Крахът на Wizz Air: Недоволни пътници, преуморени пилоти и алчни шефове

Компанията дължи милиони неизплатени обезщетения
30 май 2023 09:04, Нели Христова
136
Крахът на Wizz Air: Недоволни пътници, преуморени пилоти и алчни шефове
Снимка: БГНЕС

Унгарската авиокомпания Wizz Air дължи огромни суми пари за компенсация на пътници, съобщава The Sunday Times. Само на британските си клиенти компанията има да връща близо 5 милиона британски лири. А службата за гражданска авиация на Обединеното кралство (CAA) осъди Wizz Air за ужасяващото отношение към пътниците си и големия брой неразрешени жалби на клиенти

Wizz Air наскоро възмути и обществеността в България, след като самолет на компанията кацна във Варна, вместо в София, без да предупреди пътниците, а това провокира част от пасажерите да се барикадират в кабината.

На 19 май 2004 г. излита първия самолет на Wizz Air - от Катовице в Полша до Лутън. През следващите 19 години авиокомпанията се превърна в олицетворение на ултра-нискотарифния превозвач, предлагайки евтини билети и безпроблемно обслужване в най-натъпканите Airbus A320 в европейското небе. Шегата в Полша гласи, че Wizz Air управлява най-неудобния автобус на летището.

Бизнес планът им беше прост — натъпквайте ги, продавайте им билетите евтино, таксувайте ги за всичко от чекиране на летището до избор на място и ръчен багаж. Това превърна Wizz Air в третата по големина бюджетна авиокомпания в Европа след Ryanair и easyJet.

Но има и друга страна на бързото разрастване на Wizz Air. Sunday Times научи, че компанията все още дължи на британската общественост близо 5 милиона британски лири, въпреки уверенията на авиокомпанията, че "работи за идентифициране и приключване на всички висящи решения на CCJ". До 5 май все още се издаваха до четири съдебни заповеди на ден.

Разследването на The Times открива 881 съдебни решения на окръжни съдилища на обща стойност £4 950 479 неизпълнени от авиокомпанията, като индивидуалните искове варират от £47 до £10 358.

За Йозеф Варади, нейния главен изпълнителен директор, целенасоченото преследване на растеж след пандемия изглежда е пренапрегнало организацията му по начини, които са си навлекли гнева на пътниците и критиките от официалните органи.

Квалифициран персонал, който напусна по време на пандемията, не се върна и закъсненията и отменените полети се натрупаха. Миналия декември Службата за гражданска авиация на Обединеното кралство (CAA) предприе забележителната стъпка да осъди авиокомпанията за нейното "неприемливо" отношение към пътниците, отбелязвайки, че броят на неразрешените жалби е "далеч по-висок от този, наблюдаван за други авиокомпании".

CAA даде на авиокомпанията срок до януари, за да уреди големия брой решения на окръжни съдилища, постановени срещу нея. През февруари доклад на Which?, организацията за правата на потребителите, определи Wizz Air като най-лошата авиокомпания в Обединеното кралство по отношение на качване на борда, среда в кабината и комфорт на седалките. Освен това Wizz Air е и на последно място по точност за втора поредна година, като заминаванията са били средно с 46 минути 6 секунди зад графика, според данни на CAA.

Търсенето на обезщетение в съда е последната възможност за пътниците, които предявяват иск срещу авиокомпания, но с неразрешените съдебни решения, датиращи от април 2018 г., изглежда, че процесът не работи за много клиенти.

По същество законът гласи, че ако полетът ви закъснее с два часа или повече, имате право на обезщетение, вариращо от £220 до £520. Ако бъде отменен по-малко от 14 дни преди заминаването, авиокомпанията трябва да ви пренасочи, когато ви е удобно, или да ви възстанови цялата цена на билета в рамките на седем дни.

