Германия признава: Вече не сме икономически конкурентоспособни, изоставаме

Реформите са в застой, не е ясно какво ще забави упадъка
12 фев 2024 21:00, Анисия Иванова
291
Германия признава: Вече не сме икономически конкурентоспособни, изоставаме
Снимка: БГНЕС/EPA

Миналата есен в едно огромно производствено хале в Дюселдорф мрачните тонове на един клаксон съпровождаха последния миг на една вековна фабрика.

На фона на трептенето на факли и огньове много от 1600-те души, които губеха работата си, стояха с каменни лица, докато нажеженият метал на последния продукт на завода - стоманена тръба - се изглаждаше в перфектен цилиндър. Церемонията сложи край на 124-годишната дейност на завода, започнал в разцвета на германската индустриализация и преживял две световни войни, но не успял да преживее последиците от енергийната криза.

През изминалата година имаше многобройни повторения на подобни финали, които подчертават болезнената реалност, пред която е изправена Германия: дните ѝ на индустриална суперсила може би са към своя край. Промишленото производство в най-голямата икономика в Европа бележи тенденция на спад от 2017 г. насам, а спадът се ускорява с намаляването на конкурентоспособността.

 "Ако трябва да съм честен, няма много надежда", каза Щефан Клеберт, главен изпълнителен директор на GEA Group AG - доставчик на производствени машини, чиито корени водят началото си от края на XIX век. "Наистина не съм сигурен, че можем да спрем тази тенденция. Много неща ще трябва да се променят много бързо."

Основите на германската индустриална машина са се сринали като домино. САЩ се отдалечават от Европа и се стремят да се конкурират с трансатлантическите си съюзници за инвестиции в областта на климата. Китай се превръща в по-голям съперник и вече не е ненаситен купувач на германски стоки. Последният удар за някои тежки производители беше краят на огромните количества евтин руски природен газ.

Наред с глобалната нестабилност политическата парализа в Берлин засилва отдавнашни вътрешни проблеми като скърцащата инфраструктура, застаряващата работна сила и ширещата се бюрокрация. Образователната система, която някога е била силна страна, е емблематична за дългосрочната липса на инвестиции в обществените услуги. Изследователският институт Ifo изчислява, че влошаването на математическите умения ще струва на икономиката около 14 трилиона евро (15 трилиона долара) в производството до края на века.

В някои случаи спадът в промишлеността се осъществява с малки стъпки, като например намаляване на плановете за разширяване и инвестиции. Други са по-очевидни, като преместване на производствени линии и съкращаване на персонал. В крайни случаи - като завода за тръби на Vallourec SACA, някога част от изпадналия промишлен гигант Mannesmann - последицата е окончателно затваряне.

"Шокът беше огромен", казва Волфганг Фрайтаг, който е работил в завода от тийнейджърските си години.

Сега работата на 59-годишния мъж е да разглобява оборудване за продажба и да помага на старите си колеги да си намерят нова работа.

Германия все още разполага със завиден списък от малки, гъвкави производители и Бундесбанк и други отхвърлят идеята, че пълната деиндустриализация е близо.  

Но тъй като реформите са в застой, не е ясно какво ще забави упадъка.  

"Вече не сме конкурентоспособни", заяви министърът на финансите Кристиан Линднер на събитие на Bloomberg по-рано този месец. "Ставаме все по-бедни, защото нямаме растеж. Изоставаме."

Размирната коалиция на канцлера Олаф Шолц бе хвърлена в допълнителен смут в средата на ноември от бюджетната криза, предизвикана от съдебно решение относно мерките за вземане на заеми, което остави правителството с малко свобода на действие за инвестиции.

"Не е нужно да си песимист, за да кажеш, че това, което правим в момента, няма да е достатъчно", каза Фолкер Трайер, ръководител на външната търговия в германските търговско-промишлени палати. "Скоростта на структурните промени е зашеметяваща."

Разочарованието е широко разпространено. Въпреки че през последните седмици стотици хиляди хора излязоха по улиците, за да протестират срещу крайно десния екстремизъм, антиимигрантската партия Alternative für Deutschland (AfD) изпреварва и трите управляващи партии в проучванията на общественото мнение - изостава само от консервативния блок.

Воденият от Шолц социалдемократически алианс се ползва с подкрепата на 34% от избирателите, сочи анализ на "Шпигел" на последните проучвания.

Според Мария Рьотгер, ръководител на Michelin за Северна Европа, намаляващата конкурентоспособност на промишлеността заплашва да потопи Германия в низходяща спирала. Френският производител на гуми затваря два от германските си заводи и съкращава трети до края на 2025 г., което ще засегне повече от 1500 работници. Американският му конкурент Goodyear има подобни планове за два завода.

"Въпреки мотивацията на нашите служители, стигнахме до момент, в който не можем да изнасяме гуми за камиони от Германия на конкурентни цени", каза тя в интервю.

Други примери за спад изплуват редовно. GEA затваря завод за помпи близо до Майнц в полза на по-нов обект в Полша. Производителят на автомобилни части Continental AG обяви през юли плановете си да се откаже от завод, който произвежда компоненти за безопасност и спирачни системи. Конкурентът Robert Bosch GmbH е в процес на съкращаване на хиляди работници.

