България вече не е евтина дестинация за туризъм, изращаме добър сезон

Експерти говорят пред Bloomberg TV Bulgaria
24 сеп 2024 11:51, Анисия Иванова
76
България вече не е евтина дестинация за туризъм, изращаме добър сезон
Снимка: Bloomberg TV Bulgaria

България възприема себе си като важна туристическа дестинация. Изпращаме пореден летен сезон, който трябва да даде изводи за това как работим в сферата. Bloomberg TV Bulgaria попита водещи експерти: „Какъв туристически сезон изпраща България“.

Константин Занков, главен експерт в Институт за анализи и оценки в туризма, маркетинг и бизнес консултант

„Изпращаме добър туристически сезон, като говорим за туризъм – говорим за всички форми, а не само за море. При някои пазари има доста добро увеличение и възвръщаме нивата от 2019 г. и дори ги надминаваме. При други пазари като германския имаме спадове и все още не може да си върнем нивата от 2019 г. Лятото започна малко по-слабо, говорейки за юни месец, а после през юли и август традиционно е пълно и през септември се надяваме да имаме по-удължен сезон заради по-хубавото време, което го има в някои части на Черноморието и не само. Стремим се да увеличим сезонността и това е важно да го правят всички предприемачи на черноморието, за да може един пътешественик, когато отиде в хотела през септември или началото на октомври, да има какво да прави, а не само да разчита на хотелските услуги. Пазари като Полша, Румъния и Великобритания се представиха много добре това лято и имаме ръст там. Това, което видяхме, е, че хотелите, които направиха добра дигитална трансформация и имаха активен интернет маркетинг, се адаптираха и успяха да извлекат повече възможности, резервации и повече сигурност и устойчивост.“

Димитрина Горанова, председател на Управителния съвет на Асоциация на българските туроператори и туристически агенти (АБТТА)

„Този туристически сезон може да се отбележи с две неща – това е петият сезон от началото на кризата и първият, в който нямаше никакви турбуленции и сериозни сътресения по време на активния сезон. Вторият факт, който трябва да се отчете, е, че имаме обратна връзка от сериозни големи западноевропейски туроператори, които припознават България вече не като евтина дестинация, а като „value for money” (добра услуга спрямо цената). Това е много добър знак за развитието и промотирането на България като дестинация в чужбина и означава, че се налагаме по-добре на международния пазар. Малко по-различна е ситуация, когато говорим за вътрешността на страната и така наречените обиколни групи – културно-историческият туризъм, защото там бизнесът се възстановява с най-бавни темпове. Това, което наблюдаваме тази година, е, че цените за тези продукти стават неконкурентни на база наши основни конкуренти като Румъния, които имат много по-голям брой посетители за много по-ниска цена на пакетите. Трябва да излязат и статистическите данни за септември, като цяло очакваме един по-силен летен сезон, но все още имаме съмнения дали ще сме достигнали нивата от 2019 г.“

Димитър Попов, Penguin травъл

„Това е много сложен въпрос, тъй като ако питате нашите политици или Министерството на туризма – всички казват, че е много по-добре и много повече нощувки. А реално вече спряхме да говорим за нощувки и приходи от нощувки, а говорим за брой туристи, което нищо не означава за нашия туризъм. Има други показатели (важни за туризма) като: брой нощувки, средна годишна заетост, приходи от нощувка и тн. Ако някой каже, че е имало повече туристи, но въпросът е колко нощувки са реализирани и какви са приходите. Също така трябва да различим туризма по черноморието и вътре в страната. Моето впечатление е, че ако въпросът - дали е успешен туризмът по морето, е спорен, то за вътрешността за страната съм почти сигурен, че бележим ръст във всяко едно отношение.“

Венцислав Венев, Български туристически съюз

„Основно този сезон бе представен от българския турист, без него нямаше да можем да отчетем такъв резултат. Основните чужденци, които идват са съседите ни от Румъния и много малко европейци. Доста отстъпихме от позициите ни на европейския пазар. Трябва да обърнем внимание и на информационните центрове. Тези, които се намират в градовете, не са удобни за туристите. В общините, в които има информационни центрове, да се вземе решение и да се разреши на местните туристически дружества да маркират туристическите маршрути от самите центрове на градовете. Дигитализацията също е много важен момент. Ние нямаме единен дигитализиран продукт в България, където да има възможност туристът, когато пристигне да може да получи информация. Това са изводите, които може да направим от този сезон – трябва да обърнем внимание на българския турист и когато дойде чужденец да може да го обслужим, както той очаква. Като основен извод, който може да изведем за туризма през сезон 2024 – изключително горещо лято, много посещения, но сравнително краткосрочни в рамките на 3-5 дена, основно български туристи и туристи, които не са готови да платят големи пари, за да получат една по-всестранна и задълбочена услуга, а туристите, които са готови да направят това са сравнително малко и точно тях губим и те отиват в чужбина.“

