Световните рафинерии безсилни, недостиг на дизел

Затягането помага за повишаване на премията за руския петрол ESPO
19 сеп 2023 19:56, Анисия Иванова
72
Световните рафинерии безсилни, недостиг на дизел
Снимка: Bloomberg TV Bulgaria

Световните петролни рафинерии се оказват безсилни да произвеждат достатъчно дизел, отваряйки нов инфлационен фронт и лишавайки икономиките от гориво, което захранва промишлеността и транспорта.

Докато фючърсите на петрола се покачват - в понеделник те бяха малко под 95 долара за барел в Лондон - ралито бледнее в сравнение със скока на дизела. Цените в САЩ скочиха над 140 долара до най-високото си ниво за това време на годината в четвъртък. Еквивалентът в Европа скочи с 60% от лятото насам.

И може да стане по-зле. Саудитска Арабия и Русия затвориха крановете за производство на по-плътните, по-серни барели, които обикновено се използват за производството на дизелово гориво. На 5 септември и двете нации - лидери в алианса ОПЕК+ - обявиха, че ще удължат тези ограничения до края на годината, период, в който търсенето на гориво обикновено се повишава.

"Изложени сме на опасност да видим продължаващо затягане на пазара, особено за дестилатите, през зимните месеци“, каза Торил Босони, ръководител на отдела за пазар на петрол в Международната агенция по енергетика, имайки предвид категорията гориво, която включва дизелово гориво. „Рафинериите не успяват да се справят.“

Ситуацията е предизвикателство за глобалния рафиниращ флот, който е преследван от слабо производство от месеци. Изпепеляващата жега в Северното полукълбо това лято принуди много заводи да работят с по-бавно темпо от нормалното, оставяйки запасите закърнели.

Освен това върху тях е оказван натиск да произвеждат други продукти, като например реактивно гориво и бензин, където търсенето се е възстановило силно, според Калъм Брус, анализатор в Goldman Sachs Group Inc.

Други горива

Всичко това идва в допълнение към глобална система за рафиниране, която затвори по-малко ефективни заводи, когато Covid-19 разруши търсенето. Сега потреблението се възстановява, но много рафинерии вече ги няма.

Все още има надежда, че дизеловата криза може да отслабне. С наближаването на по-хладните зимни месеци свързаните с времето ограничения върху рафинериите като цяло намаляват - дори ако някои от тях бъдат подложени на рутинна сезонна поддръжка.

„Смятаме, че засега маржовете са надвишени“, каза Брус, добавяйки, че разтегнатото пазарно позициониране и временният характер на някои прекъсвания на рафинериите могат да предизвикат обрат.

Все още опасения

Въпреки това все още има притеснения относно доставките от някои ключови страни износители на дизелово гориво.

Русия - все още основен доставчик за света въпреки западните санкции - посочи, че се стреми да ограничи обема на горивото, което изпраща на световните пазари.

Китай - друг потенциален предпазен клапан за доставки - наскоро издаде нова квота за износ на гориво, но търговци и анализатори в Азия казаха, че планираният в момента обем няма да бъде достатъчен, за да предотврати свиване на пазара до края на годината. Доставките в страната останаха близо до петгодишни сезонни дъна през по-голямата част от 2023 г.

Тези по-ниски потоци са видими в ключови центрове за съхранение. Наблюдаваните запаси в САЩ и Сингапур в момента са под нормалните за сезона нива. Запасите в страните от ОИСР са по-ниски, отколкото преди половин десетилетие.

Ограниченото предлагане има икономически последици. Ръстът на фючърсите в САЩ се дължи отчасти на шофьорите на камиони, които разграбват горивото.

"Дизелът е горивото на 18-колесния камион, който придвижва продуктите от фабриката до пазара, така че когато цените скочат, тези по-високи транспортни разходи се прехвърлят върху бизнеса и потребителите“, каза Клей Сийгъл, директор на глобалната петролна услуга в Rapidan Energy Group.

Въпреки че има нарастваща надежда, че икономиката на САЩ може да избегне рецесията, „скок в цените на енергията – независимо дали цените на бензина или дизеловото гориво – може да подкопае голяма част от този напредък“, добави той. „Този риск не е загубен за никого във Вашингтон с наближаването на сезона на предизборната кампания.“

Покачващите се цени на дизела може също да накарат рафинериите да дадат приоритет на горивото за сметка на производството на бензин, каза той.

Глобалният скок на дизела е от полза за един от ключовите суровини за износ на Русия, като петролът, който се изпомпва от Далечния изток на нацията, се търгува с рядка премия спрямо глобалния еталон Brent.