Енергийната криза през лятото на 2022 г. беше основен катализатор. Макар че най-лошите сценарии като мръзнене вкъщи и дажби бяха избегнати, цените остават по-високи, отколкото в други икономики, което допринася за увеличаване на разходите за по-високи заплати и сложни регулации.

Един от най-силно засегнатите сектори е химическата промишленост - пряк резултат от загубата на евтиния руски газ в Германия. Тъй като преходът към чист водород все още не е сигурен, почти една от всеки десет компании планира да спре за постоянно производствените процеси, според неотдавнашно проучване на браншовата асоциация VCI. BASF SE, най-големият производител на химикали в Европа, съкращава 2600 работни места, а Lanxess AG намалява персонала си със 7%.

Китай също създава проблеми на Германия по няколко начина. В допълнение към стратегическата промяна в областта на модерното производство, забавянето на икономиката на азиатската суперсила намалява още повече търсенето на германски стоки. В същото време евтината конкуренция от Китай притеснява индустриите, които са ключови за климатичния преход на Германия - и то не само електрическите автомобили.

Целият анализ - на сайта на Bloomberg TV Bulgaria

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


291
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
51
1
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
Вие сте не просто неконкурентноспособни. Вие сте свършени!
50
9
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
Няма друг такъв народ в историята на човечеството, който да е извършил такива ужасни престъпления, не "Хитлер и неговата малобройна нацистка шайка" а те не са знаели - целият немски народ до последно подкрепяше Хитлер. Избиха 26 милиона руснаци, убиваха цивилни само защото са славяни и ги зарявяха в изкопи. Избиваха цели села включително и децата. Русия няма да позволи фашисткия германски народ престъпник отново да надигне глава. Германия може да гледа на изток само с наведна глава и с покаяние и с любов, и никога с ненавист, докато това не се запечати в генетичната памет на германците
49
2
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
Германия пое по българския път за намаляване на парниковите емисии - чрез загробване на индустрията си. Май те ни стигнаха този път.
48
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
Cnoko бe, Mexмeт знae gвe и gвecтa...
47
3
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
Абе незнам, дали ние скоро ще стигнем стандарта на Германия.. Но май много скоро Германия ще достигне стандарта на живот в България. И тогава вече ще сме наравно с германците.
46
0
 
16
 
! Отговори
Роби преди 7 месеца
САЩ взривиха СП1 и никой нищо не направи а сега пищят че фалират?!
45
4
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
Това лято да си подготвите зимнина защото ни чака тежка зима в края на годината. Най-добре си пригответе и пушка.. на някой хора като им спрът помощите и стават доста крадливи..
44
6
 
17
 
! Отговори
SS преди 7 месеца
Германската и Европейската икономика не могат без руските ресурси. Страхът на USA беше да не се съюзят Германската индустриална мощ с енергийният ресурс на Русия. Че тогава ставаха непоклатим лидер. ТОВА Е НАЧАЛОТО НА КРАЯ НА ЕС.
43
3
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
Абе слава Украйне дреме ви ха ха ха слуги на САЩ
42
2
 
18
 
! Отговори
Без коментар преди 7 месеца
Последният удар за някои тежки производители беше краят на огромните количества евтин руски природен газ.
41
3
 
20
 
! Отговори
Факти преди 7 месеца
Приказката свърши,няма вече евтини енерго ресурси от Русия...каквото сам си направиш и Господ не може да помогне.
40
1
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
Стотици предприятия се закриват в Германия. Химическата промишленост се закрива, фермерите се бунтуват защото им спряха субсидиите, 40% спад в продажбите на plug-in хибридни автомобили след като спряха данъчните преференции, катастрофа в автомобилната промишленост.
39
0
 
9
 
! Отговори
Форма преди 7 месеца
Нашите бизнесмени не фалират, защото ги помпат от бюджета. Затова сме с ниски заплати и пенсии.
38
2
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
След индустриалната и енергийната криза в Германия пазарът на недвижими имоти се срива Spiegel пише, че заради конфликта в Украйна ( по-точно заради участието на немците в него ) обикновените германски граждани не могат да си позволят лихвите по заеми при закупуване на нов дом. Инвеститорите фалират, а пазарът на недвижими имоти върви към стагнация.
37
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
Zeekr 007 - 2.6 секунди ускорение до 100 км/ч, цена 44 хиляди долара, обурудване както в немска кола лукс класа от порядъка на 120 хил долара.
36
1
 
24
 
! Отговори
Зелен преди 7 месеца
Важното е да спазваме зелените политики и да сме верни на джeндър идеологията!
35
0
 
21
 
! Отговори
Германия днес преди 7 месеца
Бабо Меркел где така? Бързам за джамия Мустафа!
34
1
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
Не е нужно да си признават знаем го
33
9
 
5
 
! Отговори
Мутра преди 7 месеца
Дано да минем към Евразия и да стане беззаконие като преди - на такива мъже като Варненския Костадинов дето са по слаби физически ще им наложим рекет и ще им вземем скъпите имоти. Мен парите ме интересуват не ме интересува в кой съюз сме
32
1
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 7 месеца
До 17. Нито Китайски,нито Европейски или Американски " електромобил" , бих си купил аз! Двигателят с вътрешно горене се е доказал отдавна! Това да " седиш" и си спокоен,върху Няколко Акумулатора с Взривоопасен Електролит,не ти е работа казвам ти!!!-:(