Много авиокомпании предлагат автоматично възстановяване на средства, но други все още изискват онлайн формуляр или писмо с искане за възстановяване. CAA съветва, че ако искът ви все още не е уреден след осем седмици, "може също така отнесете жалбата си до алтернативен орган за разрешаване на спорове (ADR)". За Wizz Air това е AviationADR, компания, която изглежда не е актуализирала уебсайта си от 2020 г.

Закъсненията не са единственият проблем, който пътниците имат с авиокомпанията
. Повтарящите се повреди на приложението Wizz Air осуетиха онлайн чекирането, което означава, че пътниците трябва да се чекират на гишето, което изисква солидна такса.

"Опитах се да се чекирам с Wizz Air на път за летището. Не проработи", пише Мави Карга в Twitter на 9 май. "Трябваше да платя £45,50 за чекиране на летището. За полет от £63."

Лорън Комито пък публикува в социалните медии недоумението си, че искът на дъщеря й за възстановяване на сумата за анулиране е одобрен, докато този на съпруга й е отхвърлен – въпреки че и двамата са резервирали места на един и същи полет.

Раздразнението на пътниците се засилва само от автоматичния отговор на авиокомпанията на виковете за помощ, пренасочвайки ги към чатбот или, още по-лошо - център за обаждания на живо, който таксува £1,45 на минута.

Вътрешни хора в авиокомпанията описват изминалата година като катастрофа. "Операцията ни за възстановяване след COVID беше провал", казва един от тях пред The Times. "Борихме се с толкова много пожари и нямахме нито броя на служителите, нито организацията, за да се справим. Не беше само заради липсата на хора, които да отговарят на телефонни обаждания или да отварят пликове и да се справят с CCJ. Имаше и вътрешни предизвикателства като пилоти, чакащи един час на телефона, за да се свържат с оперативното гише. Това не е приемливо."

Wizz Air обаче казва, че всичко това е в миналото. Нова маркетингова кампания, използваща слогана "Бъдещето е РОЗОВО — пунктуално, иновативно, ново и осведомено" обещава "подновен ангажимент към клиентите преди пиковия летен сезон" и "нови цели за намаляване на отмяната на полети и създаване на по-безпроблемно преживяване".

"Wizz Air разреши огромното мнозинство от случаите на CCJ, а сега сме в процес на актуализиране на съдебните регистри, за да отразим това", казват от авиокомпанията. "В момента финализираме неуредените CCJ и можем да гарантираме, че средствата на всички пътници ще бъдат възстановени възможно най-скоро."

Източници от авиокомпанията приемат, че са направени значителни подобрения в обслужването на клиентите, включително, най-важното, напълно автоматизиран процес на възстановяване. Но, казват те, това все още е част от агресивен бизнес модел, който един служител описа като базиран на "алчност отгоре и притискане отдолу в преследване на напомпана цена на акциите".

Персоналът на Wizz Air е известен със своята упорита работа. През февруари миналата година AkademikerPension, датски пенсионен фонд, продаде дела си в авиокомпанията поради опасения относно предполагаеми "злоупотреби с човешки и трудови права". Докато пилотите на easyJet и Ryanair работят по пет дни и имат три почивни дни, пилотите на Wizz Air имат шест работни дни, а три почиват.

"Не звучи като чак толкова голяма разлика, но миналата година работихме толкова усилено, че това почти ме разби", казва един пилот. "Сега е много по-добре, но две трети от заплатата ми все още се базира на производителността, което означава, че за да печеля повече, трябва да летя повече."

Миналия септември акционерите на Wizz Air гласуваха да изплатят на Варади бонус от £100 милиона, ако успее да повиши цената на акциите, която възлиза на около £30 - до £120 за пет години. Персоналът казва, че това се постига чрез прехвърляне на бизнес риска към персонала, което ефективно превръща екипажа в работници на парче. "Колкото повече работите, толкова повече печелите", казва източникът пред The Times. "Но да управлявате авиокомпания, като плащате възможно най-малко, е неустойчиво."