Целият анализ - на сайта на Bloomberg TV Bulgaria

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


72
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
67
0
 
0
 
! Отговори
IQ 3.14 преди 7 месеца
статия за глобален недостиг на дизел в сащ, дето всичко кара на бензин, е голем червен флаг че наследниците на активните борци и лукойл ни готвят още една гавра с нафтата.
66
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
Вижте сега, причината е, че дизелът е горивото, което в днешно време най-много се ползва в тежки машини и такива предназначени за война. Държавите се презапасяват, което може в известна степен да бъде показателно.
65
1
 
6
 
! Отговори
Кът чета коментарите преди 7 месеца
разбирам защо Бай Дън иска да си ляга ...
64
9
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
По-добре е да има недостиг на бензин, отколкото на дизел. Все пак дизелът е по-малко замърсяващото гориво.
63
3
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
САЩ като държава терорист номер едно в света изпитвала недостиг на дизел. Е, ще нападнат пак някой и друга държава и ще им откраднат дизела.
62
1
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
Бъдещето е на държавите освободили се от краварското робство.
61
0
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
Дизелът е основата на транспорта, но има доста хора, които никога няма да го проумеят и все ще говорят за пушещи бараки и други дивотии.
60
8
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
русия се моли на най-пропадналите терористични държави Северна Корея и Иран за помощ, тук рашистите обясняват, че руснаците били самодостатъчни.
59
6
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
До Гай *** Примери за това колко е самодостатъчна русия. Тръбите на газопроводите от русия към Европа са немски. Турбините на Северен Поток са Сименс. Барута за войната от Китай. Униформи, каски - всичко Китай. Като спряха западните части, руските коли почнаха да слагат скоростни кутии модел 70 те години. Новите руски модели автомобили са пребрандирани китайски автомобили. За каква самодостатъчност на русия бълнувате? Пийте си таблетките по-редовно.
58
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
Колониалният запад изпитва недостиг на дизел, докато борещите се за независимост държави нямат недостиг. За САЩ целият останал свят е колония, но скоро това ще остане в миналото.
57
7
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
До Гай *** Така си мислиш, защото си нямаш никаква представа нито от русия нито от Света. И за двете знаеш единствено от пропагандата на СССР, НРБ и на сегашна русия. Без ЕС и САЩ, русия и Китай щяха да са на ориз и обелки от картофи. Всичко що има там е построено от западния Свят. Без свободна търговия ние ще сме малко по-бедни, а те ще са в 19 ти век.
56
2
 
11
 
! Отговори
Гай Баньо преди 7 месеца
Истината е една: Русия без света може , но света без Русия НЕ!!!
55
8
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
Онези дето карате с крадената нафта, било ти от БДЖ или някъде другаде и опушвате на 100 метра след вас да ви изгорят бараките дано, да не видите бял дено само черно за вас!
54
8
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
Соцносталгиците отново сравняват ябълки и круши. Обяснява как дизелът му бил 40 стотинки. Обаче я кажи колко хора имаха автомобили въобще. Ако разгледаме същите тези топ няколко процента от населението, ами те и сега горните проценти от населението могат да си позволят няколко хиляди литра дизел. Само че имат и в какво да ги налеят. А не просто място в опашка за Москвич след 10 години.
53
9
 
1
 
! Отговори
до този от соца преди 7 месеца
кой ти е виновен другарю че си бачкал за 400лв и сега едвам свързваш двата края? учи, развивай се и си направи баничарница и бензиностанция, тогава всичко ще ти е без пари.
52
1
 
8
 
! Отговори
верно преди 7 месеца
мдам, инфлацийката от 30-40% последната година (официална под 20%) ще ви се види детска игра, само почакайте да видите какво са ни подготвили 2024. с тези войни и ракетки са само за баламосване на простолюдието...
51
3
 
12
 
! Отговори
До Танв преди 7 месеца
Хайде да си направим сметката. По времето на соца дизела беше по 40 стотинки, а баничката 10 стотинки. Тогава взимах 400 лв месечна заплата, т.е., с една месечна заплата се купуваха 1000 литра дизел. Сега ако работиш, в което се съмнявам, колко литра дизел и колко банички можеш да купиш с една месечна заплата? Николко, защото няма да ти останат пари след като си платиш сметките. Няма да стане, защото сме в 21-ви век!!! Крайно време е да се събудиш!
50
0
 
5
 
! Отговори
До Таня преди 7 месеца
Таня аз мога да си купя със сегашната ми заплата 928 литра от горивото за което мислите, че е разковничето на управленския строй и 507 литра със доходите ми от бизнеса, който притежавам.значи спорес вас за мен промяната на строя е положителна!!!
49
10
 
2
 
! Отговори
Ъъъъ преди 7 месеца
На путин не му мина номера с газа, сега ще пробва с нафтата, нека пробва, съмнява ме да постигне нещо повече от трика с газа
48
0
 
11
 
! Отговори
Ха ха ха преди 7 месеца
Германия се предаде и отново заиска руски газ