеца
До 78Това че продаваш евтино не означава че можеш да си правиш квото си искаш...а тия 5млн не са джобни защото срещу тия пари са платени летищни такси гориво и заплати и след това ги връщаш...скоро време могат да получат глоба която няма да е 5млн...
82
5
 
8
 
! Отговори
Уиз=фалит! преди 10 месеца
До АнонименКакво ми пука другите колко закъсняват. И с Българията съм закъснявал, но такова нещо няма никъде. Да го чакам 3 часа скотския самолет и да ми кацне в 4 ч. в София. Уиз ***!
81
7
 
32
 
! Отговори
Григор преди 10 месеца
Вече е написано от друг човек във форума. Евтино с качество няма. На който не му се иска евтино, да пътува със скъпа авиокомпания . Има първа, бизнес класа и икономик. Искаш да спести пари...е такъв комфортен филм няма.Много хора са принудени да пътуват с лоу кост компании, а някои искат евтино , ама и с претенции. После се изцепват тук.Нали сте баровци! Пътувайте си със скъпите авиокомпании.
80
3
 
26
 
! Отговори
Поздрави от Англия преди 10 месеца
До тези които викат, че Wizz са нискобюджетни и какво сме очаквали от тях. Ми лично аз не очаквам нищо повече от коректност и сравнителна точност при полетите. Вече почти от година си чакам обезщетение за закъснял полет от над 3ч. Не е ок да те държат с малко дете на 1,5г и всички останали затворени 7ч на летището, чакайки да дойде голямата птица. И накъса ти кажат че ти се полага вода 400мл. И ваучер за сандвич който няма от къде да си го закупиш, щото вече хората от заведенията са си отишли.
79
7
 
20
 
! Отговори
невярна статия преди 10 месеца
Има по-лоши примери от Уиз. Тази статия е преувеличена а заглавието заблуждаващо.
78
10
 
10
 
! Отговори
Гастербайтер преди 10 месеца
Благодарение на техните услуги вече се отказах да летя. Easy jet са класи над тях.
77
2
 
5
 
! Отговори
sport преди 10 месеца
Решили са да минат метър, навсякъде, ама не им излязоха съвсем плановете.