Авиокомпанията отхвърли обвиненията на персонала си. "През последните три години запазихме работните места на 5000 колеги, докато други авиокомпании фалираха", се казва в съобщението. "Тъй като авиоиндустрията продължава да се възстановява, растежът на Wizz Air далеч изпревари този на всяка друга авиокомпания и нашето конкурентно възнаграждение и изключителни възможности за кариера ни позволиха да добавим още 3000 колеги, за да подкрепим този растеж."

Подобно на много авиокомпании, Wizz не позволява на недоволните работници да го спират. Превозвачът прогнозира, че ще превози допълнителни 15 милиона пътници това лято, за да достигне 170% от капацитета си преди пандемията, разширявайки обхвата си чрез център в Абу Даби с маршрути до 27 страни в Европа, Близкия изток и Индийския океан.

Миналия месец компанията въведе абонаментна услуга за често пътуващи. Тя се предлага за международни полети до и от Полша и за вътрешни маршрути в Италия. Wizz MultiPass позволява един двупосочен полет на месец и струва между £4,60 и £65 на месец.

През 2024 г. Варади възнамерява да използва поръчаните от него 47 самолета Airbus за дълги разстояния за директни полети от ЕС до Азия. "Очаквам първия ни Airbus A321XLR към края на следващата година", каза той пред Aviation Week. "Самолетът може да лети Делхи-Лондон без спиране."

 

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


136
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
116
3
 
1
 
! Отговори
ГжегошБженчешчикевич преди 10 месеца
От евреи какво друго може да очакваш, освен лакомия! Мине, не мине някое столетие, току ги подгонят. И после, рев!
115
2
 
3
 
! Отговори
Я, па Я преди 10 месеца
Най брутално алчната компания. Не са никакъв лоукост. Ползвах я няколко пъти. Искаха да ме накарат да платя свръх багаж. На лентата показваше 24 кг. А преди това я мерих на съседно гише и беше 22,5 кг. Имаше спор, разправии и отказ да ми вземат багажа. Не им се получи обаче, събрахме се доста хора и накрая ги мерих с еталонен кантар и се оказа, че багажа ми е 21 кг. при допустим 23 кг. Много хора обаче се връзват и плащат 60 евро горница, само за да пътуват. Никога повече не се качих при тези...
114
6
 
11
 
! Отговори
До Ивелин преди 10 месеца
Пилота не е преуморен,просто работното му време е приключило и според европейските изисквания е длъжен да слезе от самолета със или без негово съгласие.Доста закони и правила от авиацията не се знаят от обикновения пътник,който е дал 50 лв да прекоси Европа и си мисли че лоукостките са му длъжни след това за нещо.
113
2
 
6
 
! Отговори
nxjjxududd преди 10 месеца
WizzAir са отменили всички полети от Варна за Виена и Прага след септември 2023 г. Имахме билети и за двете посоки. Голяма гадост!
112
4
 
13
 
! Отговори
Запознат преди 10 месеца
Нека да не забравяме чия собственост е Инвестор и защо така звучно плюят по конкуренцията на трагичните Bulgaria Air.
111
4
 
11
 
! Отговори
Ivelin преди 10 месеца
Колко пъти съм си патил от Wizz Air - не съм ги броил даже ! А на 2 пъти са ми отменяли полет буквално секунди преди да ни качат в самолета, защото ( цитирам ) : "Пилотът е надвишил летателните си часове и е преуморен " . Срамно, абсурдно и крайно неуважително към пасажерите е да посочваш подобна причина за отмяна на полет. Според някои " остроумни" коментари това било измишльотина от " мисирките ". Измишльотина - друг път.
110
2
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 10 месеца
Триете коментари ми се струва. Имах два и ги няма. Писах, че имат да ми дават пари, без да съм пътувала, но ги чакам повече от 3 год. Wizzair.
109
1
 
7
 
! Отговори
Пилота преди 10 месеца
Аз съм пилот там и не съм преуморен.
108
6
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 10 месеца
Летял съм с Уйз еър поне 15 пати и винаги без проблем. Също този Февруари и нищо особено. Явно някой хора са по пратенциозни. А като знам и какви са виликобританците, нищо чудно. Българите не сме толкова прости.
107
6
 