Павлин Косев, председател на Варненската асоциация на ресторантьорите и хотелиерите (ВАРХ) и генерален мениджър на хотели AQUA

„Туристическият сезон, който изпращаме, е доста противоречив, труден и изпълнен с много предизвикателства. Преди години предизвикателствата бяха форсмажорни, а сега са от друго естество, но определено всеки сезон е непредсказуем пред бранша. Обемите, които очаквахме не се случиха, от друга страна сезонът от година на година става все по-кратък и това нас много ни притеснява, защото можем да посрещнем и да обслужим доста по-голям обем от туристи. Добрата новина е, че като инфраструктура и модернизация на хотелите и като качество на туристическата услуга, със сигурност смятам, че е на доста високо ниво. Хубаво е да се гледа в посока глобално развитие на черноморския ни туризъм, защото липсата на чартъри дава отражение, а липсата на магистрала между Варна и Бургас също.“

През годините водещата идея на българския туризъм е да стане целогодишен. Това означава да намери дестинации, различни от плажните.

Летният сезон продължава да има различна продължителност в зависимост от климатичните условия. България продължава да търси варианти да се справи със сериозната конкуренция на дестинации като Гърция и Турция.

Изглежда, че българските туристи проявяват достатъчно интерес към родните места за почивка. Привличането на повече чуждестранни такива зависи от това да се укрепим освен като плажна и като културна дестинация.

Изглежда, че българските градове има какво да предложат и привличат повече хора с културен туризъм. Продължава обаче да стои въпросът с разнообразието и популяризирането на планините и културните дестинации.

Експерти смятат, че България продължава да има нужда от по-добра рекламна кампания. Добре е да бъде насочена към места, гарантиращи високо ниво на туристи. България обаче трябва да работи по разнообразието на своя продукт, за да бъде конкурентна на своите съседи.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


76
Още от ЕС
Ще втърди ли тона с РСМ новата историческа комисия?
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
73
2
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 дни
Сезонът беше добър! Хотелите и почивните ни бази бяха пълни, украинец до украинец. Единственият минус е, че ние им платихме сметките, но истината си е истина празен хотел нямахме.
72
1
 
3
 
! Отговори
Даже е скъпа преди 2 дни
Сравнявах цени на хотели между Поморие и Италия. В Италия ми даваше сходни цени на нощувки за хотели на 100 и по-малко метра от плажа. В Поморие на тази цена хотелите са на 300-400 метра от плажа, на 200-100 метра са по-скъпи.
71
4
 
4
 
! Отговори
Резидент разединител преди 2 дни
Но навремето като работих на златни пясъци цените ми се струваха невероятно високи. Миналата седмица се разходих да видя как е и цените си бяха абсолютно нормални на фона на цените в държавата. Така че България все още е евтина дестинация, просто трябва да се съсредоточим в това да накараме средната класа да идва при нас. Имаме дадености за всякакъв вид туризъм трябва да вдигнем качеството на предлаганото.
70
2
 
3
 
! Отговори
Резидент разединител преди 2 дни
Аз ходя всяка година и в Гърция и в България. И двете си имат чар. Аз искам да си почина. Да ми е спокойно, тихо, ненаселено. И на двете места го има. И плажове си имаме много добри. Цените в БГ са по-добри. Около 30% надолу сме. Като говорим за това да се храниш 85% от времето извън мястото, в което си отседнал. Но ако си за купона тук е много по-евтино и по забавно от Гърция. За Турция нямам наблюдения просто не съм по Ал-инклузив. Обичам да обикалям различни плажове всеки ден.
69
0
 
4
 
! Отговори
333 преди 2 дни
Отидох на Слънчака за млади скандинавки. Не само няма никакви скандинавки, а видях само английски и холандски пенсионери. Младички има само българки и румънки, предимно от чалго простакешкия тип.
68
0
 
