Мария Николова, учител: Няма нужда от изпити в четвърти клас

До момента в МОН никой не е намерил сили за промяна в учебните програми
Обновена: 29 май 2023 15:10 | 29 май 2023 15:09, Стела Стоянова
150
Мария Николова, учител: Няма нужда от изпити в четвърти клас
Снимка Личен архив

Днес и утре е националното външно оценяване на учениците от четвърти клас, наричано още "миниматури". От години учители надигат глас, че те не трябва да бъдат провеждани, защото не служат за нищо на децата, а се правят предимно за статистиката на МОН. С тях се влиза в някои училища след четвърти клас, но този вид балообразуваща оценка може да бъде заменена. Нужно ли е тези изпити да се провеждат, Dnes.bg попита Мария Николова, начален учител в СУ "Георги Измирлиев" - Горна Оряховица, чийто випуск тази година завършва четвърти клас.

-  Госпожо Николова, необходимо ли е според Вас да продължава националното външно оценяване на четвърти клас? Каква информация всъщност носи то?

- Колкото и пъти да ми бъде задаван този въпрос, винаги отговарям с НЕ! Няма необходимост от такъв вид оценяване, освен за шепа чиновници, които му придават излишна важност. НВО не носи никаква информация с изключителна значимост. Като дам самостоятелна работа на моите четвъртокласници, на мен тя ми дава информация доколко едно дете е разбрало най-важното. Но аз си познавам децата и знам кое в момента е било в кондиция и се е справило, както и кое от тях в момента не се е представило по най-добрия за него начин, поради някаква причина. Просто да се правят изводи по резултатите децата в определени училища към този момент, не е реално. Да не забравяме, че четвъртокласниците не тръгват от една стартова линия. Едни са зад нея, други са пред нея.

-   Как го възприемат деца и родители? Има ли излишни притеснения?

- Откакто като учителка ми се налага да участвам с моите ученици в този формат, никога не съм го представяла пред децата и родителите като нещо, от което им зависи животът занапред. Сега е модерно да се купуват помагала с тестови задачи за НВО. Не купихме на децата от предишния ми випуск и получиха същите резултати, както и на децата, които работиха с тези помагала.

Тази учебна година се влях в общия хор и закупихме такива от любопитство. Свършиха ни чудесна работа, но не защото ще се явяваме на някакъв изпит, а защото си запълвахме смислено времето по български език и литература.
Винаги се старая да проектирам моето спокойствие върху учениците си и техните родители. Излишни притеснения има само у онези деца и родители, чиито учители смятат, че авторитетът им зависи от това. Авторитетът на нито един учител не се гради на резултатите на неговите ученици от НВО.

-   Добре ли е направен според Вас самият формат и трябва ли нещо да се промени?

Какво да му е доброто на формата? Защо ни е? Какво измерва? От толкова години като го има, с какво това е помогнало на образованието? Единствено запълва времето на група чиновници, които се занимават с него.  Кому е нужно два дена в края на май да се разбутва учебният график? И други въпроси могат да се зададат.

Критериите за оценяване не включват всичко важно, по което оценяваме грамотността на един ученик. Ако включват всичко важно, ще има плачевни резултати в някои училища, където децата не са „елитни“ и носят бремето на своя произход. Там учителите също работят, като затрудненията са им в пъти повече, но резултатите им не са в пъти по-добри.

Като включим и традиционните подсказвания от жалостиви квестори или поправките на недобросъвестни проверяващи, как да се доверим на оповестените по-късно резултати?

Противно на онова, което говорим от години, а то е да се преустанови това НВО, тази година има нови изисквания. Както при 12-ти клас, така и за 4-ти, на всеки чин да е залепено името на съответното дете. Даже тази година има изискване за видео наблюдение. Който пък е чел инструктажа, е прочел „велики“ задължения както за квестора, така и за ученика.

Единственото, за което се сещам, че отпадна, е изискването ученикът да напише с печатни букви името си на идентификационната бланка, защото за някои деца това не означава нищо.

-  Неотдавна излезе изследване, че децата от четвърти клас са на челни позиции в ОИСР по четене с разбиране. Как се получава така, че след това успехът се влошава и в осми клас слизат надолу в PISA?