34
 
! Отговори
Анонимен преди 10 месеца
Целта на статията е да оплюе една ефтина опция за пътуване. С Ковид измишльотината целта беше да фалират дребните и капитала да е изцяло в монополи, които да скубят клиента както си искат, но все пак някои се опитват да се задържат на пазара и сега се прави всичко за да бъдат дескридитирани и да фалират. Надявам се да се справят и да оцелеят.
106
10
 
34
 
! Отговори
Алекс преди 10 месеца
Имам доста полети с WIZZ и съм доволен.Нови самолети и любезен кабинен състав.Преуморените пилоти са измислица на мисирките.В авиацията има правила,които се спазват от всички авиокомпании без значение дали са нискотарифни или високотарифни.А 5млн. са дребни стотинки за WIZZ.
105
0
 
24
 
! Отговори
Киро преди 10 месеца
Да ве бритиш са същите измамници пари от тях не можеш да вземеш връзки с клиенти един месец за отговор. Губят куфар на директен полет лондон софия смешници.
104
5
 
4
 
! Отговори
до 110 преди 10 месеца
А и тук става въпрос за after care customer service - т.е. когато нещо с полета се прецака. С компании като БА няма проблеми за обезщетения и компенсации, но Уизеър и Раян Еъе са ужасни.
103
3
 
6
 
! Отговори
до 110 преди 10 месеца
На БА не са ранни полетите, имат един в 06.25, но имат и 08.25, 14.00. 15.20ч. с БА се лет много добре, понеже Хийтроу е много по-добре уредено като летище. А и БА са си по-класна компания.
102
2
 
4
 
! Отговори
Уизеър са много зле преди 10 месеца
До Таня - Танче, правиш се на много отворена, обаче за някои работи не си в час, например за полетите Лондон-Сф с Бритиш Еъруейз проблем е фактът, че полетите им са много ранни. А когато трябва да станеш в 2-3 часа през нощта, определено ти се отразява на "нервите"
101
6
 
12
 
! Отговори
Уизеър са много зле преди 10 месеца
До Анонимен 107 - ами то и аз съм доволен от нискобюджетните компании! Вършат си работата хората, а и цените им добри. ОБАЧЕ Уизеър са зле, много зле! Взимат пари, ама услугата им от лоша, по-лоша... а парите, които взимат не са по-малко от другите. Пълни са с разни скрити екстри. Изобщо - НЕ ПРЕПОРЪЧВАМ! Това го казва един много летял
100
19
 
11
 
! Отговори
Уизеър са много зле преди 10 месеца
Уизеър са една ужасна, УЖАСНА компания! Пътувал съм Лондон - София - стюардите и стюардесите са пълни проостацци, с арогантно отношение към пътниците, все едно самолетът е техен и са качили хората по милост... Закъснения и чакане пред гейта с часове и дори не смятат за нужно да се извинят! И ийзиджет, и райънеър, всички са по-добри от тях. Винаги, когато можете избирайте друга компания
99
6
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 10 месеца
Аз пък съм си доволен от лоукост компаниите! И, моля Ви, когато има възможност не ги ползвайте, че понякога самолетите са пълни до откат!Желая Ви хубаво лято!
98
2
 
8
 
! Отговори
ponti преди 10 месеца
До До ponti:) Разбира се - някой въобще не знаят, че имат право на обезщетение, други знаят, но нямат елементарни умения, за да ги потърсят, трети ги търсят директно към компанията, четвърти чрез специализирани кантори и т.н. Пътник ми обяснява, че като кацнем в София, зет му ще го вземе с S-класата пред самолета..... и като кацнахме, този не се качва в автобуса, защото чака зет си. Повечето от коментарите тук са такива.
97
2
 
10
 
! Отговори
До ponti преди 10 месеца
Грешиш за RyanAir.Платиха ми до стотинка в рамките на месец от подаване на иск заради забавяне на полет с 4 часа .Кой друг го прави?Луфтханза протакат до забрава.