4
 
! Отговори
Чужденец преди 2 дни
Така е, екзотика и неповторими преживявания на корем. Дървеници в първа класа вагони
67
0
 
2
 
! Отговори
Мъни мъни преди 2 дни
Във финансовия смисъл на думата, отдавна не е.
66
1
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 3 дни
Сезона става все по кратък . Евроге.йците пътуват все по близо и за по кратко време а руснаците и беларусците ги изгони ,,членството,, в ЕС и нато . От сега на татък ще е все по неизгодно да сме в съюз със фалирали държави и да не правим бизнес с изтока заради членство .
65
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 3 дни
София и Софийско са 2 500 000 население . Пътуването им до Бургас с БДЖ или автобусен транспорт е изключително трудно . Няма пряк транспорт до Бургас . А обикаля от Дунавската равнина до Тракийската низина . За да слезе някои или да се качи . Останалите 80- 90 процента са принудени да се возят излишно
64
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 3 дни
До 21 СПОРЕД, МЕН: ти май си нов тук? :D
63
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 3 дни
тук е скъпо и гадно, като ги питаш защото са толкова завишени цени които не отговарят на предлаганото "защото сега е сезона", ахахах!
62
0
 
7
 
! Отговори
Реалист преди 3 дни
Не е евтина ама и не е качествена. Затова чужденците не идват, а и българите ще престанат.
61
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 3 дни
В ГЪРЦИЯ СЕЗОНА Е ЧЕНИРИ МЕСЕЦА,, в България колко дни е? та изпращат добър сезон.
60
0
 
14
 
! Отговори
Айде разберете се преди 3 дни
Сутринта писахте, че сезона е слаб. Сега, че е силен. За вас 45 дена пълна заетост силен сезон ли е? Защото дори в "Албена" и в "Св. Константин и Елена" работата беше трагична. Повишените приходи спрямо 2019 г. са пълна манипулация. Защото и разходите са повишени, но повече от приходите. Дайте нормална статистика САМО на брой нощувки в морските КУРОРТИ, без Варна и Бургас. И не БРОЙ "туристи". Влязал някакъв бизнесмен от Румъния 30 пъти тази година у нас, защото има бизнес и вече е турист...
59
1
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 3 дни
България ще спре да бъде евтина дестинация едва тогава, когато цените на алкохола се изравнят с тези в скандинавските страни.
58
0
 
9
 
! Отговори
Добър сезон ли, беше преди 3 дни
Бате, Коце лъжеш като "***".Работя в системата на туризма като екскурзовод и това лятоси останах в къщи. Всичките ми опити да започна работа в някойот черноморските ни курорти, ми останаха без резултат.При всичките ми разговори с бившите ми работодатели, имах отговориот типа на:"Сезонът е слаб, защото единствените ни чуждестранни гости са... румънците !"
57
0
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 3 дни
Тия комисии и експерти май са повече от туристите. Преди малко си направих труда - 7 дена на Майорка, ол инклюзив + самолетни билети = 730 лв. на човек. В задачата се пита останаха ли достатъчно побъркани хора да си дават парите на нашите мутри?
56
0
 
8
 
! Отговори
Чморе преди 3 дни
Водата е чиста. СБ е лоно на спокойствието и сигурността!Цените са ниски... на кукуруза и пицата на парче :))....Еа.ати експертите!
55
11
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 3 дни
Да ти кажа, че "дребния човечец" бая е обиколил, не е като да не е. Хотелите в България са относително нови и качествени и само който не е ходил на запад, не може да го вдене. Да и там има луксозни хотели, но цените са съвсем различни. Така че продължавам да твърдя, че качеството спрямо цената на българското черноморие е в доста добро съотношение. Особено високият клас български хотели са на ниво.
54
1
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 3 дни
Ходихме в Кушадасъ, за една седмица, много съм разочарована, повече няма да стъпя там, за 4 000 лв 3 човека и едно нищо, ама нищо, пари на вятъра, нищо общо с Италия, Испания, Гърция, в Бг даже е по-добре,чаршафите изпрани , но засечени, храните менте , детето с разстройство, аз със стомашни проблеми, а по принцип нямам, отбирам си храната, СМЯТАЙТЕ В ТУРЦИЯ КАКВИ БОКЛУЦЦЦИ ПРОДАВАТ