- Бих се радвала, ако е така. Не може обаче да се каже, че всички деца четат с разбиране. Аз, например, имам дете, което е в пълна невъзможност да извлече информация от текст, независимо дали е кратък или дълъг. Допълнителната работа с него не даде нужните резултати. Но повечето деца от моя клас чудесно се справят с тази задача.
За да се влошат нещата след четвърти клас, за мен означава следното: или произведенията не са подходящи за възрастта им, или са много обемни и децата се загубват в тях.

-  Какви промени трябва да се направят в програмите първи-четвърти клас?

- Вече се е провело допитване, което според оповестената информация е включвало около 18 хил. учители от различните етапи. Кое е куриозното в него? Често си говорим за ненужен материал по ключови предмети като български език и литература, математика, човекът и обществото и човекът и природата. А според резултатите, най-малко промени се предлагат в учебните програми на началните класове, като са упоменати предмети като музика, компютърно моделиране и физическо възпитание и спорт. Само някои учители предлагали изучаването на личности и събития от българската история в начален етап да приключи до Освобождението. И всичко друго да си остане така? Това е несериозно.

Като например изучаването на четирите аритметични действия с числата над милион, което никой в живия живот не смята на ръка. Или твърди и меки съгласни звукове по български език /“любимата“ ми тема/, което за един лингвист може да е важно, но за децата в начален етап въобще не е. Прескачам такива теми, които са времегубещи и ги заменям с далеч по полезни за формирането на грамотността. Или неприятно протяжните теми за устна работа в часовете с излишно изкривеното име „Формиране на комуникативно-речеви умения“ или казано на разбираем български език „Развитие на устната и писмената реч“.

За мен едно ограмотено дете в 4-ти клас трябва да може да редактира текст, да извлича информация от текст и да пише без грешки. Много залагам на това и се радвам, че в класа си имам такива деца.

-  Какво очаквате евентуално от нов редовен образователен министър?

- Вече от никого нищо не очаквам. Опитът ми показа, че който и да седне в креслото на образователен министър, тук-там бутне нещо несъществено, за да каже, че нещо е направил. До момента в МОН никой не е намерил сили за промяна в учебните програми. И това е така, защото на всяко предложение се противопоставят едни гласовити, за които всяко премахнато или променено нещо е кощунство. Затова тъпчем на едно място.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


150
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
137
1
 
2
 
! Отговори
xo преди 10 месеца
тази жена да си скъса дипломата
136
0
 
0
 
! Отговори
Колежке преди 10 месеца
Николова! Благодарение на подготовката за НВО в 4 клас, се премахна порочната практика в 5 клас да минават и деца, които не могат да четат, да пишат и да разказват. Така колегите от началното образование ни прехвърляха задължението ние от средния курс тепърва да учим такива деца на четмо и писмо.Има поговорка "Всяка жаба да си знае гьола". Свършете си работата в началния курс.
135
2
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 10 месеца
Ама разбира се, то и без друго цялото ни образование е една пародия, за какво са им изпити.Да обявяват направо кой ден какви дипломи ще се раздават и всеки да ходи да си купи която му е кеф!Масово учениците са без елементарни познания, обаче всяка година се вдигат заплати на учителите, щото видиш ли трябва да ги стимулираме.Само не разбрах за какво са стимулите - да дремят в училище и после да вземат по още няколко заплати от частни уроци? Защото в училище не са си свършили работата!
134
1
 
4
 
! Отговори
Златна очиларка ! преди 10 месеца
Всеки ден изпити! Да има за още златни очила и шарени чорапи!
133
4
 
8
 
! Отговори
Иван преди 10 месеца
Колкото по-малко оценяване има, толкова по-малко стимул за учене. Навремето учехме само, защото ни изпитваха, като не ни изпитваха - не учехме. Кратко и ясно.
132
1
 
7
 
! Отговори
РОДИТЕЛ преди 10 месеца
ЧЕТА, ЧЕ В УЧИЛИЩЕ В БУРГАС Е ИМАЛО МИНАЛАТА ГОДИНА 77 ДВОЙКИ НА НВО 4. КЛАС БЪЛГАРСКИ ЕЗИК ... И КАКВО ОТ ТОВА ...ПОБЪРКВАМЕ ДЕЦАТА ОТ УЧЕНЕ, А ДРУГИТЕ ... КАКВО... ДЪРЖАВАТА Е ДЛЪЖНА, НАЛИ?
131
2
 
