В кабината, където няма своеволия: В обувките на професия "Пилот"

Капитан Бойко Ичев за отговорностите и как се управлява един самолет
Обновена: 17 юни 2024 18:50 | 17 юни 2024 13:08, Александър Попов
36

Сложна ли е професията на пилота, кои са тънкостите при управлението на самолет, каква подготовка трябва да мине всеки пилот и как се действа в критични ситуации? Водещият на Bulgaria ON AIR Виктор Дремсизов застана рамо до рамо с капитан Бойко Ичев в рубриката "Професионалистите", която е част от новия сутрешен блок на телевизията "България сутрин в неделя".

Капитан Ичев, който е част от флотилията на "България еър", демонстрира пред камерите как се подготвя самолетът за излитане, как се стартират системите и тестовете за безопасност.

"За всеки един тип самолет се води обучение, ходи се на симулатор, в който се правят 10-12 симулаторни сесии за запознаване със спецификите на конкретния самолет", обясни пилотът.

В симулаторните центрове се пресъздава в над 90% реалната обстановка, както и варианти за действие при аварийни процедури.

"В авиацията всичко е много стриктно и не се допускат своеволия. Диспечерският състав е този, който всъщност ни управлява, и всяко едно действие със самолета трябва да е съгласувано с диспечерите, включително искането за заобикаляне на облак. А разговорите се водят задължително на английски, за да знаят всички участници в движението кой какво иска да прави. Много е важно всеки един пилот да знае какво се случва около него.

Началното обучение на един пилот

Още при първите стъпки се научават системите и управлението на самолета. Има два педала, с движението на щурвала се определя движението на самолета. С друг лост (вижте всички подробности във видеото) се определя тягата на самолета. В различните режими на полета, самолетът има различни конфигурации. Задкрилките пък служат самолетът да не губи устойчивост при по-ниски скорости. При излитане и кацане трябва да се променя положението на крилата, за да може да бъде правилно управляван самолета. Правилният избор на настройката определя как ще го приземим. Но това се постига с опит", обясни капитан Ичев.

Той показа пред камерата и голяма част от навигационните средства и и как всяко едно копче участва в един полет, как се задейства въздушната спирачка, как се ориентира пилотът във въздуха.

Пътят на капитан Ичев към пилотската професия

"Стана от самосебе си. Баща ми беше пилот и от малък ме води по летищата и се запалих от дете. Всички млади хора, които искат да станат пилоти, мога да ги уверя, че това е една страхотна професия. Веднъж почувстваш ли пламъка, си остава завинаги", категоричен е пилотът.

Какво е необходимо, за да станеш пилот?

Обучението на един командир на полет продължава година, година и половина 1-1,5 г. Започва се с подробен медицински преглед, който дава прогноза за дългосрочното физическо състояние на кандидата. Не само моментното състояние. Всяка година се правят профилактични прегледи, защото пилотът е подложен на промяна на налягане, на различни температури, стрес. Той трябва да бъде в абсолютна кондиция по време на целия полет.

"При влизане в кабината трябва да оставиш всички проблеми преди вратата на пилотската врата. В началото ми беше трудно разпределението на вниманието. Инструкторът дори ми се караше, че отделям внимание на конкретен уред", споделя капитан Ичев за първите си стъпки в подготовката.

Обучението на един пилот минава през няколко основни етапа. При първият получаваш базовата информация, запознаваш се с аеродинамиката, с метеорологията. След като минеш това обучение можеш да летиш сам и най-важното - да разбереш дали ставаш за тази професия. Във втория етап придобиваш по-голяма увереност на придобитите знания и да седнеш в по-голям самолет и реално да изпълняваш търговски дейности. Разбира се, трябва да се запознаеш със спецификата на самолета, който ще управляваш.

Каква е ролята на втория пилот?

Вторият пилот е изключително важен в екипа, трябва така да си разпределим работата, взаимно да си помагаме. Все самолет има стандартни оперативни процедури. Ако аз съм зает с пилотирането, вторият пилот поема комуникацията, настройките на навигацията.

Вижте във видеото дали пилотската професия ще изчезне с навлизането на новите технологии и би ли доверил живота си капитан Ичев на изкуствен интелект в пилотската кабина.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


36
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
13
4
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Литаков, тази сутрин в СВО постъпи нова обилна партия Су-34 от производителя.
12
1
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
да оставиш всички проблеми преди вратата на пилотската врата ли каза?
11
5
 
3
 
! Отговори
Литаков преди 3 месеца
В армията на путев се търсят добри пилоти, макар че то и самалети много не им останаха.
10
6
 
1
 
! Отговори
Просто ХараКиро : преди 3 месеца
Летял съм на алангро над 80000000000 км без кислород и нищо ми няма... нищо ми няма нищо ми няма нищо ми няма нищо ми няма нищо ми няма...
9
3
 
7
 
! Отговори
do 1 преди 3 месеца
Съгласен. Възнагражденията им бяха wow началото на 90-те. Отдавна са доста ниски за всеки, който иска да се развива кариерно.
8
4
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
До тцтц Като статията е за пилоти, а не за ИТ-та, какво прави бачкотещ беден неграмотен бачкер, като тебе под нея?!
7
7
 
4
 
! Отговори
Анти тяло преди 3 месеца
Смешно е да пускате репортажчета тип Дойче Веле. То държавата се тресе, а сайта ви бърва тъпотии!!!
6
7
 
8
 
! Отговори
тцтц преди 3 месеца
Статията е за пилоти, а не за самовлюбени псевдо ИТ-та.
5
1
 
8
 
! Отговори
БЪЛГАРИЯ 2024 преди 3 месеца
ИМА ЛИ ПИЛОТ В КАБИНАТА НА САМОЛЕТА?!!!!
4
3
 
7
 
! Отговори
до 3 преди 3 месеца
Мхм, няма да стана, имам друга професия. Пилотирането на малък самолет ми е хоби от десетина години. 2 пъти месечно съм на летището да тренирам. Интересно е за хоби. За професия- твърде нископлатена.
3
4
 
8
 
! Отговори
До 1 преди 3 месеца
Има нещо вярно. В Луфтханса основната средна заплата на пилот е 140к долара бруто. Нетно излиза по-малко от нетната на IT спец средно ниво и то у нас.
2
2
 
8
 
! Отговори
До 1 преди 3 месеца
Ниски са. Недейте да ставате пилоти. Не е за всеки.
1
5
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Ама нашият самолет в момента е на автопилот.Ще почакаме на пилота да му свърши мандата,за да подкара самолета.