7
 
! Отговори
School's out преди 10 месеца
Ама разбира се че не трябва да има изпити.... Въобще никакви изпити не са нужни, а учениците сами да си поставят оценки за знанията ... Все пак все още някъде искат и "успех" в учението да се покаже... особено тези на които родителите не могат да покажат "кинти в брой". То реално погледнато и от учители няма нужда. Учениците могат и САМИ да си разглеждат картинките в учебниците и да ги доукрасяват с химикалка... А най-безполезни от всичко са УЧИЛИЩАТА ...
130
2
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 10 месеца
то за първи клас има та за четвърти да няма
129
5
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 10 месеца
Изпити, външно оценяване трябва да има след всяка степен на образование( начално, основно итн), за да се види нивото на усвоените компетенции от учениците и там , където има пропуски да се работи. Детето не разбира прочетенето или не може да пише има определени стратегии, които биха подобрили това. Но всички тези проблеми от резултатите на изпитите се обсъждат в катедрата на училището, и не би трябвало да са само статистика.
128
7
 
9
 
! Отговори
Симо преди 10 месеца
И какво сега "Матурата удари дъното - 3,93 по български, трудно се осмисля и разбира". Със сигурност трябва контрол на знанията. Сигурно пак родителите са виновни , че децата нямат знания и готовност за проверка. Учителите си стоят в училище без да обръщат внимание на нищо, освен заплатата. Трябва и матури за учителите.
127
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 10 месеца
До Бай ПешоКажи каква е тая тлъста заплата, че ми е интересно?
126
8
 
11
 
! Отговори
Общ работник преди 10 месеца
Другарката се опъва, защото тези изпити са въведени най-вече да оценят работата на учителя. И при сравнение в едно училище в едната паралелка ср.успех 5.20, а в другата 3.50 работата става ясна кой кум, кой сват...
125
4
 
12
 
! Отговори
Тришо преди 10 месеца
Нашите учители са безнадеждно изостанали в знанията си - от периода когато са завършвали, нищо ново не са прочели и научили. Мързела е движеща сила в работата им. Така не става. Затова не искат проверки и изпити , за да не си развалят рахата.
124
0
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 10 месеца
Тези външни изпити ми се струва че означават че има липса на доверие към оценките на учителите.
123
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 10 месеца
Марийке, мани направо целия четвърти клас
122
0
 
12
 
! Отговори
someone преди 10 месеца
трябва да се спре финансирането на база брой ученици,това заставя директори да натискат учители да пишат 3 само и само да въртят бройките,когато дадени ученици не покриват критериите директно повтаряне на класа.Всичко друго обрича образованието на хора неграмотни, които не знаят как името да си напишат, но са вече 12 клас.
121
0
 
22
 
! Отговори
хегел преди 10 месеца
Но защо не черпите опит от други държави?Да се приложи най-доброто.Какво пречи?Да,пречи на търговията с учебници.Всяка година нови,все по отчайващи по съдържание.частните уроци са индустрия в сянка.Учителя присъства в училището само за да трупа точки за пенсия.Същия преподава у дома.Питах как е учебния процес в Исландия и има ли там частни уроци?Отговориха ми:че нали ходят всеки ден на училище?Защо са им частни уроци?
120
1
 
17
 
! Отговори
до 117 преди 10 месеца
Внимавайте с квалификацийките. Вижда се към коя групичка принадлежите. За съжаление имам наблюдения, съвсем преки, върху държавно и частно образование и положението е трагично, точно заради отношението на родители като Вас. Сакън чадото да не се напъне да учи, да не се претовари, пък да вземе да мисли- ужас! И не съм учител. Масово съучениците на детето ми пишат неграмотно, не отварят учебник, не знаят и нямат абсолютно никакви интереси. Това е заради неглижирането на родителските задължения...
119
2
 
29
 
! Отговори
Гост преди 10 месеца
Да не говорим за самата учебна програма, че е под всякаква критика! Абсурдно е! В четвърти клас ще учим Окър Уайлд, I и II световна война?! Втори клас пък ще учим успоредно умножение и деление, ще ги изядем ( по програма) за месец и нещо! От къде резултати след тая кашотина!?
118
1
 
24
 
! Отговори
Гост преди 10 месеца
Абсолютно излишни са всички НВО и ДЗИ. Какво пречеше да остане по старо му- искаш да учиш в гимназия - полагаш изпит, искаш да учиш в техникум - влизаш по успех от диплома, искаш да учиш във ВУЗ - полагаш изпити по даденият предмет. След 10 клас пък е най- голямата простотия! И това с правото да учиш до 10 клас е другата голяма простотия!